Citat:
Ursprungligen postat av
Sh.Holmes
Vill man vara konspiratorisk kan man fundera på följande scenario med HD.
Hon skilde sig med SD för att ha separata ekonomier, så ifall någon åkte fast skulle den andra inte bli fråntagen hus eller dylikt för att täcka upp ett ev skadestånd.
Mordet på LW hade planerats länge, därav att HD cachade I LWs hemtrakter strax innan, den tredje I komplotten JG hade t.o.m cachat LWs cache "Lyssna till livet" bara timmar innan.
HD var sjukskriven dagen för mordet, förberedde och la ut tillhygget vid den planerade mordplatsen.
SD, JG och HD lurade alt tvingade ut LW ur huset och fick med henne med till planket. SD var den som slog, han var även den drivande I mordplanen.
JG som med I missing people såg till att de inte letade efter LW, han kontaktade alla I kretsen runt och sa åt dom att inte säga någonting om SD-LWs förhållande och att inte leta...
Obs jag har blandat fakta med speculation för att skapa ett scenario.
Intressant teori om det ekonomiska, var det just det som JM nämde något om, just deras skilsmässa och fördelning ekonomiskt, men om den ene planerat mordet behöver den andre inte varit involverad ens i planerna före mordet, men möjligtvis efteråt fått veta?
Om jag tänker att detta mord är planerat av SD och JG eller en av dom, så är inte HD involverad alls, av den anledningen att hon verkar så pass känslig. Vågar de involvera en sån känslig person som HD, om hon nu är så känslig som jag tror hon är?
Är HD inblandad tror jag snarare att hon är ensam GM och att de båda herrarna kan anat detta eller faktiskt vet direkt efteråt?
Och därav brådrasket att få med HD på USA-resan för att ställa henne mot väggen helt själv och planera upp allt, också därav att JG ringde runt och gav sina förmaningar till alla som visste om SD och LW relation?
Det skulle förklara varför det varit så mystiskt kring henne om alla blev tystade att inget får sägas om just HD? Att hon skyddas av den anledningen?
Kanske beror hennes uppsyn tillråga på allt, att hon faktiskt ensam är GM, kanske har hon själv blivit tystad av de som vet att det är hon, men allra helst vill säga sanningen? Kanske visste SD och JG redan direkt efteråt och tillsammans städat upp efter HD på BP för att förvirra utredarna och därför försvårat själva utredningen så det därför drar ut på tiden?
Det skulle förklara varför JG sjukskrev sig och låg lågt i sin sommarstuga efteråt? För det var väl korrekt uppgift att han var där, sjukskriven?
Eller...misstänkte herrarna SD och JG att det var HD som är GM, först dagen efter när LW saknades, och därifrån helt hysteriskt JG ringde runt dessa samtal och sen planerades det att HD skulle med på resan med SD för att ta reda på om det är hon som är GM och hur de skulle skydda henne? Och visade det sig att hon inget hade att bekänna så gjorde de allt i panik i onödan och fått dom alla att se skyldiga ut? Kanske mår HD därför så dåligt för att de misstänkte henne och tänker att då måste ju alla andra också tro att det är hon som är GM för hon är den bedragna frun?
Eller så fick de veta att hon är GM först under USA-redan och gjort allt för att skydda henne, pga av barnen eller andra skäl? Och det skulle förklara varför SD ser bekymmerfri ut för han inte gjort det, mer än att dölja sanningen om sin fd fru? Skulle förklara hans självsäkra ord: de har inget på mig kanske?
Är mordet däremot planerat av SD eller JG eller båda tillsammans, så är förklaringen till deras beteende lite annorlunda.
Då ser de tlll att HD kommer med på resan för att slippa frågor om SD och JG? Varför kan man undra, kanske är hon alltid ärlig, och ville skydda sig GM?
Frågan är då; vems idé att hon skulle med på resan med SD?
Är JG ensam GM, men säger åt HD att följa med för att få bort den alltid sanningspratande HD, med motivering att hon ska stötta den oskyldige SD?
Eller är det SD som är skyldig och JG visste eller anade detta, och bad henne därför att följa med på resan för att foga ihop dom och prata igenom, planera upp, SD erkände kanske under resan för HD att det var han som mördade LW, och red ut stormen med henne angående detta på resan och därför mår HD dåligt av att veta men gör detta för barnens skull för att de sagt det åt henne, att det är det bästa? Är det såhär det gått till, så förstår man varför SD och HD umgås så mycket efter skilsmässa och mord.
Men är både SD och HD oskyldiga så förstår man att de mår dåligt och umgås med varann också, för att de är medvetna om att alla runt misstänker dom som GMs kanske?
Hur man än vänder och vrider så vet man inte alls, inte jag alla fall.
Jag tror att detta är så mycket lättare för de som känner JG HD och SD att förstå, att de anar vem/vilka som är GM?
Människor som känner dem väl, vet hur de alltid varit, vem som hatar, vem som alltid varit impulsstyrd och aggressiv?
Hur de uppträdde innan mordet? Vad de sa innan mordet?
Hur de uppträtt efter mordet? Vad de sagt efter mordet?
Någon borde liksom avslöja något, försäga sig eller uppvisa någon ånger eller samvetskval och må dåligt? Något som avslöjar även om inget erkännande kommer?! Något konstigt måste det varit före mordet som avslöjar, eller något efter mordet som avslöjar?
Jag vill ju liksom gärna tänka att alla efter mordet blir väldigt observanta dessutom, att alla blir misstänksamma mot varann? Att det gör GM nervös och illa till mods?
Eller är GM på annan plats, dvs inte ens i örebro och slipper undan alla spekulationer och misstankar som borde varit riktad mot precis alla som var nära LW i örebro?
Kanske kunde denna person må dåligt utan att någon förstår varför?
Lyssna till livet, menar du att den kan varit den utlösande faktorn?
Har någon här varit där och sett vad den cachen innehöll?
Mycket frågor och funderingar hit och dit, men jag tänker att när man delar med sig av tankar så kan andra som känner dessa människor, få viktiga aha-upplevelser. Så ni förstår att detta är bara funderingar och spekulationer från mig nu!!