Citat:
Ursprungligen postat av
Centurion77
Vem har gett dig längden på ekvatorn, "stjärnhimlens rotation" med grader och vinklar i t.ex. förhållande till din exakta position varje årstid? Påstår du att du har absolut koll på allt det där med helt egna observtioner? Det tror jag nämligen inte en sekund på. Det är mao siffror och fakta som andra har gett dig under din livstid. Det är skillnaden. I tusentals år så antog man att jorden var platt. Det är alltså tusentals Fler år än antagandet om att jorden är en sfär. Då sätter du dig själv på en piedestal över alla genier genom seklen som säkerligen svor vid sina observationer under hela sina liv.
Såvida du personligen inte har tillgång till sofistikerad utrustning och kan därför bortom allt rimligt tvivel, en gång för alla verkligen bevisa, med egna medel, att jorden är en sfär, så hämtar du dina kunskaper från precis samma källa som resten av oss. Så enkelt är det. Det är också här som "bråket" börjar. Du hittar mycket bra argument från båda lägren. Jag tar ingen särskild ställning personligen, men det är alltid lika roligt när någon "kan bevisa" något.
Fast plattskallarna har ju inga bra argument någonstans.
Jag har själv tagit kort med så lång slutartid att jag kan se att stjärnor går BAKOM horisonten i en perfekt cirkel.
Jag har själv riktat parabolen mot samma satellit och med matematik på grundskolenivå räkna ut att jorden är ett klot.
Jag har själv observerat att solen går i en exakt rak bana under vår- och höstdagjämning. Något som är helt omöjligt på en platt jord.
Jag ser ofta hur solen lyser upp moln underifrån.
Jag kan med matematik på grundskolenivå bevisa att jorden inte är platt med hjälp av norra Polstjärnan.
Hittills har ingen en av plattskallarna här gjort ett enda test, det enda dom gör är att länka till YT-klipp och skriva; ”Titta, jorden är platt!”
Dom kan inte ens förklara med egna ord vad dom har sett.
När man ger en utförlig förklaring håller dom tyst. Tex väntar jag på Student777 ska ge mig svar om han förstår hens tankevurpa om att vi ser Karlavagnen året om skulle vara ett bevis på platt jord.