2019-08-12, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Okej, jag har varit där nu och det tar 10 min att gå mellan Åsgatan och sjukhuset om man går ”raka vägen”, inte helt omöjligt att GM irrat den vägen men inte så troligt heller.
Man ser inte ICA från någon av de stora entréerna.
Det tog ungefär 25 min att gå från sjukan till tåget, men jag fick använda gps för det är inte lätt att hitta om man aldrig varit där förut.
Alltså förstår jag hur ni menar när ni säger att GM antagligen inte har gått via sjukhuset till/från Åsgatan, å andra sidan känns det inte helt orimligt att GM var i Trädgårdsföreningen/parken (ev före och ) efter morden och den ligger ju mellan platserna.
Men det är egentligen inget att gräva i för polisen har antagligen kollat US/psykspåret & speciellt akuten då, noga. Han var nog aldrig där.
Nej, det var han nog inte, knappast på socialkontoret heller. Lätt att göra den kopplingen eftersom man antar en viss typ av gärningsman. Antagligen var Jan där eftersom M skulle vara där. Om han var på socialkontoret är det ändå rätt otroligt att han tar sig just till den vändplatsen och plötsligt tokhugger ihjäl två människor. Jag tror denne snubbe är en annan sorts djur.
Citera
2019-08-12, 19:45
Medlem
Japp håller med han är där av en anledning han rör sig även inom ett litet område, detta är ett vansinnes dåd men ett planerat sådant.
Citera
2019-08-12, 20:11
Medlem
Det går inte ihop tyvärr är man ledsen går man till bolaget o köper några öl och åker hem. Mördaren hade ett helt jävla otroligt HAT inom sig mot just Mohammad, det är där han vill vara. Han har inte varit hos varken psyk soc jobb skola, den här dagen har han längtat efter ungjäveln ska fan få betala. Frågan är vad var motivet?
Citera
2019-08-12, 20:13
Medlem
Citat:
Jag håller med dig.
Eftersom det inte finns några svar spånar jag bara.
Varför var han där? Det är en viktig fråga.
Vi vet inte om han väntade på just M och/eller Anna-Lena så om man tänker att han inte gjorde det, varför är han då där?
Jag har en vän som lider av olika psykiska problem, han har i alla år löst det genom att promenera runt tills ångesten släpper. Iof har han gått runt i skogen men denne kanske vankar runt i stan.
Är vittnes uppg om mannen i valvet och bakom buskar säker?
Mannen i Trädgårdsföreningen, är man säker på att det är samma?
Det är lugnt. Uppgifterna om snubben i valvet kom åratal(?) efter morden. Någon boende i den föreningen mindes att det stått någon okänd snubbe och rökt på morgnarna före dådet. Antagligen rätt osäkra uppgifter. Gubben vid buskarna är ett annat vittne, denne kan eventuellt setts längre västerut en stund innan men oklart om det var samma person. Man är långt ifrån säker på om detta är samma person som i TRF, man vet inte ens om detta är gärningsmannen så det är en del som ska hålla ihop för att det ska vara samma gubbe. Men om du frågar mig så är det samma person som ses av kvinnan västerut som rör sig till vändplanen (buskarna) och han sitter efter dådet i TRF.
Citera
2019-08-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBenet
Vad för typ av person går runt med en mössa från Statoil? Tänker mig någon från baltländerna som är här på jobb. Har jobbat med flera balter som jag kan tänka mig skulle köpa en sådan, ett paket cigg, tanka och rulla vidare. Men när jag föreställer mig en svensk ungdom så har jag svårt att se denne handla sin huvudbonad på en mack, hur udda han än är.

Tankar kring detta?
Min tanke är att gärningsmannen aldrig köpt mössan, han får tag i den på annat vis. Baltspåret var hett ett tag men det har inte dykt upp så mycket som stärkt det. Dels är nog inte "medelbalten" som jobbar här så pass ung som man antar att gärningsmannen är, dels är det ju en rätt skum avstickare att gå och hugg ihjäl en åttaåring. Men visst, vem vet.
Citera
2019-08-12, 20:19
Medlem
Citat:
Tror mössan var helt ok i typ Finspång, Skärblacka, Åtvidaberg etc etc etc..
en helt vanlig mössa på den tiden.
Bonnig för en lite finare Lkpg-stadsbo kanske men inte för den breda massan.
Håller med, att tolka så mycket genom mössan är svårt, min teori är att det inte är hans mössa.
Citera
2019-08-12, 20:26
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Det är lugnt. Uppgifterna om snubben i valvet kom åratal(?) efter morden.
Man gick ut med det efter ett drygt halvår. Polisen fick nog tipset omgående.
Citat:
Nu koncentrerar polisen spaningarna till fyra högintressanta män. Två av dem är inte omtalade tidigare. Den ene sågs vid flera tillfällen tidigt på morgonen i närheten av mordplatsen dagarna före dådet. – Han observerades stående i det stora blå valvet till fastigheten Karl Dahlgrensgatan 1. Han är mellan 25 och 30, hade en beige jacka samt en blå eller svart mössa. – Hans kläder överensstämmer med dem som gärningsmannen hade, säger Nils Ahlberg, kriminalinspektör i Linköping. Den andre sågs i korsningen Drottninggatan–Djurgårdsgatan morddagens morgon. Mördad. Anna-Lena Svenson.
https://www.expressen.se/nyheter/fyra-jagas-for-dubbel-mordet-i-linkoping/
Senast redigerad av Readyfreddie 2019-08-12 kl. 20:28.
Citera
2019-08-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Man gick ut med det efter ett drygt halvår. Polisen fick nog det tipset omgående.

Ok, hade för mig att tipset om Valvmannen kom in långt efter dåden men så kanske det inte var. Totalt har man väl nämnt minst 8 "män": 1 Valvmannen, 2 Garagekvinnans gubbe, 3 han vid vändplanen, 4 han som anonyma vittnet möter på Åsgatan, 5 han som går över övergångsstället, 6 han som korsar Storgatan, 7 han som syns av twigo's pappa, 8 Bänkmannen.

Skulle tro att 1 och 6 inte har med morden att göra. Resterande är samma gubbe.
Citera
2019-08-12, 20:34
Medlem
Inte hans mössa? Jo det är det nog, skulle han låna någon annans mössa annars? Har dom hittat hårstrån från någon annan? Undrar om kniven är hans eller om han lånat eller snott den. Uruselt vapen en machete ska det vara m lite sving i så slipper man jobba så mycket.
Citera
2019-08-12, 21:14
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Ok, hade för mig att tipset om Valvmannen kom in långt efter dåden men så kanske det inte var. Totalt har man väl nämnt minst 8 "män": 1 Valvmannen, 2 Garagekvinnans gubbe, 3 han vid vändplanen, 4 han som anonyma vittnet möter på Åsgatan, 5 han som går över övergångsstället, 6 han som korsar Storgatan, 7 han som syns av twigo's pappa, 8 Bänkmannen.

Skulle tro att 1 och 6 inte har med morden att göra. Resterande är samma gubbe.

1 passar in i teorin att gm kan ha rekat M:s skolväg dagarna innnan överfallet på honom. Från valvet som ligger en bra bit från mordplatsen kunde han iaktta vilken väg M valde till skolan som låg där i närheten. Mycket intressant om signalementet överensstämmer och han aldrig tidigare hängt i det valvet.
Citera
2019-08-12, 21:20
Medlem
zoomlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
1 passar in i teorin att gm kan ha rekat M:s skolväg dagarna innnan överfallet på honom. Från valvet som ligger en bra bit från mordplatsen kunde han iaktta vilken väg M valde till skolan som låg där i närheten. Mycket intressant om signalementet överensstämmer och han aldrig tidigare hängt i det valvet.

Var Mohammed påväg till skolan? Vart ligger skolan?
Citera
2019-08-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Man gick ut med det efter ett drygt halvår. Polisen fick nog tipset omgående.

Hur kommer det sig att polisen fortfarande inte har bestämt sig för om mössan är blå eller svart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in