Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-18, 01:58
  #11689
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo. De är fullt jämförbara. Bland annat gjorde Greta de nationella proven som andra svenska elever, och numera är det lag på att man ska lägga en stor vikt på de nationella proven när man betygsätter:

Gummiformuleringar. "Särskilt beakta" är inte samma sak som att elevens/klassens resultat i de nationella proven skulle styra betygsnivån, eller ens måste vara en tung faktor; i praktiken kan lärarna göra litet som de vill och lägga betydligt större vikt vid sina egna prov (som inte heller kontrolleras av någon utanför skolan). En friskola har dessutom starka motiv att sätta glädjebetyg, det hjälper till att sälja in dess namn bland föräldrar och kommande kullar av möjliga elever. Djungeltrumman går: "På X-skolan får man bra och höga betyg - dit ska man söka!"

Citat:
Dessutom har Greta alltid haft lätt för att lära sig enligt hennes mamma. Den svenska grundskolan är nästan för enkel för henne:

Malena är allt annat än ett sanningsvittne, särskilt inte om sin egen dotter och hennes studier.
2019-08-18, 01:58
  #11690
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Räcker med att hon inte gått i vanlig skola utan i en privat specialskola där hon jämförs med andra problembarn.

Nej. Kunskapskraven är precis likadana som för andra grundskolor och hon gjorde nationella prov som alla andra. Och enligt lag så måste nationella prov beaktas särskilt. Så hennes höga betyg fick hon pga hennes kunskap i ämnena.

Visst, vissa mindre avvikelser finns det alltid mellan skolor, men man kan ju knappast få ett A om man helt misslyckas på det nationella provet.

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Kom igen när hon upprepar betygen på en högre utbildning som inte är specialanpassad för barn med handikapp.

Tja. Vi får se om ett par år hur det går.

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
I en vanlig skola hade hon inte fått betyg alls eftersom hon skolkat.

Om du menar rent hypotetiskt om hon skolkat varje fredag, så visst. Det hade inte accepterats. Men det är en annan diskussion.

Hon klarade i alla fall undervisningen bra och fick toppbetyg i nästan alla ämnen.


Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag skrev att hon hade blivit placerad på särskola förr, innan man gjorde om systemet. Nu skall alla som kan placeras i vanlig skola även om de inte är normalbegåvade, av sociala och inte pedagogiska skäl, men Greta klarade inte ens det utan hamnade på resursskola.

Att hon hamnade i en resursskola hade inget med "låg begåvning" att göra utan berodde på utanförskap, mobbing, depression, ångest, matvägran mm. Det förklaras bra här:

http://habilitering.se/funktion-i-fo...orandrade-allt

Intelligensmässigt låg hon före de andra barnen.

Citat:
"Men Greta, som är både högbegåvad och högkänslig, får ingen individanpassad undervisning och är understimulerad eftersom hon lär sig så mycket snabbare än de flesta andra."
2019-08-18, 02:03
  #11691
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Att hon hamnade i en resursskola hade inget med "låg begåvning" att göra utan berodde på utanförskap, mobbing, depression, ångest, matvägran mm. Det förklaras bra här:

http://habilitering.se/funktion-i-fo...orandrade-allt

Intelligensmässigt låg hon före de andra barnen.


Artikeln är en totalt okritisk intervju med Malena, som ju är ute efter att sälja in både sin dotter och sin bok. Är någon förvånad över att just Malena framställer sin dotter som en hyperbegåvning och en Pippi Långstrump?
2019-08-18, 02:08
  #11692
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Malena är allt annat än ett sanningsvittne, särskilt inte om sin egen dotter och hennes studier.
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Artikeln är en totalt okritisk intervju med Malena, som ju är ute efter att sälja in både sin dotter och sin bok. Är någon förvånad över att just Malena framställer sin dotter som en hyperbegåvning och en Pippi Långstrump?

Visst. Men Greta känns så typisk för en intelligent högfungerande asperger så det känns helt rimligt.

Folk med asperger kan vara knepiga, men om deras intressen sammanfaller med skolämnena och de är av den smartare sorten, då kommer deras stora förmåga till fokusering göra att de presterar bättre än andra elever, när det gäller rent råpluggande och faktainsamling. En vanlig elev har ofta ingen chans.
2019-08-18, 02:09
  #11693
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Artikeln är en totalt okritisk intervju med Malena, som ju är ute efter att sälja in både sin dotter och sin bok. Är någon förvånad över att just Malena framställer sin dotter som en hyperbegåvning och en Pippi Långstrump?
Många med Aspergers syndrom är särskilt begåvade, men inom vissa områden. De övriga problemen som Aspergers syndrom innebär kan dock göra att de särskilda begåvningen blir snedvriden, eller tar sig uttryck som inte är nyttiga i längden för vare sig individen eller dess omgivning. Om resten av familjen är på något vis dysfunktionell är den risken stor.
2019-08-18, 02:11
  #11694
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Gummiformuleringar. "Särskilt beakta" är inte samma sak som att elevens/klassens resultat i de nationella proven skulle styra betygsnivån, eller ens måste vara en tung faktor; i praktiken kan lärarna göra litet som de vill och lägga betydligt större vikt vid sina egna prov (som inte heller kontrolleras av någon utanför skolan). En friskola har dessutom starka motiv att sätta glädjebetyg, det hjälper till att sälja in dess namn bland föräldrar och kommande kullar av möjliga elever. Djungeltrumman går: "På X-skolan får man bra och höga betyg - dit ska man söka!"

En viss flexibilitet lär alltid förekomma, men man ger ju knappast en E/D-elev ett A.
2019-08-18, 02:14
  #11695
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Folk med asperger kan vara knepiga, men om deras intressen sammanfaller med skolämnena och de är av den smartare sorten, då kommer deras stora förmåga till fokusering göra att de presterar bättre än andra elever, när det gäller rent råpluggande och faktainsamling. En vanlig elev har ofta ingen chans.
Det är tyvärr många "om" som ska falla på plats. Begåvningsprofilen hos individer med Aspergers är synnerligen ojämn. De briljerar inom vissa områden, men kan samtidigt vara totalt hopplösa inom andra, vilket kan bero på flera orsaker.

Dessutom har man ett tunnelseende där man fokuserar på sitt specialintresse, och har mycket svårt att se till större sammanhang. Speciellt för ungdomar med Aspergers, som inte hunnit skaffa sig så stor livserfarenhet, är det mycket typiskt. Det finns ingen balans i perspektiven helt enkelt, något som verkar alltför tydligt i familjen Ernman/Thunberg.

Greta är absolut inte ointelligent, tvärtom. Men cirkusen som skapats kring henne och hennes diagnoser kommer inte att vara nyttigt för henne, eller andra med Aspergers, i längden. Det har vi garanterat hennes obalanserade mamma att tacka för.
2019-08-18, 02:22
  #11696
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En viss flexibilitet lär alltid förekomma, men man ger ju knappast en E/D-elev ett A.


Men om typ hälften av alla elever på skolan har olika slags mentala diagnoser - och det är i stort sett vad skolan ifråga säger i sina egna presentationer* - och många av dem dessutom har haft resursskola eller anpassad studiegång tidigare, då kan man vara ganska säker på att matchningen mellan betyg och faktiska kunskapsnivåer inte blir densamma som på en väletablerad kommunal skola i t ex Stockholms innerstad.

*Jag såg den uppgiften antingen på deras hemsida eller i några jobbannonser de hade lagt upp, i början av juni efter DN:s stora drapa om Gretas skolavslutning; orkar inte leta upp dessa citat igen nu. Skolan hon gick på är i praktiken tydligt nischad på den här typen av "diagnos-elever", och de gör en hel del anpassningar för dem.
2019-08-18, 02:32
  #11697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Det kan jag nog göra, men det kan ta lite tid. Diagnoskriterierna är dock välkända sedan länge, och ett av kriterierna som skiljer Aspergers syndrom från typisk autism är just att det inte finns någon försening eller nedsättning i språklig och kognitiv utveckling. Till viss del överlappar diagnoskriterierna för Aspergers syndrom och högfungerande autism varandra, ett av dessa kriterier är att patienten inte kan ha någon intellektuell funktionsnedsättning. Detta är välkända och vedertagna kriterier,

Om du vill kan jag även skanna in "Den kompletta guiden till Aspergers syndrom" avTony Attwood som PDF och skicka till dig, men det lär ta ett tag. Den är tämligen tjock.

Aspergers syndrom som separat diagnos är numera borttagen ur DSM V, men tydliga diagnoskriterier finns i DSM IV, under kod 299.80, även ICD-10 (F84.5). Tittar du i ICD-11 hittar du det som en underkategori till Autismspektrumtillstånd. Varsågod och läs.
https://www.autism.se/diagnoskriterier%5E2

Jag lägger in ett litet citat för enkelhetens skull:

Dessa kriterier är helt inkompatibla med förståndshandikapp. Det förklaras bl.a. här:
http://aspergers-syndrom.se/asperger...l#.XViVuB6ez3A
Problemet med kriterierna du refererar till är diffusa skalor i vad man menar med sådant som normalbegåvning. Man får t.ex. inte vara utvecklingsstörd för att få en Aspergerdiagnos, men för att klassas som utvecklingsstörd så skall man vara så funktionshindrad att man inte klarar sig själv. Däremellan finns ett intervall där man visserligen klarar sig själv, talar och leker som andra barn, men ändå är handikappad av att inte förstå allt som omgivningen förstår.
2019-08-18, 02:46
  #11698
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Men om typ hälften av alla elever på skolan har olika slags mentala diagnoser - och det är i stort sett vad skolan ifråga säger i sina egna presentationer* - och många av dem dessutom har haft resursskola eller anpassad studiegång tidigare, då kan man vara ganska säker på att matchningen mellan betyg och faktiska kunskapsnivåer inte blir densamma som på en väletablerad kommunal skola i t ex Stockholms innerstad.

*Jag såg den uppgiften antingen på deras hemsida eller i några jobbannonser de hade lagt upp, i början av juni efter DN:s stora drapa om Gretas skolavslutning; orkar inte leta upp dessa citat igen nu. Skolan hon gick på är i praktiken tydligt nischad på den här typen av "diagnos-elever", och de gör en hel del anpassningar för dem.

Ca 30% har någon form av NPF-diagnos:

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

är den siffra som jag sett.


Och det stämmer att de har gjort vissa anpassningar för sådana elever. Men man får inte glömma att även om skolan gjort vissa anpassningar för NPF-elever, så innebär det inte att de (automatiskt) är lågbegåvade. Det är därför kunskapskraven är samma för dem.


Vilken anpassning som Greta fick berättade hon i en intervju:

Citat:
Hur fungerar det i den skola som du bytte till i mitten av höstterminen?

– Nu går jag inte längre i någon resursskola utan i en vanlig skola, men lärarna anpassar saker bra. Jag får specialhjälp.

Hur ser den specialhjälpen ut?

– Jag gillar inte att vara bland så mycket folk, så ibland sitter jag i ett tyst studierum och arbetar ensam med en lärare. Och så får jag extrastöd i form av att lärarna kanske tittar till mig någon extra gång. Det är ganska lite anpassning jag behöver nu. Förut behövde jag mer. Jag kan fungera väldigt bra nu och anpassa mig och det är för att jag har fått en mening.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/...t-annorlunda-/
2019-08-18, 02:53
  #11699
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ca 30% har någon form av NPF-diagnos:

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

är den siffra som jag sett.

30% totalt på alla elever, men eftersom skolan täcker in alla nio årskurserna kan vi säkert utgå från att andelen diagnos-elever är betydligt högre i de övre årskurserna. Det är inte många barn som får kognitiva diagnoser av den här arten redan på lågstadiet, för de flesta sker det i tonåren eller t o m i vuxen ålder. Därmed bör det stora flertalet av diagnosbarnen på Kringlaskolan finnas i den övre hälften av åldersspannet, och där kan det nog handla om 40-50% eller så.
2019-08-18, 03:16
  #11700
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Problemet med kriterierna du refererar till är diffusa skalor i vad man menar med sådant som normalbegåvning. Man får t.ex. inte vara utvecklingsstörd för att få en Aspergerdiagnos, men för att klassas som utvecklingsstörd så skall man vara så funktionshindrad att man inte klarar sig själv. Däremellan finns ett intervall där man visserligen klarar sig själv, talar och leker som andra barn, men ändå är handikappad av att inte förstå allt som omgivningen förstår.
Att vara handikappad eller ha en funktionsnedsättning i att läsa av sociala signaler och socialt samspel är inte samma sak som att vara utvecklingsstörd eller intellektuellt funktionsnedsatt. Det är helt enkelt inte samma sak.

Självklart är det så att Aspergers syndrom är en funktionsnedsättning som till vissa delar och i vissa sammanhang är handikappande, men det innebär inte att det är en intellektuell funktionsnedsättning eller utvecklingsstörning precis som funktionsnedsättningen cerabel pares inte är en intellektuell funktionsnedsättning. Eller ALS för den delen.

Vet du vad. Hör av dig till närmaste neuropsykiatriska mottagning och fråga om utvecklingsstörning kan samdiagnosticeras med Aspergers syndrom. Återkom med svaret. Det här är så självklara och vedertagna saker att man inte ska behöva tjafsa om det, lika lite som man ska behöva tjafsa om att jorden är rund.

Kritisera gärna Greta & Co. för hennes och cirkusens dumheter, men håll dig till vad som är relevant och riktigt. Tyvärr verkar du utgöra ett exempel på den skada som Greta & Co. ställer till för alla andra aspies som inte vill ha med idiotin att göra.
__________________
Senast redigerad av PlutoJ 2019-08-18 kl. 03:20.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback