2019-08-13, 10:33
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Tror du att jag är okunnig om detta?

När vi till slut går ut ur denna biologiska tillvaro, är du okunnig om allt det?
Citera
2019-08-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Biologin? Det är bara en mänsklig förklaringsmodell.

Ok, kemin då. Dom kemiska reaktionerna, eller frånvaron av reaktioner visar att en art inte kan få avkomma med en annan art, det är fakta, det är inget som människan har hittat på.

Citat:
Att olika organismer inte kan få avkomma ihop beror bara på att de kommit för långt ifrån varandra, för långt från sitt gemensamma ursprung.
Det är fakta men det saknar betydelse i sammanhanget.

Nej, fakta är att en grupp av individer, t.ex. människan inte kan få avkomma med en annan grupp av individer, t.ex. schimpanser. Att dom skulle ha "kommit för långt ifrån varandra, för långt från sitt gemensamma ursprung" är din subjektiva bedömning, du kan inte bevisa detta, det är inte ett faktum.
Citera
2019-08-13, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men det blir ju problematiskt om samma art inte har samma DNA, eller hur?

Nej, det är inget problem, människor från olika världsdelar har inte samma DNA, ändå kan dom få avkomma med varandra.

Om arter kan bestämmas av hårfärg och hudfärg, helt subjektivt, bara på utseende, så var socialdarwinismen inte så fel ute.
Citera
2019-08-13, 11:01
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag håller med om att evolutionsteorin bygger på fakta, men att den skulle vara närmast sanningen är din subjektiva bedömning. Jag anser att skapelseteorin är bättre underbyggd med dom fakta vi har, och ja, det är också en subjektiv bedömning, från mig.
Det är inte min bedömning, det är den bedömning vetenskapssamhället gör.

Citat:
Evolutionen finns, det pågår ständigt förändringar och anpassningar inom arter, det kan vi komma överens om eftersom det är fakta, vi kan observera det och testa det. Däremot kan vi inte observera evolution som delar upp en grupp i två grupper som sedan inte längre kan få avkomma med varandra. Det kan vi inte observera och det kan vi inte testa. Man har gjort massor med tester med bananflugor, vi har kunnat observera deformationer och olika sorters bananflugor, men dom har inte förvandlats till något annat än bananflugor trots att bananflugor har kort reproduktionstid.
Varför skulle bananflugor utvecklas till något annat?

Citat:
Jag har undersökt detta på egen hand, och jag tycker jag är tillräckligt insatt för att kunna argumentera och ha åsikten att bevisen för evolutionsteorin lyser med sin frånvaro.
Du tycker att dina bevis är starkare än den samlade vetenskapskåren. Iaf 97% av den.

Citat:
Tror du att jag är okunnig om detta?
Det verkar så. Ett ekollon skapar löv, bark, grenar, rötter, inget av detta liknar varandra men kommer från samma grund. Ett löv skulle inte kunna få barn med barken, om du förstår liknelsen.
Citera
2019-08-13, 11:03
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ok, kemin då. Dom kemiska reaktionerna, eller frånvaron av reaktioner visar att en art inte kan få avkomma med en annan art, det är fakta, det är inget som människan har hittat på.

Nej, fakta är att en grupp av individer, t.ex. människan inte kan få avkomma med en annan grupp av individer, t.ex. schimpanser. Att dom skulle ha "kommit för långt ifrån varandra, för långt från sitt gemensamma ursprung" är din subjektiva bedömning, du kan inte bevisa detta, det är inte ett faktum.

Jo det är ett faktum. Eftersom vi vet att allt liv kom från en enda cell.
Citera
2019-08-13, 11:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nej, det är inget problem, människor från olika världsdelar har inte samma DNA, ändå kan dom få avkomma med varandra.

Om arter kan bestämmas av hårfärg och hudfärg, helt subjektivt, bara på utseende, så var socialdarwinismen inte så fel ute.

Visst, men nu var det ju så också att det tydligen endast var kvinnlig avkomma som var fertil, så visst var det olika arter ändå.
Citera
2019-08-13, 11:16
Medlem
Citat:
Det är inte min bedömning, det är den bedömning vetenskapssamhället gör.

Så du gör inte din egen bedömning? Du litar blint på vad andra säger?

Citat:
Varför skulle bananflugor utvecklas till något annat?

Va? Varför inte? Är det inte evolutionsteorin som vi pratar om, där en art kan förvandlas till en annan?

Citat:
Du tycker att dina bevis är starkare än den samlade vetenskapskåren. Iaf 97% av den.

Japp, inte heller nazisterna hade rätt, trots att dom var i majoritet. Bara för att man är i majoritet betyder inte att man har rätt. För hundra år sedan var majoriteten bibeltroende när Darwin lade sin teori, betydde det att bara för att bibeltroende var i majoritet, att dom automatiskt hade rätt? Då är det inte en vetenskaplig syn man har, om man följer strömmen istället för att undersöka själv och bilda sin egen uppfattning.

Citat:
Det verkar så. Ett ekollon skapar löv, bark, grenar, rötter, inget av detta liknar varandra men kommer från samma grund. Ett löv skulle inte kunna få barn med barken, om du förstår liknelsen.

Ett ekollon kan inte heller bli en tall.
Citera
2019-08-13, 11:16
Medlem
Citat:
Jo det är ett faktum. Eftersom vi vet att allt liv kom från en enda cell.

Hur vet du det?
Citera
2019-08-13, 11:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Så du gör inte din egen bedömning? Du litar blint på vad andra säger?
Jag liter oftast på människor med hög utbildning inom sitt ämne. Om sedan en övervägande majotitet av dem säger samma sak så blir min tillit större.

Citat:
Va? Varför inte? Är det inte evolutionsteorin som vi pratar om, där en art kan förvandlas till en annan?
Nej. Arter finns inte. Hur många gånger måste jag säga det?

Citat:
Japp, inte heller nazisterna hade rätt, trots att dom var i majoritet. Bara för att man är i majoritet betyder inte att man har rätt. För hundra år sedan var majoriteten bibeltroende när Darwin lade sin teori, betydde det att bara för att bibeltroende var i majoritet, att dom automatiskt hade rätt? Då är det inte en vetenskaplig syn man har, om man följer strömmen istället för att undersöka själv och bilda sin egen uppfattning.
Nazismen är ingen vetenskaplig teori. Jämförelsen är löjlig.

Citat:
Ett ekollon kan inte heller bli en tall.
Jag tror nog du fattar vad jag menar med liknelsen.
Citera
2019-08-13, 11:39
Medlem
Citat:
Jag liter oftast på människor med hög utbildning inom sitt ämne. Om sedan en övervägande majotitet av dem säger samma sak så blir min tillit större.

Det gör jag också, men jag har upptäckt att i det här fallet har man inte mycket att komma med.

Citat:
Nej. Arter finns inte. Hur många gånger måste jag säga det?

Det är fakta att det existerar gränser mellan grupper av individer, om du ska ignorera fakta, och sudda ut benämning på fenomenet, så går det inte att diskutera.

Citat:
Nazismen är ingen vetenskaplig teori. Jämförelsen är löjlig.

Då förstod du inte liknelsen. Liknelsen var för att illustrera att majoriteten inte alltid har rätt.

Citat:
Jag tror nog du fattar vad jag menar med liknelsen.

Japp, men du fattade inte min liknelse. Om du liknar evolutionsteorin med ett träd, där det växer till olika delar i trädet, så skulle "ett löv inte kunna få barn med barken", men ett ekollon skulle inte ens kunna bilda barr eftersom det är förprogrammerat till att bilda löv. Ett ekollon kan inte utvecklas till ett barrträd.
Citera
2019-08-13, 11:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Japp, men du fattade inte min liknelse. Om du liknar evolutionsteorin med ett träd, där det växer till olika delar i trädet, så skulle "ett löv inte kunna få barn med barken", men ett ekollon skulle inte ens kunna bilda barr eftersom det är förprogrammerat till att bilda löv. Ett ekollon kan inte utvecklas till ett barrträd.

Och du fattade inte liknelsen med trädets grenar.
En stam är utgångspunkten, men den börjar snart att dela upp sig i grenar, som sedan förgrenar sig ytterligare. Poängen är inte att olika grenar ska ha barr och andra löv, utan poängen är att det finns ett avstånd mellan dem som grenarna själva inte kan överbrygga.
Citera
2019-08-13, 11:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ett ekollon kan inte utvecklas till ett barrträd.
Det är det heller ingen som har påstått är ett krav för evolution.

Utvecklingen från en art till en annan är en process som överbryggar ett stort antal generationer. Det sker inte från en generation till en annan.
Förändringar från en generation till en annan kallas för mikroevolution och summan av åtskilliga mikroevolutioner leder slutligen till en ny art. Det vanligaste är däremot att det då inte längre finns någon kvarlevande från den tidigare arten åtskilliga mikroevolutioner tidigare att jämföra med, så processen verkar aldrig komma till någon ny art (utom genom vad man kan se genom jämförelser av fossil).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in