2019-08-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det gör jag också, men jag har upptäckt att i det här fallet har man inte mycket att komma med.

Det är fakta att det existerar gränser mellan grupper av individer, om du ska ignorera fakta, och sudda ut benämning på fenomenet, så går det inte att diskutera.

Då förstod du inte liknelsen. Liknelsen var för att illustrera att majoriteten inte alltid har rätt.

Japp, men du fattade inte min liknelse. Om du liknar evolutionsteorin med ett träd, där det växer till olika delar i trädet, så skulle "ett löv inte kunna få barn med barken", men ett ekollon skulle inte ens kunna bilda barr eftersom det är förprogrammerat till att bilda löv. Ett ekollon kan inte utvecklas till ett barrträd.
Precis, majoriteten har inte rätt. Den viktigaste är alltid VARFÖR någon anser att något är sant eller troligt.
Att många anser att det är bäst att åka till sjukhus när man brutit benet är irrelevant. Det viktiga är VARFÖR dessa anser att det är bra att göra så.
Och där litar jag till stor del på utbildade människor som använder sig av vetenskapliga metoder. Det är inte ”blind tro” att lita mer på en kirurg än ”Svensson” om jag ska operera mig. Jag låter alltså hellre en kirurg operera mig än ”Svensson på gatan”. Att du kallar detta blind tro är väldigt märkligt.
Citera
2019-08-13, 12:17
Medlem
Detta är inte tänkt som ett bevis, utan är mer en iakttagelse: Många troende säger att de litar på vetenskapen och dess teorier, förutom just evolutionsteorin. Hur kan det komma sig?
Citera
2019-08-13, 12:21
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Detta är inte tänkt som ett bevis, utan är mer en iakttagelse: Många troende säger att de litar på vetenskapen och dess teorier, förutom just evolutionsteorin. Hur kan det komma sig?

Mot bättre vetande, fan ta dom där lögnerna alla säger samma sak.
Citera
2019-08-13, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Mot bättre vetande, fan ta dom där lögnerna alla säger samma sak.
Vad folk säger och tror är inte det viktiga, det viktiga är VARFÖR. Alltså vilka belägg de har.
Citera
2019-08-13, 13:57
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det gör jag också, men jag har upptäckt att i det här fallet har man inte mycket att komma med.
97% av forskarsamhället har alltså fel.

Citat:
Det är fakta att det existerar gränser mellan grupper av individer, om du ska ignorera fakta, och sudda ut benämning på fenomenet, så går det inte att diskutera
.
Ja, det är fakta att det existerar skillnader mellan grupper av individer. Ett löv är inte en rot, men ändå kommer de från samma frö.

Citat:
Då förstod du inte liknelsen. Liknelsen var för att illustrera att majoriteten inte alltid har rätt.
Du kan inte jämföra åsikter med forskningsresultat.

Citat:
Japp, men du fattade inte min liknelse. Om du liknar evolutionsteorin med ett träd, där det växer till olika delar i trädet, så skulle "ett löv inte kunna få barn med barken", men ett ekollon skulle inte ens kunna bilda barr eftersom det är förprogrammerat till att bilda löv. Ett ekollon kan inte utvecklas till ett barrträd.
Nu menade jag att allt liv är som ett träd, jag jämför inte olika träd med varandra. En hönas näbb skiljer sig betydligt från dess fjädrar trots att de kommer ur samma ägg till exempel, och då tjänar det liksom inget till att kontra med att det inte är en svan.
Citera
2019-08-13, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Självklart kan jag det då nästan alla forskare menar detta.

Skäms du inte över att göra bort dig med vartenda inlägg du skriver?

Förstår du dig på matematik eller påstår du bara saker utan att skämmas. Du skriver att 3 % av forskarna förnekar evolution resterande 97% accepterar den. 3 % av hur många forskare i världen? 1000 ? 2000? 5000? Hur kom du fram till dit resultat i %? ve dig din dumma idiot!
Citera
2019-08-13, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Enligt "riktig empirisk biologi" så vet vi att det är större genetisk skillnad mellan en farfar och en sonson än det är mellan en far och en son.

Bara det bevisar din dumhet. Inom arten förekommer små små skillander men aldrig från art till en annan art.
Citera
2019-08-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, leta själv om du är intresserad. Finns väldigt mycket att läsa. Dock har jag inte rätt utbildning för att falsifiera, eller bekräfta, vetenskapliga ”påståenden” inom detta område. Men jag litar på metoden, då jag i alla fall förstått att det inte är bara att koka ihop en teori och lura tusentals forskare världen över inom samma område. De flesta resultat granskas ju av andra.

Du tror på nåt som du inte förstår? okej men vem har sagt att det är sant det du tror på? hänvisa till forskarna som säger att det du tror på är sant. Om du inte kan är du en idiot.
Citera
2019-08-13, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Evolutionsteorin stöds av evidens, något motbevis har inte hittats ännu.
Hitta ett däggdjursfossil i ett lager från Kambrium så faller teorin, det har hittills inte hänt.
Vilka evidens? Fossiler är inte evidens för evolution. Fossiler är evidens för att olika arter har existerat, varken mer eller mindre. Att du drar slutsatsen att det måste vara evolution är inte evidens. Du måste lära dig att skilja mellan evidens och slutsats. Kan du inte det är du en idiot.
Citera
2019-08-13, 16:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Bara det bevisar din dumhet. Inom arten förekommer små små skillander men aldrig från art till en annan art.
Då måste du påvisa någon slags spärr som tvingar dessa förändringar att hålla sig inom den ursprungliga arten.
I annat fall så ger det att nya arter uppstår med tiden.

Eller ta död på hela diskussionen och bevisa att alla arter är skapade fix och färdiga.
Citera
2019-08-13, 16:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vilka evidens? Fossiler är inte evidens för evolution. Fossiler är evidens för att olika arter har existerat, varken mer eller mindre. Att du drar slutsatsen att det måste vara evolution är inte evidens. Du måste lära dig att skilja mellan evidens och slutsats. Kan du inte det är du en idiot.
Fossiler är evidens för att olika arter funnits under olika tidsperioder.
Vilket bekräftar att arter kan uppstå över lång tid med hjälp av små förändringar.
Det finns ingenting som tyder på att dessa arter skulle uppstått hux flux fix och färdiga.
Citera
2019-08-13, 17:13
Medlem
Citat:
Du tror på nåt som du inte förstår? okej men vem har sagt att det är sant det du tror på? hänvisa till forskarna som säger att det du tror på är sant. Om du inte kan är du en idiot.
Jag ”tror” på mycket jag inte förstår. Det gör nog alla människor.
De flesta tror att mobiler, datorer och flygplan fungerar. Men inte så många kan förklara hur de fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in