2019-08-13, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Vilken är den mest pålitligaste både när det gäller mekaniskt men även att träffa mål?
Gör du bara regelbunden vapenvård så är alla pistoler pålitliga. En gammal M/40 som inte fått för mycket M/39B duger bra. De säljs för runt 500:-
Citera
2019-08-13, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Det beror lite på vad jag använder för kula, en helmantel är mer okänslig för en hård crimp än en pläterad kula, då en pläterad kula kan pressas samman lite om man crimpar för hårt och sedan fjädrar mässingshylsan tillbaka vilket gör att kulan sitter lösare med en för hård crimp än en lösare.

Skall man tro expertisen så skall egentligen inte 9x19 crimpas alls, bara återformning av hylsan skall göras.
Men jag har faktiskt provat allt från endast återformning till hård crimp, samma resultat.
Vanligtvis kör jag med en ganska lös crimp, mer så att jag bara förvissar mig om att kulan sitter fast.
Använder Lee factorycrimp, tycker faktiskt den är riktigt bra.
Brukar köpa den till alla mina kalibrar oavsett vad jag använder för märke på laddverktyg till de andra stationerna. Jag gillar att köra crimpen som ett eget steg i processen.

Hmmm,, nu spånar jag friskt...
Kan det ha med hylslängden att göra?
Hylsor som laddats om några gånger blir ju lite längre med tiden. Kan det vara så att det hyvlas lite från hylskanten vid utkast???
Har du en hylssvarv kanske det vore värt att undersöka.
Citera
2019-08-13, 19:33
Medlem
PaigeOwenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
En Glock har 35 delar (inklusive 1st magasin), medan en revolver utan vidare kan ha det dubbla.

S&W Revolver

Glock 17

Revolvern kräver även mera precisionsbearbetning med mera komplexa geometrier, högre finish och tightare toleranser än en tjänstepistol.
Ja du måste ha hittat några extremfall men frågan är om du verkligen skulle lita på pistolen med ditt liv?
pistolen kommer krångla mer pga den komplicerade mekanismen visst man kan ha två pistoler med sig det är bättre men om du skulle lita på ett enda vapen?
Citera
2019-08-13, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaigeOwens
Ja du måste ha hittat några extremfall men frågan är om du verkligen skulle lita på pistolen med ditt liv?
pistolen kommer krångla mer pga den komplicerade mekanismen visst man kan ha två pistoler med sig det är bättre men om du skulle lita på ett enda vapen?

Ett gruskorn på fel ställe så har den trumman låst sig. Revolvern är känsligare för grövre skitpartiklar. Skulle inte lita på en revolver som tappats i gruset.
En modern tjänstepistol däremot är utprovad för att klara det.
Citera
2019-08-13, 19:45
Medlem
PaigeOwenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runksumpare
Ett gruskorn på fel ställe så har den trumman låst sig. Revolvern är känsligare för grövre skitpartiklar. Skulle inte lita på en revolver som tappats i gruset.
En modern tjänstepistol däremot är utprovad för att klara det.
Har varit med om att pistoler låser sig helt på egen hand utan att ha blivit tappad i grus så jag skulle verkligen inte lita på det där snacket

Jag skulle nog rekommendera en Colt Python för att ha ett pålitligt vapen
Citera
2019-08-13, 20:09
Medlem
Citat:
Har varit med om att pistoler låser sig helt på egen hand utan att ha blivit tappad i grus så jag skulle verkligen inte lita på det där snacket

Jag skulle nog rekommendera en Colt Python för att ha ett pålitligt vapen

Smaken är som röven..klöven.
Har ägt ett gäng Python genom åren och det är en fin revolver.
Men fastän jag inte gillar Glock hade jag föredragit den i ett skarpt läge.
Vapen är inget annat än en mekanisk konstruktion med rörliga delar, som alla maskiner kan ju haveri inträffa.
Citera
2019-08-13, 20:21
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ja du måste ha hittat några extremfall

Glock är världens vanligaste pistol och S&W är världens största revolvertillverkare. De flesta tjänstepistoler är mycket snarlika Glock och de flesta revolvrar är mycket snarlika S&W.

Citat:
men frågan är om du verkligen skulle lita på pistolen med ditt liv?

Med mina 2st grovpistoler så har jag haft exakt 0st eldavbrott på c.a. 4000 skott. Med min revolver så har jag haft >100 eldavbrott på c.a. 2000 skott. Så jag skulle utan minsta tvekan välja en automatpistol över en revolver. Automatpistolen är inte bara mycket lättare att skjuta, har mycket större ammunitionskapacitet och är mycket snabbare och lättare att ladda om, utan automatpistolen är också mycket mera pålitlig.

Revolvern har förvisso acceptabel tillförlitlighet, så länge man ställer trycket hårt eller handladdar med mjuka tändhattar, så länge man rengör den noggrant och använder rätt smörjmedel i rätt mängd på rätt ställe, men bra automatpistoler är ännu tillförlitligare, även om de är bentorra och är så skitiga inuti att de ser ett urbränt svinhus.

Citat:

Grovpistoler är mycket mera pålitliga än revolvrar, bl.a. p.g.a. att grovpistoler i normalfallet är mycket enklare och kan göras med mycket generösare spel.
Citera
2019-08-13, 20:39
Medlem
Här är faktiskt en bra artikel som belyser de problem och svagheter en revolver har.

https://www.gunsamerica.com/digest/d...evolver-myths/
Citera
2019-08-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runksumpare
Hmmm,, nu spånar jag friskt...
Kan det ha med hylslängden att göra?
Hylsor som laddats om några gånger blir ju lite längre med tiden. Kan det vara så att det hyvlas lite från hylskanten vid utkast???
Har du en hylssvarv kanske det vore värt att undersöka.

Har mätt 9x19 hylsor, de sträcker sig i princip ingenting.
Det är mest flaskhalshylsor till gevär som sträcker sig, mina .30Luger hylsor sträcker sig knappt mätbart de heller.
Citera
2019-08-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Glocken har en svaghet som aldrig brukar nämnas, kanske för att det inte är aktuellt inom företag, polis eller för militär, men det påverkar definitivt sportskyttar.
Den gillar inte omladdad ammunition.
Har ägt ett par olika Glockpistoler och haft samma problem med båda.
Om man laddar om hylsor och skjuter ett par hundra stycken utan grundlig rengöring av vapnet, så börjar glocken att klicka.
Först förstod jag absolut ingenting, Glock brukar ge ett kraftigt avtryck i tändhattarna, men helt plötsligt började den som sagt att klicka och när jag undersökte patronerna så var det ytterst svaga slagmärken i tändhattarna.
När jag plockade isär den och även plockade isär slagstiftsäkringen så fann jag att mässingsdamm hade ansamlats högst upp i hålet för slagstiftsäkringen.
Detta gjorde att slagstiftsäkringen ej kunde gå så högt upp som det var tänkt och bromsade slagstiftet på sin väg till tändhatten.
Lösningen blev att svarva av 1/10mm på slagstiftsäkringen, samt att alltid göra ren i hålet innan tävling.

Det har jag inte hört innan. Jag har skjutit 15000+ handladdat och inte upplevt det problemet. Kan det vara en tillfällighet? Eller kanske ha med val av hylsor kulor att göra? Låter som om du kan ha ojämna/vassa kanter som orsakar detta. Har du lust att nämna val av tändhatt hylsa och kula?

Men det är ett problem som aldrig nämns när man säger att Glock är en av de mest tåliga pistolerna för smuts.

Det har jag inte hört innan. Jag har inte heller upplevt det trots tusentals handladdade skott genom min G 17. Kan du kanske ha ojämna/vassa kanter som orsakar det? I ditt ställe hade ajg undersökt kulans väg från magasin till lopp.
Citera
2019-08-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Det har jag inte hört innan. Jag har inte heller upplevt det trots tusentals handladdade skott genom min G 17. Kan du kanske ha ojämna/vassa kanter som orsakar det? I ditt ställe hade ajg undersökt kulans väg från magasin till lopp.

Vilket märke på hylsor har du kört?
Jag har mest kört Geco och S&B hylsor.
Problemet uppkom från början på min G43, nu har jag en G19X och har fortfarande samma problem.
Undrar om det kan ha något med generationen på Glocken att göra?
Vilken Gen har du?
Både 43 å 19X är ju en typ av samt en ren Gen 5.
Senast redigerad av CaptainMagenta 2019-08-13 kl. 21:31.
Citera
2019-08-13, 22:03
Medlem
PaigeOwenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Glock är världens vanligaste pistol och S&W är världens största revolvertillverkare. De flesta tjänstepistoler är mycket snarlika Glock och de flesta revolvrar är mycket snarlika S&W.

Med mina 2st grovpistoler så har jag haft exakt 0st eldavbrott på c.a. 4000 skott. Med min revolver så har jag haft >100 eldavbrott på c.a. 2000 skott. Så jag skulle utan minsta tvekan välja en automatpistol över en revolver. Automatpistolen är inte bara mycket lättare att skjuta, har mycket större ammunitionskapacitet och är mycket snabbare och lättare att ladda om, utan automatpistolen är också mycket mera pålitlig.

Revolvern har förvisso acceptabel tillförlitlighet, så länge man ställer trycket hårt eller handladdar med mjuka tändhattar, så länge man rengör den noggrant och använder rätt smörjmedel i rätt mängd på rätt ställe, men bra automatpistoler är ännu tillförlitligare, även om de är bentorra och är så skitiga inuti att de ser ett urbränt svinhus.

Grovpistoler är mycket mera pålitliga än revolvrar, bl.a. p.g.a. att grovpistoler i normalfallet är mycket enklare och kan göras med mycket generösare spel.
Det ska erkännas att jag aldrig har skjutit med något som liknar en modern automatpistol det kan vara en anledning att jag har upplevt helt andra siffror ibland med eldavbrott på i princip vartenda magasin

Det är inte alla som kan få tag på en Glock eller liknande modern pistol
Senast redigerad av PaigeOwens 2019-08-13 kl. 22:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in