2019-08-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Om du tar dig till t.ex Australien så kommer du märka att stjärnhimlen roterar medurs och runt en tänkt "sydpolstjärna". Det är omöjligt på en platt jord.

Betyder det att jorden är 2% rund och 98% platt?

Du tycker inte att det är lite... Löjligt att kommentera på ett inlägg som inte ens var riktad till dig? Om du öht läser vad jag kommenterade så ser du var och hur satelliterna kom in i bilden.

Resan till Australien skulle nog inte behövas i ett scenario där "firmamentet" rör runt/kring jorden. Alla upplever samma sak. Däremot så kanske alla inte skulle se samma stjärnor från samma vinkel.
Citera
2019-08-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vet inte heller hur mycket av vår kommunikation som går via satellit, men att vi har kablar och antenner betyder inte att den kommunikationen endast går via kablar och antenner.

För övrigt är den delen off-topic i den här tråden.

Det som diskuterats gällande satelliter är att man kan testa att rikta in en parabol från några olika platser mot en geostationär satellit och därmed få fram evidens för att jorden är rund.

Nej, det är inte off-topic eftersom inlägget uppenbarligen inte var riktat till dig.

Kablar och master byggs av den enkla anledningen att den huvudsakliga kommunkationen är landsbaserad. Det är för övrigt ett argument hos de som påstår att satelliter inte ens existerar på de höjder som man påstår, eller över huvud taget för den delen.
Citera
2019-08-14, 20:16
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Resan till Australien skulle nog inte behövas i ett scenario där "firmamentet" rör runt/kring jorden. Alla upplever samma sak. Däremot så kanske alla inte skulle se samma stjärnor från samma vinkel.

Och det faktum att alla inte upplever samma sak innebär att ditt scenario med "firmamentet" är falskt.
Citera
2019-08-14, 20:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej, det är inte off-topic eftersom inlägget uppenbarligen inte var riktat till dig.

Kablar och master byggs av den enkla anledningen att den huvudsakliga kommunkationen är landsbaserad. Det är för övrigt ett argument hos de som påstår att satelliter inte ens existerar på de höjder som man påstår, eller över huvud taget för den delen.

Om du inte vill att andra ska kommentera dina påståenden på detta diskussionsforum, får du väl skicka pm till den du vill vänslas med.

Om så endast en promille av all kommunikation sker via satellit innebär det ju ändå att satelliter existerar och därmed att rymden etc finns.
Citera
2019-08-14, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Och det faktum att alla inte upplever samma sak innebär att ditt scenario med "firmamentet" är falskt.

Idén med ett firmament är inte min. Det var en världsbild som ofta användes under t.ex. medeltiden och syns på målningar och i text. Antagligen så går det längre tillbaka i tiden än så.

Det är ingenting som är "falskt" här. Om man tänker sig ett firmament som täcker hela himlen och som antagligen rör sig/roterar så är det inte alls omöjligt att någon i Australien skulle se en annan del av samma firmament. Tja, uppenbarligen då t.ex. solen inte skiner samtidigt eftersom firmamentet inte befinner sig exakt överallt med samma himlakroppar.
Citera
2019-08-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Om du inte vill att andra ska kommentera dina påståenden på detta diskussionsforum, får du väl skicka pm till den du vill vänslas med.

Om så endast en promille av all kommunikation sker via satellit innebär det ju ändå att satelliter existerar och därmed att rymden etc finns.

Skitsnack.

Det handlar om höjden på dem. Det är t.ex. allmänt känt att NASA m.fl. aldrig skjuter upp något över en höjd av (om jag minns rätt) 400 km. Om världsbilden inte är som vi tänker oss, så skulle det ju förklara varför var ingen vistas på högre höjder. Och nej, dra inte in månlandningarna bara.
Citera
2019-08-14, 20:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Idén med ett firmament är inte min. Det var en världsbild som ofta användes under t.ex. medeltiden och syns på målningar och i text. Antagligen så går det längre tillbaka i tiden än så.

Det är ingenting som är "falskt" här. Om man tänker sig ett firmament som täcker hela himlen och som antagligen rör sig/roterar så är det inte alls omöjligt att någon i Australien skulle se en annan del av samma firmament. Tja, uppenbarligen då t.ex. solen inte skiner samtidigt eftersom firmamentet inte befinner sig exakt överallt med samma himlakroppar.

Varför kan inte den i Australien se i princip hela huven (förutom det som skyms av träd, berg etc på marken), om jorden är platt?
Citera
2019-08-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför kan inte den i Australien se i princip hela huven (förutom det som skyms av träd, berg etc på marken), om jorden är platt?

Jag tror att jag svarade på det tidigare. Det är inte min idé för bövelen med ett firmament. Sök svar på annat håll hur ett firmament ser ut och fungerar.
Citera
2019-08-14, 20:32
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Skitsnack.

Det handlar om höjden på dem. Det är t.ex. allmänt känt att NASA m.fl. aldrig skjuter upp något över en höjd av (om jag minns rätt) 400 km. Om världsbilden inte är som vi tänker oss, så skulle det ju förklara varför var ingen vistas på högre höjder. Och nej, dra inte in månlandningarna bara.

Hur kom alla mars-rovers till mars och alla sonder som Voyager ut i solsystemet om nu NASA bara skjuter upp till 400km?
Citera
2019-08-14, 20:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Skitsnack.

’Vi tänker oss’? Vad är det du tänker dig?

Det är väl bl a Nasa som skickade iväg Voyager 1 och Cassini? De befinner sig långt bortom månen nu. Utan att passera något ’firmament’ (Telefonen vill ändra det till firmafest. Vilken ironi.)
Citera
2019-08-14, 20:35
Medlem
madtops avatar
Citat:

Du verkar inte förstå...

På norra halvklotet roterar stjärnhimlen moturs runt polstjärnan.
På södra halvklotet roterar stjärnhimlen medurs runt en tänkt sydlig polstjärna
https://www.youtube.com/watch?v=UNiNJC3UHIo
Och detta falsifierar "doomen".

Och du kan själv och relativt enkelt observera detta.
Senast redigerad av madtop 2019-08-14 kl. 20:40.
Citera
2019-08-14, 20:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag tror att jag svarade på det tidigare. Det är inte min idé för bövelen med ett firmament. Sök svar på annat håll hur ett firmament ser ut och fungerar.

Tror du det finns ett sk firmament?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in