Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-18, 16:26
  #5689
Medlem
"To make the changes required we need role models and leaders. People like you. I am certain that most of you sitting here will have the wisdom, the courage and the common sense to take a few steps back. To see the full picture. To make the sacrifices that are necessary. And to become the leaders we need you to be."

Vilket smörande
2019-06-18, 16:35
  #5690
Medlem
När man läser Greta anhängarna så förstår man hur mycket det mediala påverkar naivt lågbegåvade, är en oroväckande utveckling när man kan skapa fanatism av enkla citat samt skrämselpropaganda.
2019-06-18, 18:06
  #5691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
Thunberg på Facebook idag. Hon berättar bl.a. om mötena i USA och Chile - och om att hon ska påbörja gymnasiestuder.https://www.facebook.com/gretathunbergsweden/

Här har du PR bolaget, löjligt uppenbart smörigt inlägg som postades på Instagram, Facebook men naiva som ni är så går det hem:

"Jag vill dela med mig av en väldigt känslosam morgon. Dagen börjar med lämning av min 3-åriga son på sin nya dagisavdelning. Han är ledsen. Vill inte bli lämnad ensam på nya dagisavdelning. Han känner sig så ensam säger han. Efter ett jobbigt farväl där han gör allt han kan för att försöka visa för mig att han inte är ledsen och att han passar in beger jag mig till jobbet med en sån där jobbig känsla i magen.

På väg till jobbet har jag vägarna förbi riksdagshuset. Där sitter Greta 15 år och strejkar ensam mot hela världen:

"Vi barn gör inte så ofta som ni säger åt oss att göra, vi gör som ni gör, och eftersom ni vuxna skiter i min framtid gör jag det med. Jag heter Greta och går i åk 9. Och jag skolstrejkar för klimatet fram till valdagen." Det säger Greta Thunberg som tycker att vuxenvärlden måste agera i vår tids stora ödesfråga.

Hennes skolstrejk startar idag och pågår fram till valdagen. Hon sitter framför riksdagshuset. Under den tid jag var där var det bara en förbipasserande som gick fram och tog hennes infoblad. Ingen förutom jag pratade med henne!

Så här ensam kan man känna sig om man förstått allvaret och det akuta i klimatkrisen. Alla runt omkring en fortsätter leva livet som vanligt medan världen är på väg att falla sönder. Hur stor mening är det att fortsätta och låtsas som ingenting?

Greta har rätt.

Gör en hjälteinsats. Gå förbi riksdagshuset. Prata med Greta och visa att hon inte är ensam. ♥️ Hon behöver Ditt stöd nu!"

#WeDontHaveTime

https://samnytt.se/svd-uppmarksammar...-de-avslojats/
2019-06-18, 23:18
  #5692
Medlem
Horby-kvinnans avatar
Bloomberg Opinion: Greta Thunberg’s Other Lesson Is About School
https://www.bloomberg.com/opinion/ar...pulsory-school
Citat:
The Swedish climate change activist shows compulsory attendance shouldn't be universal.
Citat:
Greta Thunberg, the 16-year-old Swedish climate activist who started the Friday school strikes, has graduated from secondary education with 14 As and three Bs.

She got these excellent grades despite being absent from class far more than most of her followers
Citat:
/.../
For her part, Thunberg is done wasting her time, at least for now. She is taking the next school year off to continue her climate change campaign. Whatever school she ends up in next is unlikely to make stringent attendance demands on a potential Nobel Peace Prize winner.
2019-06-19, 02:30
  #5693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
"To make the changes required we need role models and leaders. People like you. I am certain that most of you sitting here will have the wisdom, the courage and the common sense to take a few steps back. To see the full picture. To make the sacrifices that are necessary. And to become the leaders we need you to be."

Vilket smörande
Nej, det beror på hur man läser. Dessa personer tillhör den ledande elit som vi tyvärr varken kan välja eller välja bort. Det är de som lever helt fel men som måste tänka om och föregå med gott exempel. Om de inte ändrar livsstil kan hennes projekt inte lyckas.
2019-06-19, 06:43
  #5694
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
Greta Thunberg och talet på Brilliant Minds för ett par dagar sedan:https://twitter.com/GretaThunberg/st...20614649290754

Mycket bra engelska, såvitt jag kan förstå. Ok, lite grammatiska stavfel men i övrigt känns det nästan som om någon med engelska som modersmål hade knåpat ihop den. Kudos till Greta (eller vem som än har skrivit det).

Men det där med att vi bara har ca 10,5 år på oss innan vi utlöser en kedjereaktion som troligen leder till slutet för vår civilisation ...

Läste häromdagen att en av IPCC:s forskare tagit avstånd från pratet om ”tipping points” och snarast menade att det var oseriöst.

Vore intressant att veta varifrån Greta har hämtat sitt påstående.

Sen tycker jag hon trasslar in sig i resonemanget om hur det ska kunna lösas.

Dels är det tydligen fullt möjligt enligt fysikens lagar att vända skutan. Men å andra sidan finns inte de tekniska lösningarna just nu.

Vi måste göra allt, inklusive det omöjliga, och sänka CO2-utsläppen med minst 50%. Fast först ska vi som bekant känna panik. Och allt ska ske inom de allra närmaste åren - sen är det ”irreversibelt”.

Det slår mig ännu en gång att alla Greta-kramare som pratar om att äta mindre kött och åka tåg i stället för flyg till Bryssel inte har fattat vad det är Greta försöker säga.

Hon menar ju att krisen är akut och överhängande. Ni diskuterar att köpa lite lågenergilampor.

Om CO2, livets gas som används i växthus, också ligger bakom rekordstora skördar och krympande öknar på senare år återstår att se.
2019-06-19, 07:00
  #5695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Nej, det beror på hur man läser. Dessa personer tillhör den ledande elit som vi tyvärr varken kan välja eller välja bort. Det är de som lever helt fel men som måste tänka om och föregå med gott exempel. Om de inte ändrar livsstil kan hennes projekt inte lyckas.

+10

Bravo Iehs. Exakt det så många av oss försöker förklara.

Hur många av dem som hyllar Greta har visat tecken på att leva som hon lär (bortsett från några i tråden som slutat flyga eller har sålt sin bil)?

Veckorna och månaderna går. År 2030 närmar sig snabbt.

Men de flesta är inte beredda att ge upp sin bekväma livsstil. Inte Obama heller.

Han flyger till lyxig slottssemester i Frankrike medan arbetarklassen förväntas avstå från sina begagnade bilar eller flintasteken på semestern.

Vi anklagas för att hata Greta när vi i själva verket bara hatar flosklerna och dubbelmoralen.

Vi tycker synd om Greta för att hon kommer att inse att hennes insatser bara ledde till tomma hyllningar.
2019-06-19, 07:17
  #5696
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Mycket bra engelska, såvitt jag kan förstå. Ok, lite grammatiska stavfel men i övrigt känns det nästan som om någon med engelska som modersmål hade knåpat ihop den. Kudos till Greta (eller vem som än har skrivit det).

...


Jo, jag tänkte också på det. Språket är så bra, att det är mer än bara någon engelskspråkig som rättat stav- och grammatikfel.

Kan ana en organisation bakom Greta, där den viktjgaste sköter imagen, en annan skriver tal på svenska och engelska (modersmål i bägge), en tredje sköter logistiken med resor, en fjärde bokar möten och konferenser, en femte blickar framåt och säkrar hur Gretas namn kan licensieras för särskilt klimatsmarta produkter, osv.
2019-06-19, 07:49
  #5697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Mycket bra engelska, såvitt jag kan förstå. Ok, lite grammatiska stavfel men i övrigt känns det nästan som om någon med engelska som modersmål hade knåpat ihop den. Kudos till Greta (eller vem som än har skrivit det).

Men det där med att vi bara har ca 10,5 år på oss innan vi utlöser en kedjereaktion som troligen leder till slutet för vår civilisation ...

Läste häromdagen att en av IPCC:s forskare tagit avstånd från pratet om ”tipping points” och snarast menade att det var oseriöst.

Vore intressant att veta varifrån Greta har hämtat sitt påstående.

Sen tycker jag hon trasslar in sig i resonemanget om hur det ska kunna lösas.

Dels är det tydligen fullt möjligt enligt fysikens lagar att vända skutan. Men å andra sidan finns inte de tekniska lösningarna just nu.

Vi måste göra allt, inklusive det omöjliga, och sänka CO2-utsläppen med minst 50%. Fast först ska vi som bekant känna panik. Och allt ska ske inom de allra närmaste åren - sen är det ”irreversibelt”.

Det slår mig ännu en gång att alla Greta-kramare som pratar om att äta mindre kött och åka tåg i stället för flyg till Bryssel inte har fattat vad det är Greta försöker säga.

Hon menar ju att krisen är akut och överhängande. Ni diskuterar att köpa lite lågenergilampor.

Om CO2, livets gas som används i växthus, också ligger bakom rekordstora skördar och krympande öknar på senare år återstår att se.
”Grammatiska stavfel”? Vad kallas det när man använder styckeindelning fel?

Oavsett vad så skjuter säkert både hennes och mitt budskap över huvudet på publiken.
2019-06-19, 08:06
  #5698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
”Grammatiska stavfel”? Vad kallas det när man använder styckeindelning fel?

Oavsett vad så skjuter säkert både hennes och mitt budskap över huvudet på publiken.

Nej, jag vet tyvärr inte vad det heter när man skriver t.ex ”your” i stället för ”you’re” eller ”it’s” i stället för ”its”. Dvs inte felstavningar i sig men ändå fel i vissa grammatiska sammanhang. Jag hittade på en term själv och det gick åt skogen. Ursäkta.

Jag vet inte heller vad det kallas när man använder styckeindelning fel och jag vet inte om Greta alltid använder den rätt heller. Tycker det är intressantare att fokusera på hennes innehåll.

Vill hellre veta vilken/vilka forskare som sagt att vi riskerar att hamna i en irreversibel kedjereaktion ca år 2030 som kan leda till vår civilisations undergång. Ett sådant oerhört påstående måste vara underbyggt.

Allt annat är off topic i den här tråden.

Skjuter över målet?

Eller försöker att blanda bort korten?
2019-06-19, 08:31
  #5699
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nej, jag vet tyvärr inte vad det heter när man skriver t.ex ”your” i stället för ”you’re” eller ”it’s” i stället för ”its”. Dvs inte felstavningar i sig men ändå fel i vissa grammatiska sammanhang. Jag hittade på en term själv och det gick åt skogen. Ursäkta.

Jag vet inte heller vad det kallas när man använder styckeindelning fel och jag vet inte om Greta alltid använder den rätt heller. Tycker det är intressantare att fokusera på hennes innehåll.

Vill hellre veta vilken/vilka forskare som sagt att vi riskerar att hamna i en irreversibel kedjereaktion ca år 2030 som kan leda till vår civilisations undergång. Ett sådant oerhört påstående måste vara underbyggt.

Allt annat är off topic i den här tråden.

Skjuter över målet?

Eller försöker att blanda bort korten?
Nej, jag kan bara inte hitta de fel du gör i hennes tal. Ge exempel.
2019-06-19, 09:07
  #5700
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Vill hellre veta vilken/vilka forskare som sagt att vi riskerar att hamna i en irreversibel kedjereaktion ca år 2030 som kan leda till vår civilisations undergång. Ett sådant oerhört påstående måste vara underbyggt.

Googla på t.ex climate change 2030 eller climate change 2030 tipping point så får du upp lite artiklar om detta.

Har Greta läst dessa artiklar (vilket hon antagligen har) så förstår man varför hon fått panik.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback