2019-08-14, 18:27
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Varför kan inte Nya Zeeländare se den?

För att vi inte ser oändligt pga luftens densitet
Citera
2019-08-14, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Nej, jag VET det pga egna observationer och egen grundläggande kunskap, t ex om ekvatorns längd, stjärnhimlens rotation, polstjärnans position, soluppgång, solnedgång och solens konstanta synvinkel.

Vem har gett dig längden på ekvatorn, "stjärnhimlens rotation" med grader och vinklar i t.ex. förhållande till din exakta position varje årstid? Påstår du att du har absolut koll på allt det där med helt egna observtioner? Det tror jag nämligen inte en sekund på. Det är mao siffror och fakta som andra har gett dig under din livstid. Det är skillnaden. I tusentals år så antog man att jorden var platt. Det är alltså tusentals Fler år än antagandet om att jorden är en sfär. Då sätter du dig själv på en piedestal över alla genier genom seklen som säkerligen svor vid sina observationer under hela sina liv.

Såvida du personligen inte har tillgång till sofistikerad utrustning och kan därför bortom allt rimligt tvivel, en gång för alla verkligen bevisa, med egna medel, att jorden är en sfär, så hämtar du dina kunskaper från precis samma källa som resten av oss. Så enkelt är det. Det är också här som "bråket" börjar. Du hittar mycket bra argument från båda lägren. Jag tar ingen särskild ställning personligen, men det är alltid lika roligt när någon "kan bevisa" något.
Citera
2019-08-14, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Fel. Vi ser ju en massa andra stjärnor, eller hur? De är lika klara 90 grader från dig som de som är 10 grader från dig. Det är jorden som skymmer, för jorden är rund. Är du bra på trigonometri? Polstjärnan ses 90 grader upp vid nordpolen, precis vid horisonten nära ekvatorn och 25 grader upp på den 25:e breddgraden. Hur kommer det sig på en platt jord? Fungerar bara på en rund jord.
Citera
2019-08-14, 19:12
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Vem har gett dig längden på ekvatorn, "stjärnhimlens rotation" med grader och vinklar i t.ex. förhållande till din exakta position varje årstid? Påstår du att du har absolut koll på allt det där med helt egna observtioner? Det tror jag nämligen inte en sekund på. Det är mao siffror och fakta som andra har gett dig under din livstid. Det är skillnaden. I tusentals år så antog man att jorden var platt. Det är alltså tusentals Fler år än antagandet om att jorden är en sfär. Då sätter du dig själv på en piedestal över alla genier genom seklen som säkerligen svor vid sina observationer under hela sina liv.

Såvida du personligen inte har tillgång till sofistikerad utrustning och kan därför bortom allt rimligt tvivel, en gång för alla verkligen bevisa, med egna medel, att jorden är en sfär, så hämtar du dina kunskaper från precis samma källa som resten av oss. Så enkelt är det. Det är också här som "bråket" börjar. Du hittar mycket bra argument från båda lägren. Jag tar ingen särskild ställning personligen, men det är alltid lika roligt när någon "kan bevisa" något.

Fast plattskallarna har ju inga bra argument någonstans.

Jag har själv tagit kort med så lång slutartid att jag kan se att stjärnor går BAKOM horisonten i en perfekt cirkel.

Jag har själv riktat parabolen mot samma satellit och med matematik på grundskolenivå räkna ut att jorden är ett klot.

Jag har själv observerat att solen går i en exakt rak bana under vår- och höstdagjämning. Något som är helt omöjligt på en platt jord.

Jag ser ofta hur solen lyser upp moln underifrån.

Jag kan med matematik på grundskolenivå bevisa att jorden inte är platt med hjälp av norra Polstjärnan.

Hittills har ingen en av plattskallarna här gjort ett enda test, det enda dom gör är att länka till YT-klipp och skriva; ”Titta, jorden är platt!”
Dom kan inte ens förklara med egna ord vad dom har sett.

När man ger en utförlig förklaring håller dom tyst. Tex väntar jag på Student777 ska ge mig svar om han förstår hens tankevurpa om att vi ser Karlavagnen året om skulle vara ett bevis på platt jord.
Senast redigerad av Jazzil 2019-08-14 kl. 19:15.
Citera
2019-08-14, 19:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil

Jag har själv tagit kort med så lång slutartid att jag kan se att stjärnor går BAKOM horisonten i en perfekt cirkel.

Jag har själv riktat parabolen mot samma satellit och med matematik på grundskolenivå räkna ut att jorden är ett klot.

Jag har själv observerat att solen går i en exakt rak bana under vår- och höstdagjämning. Något som är helt omöjligt på en platt jord.

Jag kan med matematik på grundskolenivå bevisa att jorden inte är platt med hjälp av norra Polstjärnan.

Hittills har ingen en av plattskallarna här gjort ett enda test, det enda dom gör är att länka till YT-klipp och skriva; ”Titta, jorden är platt!”

När man ger en utförlig förklaring håller dom tyst. Tex väntar jag på Student777 ska ge mig svar om han förstår hens tankevurpa om att vi ser Karlavagnen året om skulle vara ett bevis på platt jord.

Jag med. Han får även gärna förklara hur en krusning på vattnet kan skymma ett hus på andra sidan en sjö. Kanske sitter han och skissar på det, fast tror inte det.

Även i övrigt håller jag med.

Tror det var studenten som påstår sig ha blivit flatearther under en bilresa mellan Stockholm och Göteborg då han lyssnade på podcasts. Helt utan några 'tvåminutersfilmer' eller laserstrålar eller vad han nu efterlyser svalde han hela vanföreställningen. Nu däremot krävs det noggrant beskrivna filmer man vatten i tyngdlöshet för att han ska överge vansinnet.
Citera
2019-08-14, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil

Hur kan en observatör veta att t.ex. A inte rör sig runt B? Det kan också vara så att stjärnhimlen rör sig kring den som observerar. Man antog t.ex. i hundratals år (tusentals) att firmamentet var som en sfär ovanför jorden som stod still och dessutom var platt. Det skulle ju innebära att solen, månen och planeterna rör sig kring jorden och inte tvärtom.

Satelliter, tja, hur många procent av all kommunkation är satellitbaserad? Jag gissar på kanske 2%. Det byggs nya radiomaster överallt. Det dras också kablar stup i kvarten...

Jag vette sjutton om man med grundskolematematik ens kan bevisa att en toalettrulle är cylinderformad.

För min del kan jorden vara fyrkantig. Formen har inte påverkat mitt liv det minsta hittills i alla fall.
Citera
2019-08-14, 19:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Satelliter, tja, hur många procent av all kommunkation är satellitbaserad? Jag gissar på kanske 2%. Det byggs nya radiomaster överallt. Det dras också kablar stup i kvarten...
Vet inte heller hur mycket av vår kommunikation som går via satellit, men att vi har kablar och antenner betyder inte att den kommunikationen endast går via kablar och antenner.

För övrigt är den delen off-topic i den här tråden.

Det som diskuterats gällande satelliter är att man kan testa att rikta in en parabol från några olika platser mot en geostationär satellit och därmed få fram evidens för att jorden är rund.
Citera
2019-08-14, 19:31
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag tycker det blir löjligt när nu förbiser grundläggande optiska fenomen.

Testa lägga ställe ett mynt på långbordet och sänk likt denna instruktion.

https://www.pinterest.se/pin/481533385150753928/

Barn nivå alltså!

Berätta med EGNA ord hur kameran står gentemot bordet. Efter det ska jag förklara vad som är fel i det testet.

Du har verkligen svårt det där att förklara med EGNA ord.
Senast redigerad av Jazzil 2019-08-14 kl. 19:33.
Citera
2019-08-14, 19:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Barn nivå alltså!

Jag kan inte se din länk, du kanske kan förklara med egna ord? Eller rita illustrationen jag bad om tidigare?

Men ett mynt på bordet kan bara skymma om mina ögon är lägre än myntets ovansida. Ligger det nära mina ögon skymmer det mer, men fortfarande bara om ögonen är lägre än myntet.
Citera
2019-08-14, 19:45
Medlem
madtops avatar
Citat:
Hur kan en observatör veta att t.ex. A inte rör sig runt B? Det kan också vara så att stjärnhimlen rör sig kring den som observerar. Man antog t.ex. i hundratals år (tusentals) att firmamentet var som en sfär ovanför jorden som stod still och dessutom var platt. Det skulle ju innebära att solen, månen och planeterna rör sig kring jorden och inte tvärtom.

Om du tar dig till t.ex Australien så kommer du märka att stjärnhimlen roterar medurs och runt en tänkt "sydpolstjärna". Det är omöjligt på en platt jord.

Citat:

Betyder det att jorden är 2% rund och 98% platt?
Citera
2019-08-14, 19:49
Medlem
madtops avatar
Citat:

Och jag tycker det blir ännu löjligare när du sitter och hittar på optiska fenomen.

Brytningsindex i fuktig luft är 1,0003 och det är försumbart och kan inte förklara att objekt försvinner ner bakom horisonten.

Citat:

Nu hittar du på.

Citat:
Det är en illusion att den går upp sydost

Nu hittar du på.
Senast redigerad av madtop 2019-08-14 kl. 19:54.
Citera
2019-08-14, 20:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Barn nivå alltså!

Nu har jag sett.

Ansträngde mig och ställde ett mynt på mitt eget plana bord. Objektivet vilar på bordet på andra sidan. Hela myntet syns klart och tydligt:

http://img18116.imagevenue.com/img.php?image=05460_DSC_1005_122_708lo.JPG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in