Citat:
Ursprungligen postat av
Centurion77
Vem har gett dig längden på ekvatorn, "stjärnhimlens rotation" med grader och vinklar i t.ex. förhållande till din exakta position varje årstid? Påstår du att du har absolut koll på allt det där med helt egna observtioner? Det tror jag nämligen inte en sekund på. Det är mao siffror och fakta som andra har gett dig under din livstid. Det är skillnaden. I tusentals år så antog man att jorden var platt. Det är alltså tusentals Fler år än antagandet om att jorden är en sfär. Då sätter du dig själv på en piedestal över alla genier genom seklen som säkerligen svor vid sina observationer under hela sina liv.
Såvida du personligen inte har tillgång till sofistikerad utrustning och kan därför bortom allt rimligt tvivel, en gång för alla verkligen bevisa, med egna medel, att jorden är en sfär, så hämtar du dina kunskaper från precis samma källa som resten av oss. Så enkelt är det. Det är också här som "bråket" börjar. Du hittar mycket bra argument från båda lägren. Jag tar ingen särskild ställning personligen, men det är alltid lika roligt när någon "kan bevisa" något.
Nej det har jag inte, och det har jag inte heller påstått.
Men det behövs inte heller. Det finns nämligen något som är mänsklighetens samlade kunskap - samlad sedan årtusenden. Därmed
vet vi att jordgloben helt stämmer med de avstånd, de vinklar och de ytor vi kan mäta upp på jorden. Och att plattjordskartan inte stämmer. (Att det sedan finns plattjordsidioter som verkar tro att ingen sanning fanns före Youtube är deras problem, även om dom inte begriper det.)
Ta ekvatorns längd som ett exempel. Den är 4008 mil lång, inte 6283 mil som plattjordsmodellen leder till. Miljontals människor har haft tillfälle att mäta hela eller delar av den sträckan genom att segla där.
Inser du inte att om siffran 4008 mil inte stämmer så skulle de ha påpekat det?
-----
Nej jag hittar bra och helt avgörande argument från det läger som hävdar att jorden är en glob. Från det andra lägret hittar jag enbart idiotier och trams.