2019-08-14, 20:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Skitsnack.

Det handlar om höjden på dem. Det är t.ex. allmänt känt att NASA m.fl. aldrig skjuter upp något över en höjd av (om jag minns rätt) 400 km. Om världsbilden inte är som vi tänker oss, så skulle det ju förklara varför var ingen vistas på högre höjder. Och nej, dra inte in månlandningarna bara.

Geostationära kommunikationssatelliter, de som vi enkelt kan pejla, är på 36000km höjd.

Och satelliten DSCOVR är 1,5 miljoner km från jorden.
https://epic.gsfc.nasa.gov/
Senast redigerad av madtop 2019-08-14 kl. 21:11.
Citera
2019-08-14, 21:03
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Hur kom alla mars-rovers till mars och alla sonder som Voyager ut i solsystemet om nu NASA bara skjuter upp till 400km?

Det första man lär sig om Flat Earthers är att du inte kan använda några som helst fakta som har med NASA att göra
Citera
2019-08-14, 21:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Det första man lär sig om Flat Earthers är att du inte kan använda några som helst fakta som har med NASA att göra

Fast det vore väl att ge dem rätt? Så länge Nasa och vad de åstadkommit är korrekt måste man väl använda det de gjort och gör som argument?

Annars kan man ju inte använda solnedgångar, horisonten, vårdagjämning eller något. De underkänner ju allt.
Citera
2019-08-14, 21:35
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Flat-earthers, hur kan man gå på och tro på dessa vanföreställningar. Finns alldeles för många tokstollar.
Citera
2019-08-14, 22:12
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast det vore väl att ge dem rätt? Så länge Nasa och vad de åstadkommit är korrekt måste man väl använda det de gjort och gör som argument?

Annars kan man ju inte använda solnedgångar, horisonten, vårdagjämning eller något. De underkänner ju allt.

Ja du har helt rätt jag bara påpekade eftersom jag snart börjar tappa räkningen på alla smeknamn dom kommer på åt NASA. Måste erkänna att jag skrattat åt kreativiteten.
Citera
2019-08-14, 22:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Ja du har helt rätt jag bara påpekade eftersom jag snart börjar tappa räkningen på alla smeknamn dom kommer på åt NASA. Måste erkänna att jag skrattat åt kreativiteten.

Ja den är outtömlig. Vilka piruetter som görs för att komma ur de alltmer motsägelsefulla labyrinterna de snärjer in sig i,
Citera
2019-08-14, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
På vintern ser vi stora karlavagnen, så vi borde inte kunna se den på sommaren. Eftersom vi då står i motsatt riktning. Men vi ser den. Hela året. Sommar, vår, vinter och höst. Med det sagt så vi kretsar inte runt solen.

Sämsta argumentet ever!
Ta polstjärnan som exempel. Den finns rakt över nordpolen, alltså kan vi se den 60 grader över horisonten (gäller Uppsala, i södra Sverige står den lägre, i norra står den högre). Där kan vi alltid se den, den står stilla på himlen, alla stjärnor ser ut att rotera runt den. Stjärnor mindre är 30 grader från polstjärnan kan vi se varje natt, både sommar och vinter. Karlavagnen finns bland dessa så kallade cirkumpolära stjärnor.

Det där är välkända fakta sedan hundratals år, för alla utom för dig och en (annan) okunnig videodumskalle.
Senast redigerad av pewana 2019-08-14 kl. 22:54.
Citera
2019-08-14, 22:29
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja den är outtömlig. Vilka piruetter som görs för att komma ur de alltmer motsägelsefulla labyrinterna de snärjer in sig i,

Jag har förvisso varit skeptisk mot NASA också när det gäller månlandningarna (typ 50/50 idag) och ska inte låtsas som att dom varit världens trovärdigaste källa för mig men det här med platt jord alltså....det är för mycket drag i det röda pillret eller för djupt i kaninhålet om man säger så.
Citera
2019-08-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Vem har gett dig längden på ekvatorn, "stjärnhimlens rotation" med grader och vinklar i t.ex. förhållande till din exakta position varje årstid? Påstår du att du har absolut koll på allt det där med helt egna observtioner? Det tror jag nämligen inte en sekund på. Det är mao siffror och fakta som andra har gett dig under din livstid. Det är skillnaden. I tusentals år så antog man att jorden var platt. Det är alltså tusentals Fler år än antagandet om att jorden är en sfär. Då sätter du dig själv på en piedestal över alla genier genom seklen som säkerligen svor vid sina observationer under hela sina liv.

Såvida du personligen inte har tillgång till sofistikerad utrustning och kan därför bortom allt rimligt tvivel, en gång för alla verkligen bevisa, med egna medel, att jorden är en sfär, så hämtar du dina kunskaper från precis samma källa som resten av oss. Så enkelt är det. Det är också här som "bråket" börjar. Du hittar mycket bra argument från båda lägren. Jag tar ingen särskild ställning personligen, men det är alltid lika roligt när någon "kan bevisa" något.

Nej det har jag inte, och det har jag inte heller påstått. Men det behövs inte heller. Det finns nämligen något som är mänsklighetens samlade kunskap - samlad sedan årtusenden. Därmed vet vi att jordgloben helt stämmer med de avstånd, de vinklar och de ytor vi kan mäta upp på jorden. Och att plattjordskartan inte stämmer. (Att det sedan finns plattjordsidioter som verkar tro att ingen sanning fanns före Youtube är deras problem, även om dom inte begriper det.)

Ta ekvatorns längd som ett exempel. Den är 4008 mil lång, inte 6283 mil som plattjordsmodellen leder till. Miljontals människor har haft tillfälle att mäta hela eller delar av den sträckan genom att segla där. Inser du inte att om siffran 4008 mil inte stämmer så skulle de ha påpekat det?
-----
Nej jag hittar bra och helt avgörande argument från det läger som hävdar att jorden är en glob. Från det andra lägret hittar jag enbart idiotier och trams.
Senast redigerad av pewana 2019-08-14 kl. 22:51.
Citera
2019-08-15, 11:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Sämsta experimentet ever!
Om du hukar dig så blir minsta lilla krusning på vattenytan över en meter hög skymd sikt på måltavlan.
Apropå krusning, godtog du mitt klipp som visar horisonten där vattnet var lugnt och kameran var på 8 meters höjd?

Enligt dig själv så skulle du det, om du inte ljög förstås.

Blir dagarna längre ju längre söderut man befinner sig, när det är sommar på södra halvklotet?
Citera
2019-08-16, 09:58
Medlem
studenten777s avatar
Molnen är BAKOM solen

Givetvis omöjligt på en rund jord

https://www.instagram.com/p/B1NxkxCnHoj/
Citera
2019-08-16, 10:15
Medlem
Citat: