2019-08-13, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Vilket märke på hylsor har du kört?
Jag har mest kört Geco och S&B hylsor.
Problemet uppkom från början på min G43, nu har jag en G19X och har fortfarande samma problem.
Undrar om det kan ha något med generationen på Glocken att göra?
Vilken Gen har du?
Både 43 å 19X är ju en typ av samt en ren Gen 5.

Till att börja med så finns det problem med att handladda glock ammo. Det summeras med benämningen Glock Smile. Men det är inte det vi pratar om.

Jag har en glock 17 gen 3. Jag använder mest cbc hylsor och magtech tändhattar. kulorna har mer varierande märke.
Eftersom du har samma problem i 2 glock. Så misstänker jag att det kanske kan tillkomma innan du stoppar det i magasinet. Hur ser det ut i din laddpress och hur ser det ut o lådan där de ramlar ner?
Nu tror jag frågan börjar krypa ut från ämnet.
Jag är lite nyfiken på frågeställningen men jag tror du finner bättre experter här:

http://forum.robsoft.nu/index.php?si...598240e3642cbe
Citera
2019-08-14, 20:45
Medlem
I alla filmer jag har sett från hollywood - så har ju polisen alltid en reserv revolver vid ankel - en saturday night special - vad det nu kan tänkas betyda??
Citera
2019-08-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev
I alla filmer jag har sett från hollywood - så har ju polisen alltid en reserv revolver vid ankel - en saturday night special - vad det nu kan tänkas betyda??

Att den sitter skyddad från smuts och slag?
Lite fotsvett tål den säkert😁
Citera
2019-08-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runksumpare
Att den sitter skyddad från smuts och slag?
Lite fotsvett tål den säkert😁

Jag trodde det var den där lilla revolvern - med snubb nose.
Citera
2019-08-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev

Saturday night special syftar på någonting som är motsatsen till "den mest pålitliga pistolen" som denna tråd syftar på. Ingenting att gå till skjutbanan och plinka med. Men liten och nätt och tillhanda för självförsvar. Eller att ta livet av sig. Eller typ engångsvapen för att begå ett brott och sedan göra sig av med.

Billig och normalt liten och avsedd för någon klen ammunition. Vilket då också gör att den är rimligt lätt att gömma med sig utan att börja halta eller få större bula i klädseln.

Tanken för polisen är ju då att ha ett reservvapen om de av någon anledning blir av med tjänstevapnet - eller att kunna plantera ett vapen om de inser att de just råkat skjuta någon obeväpnad. Men som sagt - ingenting att lista som mest pålitligt vapen.
Citera
2019-08-15, 01:50
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Saturday night special syftar på någonting som är motsatsen till "den mest pålitliga pistolen" som denna tråd syftar på. Ingenting att gå till skjutbanan och plinka med. Men liten och nätt och tillhanda för självförsvar. Eller att ta livet av sig. Eller typ engångsvapen för att begå ett brott och sedan göra sig av med.

Billig och normalt liten och avsedd för någon klen ammunition. Vilket då också gör att den är rimligt lätt att gömma med sig utan att börja halta eller få större bula i klädseln.

Tanken för polisen är ju då att ha ett reservvapen om de av någon anledning blir av med tjänstevapnet - eller att kunna plantera ett vapen om de inser att de just råkat skjuta någon obeväpnad. Men som sagt - ingenting att lista som mest pålitligt vapen.

Eller i gamla tider, när poliser hade revolvrar som huvudvapen, att dra, om man hade tömt trumman.

Det vanligaste borde f.ö. i.s.f. ha varit S&W J-frames och Colt Detective Special i .38 och inte Saturday Night Special, som är i klenare kalibrar och ofta av mycket låg kvalitet, med t.ex. stommar i zinklegeringar.
Citera
2019-08-15, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Eller i gamla tider, när poliser hade revolvrar som huvudvapen, att dra, om man hade tömt trumman.

Det vanligaste borde f.ö. i.s.f. ha varit S&W J-frames och Colt Detective Special i .38 och inte Saturday Night Special, som är i klenare kalibrar och ofta av mycket låg kvalitet, med t.ex. stommar i zinklegeringar.

Jo en hederlig polis som inte allvarligt bär plan på att plantera vapen borde välja bättre än en Saturday night special. Den du nämner har lite större kolv än många SNS-varianter vilket ju hjälper att kunna hålla i bra och faktiskt träffa målet.
Citera
2019-08-15, 14:29
Medlem
WaffenJannes avatar
Den pålitligaste pistolen är en revolver.
Citera
2019-08-15, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaffenJanne
Den pålitligaste pistolen är en revolver.

Nej , en revolver är inte en pistol så en revolver kan inte vara den mest pålitliga pistol
Citera
2019-08-15, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easypeasypie
Nej , en revolver är inte en pistol så en revolver kan inte vara den mest pålitliga pistol

Fast ursprungligen fick de namnet 'Revolver' som förkortning av 'Revolving pistol' eftersom det före det även fanns revolvergevär.
Citera
2019-08-15, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Fast ursprungligen fick de namnet 'Revolver' som förkortning av 'Revolving pistol' eftersom det före det även fanns revolvergevär.

Ursprungligen kallades dom även cylindergun och revolving gun , och någon har säkert kallat dom helt andra saker , men enligt nutidens definitioner är en revolver inte en pistol
Citera
2019-08-15, 16:35
Medlem
213374Us avatar
Fördelen med en revolver är att du kan ladda den. Vänta 30 år. Plocka upp den och skjuta. Magasin till pistoler har den lilla nackdelen att fjädern förr eller senare blir baj i synnerhet om det är fulladdat.

Det finns för och nackdelar med pistoler, revolvrar och t.o.m derringers. Hade jag väntat mig trubbel ute så hade jag burit en Glock 17 eller 19. Hade jag väntat mig trubbel i mitt hem så hage jag använt en Ruger lcr 357 mag. Hade jag förväntat mig att bli ormbiten så hade jag valt en derringer i 410.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in