Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Även wallenbergarnas pengar är uppknutna i stiftelser - men om vi utgår ifrån att Kamprad inte kunde avveckla stiftelsen som ägde Ikea, utan endast var god för 1 miljard som du skriver - hur får du i sånt fall ihop ditt påstående att Wallenbergsfären är 3 gånger rikare än Kamprad? Då borde de ju vara 2000 ggr rikare enligt dina fantasier...
2006 var Ingvar #4 på Forbes lista över världens rikaste - med nettovärde på 28 miljarder dollar - sen sjönk han när han knöt upp de idag 600 miljarderna i stiftelsen..
Wallenberg - har aldrig ens varit med på listan. De är inte ens med på veckans affärers lista över Sveriges topp 100 rikaste - just för att deras 100 miljarder är uppknutna i stiftelser..
Så, ska du fortsätta tramsa eller kam du försöka vara lite ärlig och jämföra äpplen med äpplen som omväxling??
Jag har svarat på detta flera gånger. Du försöker uppenbarligen bara smutsa ner tråden.
Wallenbergklanen agerar medvetet för att gömma sitt inflytande och sin förmögenhet, därför är det intressant att mäta deras rikedom i t ex pengar på banken.
Forbes lista från 2006 betyder alltså ingenting i det sammanhanget, framför allt eftersom de även har fel om Kamprad (han hade mindre än 1 miljard när listan gjordes, vilket även intygas av de artiklar jag länkat i tråden). Betydligt tyngre väger det att
Financial Times beskrivit Wallenberg som Europas mäktigaste industriella dynasti, och de listor från
Expressen, Aftonbladet mfl som jag hänvisat till där Wallenberg beskrivs vara den överdrivet mäktigaste klanen i landet med ett kontrollerat kapital på över 2000 miljarder.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/h...nom-alla-tider
https://www.expressen.se/dinapengar/...aste-familjer/
Sen vill jag isolera detta uttalande från dig som visar på hur ohederligt du debatterar:
Citat:
Även wallenbergarnas pengar är uppknutna i stiftelser - men om vi utgår ifrån att Kamprad inte kunde avveckla stiftelsen som ägde Ikea, utan endast var god för 1 miljard som du skriver - hur får du i sånt fall ihop ditt påstående att Wallenbergsfären är 3 gånger rikare än Kamprad? Då borde de ju vara 2000 ggr rikare enligt dina fantasier...
Det var dina siffror jag använde mig av - inte mina. Du får läsa flera gånger om du har så stora problem med läsförståelsen. Sen är det bara du som är besatt av diskussionen kring att någon är rikare än någon annan - du får som sagt gärna starta en egen tråd om detta är ditt specifika intresse.
Denna tråd handlar om Wallenbergsklanen makt. När jag första gången nämnde Wallenbergs imperium VS Kamprads imperium var det just som ett exempel - med källhänvisning. Detta har jag förklarat många gånger. De siffror som jag använt var tydliga för alla (utom kanske just för
dig), och
de uppgifter jag hänvisar till finns även för allmän beskådan i de största tidningarna Aftonbladet och Expressen.
Om du vill fortsätta svara i tråden - trots att du totalt gjort bort dig - svara på detta:
Felen du gjort är att du:
1. Hävdar att siffrorna inte stämmer, baserat på någon utländsk information som dessutom är felaktig. (se tidigare källhänvisningar från bland annat SVD). Fakta: Siffrorna finns till allmän beskådan i Aftonbladet och Expressen.
2. Hävdat att siffrorna syftar på två helt olika saker - fastän de finns på samma lista. Fakta: Siffrorna finns till allmän beskådan i Aftonbladet och Expressen och syftar givetvis på exakt samma saker. Jag skrev uttryckligen, och har citerat mig själv flera gånger:
Citat:
Ursprungligen postat av
BaraVaraSams
Du måste acceptera att Kamprads 600 miljarder och Wallenbergsklanen 2000 miljarder i de artiklar jag refererat till från Aftonbladet, Expressen, etc syftar på exakt samma sak - vilket är värdet på det kapital imperiet förfogar över. Du får ha vilka förljugna åsikter du vill men du måste vara konsekvent. Du kan inte hävda att Wallenbergs pengar är "intressen" medan Kamprads är "rikedom".
Sammanfattningsvis:
Jag har sedan starten skrivit och vidhåller att Kamprad styrt över ett imperium värt 600 miljarder och Wallenbergsklanen över ett imperium värt över 2000 miljarder. Jag anser att Wallenbergklanen kontrollerar ännu mer men detta är så nära officiell information som vi kan komma eftersom den även används i media såsom Aftonbladet och Expressen. Vad vill du egentligen?