2019-08-12, 23:46
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Hur kommer det sig att polisen fortfarande inte har bestämt sig för om mössan är blå eller svart?
Det har dem, den var mörkblå.
Sett en lika mössa, i slutet eller
början av 2000-talet, samma färg!
Tittar man på bilden av mössan ser man också klart och tydligt att den är mörkblå.
Citera
2019-08-12, 23:52
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBenet
Vad för typ av person går runt med en mössa från Statoil? Tänker mig någon från baltländerna som är här på jobb. Har jobbat med flera balter som jag kan tänka mig skulle köpa en sådan, ett paket cigg, tanka och rulla vidare. Men när jag föreställer mig en svensk ungdom så har jag svårt att se denne handla sin huvudbonad på en mack, hur udda han än är.

Tankar kring detta?
Nej. Han var inte balt utan skandinav.
Så pass mycket kan man tyda från ett DNA prov.

Tips, bra med nya infallsvinklar, men baltspåret är redan uttjatat, då de gått ut med att han är skandinav
Citera
2019-08-13, 00:21
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nej. Han var inte balt utan skandinav.
Så pass mycket kan man tyda från ett DNA prov.

Tips, bra med nya infallsvinklar, men baltspåret är redan uttjatat, då de gått ut med att han är skandinav
Det finns en svensk-by i Ukraina.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/oron-vaxer-i-svenskbyn-i-ukraina-kan-forbereda-oss-att-flytta-till-sverige
Citera
2019-08-13, 00:27
Medlem
Den tattiga kniven tyder för mig på att mordet inte var planerat. Känns snarare som en ung man med tvångstankar som tog första bästa föremål i hemmet och begav sig ut och letade efter ett enkelt offer. Personen har säkert brottats med tankarna länge, men efter en kortare tids sömnbrist har det brustit för personen. Socialt missanpassad och ålder mellan 18-30 skulle jag gissa på.

Hoppas de topsat alla män i Linköping som ej gått klart gymnasiet.
Citera
2019-08-13, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Vad skulle en 8åring kunna ha i ryggsäcken som mördaren ville åt? Att familjen kände sig övervakade och hotade tiden innan är med märkligt. Mannen som går fram o tillbaka på gångbanan borde vara mördaren som kanske är rastlös, strax innan gömmer han sig bakom buskarna. Frågan är vad var motivet? Att han dessutom har ihjäl vittnet är ju ovanligt. Valet av vapen känns med fel, men man tar väl vad man har. Ordväxlingen mellan mördaren och mohammad är intressant då det som kanske skulle vara ett hot, utvecklades till en grov misshandel först och sedan 2 mord.
Jag tror att något är planerat.
Dock inte ett eller två mord utan någonting annat.
Jag tycker tiden indikerar något planerat men vapnet indikerar inte planerat dubbelmord.

Ja vad kan en 8-åring ha i sin ryggsäck som en 20-åring vill ha?
Har M hittat någonting eller tagit något som tillhör GM?
Hur skulle GM i så fall kunna veta att M just den dagen har det i sin ryggsäck?
Nej det känns inte så troligt.
Det enda jag kan komma på i så fall är något väldigt långsökt.
Kan M ha använts av någon av sina äldre syskon för att leverera droger?

Var det därför GM stod där han stod? Ett snabbt byte som ingen ser? Rimligt? Kände sig GM lurad då något inte stämde med vad de tidigare kommit överens om? Något som skulle kunna sätta honom själv i knipa om han lovat leverans till någon annan?
Han ville markera att detta inte fick hända igen och av någon anledning spårade det ut i mord.
Eller började verksamheten inkräkta på någon annans?
Finns det någon rimlighet i detta?
Antagligen inte, bara en tanke.
Tror egentligen det kokar ner till de vuxnas affärer, men vem vet?
Alla spår har sina svagheter.
Frågan är bara vilket som har fungerat ändå?
Citera
2019-08-13, 10:50
Medlem
Om nu inte M plockade upp någonting just där och då som GM tappat eller liknande när han gått omkring där på gångvägen? Vad skulle det i så fall kunna vara? M kanske sprang iväg och inte ville lämna tillbaks det? Kanske var ett annat möte inplanerat mellan GM och någon annan?
Citera
2019-08-13, 11:19
Medlem
Är nog pappan som i såna fall ser till att det ligger knark i ryggsäcken inget syskon, mohammad kan ju mött någon på vägen o lämnat över men inte veta vad det varit, mördaren bestämmer sig för att råna mohammad på allt.
Citera
2019-08-13, 15:32
Medlem
Citat:
Är nog pappan som i såna fall ser till att det ligger knark i ryggsäcken inget syskon, mohammad kan ju mött någon på vägen o lämnat över men inte veta vad det varit, mördaren bestämmer sig för att råna mohammad på allt.
Ryggsäcken är nog dammsugen, liksom M:s kläder.
Det skulle varit nice att få veta omfattningen av dem som kallats till topsning och hur många av dessa som ej infunnit sig.
Citera
2019-08-13, 19:44
Medlem
Citat:
Inte hans mössa? Jo det är det nog, skulle han låna någon annans mössa annars? Har dom hittat hårstrån från någon annan? Undrar om kniven är hans eller om han lånat eller snott den. Uruselt vapen en machete ska det vara m lite sving i så slipper man jobba så mycket.
Jag tror att mössan är någon annans eller stulen. Inte går jag iväg i mina vanliga kläder när jag ska hugga ner folk. Det är väl ungefär det första man ser till att fixa innan: andra kläder och annat vapen.
Citera
2019-08-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Jag tror att något är planerat.
Dock inte ett eller två mord utan någonting annat.
Jag tycker tiden indikerar något planerat men vapnet indikerar inte planerat dubbelmord.

Ja vad kan en 8-åring ha i sin ryggsäck som en 20-åring vill ha?
Har M hittat någonting eller tagit något som tillhör GM?
Hur skulle GM i så fall kunna veta att M just den dagen har det i sin ryggsäck?
Nej det känns inte så troligt.
Det enda jag kan komma på i så fall är något väldigt långsökt.
Kan M ha använts av någon av sina äldre syskon för att leverera droger?

Var det därför GM stod där han stod? Ett snabbt byte som ingen ser? Rimligt? Kände sig GM lurad då något inte stämde med vad de tidigare kommit överens om? Något som skulle kunna sätta honom själv i knipa om han lovat leverans till någon annan?
Han ville markera att detta inte fick hända igen och av någon anledning spårade det ut i mord.
Eller började verksamheten inkräkta på någon annans?
Finns det någon rimlighet i detta?
Antagligen inte, bara en tanke.
Tror egentligen det kokar ner till de vuxnas affärer, men vem vet?
Alla spår har sina svagheter.
Frågan är bara vilket som har fungerat ändå?
Om snubben är som jag tror så är vapnet rimligt i hans värld. Det är en kniv och går att hugga folk med, det är inte Jason Bourne som är ute på uppdrag. Och det är ju fullt möjligt för att inte säga troligt att avsikten inte är att det ska bli som det blir. Därav har han kanske inte lagt så mycket fokus på att optimera sitt vapen.
Citera
2019-08-13, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Var Mohammed påväg till skolan? Vart ligger skolan?
Ligger 10-15 minuters gångväg väster om mordplatsen.
Citera
2019-08-13, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
1 passar in i teorin att gm kan ha rekat M:s skolväg dagarna innnan överfallet på honom. Från valvet som ligger en bra bit från mordplatsen kunde han iaktta vilken väg M valde till skolan som låg där i närheten. Mycket intressant om signalementet överensstämmer och han aldrig tidigare hängt i det valvet.
Genom att stå där han stod så kan han i alla fall se att M kommer/inte kommer på Karl Dahlgrensgatan. Han kan "halvse" Fridtunagatan även om det är knappt. På hösten så ja, någorlunda fri sikt.

Det som talar mot att det är en rekande gärningsman tycker jag är att det inte är någon jättebra placering för ändamålet. Hade ju varit enklare att stå närmare hemmet, typ Djurgårdsgatan, Barnhemsgatan, åt det hållet. Känns lite långsökt att detta är en snubbe som rekar flera dagar innan, men man vet ju aldrig. Man vet ju inte vad vittnena sagt heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in