2019-08-14, 02:57
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinosaurieMos
Jag har fått testa Concerta och Ritalin under och efter att jag fick min ADD-diagnos (har numera Ritalin utskrivet). Det har en positiv effekt helt klart, men jag är nyfiken på Elvanse och se hur det fungerar och om det kan fungera ännu bättre. Om jag klagar på Ritalin-effekten finns det då chans att jag får pröva Elvanse eller blir det något annat (sämre) istället?

Är det förresten vanligt att man får både en förmiddags och en eftermiddagsdos med Elvanse eller är det bara f.m som gäller på denna medicin?

Jag fick prova en morgondos och en eftermiddagsdos. Det gjorde dock bara att andra dosen gav dålig effekt och förlängde ångesten det gav när den gick ur, sov dessutom för lite.
Citera
2019-08-14, 02:59
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheshirekatten
Ok. Jag tar hela dosen på morgonen då jag tycker att det för mig är bättre än att fylla på senare under dagen. Då jag annars är på någon halvfart hela tiden, kommer inte riktigt upp i effekt innan det rasar.

Jag tror verkligen att man behöver laborera lite fram och tillbaka med både dosering och preparat. Hoppas att du hittar något som funkar för dig. Det suger innan man får ordning på det.

Jag behöver även ta pauser mellan varven (kanske varannan månad). Då gör jag ett uppehåll på en dag eller sänker dosen ett par. Gör jag inte det så känns det som att kroppen är på högvarv hela tiden och att jag mest är trött, sliten och seg i huvudet. När jag börjar känna så vet jag att det är dags för omladdning. Tar en dag och typ bara ligger i soffan och kollar serier. Då får de effekt igen. Jag har tänkt att det beror på att jag äter mycket mediciner (överlag) och att typ levern eller något (kortisolproduktionen?) behöver vila men det kan ju även vara annat. Du skulle kunna testa och se om det kan vara samma för dig.

Såhär var det för mig med, det fungerade när jag jobbade mer oregelbundet, när jag började jobba mer regelbundet så hann jag aldrig riktigt vila tillräckligt.
Citera
2019-08-14, 17:21
Medlem
Cheshirekattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Såhär var det för mig med, det fungerade när jag jobbade mer oregelbundet, när jag började jobba mer regelbundet så hann jag aldrig riktigt vila tillräckligt.

Känns skönt att höra att det är så för flera. Har verkligen funderat på om det var mig det är knas på. Ja, det är krångligt när det är mycket på jobbet och så har man allt som behöver göras när det väl blir helg. Har reflekterat över det i sommar att jag måste vara mer uppmärksam på att ta vildagar då och då så att jag inte kraschar helt en dag.
Citera
2019-08-14, 20:49
Medlem
Fladerlappens avatar
Har en fråga jag funderat på i någon dag.
Var inne på en populär affär på darknet där det såldes diverse substanser.
Såg då att 1st(en) kapsel Elvanse 70mg går för 120-160kr.
Varför är det dessa priser?
Nu har jag en diagnos och äter Elvanse dagligen och skulle nog behöva trycka i mig 4-5st om jag skulle vilja få drogeffekter(mest negativa visserligen, superfokuserad och blir sådär pundig och pillar sönder en transistorradio för skojs skull).
Detta skulle då kostat mig 500spänn att köpa och skulle väl kanske kunnat ge mig 5g någorlunda bra gatutjack antar jag.
Längesedan jag körde vanlig amfetamin men en påse räckte ju tillräckligt länge för att både hinna starta ett företag samt fylla Sveriges spermabanker.
Däremot upplevde jag en jädra nojja och nervositet på gatutjacket vilket jag inte får av Elvansen.

Så, varför är priskostnaden såhär?
Är det kanske så att Elvansen ger en bättre skjuts för folk som fungerar mer ”normalt ”och exempelvis blir partysugna efter en lina.

Samt, bör jag vara orolig?
Precis hämtat ut en burk och har alltså saker för typ 3000spänn i fickan...
Citera
2019-08-14, 21:56
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag fick prova en morgondos och en eftermiddagsdos. Det gjorde dock bara att andra dosen gav dålig effekt och förlängde ångesten det gav när den gick ur, sov dessutom för lite.

Det där är en vanesak, i alla fall för mig. Kan ta Elvanse klockan 18 och somna kl 23 utan problem.

För mig är det ett måste att dela upp dosen. Får bara starkare effekt om jag tar allt på en gång men inte direkt nån längre verkan, men hårdare krasch.

Dock rekommenderar jag er som kraschar på sen en/kväll att försöka få Attentin som tillägg. Funkar utmärkt och jag får aldrig någon krasch längre.
Citera
2019-08-15, 20:17
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Det där är en vanesak, i alla fall för mig. Kan ta Elvanse klockan 18 och somna kl 23 utan problem.

För mig är det ett måste att dela upp dosen. Får bara starkare effekt om jag tar allt på en gång men inte direkt nån längre verkan, men hårdare krasch.

Dock rekommenderar jag er som kraschar på sen en/kväll att försöka få Attentin som tillägg. Funkar utmärkt och jag får aldrig någon krasch längre.

Jag har även attentin, men de varar så kortvarigt att det är meningslöst.

Sen har jag gått på dem i flera år, så tror inte det är en vanesak för min del.
Citera
2019-08-16, 03:57
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Nu har jag en diagnos och äter Elvanse dagligen och skulle nog behöva trycka i mig 4-5st om jag skulle vilja få drogeffekter(mest negativa visserligen, superfokuserad och blir sådär pundig och pillar sönder en transistorradio för skojs skull).
Detta skulle då kostat mig 500spänn att köpa och skulle väl kanske kunnat ge mig 5g någorlunda bra gatutjack antar jag.
Längesedan jag körde vanlig amfetamin men en påse räckte ju tillräckligt länge för att både hinna starta ett företag samt fylla Sveriges spermabanker.
Däremot upplevde jag en jädra nojja och nervositet på gatutjacket vilket jag inte får av Elvansen.

Är det kanske så att Elvansen ger en bättre skjuts för folk som fungerar mer ”normalt ”och exempelvis blir partysugna efter en lina.

Kollade precis och hittade 10x50mg för 650... 1.3kr/mg mao. Tror ju på vad du säger om 160kr/st (dvs ~2.3kr/mg) och har själv sett fantasipriser där men riktigt så farligt tycks det ju inte vara, om du inte tvunget vill ge bort pengar då dvs.

I min hemort är de svindyra på gatan också, men jag tror priserna lär gå ner eftersom (mitt intryck) det är bra många fler som får elvanse idag än för 5 år sen.

Pundare kommer alltid köpa gatutjack. De som (när det framkommit att jag får elvanse på recept) erbjudit mig pengar för burkarna har grovt räknat tillhört två kategorier: högpresterande studenter och yngre karriärsmänniskor. Tjack är inte en glamorös drog och ett självklart socialt självmord bland 99% av befolkningen, för att inte tala om att det är hopplöst att plugga/jobba på jämfört med elvanse utan att man blir, vad ska man säga, något för pundig.
Det är givetvis total spekulation från min sida, men jag tror det är två helt olika kundgrupper varav den ena har betydligt mer pengar än den andra. Till pundarnas nackdel, då.
Tror inte de är intresserade av att slänga i sig en näve elvanse för att bli duttade, snarare för att prestera i studier och karriär.
Huruvida de senare hittat till darknet i samma omfattning som tjackisarna är kanske mer oklart, men någon måste väl köpa skiten till de priser som nu gäller, annars hade priserna gått ner...?

Mest spekulation, men det är det bästa svar jag kan komma på att ge dig
Citera
2019-08-16, 12:40
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen

För att sitter du med gatutjack av varierande kvalité så är det jäkligt lätt att du slutar upp med att bli riktigt tjackad. Det jag önskade uppnå förr under tentaperioder var ökad vakenhet och fokus och inget kraftfullt rus.

Priserna är löjliga dock, hade vänner med det på recept som var generösa nog att ge bort det förr. Men samtidigt, tar man 70mg om dagen vilket räckte för mina ändamål så blir det ~1200kr vilket inte är hela världen. Såhär i efterhand hade det varit väl spenderade pengar om jag hade betalat mer än någon symbolisk summa haha.
Citera
2019-08-16, 15:50
Medlem
snusaren92s avatar
I dag hände det nåt riktgt knasigt eller knasigt och knasigt.
I morse intog jag 2mg sub ingen tolerans
Stoppa i mig 350mg elvanse har känt mig pigg hela dagen och skön men nu vid kl 16:00 ca så har rygverken börjat komma svetten sprutar ur pannan på mig känner mig helt plötsligt riktigt fjutand.
Har elvanse legat som ett latent medel under tiden suben gav verka ?? Nu när suben börjar avtå så övergår de till att ja blir speedad.
Det käns riktigt nice i alla fall
Citera
2019-08-16, 22:18
Medlem
Får man rus på 1st 40mg? Utan tolerans..
aldrig testat men fick av en kompis.
Senast redigerad av kinesfuruhall 2019-08-16 kl. 22:20.
Citera
2019-08-16, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesfuruhall
Får man rus på 1st 40mg? Utan tolerans..
aldrig testat men fick av en kompis.

Kan ju säga att de funkade fint
Citera
2019-08-17, 17:41
Medlem
Hej flashback, vänder mig till er i ett desperat försök att stå ut första veckan på Elvanse och för att möjligtvis få lite tips/råd från likasinnade.

Jag har efter många års uppehåll från ADHDmeds gett det ett nytt försök då jag vill testa lyckan i Elvanse. Testade Metylfenidat i sena tonåren men mådde piss på Ritalin/Concerta. Om en vecka börjar jag plugga en utbildning jag jobbat i många år för att komma in på och i och med den fuck up jag är så vill jag försöka skaffa så goda förutsättningar för mig själv som möjligt.

Då psyk är som det är så har jag inte kunnat starta förrän en vecka tillbaks, så jag har alltså tight med tid för att ställa in mig ordentligt på medicinen. Första dagen bjöd på ett jävla rus (för en späd tjej som mig), hjärtklappning/småtics och kändes som att jag blinkade typ 3 ggr den dagen haha. Var on fire, och blev förväntansfull då jag fick helt okej biverkningar jämfört med råttgiftet metylfenidat gett mig. Dag två bjöd på mindre hjärtklappning och jag kände mig produktiv! glad! Hade absolut mundiarré men helt ärligt har jag nog det i vanliga fall också. Dag tre började bra men såhär i efterhand har jag förstått att jag var helt manisk. Impulshandlade ett par glasögon för 6k (lol) vilket följdes upp av bottenlös ångest. Jag är redan en kronisk ångestboll till min natur men det här kastade tillbaks mig till hur jag mådde när jag var 20. Fick panikångestattacker, grät, slogs, var total misär i två dygn, följt av nästa stadie. ENORM MIGRÄN. helt outhärdlig. ingen smärtlindring tog, kändes som att huvudet skulle sprängas. Kunde knappt se. Jag hoppade Elvanse en dag, i hopp om att helvetet skulle ta slut. Vaknade då även med strålande smärta i rygg/nacke och värk i armarna. Fingrar och tår som domnade bort ibland. I ett desperat försök gjorde jag yoga mot ryggsmärta/migrän i dubbla solglasögon.

Peaken varade i lite mer än ett dygn och har sen dess ebbats ut lite för varje dag. Jag har tagit smärtstillande konstant i 4 dagar nu, vilket knappt hjälper. Igår Fredag skulle jag haft samtal med min läkare men hon ringde aldrig, ångrar nu att jag inte försökte få tag på henne själv.

Biverkningarna jag har problem med just nu är framförallt pulserande huvudvärk, svåra spänningar i bihålorna/luftgångarna, värk i rygg och nacke, oförmåga att kunna fokusera blicken (vilket leder till illamående). Jag kan köpa hög puls, måttlig ångest, mani, muntorrhet, men det som har varit senaste dagarna har varit orimligt.

Till mina frågor;
- Har någon haft lika mycket problem med biverkningar i början men som senare försvunnit när man vant sig mer?
- HUR FAN gör jag med huvudvärken/yrseln?? tips? både kortsiktigt tills nästa vecka då jag kan prata med min läkare men också generellt om jag kommer ha problemet längre fram.
- Har någon annan haft problem med synen på detta sättet? Jag känner mig helt handikappad, klarar knappt av att gå ner till tvättstugan.
- på vissa ställen står det att man ska ta kontakt med vården direkt om man får synbortfall eller avdomningar, är det ngt jag borde ta seriöst?
- Borde jag hoppa av tåget nu direkt eller borde jag hålla på någon vecka till? Är så rädd att det bara ska var en vecka till av skit och att jag inte kommer vara kapabel till att vara med till skolstart ordentligt.

Jag var riktigt taggad på Elvanse efter allt jag läst/hört men just nu känns det skit. Jag känner mig stressad och helt körd i botten. Känns som jag blivit tillbakakastad till tonåren och att alla rutiner/tankesätt jag lärt mig under åren är raderade.
Senast redigerad av korrelation 2019-08-17 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in