2019-08-13, 22:30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Idén om att den långa utredningstiden i sig skulle tala för att åklagaren misstänker rätt person har framförts av fler än dig här i tråden 'Netherworld', men om du tänker efter så inser du nog att inte heller den här "bevisningen" håller.

Hur skulle åklagaren lägga fram det här argumentet vid en hypotetisk tredje häktningsförhandling tänkte du?
"'- Nu har jag snart misstänkt och utrett SD i ett och ett halvt års tid, så nu måste det väl ändå anses föreligga sannolika skäl för min misstanke"

Vad är det du tänker på som gjort att misstankarna mot SD försämrats med tiden?
Citera
2019-08-13, 22:31
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Du verkar insatt. Kan du nämna något om vilka källorna är som utanför tråden vittnat om grova hot/trakasserier?
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Enligt flera utav varandra oberoende källor så finns det massvis med material där. Extremt grova saker.
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Hot och stalking, och ja av den värre sorten. Tänk dig något riktigt illa, och dubbla sedan det så kommer du nära.

Olaga hot.
Olaga hot består i att lyfta vapen mot annan eller på annat sätt hota med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom. Det är tillräckligt att hotet är ägnat att hos den hotade framkalla allvarliga farhågor att hotet skall verkställas. Stort avseende fästs vid hur situationen har tett sig från den hotades synpunkt. Om gärningsmannen verkligen hade för avsikt att fullfölja hotet inverkar inte på bedömningen av gämingens straffbarhet.

https://lagen.nu/prop/1992/93:141

Grovt olaga hot.
Straffet för brottet grovt olaga hot är fängelse i lägst nio månader och högst fyra år (4 kap. 5 § andra stycket brottsbalken). Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas:

- om hotet påtagligt har förstärkts med hjälp av vapen, sprängämne eller vapenattrapp eller genom anspelning på ett våldskapital eller annars har varit av allvarligt slag, eller - om gärningen annars har varit av särskilt hänsynslös eller farlig art.

https://www.lawline.se/answers/vad-blir-straffet-om-en-blir-tagen-for-grovt-olaga-hot-med-tillhygge

Man är mer än juridiskt obegåvad om man tror att MGM skulle undgå att bli häktad på den högre misstankegraden om det funnits någon grund i påståendet att den tilltalade uttalat hot eller grova eller hot om hur han ska gå tillväga för att mörda den han misstänkt mördat.

Flera än strof & Sh.Holmes är dom som pga av utebliven självkontroll sprider menedsgrundande uppgifter i ett oemotståndligt begär att få MGM att (åtminstonde i tråden) framstå som GM.

Oärligheten bör man ha i åtanke vid bedömningen av trovärdigheten i ett antal andra mycket tvivelaktiga påståenden.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-08-13 kl. 22:50.
Citera
2019-08-13, 22:32
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Menar du att du kan utläsa där att det kan anses vara utrett att en knoggnuggning har skett?

Ja, varför skulke annars åklagaren komma med det tillägget?
Citera
2019-08-13, 22:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vad är det du tänker på som gjort att misstankarna mot SD försämrats med tiden?
Jag måste nog be dig formulera om frågan så att det blir begriplig. T.ex. framgår det inte av frågan vems misstankar du syftar på. Mina eller åklagarens?
Citera
2019-08-13, 22:36
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Jag måste nog be dig formulera om frågan så att det blir begriplig. T.ex. framgår det inte av frågan vems misstankar du syftar på. Mina eller åklagarens?

Okej. På vilket sätt tror du bevisläget mot SD har försämrats med tiden?
Citera
2019-08-13, 22:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, varför skulke annars åklagaren komma med det tillägget?
Det är intressant att du gör den här tolkningen av den tidigare åklagarens nedläggningsbeslut. Kanske Åsa Hiding tolkade beslutet precis som dig, dvs. att det var utrett att SD hade misshandlat LW. I så fall kanske den tveksamma tolkningen kan ha bidragit till att hon sedan också misstänkte SD för att ha dödat LW ett och ett halvt år senare.
Senast redigerad av Draifos 2019-08-13 kl. 23:31.
Citera
2019-08-13, 22:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Okej. På vilket sätt tror du bevisläget mot SD har försämrats med tiden?
Min uppfattning är väl glasklar, jag tror alltså att det aldrig har funnits någon bevisning mot SD överhuvudtaget. Det åklagaren hade var troligen en förhoppning eller en personlig tro (ungefär som 'notknapparen') om att det med tiden sedan skulle trilla in både vittnesmål och teknisk bevisning som styrkte hennes misstankar.
Senast redigerad av Draifos 2019-08-13 kl. 23:24.
Citera
2019-08-13, 22:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Jag undrar om fru D ville reta BO genom att ta skon?

Så skulle det kunna vara, om det nu var LWs? Men var det det?
Jag fick en uppfattning att det visserligen var LWs barndomstrakter men annars hade det inget med LW att göra?

Så här tänkte jag att det skulle kunna förhålla sig annars, dvs att det är en slump att HD var i Norrköping som alltså råkade vara LWs barndomstrakter.
Hon var där med S*llen som också kom från Norrköping, har jag för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att HD är ute med S*llen i Norrköping precis innan mordet kanske blev den utlösande faktorn?
LW har dragit sig undan SD en tid och detta har lett till att SD mår allt sämre. Hemma har detta slitit på äktenskapet för att SD betett sig alltmer kontrollerade och är lättirriterad. Otroheten som kommit fram blir droppen.
En längre tid av spänningstillstånd för SD som nu bor ensam, HD flyttat, skilsmässoansökan.

HD kanske har sagt att hon inte vill åka?

Bråk.

Så H; åker till Norrköping med S*llen.

Och så ska LW till Norge med en annan man.

Ensam hemma är SD?

Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
Det vore intressant att veta NÄR nätloggningarna för WIG :en och Norrköpingscacherna gjordes av HD. Skedde det före eller efter LW blev mördad? Jag har en känsla av att de har efterloggats...

Har inte S*llen loggat?
Någon som minns?
Citera
2019-08-13, 23:28
Medlem
Asynjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så skulle det kunna vara, om det nu var LWs? Men var det det?
Jag fick en uppfattning att det visserligen var LWs barndomstrakter men annars hade det inget med LW att göra?

Så här tänkte jag att det skulle kunna förhålla sig annars, dvs att det är en slump att HD var i Norrköping som alltså råkade vara LWs barndomstrakter.
Hon var där med S*llen som också kom från Norrköping, har jag för mig.

Har inte S*llen loggat?
Någon som minns?

Det syns på skrivspråket att både HD och Sillen har efterloggat Norrköpingscacherna. Frågan är om de loggade före eller efter LW mördades. Jag tror det var efter. HD kan knappast haft tid att skriva texter om resan till USA var planerad för hennes del, eller? Just ja, glömde att hon kan ha haft skrivtid på måndagen ifall det stämmer att hon sjukskrev sig eller bytte till eftermiddsgspass.
Citera
2019-08-14, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Carl-Janne!!
Läste din kommentar precis nyss där du svarar medimera om LWs travelbug som HD planerade att ta med på USA-resan, tyder verkligen på att RESAN VAR PLANERAD!! Det glädjer mig att kunna utesluta en hastig huxflux påkommen resa i panik! Det betyder istället att HD möjligen är en glömsk slarver och förmodligen pga utbrändhet som vi fått uppgifter på. Tack!!

Fast jag vet inte om jag håller med om att LWs försök att ta tillbaka polisanmälan tyder på att det var impulsanmälan. Om du har något mer att berätta för att övertyga mig, får du gärna utveckla det lite. Jag tänker nämnligen att hon försöker ta tillbaka anmälan för att hon är rädd för att det ska bli värre om hon går vidare med anmälan. Och drygt ett år senare är LW mördad. Så hon hade rätt, det blev ju verkligen värre!

Och jag tänker såhär, att det absolut inte behöver betyda att SD skulle bli värre...det kan varit någon annan som skulle bli värre om hon gick vidare med anmälan, för det har väl aldrig framkommit vad hon exakt syftade på som skulle bli värre? Någon annan kanske la sig i?

Hur tänker du Carl-Janne?

Nja, övertyga dig kanske blir svårt, jag gissar ju själv.
Tre olika alternativ kan jag tänka mig.

1. Det är som hon säger, hon trodde att hon skulle få problem med
SD om hon fullföljde anmälan.

2. Det har sagts i tråden att SD hade bilder som LW ska ha skickat, som han tydligen
ska hotat med att visa upp.
Om det hade gått till rättegång så skulle även LW ha granskats, det ville
hon nog undvika, kan tänka mig att det skulle ha "blivit värre" i så fall.

3. Hon bara ångrade sig helt enkelt, så vad fan skulle hon säga, något ville hon
säkert skylla på.
Citera
2019-08-14, 08:05
Medlem
Citat:
Min uppfattning är väl glasklar, jag tror alltså att det aldrig har funnits någon bevisning mot SD överhuvudtaget. Det åklagaren hade var troligen en förhoppning eller en personlig tro (ungefär som 'notknapparen') om att det med tiden sedan skulle trilla in både vittnesmål och teknisk bevisning som styrkte hennes misstankar.

Du tjatar som en besatt om att SD inte är gärningsmannen, inte hotat eller trakasserat LW, vi vet det, vi vet vad du TYCKER.
Om det inte var SD, har du någon fundering kring vem som är gärningsmannen, eller kvinnan?
Du har tidigare uppgivit att du inte har något intresse om själva mordet eller vem som utförde det, ditt intresse gäller enbart SD.

Ett litet udda intresse kan man tycka, men då föreslår jag att du startar en ny tråd för det ändamålet.
Citera
2019-08-14, 08:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Flera än strof & Sh.Holmes är dom som pga av utebliven självkontroll sprider menedsgrundande uppgifter i ett oemotståndligt begär att få MGM att (åtminstonde i tråden) framstå som GM.

Oärligheten bör man ha i åtanke vid bedömningen av trovärdigheten i ett antal andra mycket tvivelaktiga påståenden.
Tycker du att "menedsgrundande uppgifter" är ett seriöst uttryck?

Du verkar tro att du genom egna fantasier och påhittade uttryck låter mer juridiskt kunnig.
I själva verket visar du din okunnighet.

Mened är ett ord som används vid rättegångar.
Det betyder att någon ljuger efter att ha avlagt vittnesed.

Jag hittar ingenting tvivelaktigt i det som skrivs av strof och Sh.Holmes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in