2019-08-15, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japonica
Haha, ja, wtf? The Hatman på besök.

Asså herre jävlar, har hon gått full on konspirationsteoretiker nu med. Så jävla obehagligt.
Citera
2019-08-15, 20:50
Medlem
Japonicas avatar
Ja, jag blev fan illa till mods. Så de har alltså haft Djävulen på besök. Konstigt att de inte nämnt det tidigare. ”Jag vill ha en hatt. Ni ska ge mig en hatt. Jag vet att ni har en hatt”. Alltså...

Citat:
Ursprungligen postat av Superpotato
Asså herre jävlar, har hon gått full on konspirationsteoretiker nu med. Så jävla obehagligt.
Citera
2019-08-15, 20:54
Medlem
Japonicas avatar
Definitivt. Hon påstod att ingen psykolog eller kurator ville ta emot henne för att hon har just den diagnosen. Låter ju väldigt konstigt.

Citat:
Har fått intrycket av att O får agera emotionellt stöd utifrån vissa videos och live där J gråter och pratar om hur värdelös hon är och där O får trösta henne och försäkra henne om att det inte stämmer. Jag kanske spekulerar helt nu men har fått det intrycket i alla fall. I den här situationen så kanske det inte var så farligt, men J hade nog behövt en annan vuxen att prata med i vilket fall.
Citera
2019-08-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ja, jag blev fan illa till mods. Så de har alltså haft Djävulen på besök. Konstigt att de inte nämnt det tidigare. ”Jag vill ha en hatt. Ni ska ge mig en hatt. Jag vet att ni har en hatt”. Alltså...

Kollade på videon nu, men fattade verkligen ingenting?
Citera
2019-08-15, 22:29
Medlem
Citat:
Definitivt. Hon påstod att ingen psykolog eller kurator ville ta emot henne för att hon har just den diagnosen. Låter ju väldigt konstigt.

Hon har väl pratat om att hon inte kunde söka hjälp via vanliga psyk pga hon har aspergers. Folk med aspergers ska söka hjälp via LSS. Fattar att det är långa köer till psyk/LSS men tycker det är sjukt att hon inte fått en kontaktperson eller fått prata med en kurator i alla fall.
Citera
2019-08-15, 23:26
Medlem
Citat:
Hon har väl pratat om att hon inte kunde söka hjälp via vanliga psyk pga hon har aspergers. Folk med aspergers ska söka hjälp via LSS. Fattar att det är långa köer till psyk/LSS men tycker det är sjukt att hon inte fått en kontaktperson eller fått prata med en kurator i alla fall.

Finns väl inget specialpsyk för Aspergers? Förutom vissa avdelningar i slutenvården möjligen.
Hon har sagt att hon haft både kontaktperson och boendestöd men att det inte funkade för att det blev en till stressig sak i livet (eller något liknande).
Citera
2019-08-15, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Varför skulle Oliver inte plugga på sommarlovet? För vad? Jag tror inte Oliver kommer klara grundskolan.
Är Oliver mobbad i Norrköping?
Går hela skolan banans när youtub kändisen går till skolan? Kanske ska han ha skyddsvakter också?
Vad jag menade var: VAD ska O plugga på? Om han nu har gjort alla skoluppgifter för föregående läsår (har ingen aning om det), vad ska han plugga på? Skolan är väl inte öppen under sommarlovet, så hur ska han kunna gå dit och få läxor som han kan göra?
Citera
2019-08-15, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Finns väl inget specialpsyk för Aspergers? Förutom vissa avdelningar i slutenvården möjligen.
Hon har sagt att hon haft både kontaktperson och boendestöd men att det inte funkade för att det blev en till stressig sak i livet (eller något liknande).
Jo, personer med autism brukar hänvisas till "habilitering", då problematiken brukar reduceras till att enbart handla om neuropsykiatriska funktionsnedsättningen - oavsett om det finns samsjuklighet eller inte.
Citera
2019-08-15, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj

Har för mig att hon sagt att hon sökt hjälp via psyk efter Rasks video, men att hon blev hänvisad att söka hjälp via LSS istället för att få prata med en psykolog. Men kan minnas fel.
Citera
2019-08-16, 00:04
Medlem
Fast det är ju ganska givet att _viss del_ av skolproblematiken i sorsele var pga mobbning pga att de höll på med youtube. Om de inte hade gjort det hade ju ingen brytt sig om tex den läckta ljudinspelningen. Vidare hade förmodligen inte O's tidigare klasskamrater bemödat sig med att spela in och försöka sprida på internet om de nu inte var "kända" och höll på med youtube. På samma sätt som att Rask och andra inte hade brytt sig eller ens kommit i kontakt med det om det inte vore för de höll på med youtube. Så jag tror folk missförstår när de menar på att "de tror de är kändisar", det är inte det det handlar om som jga uppfattar det - utan om att deras offentlighet gör dem mer sårbara på ett sätt som många icke-offentliga personer slipper.

Och att tro att alltid löser sig bara för att vissa saker omkring anpassas är ju otroligt naivt. Det har jga skrivit upprepade gånger här i tråden, folk här vill så oerhört gärna se enkla lösningar. Som om A alltid garanterat leder till B och om B gäller är A inget problem längre. Men verkligheten fungerar ju inte så, det är alltid mer komplext.

Att han kan känna stress är ju inte konstigt. Han har ju fortfarande psykiskt ohälsa. Detta oavsett om skolgången är anpassad eller inte. Men för att sätta skolgången i relation till _hans egen förmåga_: tidigare har han ju inte gått i skolan alls. Då är det ju framsteg att han går dit alls nu och gör sina läxor hemifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Och jag tror även Oliver klarar av skolan. Det är ju inte pga av diagnoserna direkt hon inte klarar av skolan. I Sorsele sa hon att hon var mobbad och att det var pga av att hon var youtub kändis. Mobbing och kändisskapet har inget med diagnoserna att göra. Även nu i Norrköping ska kändisskapet vara ett problem.
Nu har han anpassad skolgång. Behöver bara gå till skolan varannan dag och hämta sina skoluppgifter. Hon är i skolan max 20 till 30 minuter och har tydligen även en ledsagare som följer henne med till skolan.

Hur kan hon då känna stress undrar jag? När hon har all möjlig hjälp hon kan få. Hon kan i lugn och ro göra sina läxor hemma men trots det så verkar det inte fungera. Han har tappat mycket i skolan dom senaste 2,3 åren men vad görs för att komma ikapp detta? Spela Fortnite? Hade tex vart jättebra om dom så hade lagt ner bara några timmar i veckan på skolarbetet under sommarlovet.
Citera
2019-08-16, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigilante99
in what universe is 60,000kr a year an income that a person strives to live on?.....
I never said it was a _good_ income. Just that she has a _regulary_ income, which was what the person i answered said would be the solution on their problems.

Weren't you leaving this thread?
Citera
2019-08-16, 00:11
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urvf
Vad jag menade var: VAD ska O plugga på? Om han nu har gjort alla skoluppgifter för föregående läsår (har ingen aning om det), vad ska han plugga på? Skolan är väl inte öppen under sommarlovet, så hur ska han kunna gå dit och få läxor som han kan göra?

Har han verkligen gjort alla skoluppgifter för föregående läsår? Om jag nu minns rätt så var han sjukskriven mestadels föregående läsår och han säger själv att föregående läsår inte gick bra alls. Då finns det väl en hel del att öva på kan jag tänka mig. Vissa skolor har faktist något som kallas för just sommarskola och det är för elever som halkat efter eller vill förbättra sig på dom ämnen där dom haft svårt. Min dotter har pluggat lite xtra på matematik tex. Det där är något man tar upp med lärare och kurator om man nu är lite engagerad.
Men visst, har han nu toppbetyg och känner att han hänger med i läroplanen så är ju det jättebra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in