En sak som ofta förbises är hur människor reagerar på klimatförändringarna, inte ens dem som är svårt drabbade får vi höra så värst mycket av. Men nu har The Guardian undersökt saken på Grönland:
Grönländarnas syn på klimatförändringarna har undersökts. Över 90 % är övertygade om klimatförändringarna och de är inte positiva.
'Ecological grief': Greenland residents traumatised by climate emergency
Islanders are struggling to reconcile impact of global heating with traditional way of life, survey finds
The climate crisis is causing unprecedented levels of stress and anxiety to people in Greenland who are struggling to reconcile the traumatic impact of global heating with their traditional way of life.
The first ever national survey examining the human impact of the climate emergency, revealed in the Guardian on Monday, shows that more than 90% of islanders interviewed fully accept that the climate crisis is happening, with a further 76% claiming to have personally experienced global heating in their daily lives, from coping with dangerous sea ice journeys to having sled dogs euthanised for economic reasons tied to shorter winters.
Ja, vi har öppnat Pandoras ask och släppt ut domedagsprofeten Gretas plågor över världen.
Greta är klarsynt i motsats till dig, hon lyssnar på klimatforskningen, och det borde alla göra. Vi bör också lyssna på folk som själva har drabbats av klimatförändringarnas konsekvenser.
Men det är förstås svårt att lyssna.
Senast redigerad av humanlife 2019-08-12 kl. 13:20.
Jag har inte läst igenom hela tråden, men jag har sökt med hjälp av forumets mycket kraftfulla sökmotor efter "gwp" och "hfc" utan att hitta det jag söker efter.
Bakgrund: Så kallade HFC-köldmedier som används i de flesta kylmaskinerna i dag är inte ozonnedbrytande, emellertid sägs de ha ett högt GWP, dvs Global Warming Potential, därav försöker anläggningsägare, myndigheter och kylbranschen att minska utsläpp av HFC-köldmedier.
Man stiftar även lagar som för att göra en lång historia kort kommer fasa ut användningen av de köldmedier med högst påstådd GWP
Som exempel har R404a, ett mycket vanligt köldmedium i både kylar och frysar i matvarubutiker, ett GWP på hela 3922.
Dvs, ett kg R404a ska alltså motsvara 3922 kg koldioxid för växthuseffekten.
Detta köldmedium fasas nu ut i snabb takt i Sveriges matbutiker, antingen genom ombyggnad till maskiner med naturliga köldmedier eller genom byte till andra HFC-köldmedier med lite lägre GWP, de som betalar priset för konverteringarna är i slutändan ni som köper mat.
Nu till min fråga: Kan det här verkligen stämma? Hur kan en kemisk förening bestående av en för mig okänd sammansättning väte/fluor/kol vara 3922 gånger mer benägen att hindra solens strålar från att reflekteras ut i rymden igen än vad koldioxid är?
Kenneth, konspirationsteoretikern Kvarting misstänker att Dupont som är ett av världen största kemitekniska företag och som tar fram de flesta HFC-köldmedier kanske vill att hela världens kylanläggningar ska byta köldmedium á ett antal tusen miljarder dollar i licenspengar till dupont och därmed kanske har ägnat sig åt en del lobbyarbete
Vad tror expertpanelen?
Senast redigerad av Kennethkvarting 2019-08-12 kl. 15:41.
Anledning: Fel ordval på ett ställe.
Vi har alltså tillfört en gas som är mycket kall (-80 grader Celsius) till en mycket varmare gas (atmosfären) och forskarna säger att denna gas värmer upp den mycket varmare atmosfären.
Går inte detta påstående emot alla fysikaliska lagar vi känner till?
Betänk att våra kroppar skapar co2. Cellerna skulle väl inte må bra av att prutta ut något med en temperatur om -80?
Sedan finns det mätningar från Venus, vars atmosfär till största delen består av co2 och de säger att temperaturen är kanske runt 50 grader ca. 50 km upp i deras atmosfär, vilket ju låter konstigt om den består till 96 % av något med temperatur -80.
Mer om Venus, planeten har ett dygn som motsvarar ca. 115 jorddygn. Det är natt på Venus under 58 dagar, ändå är temperaturen tämligen jämnt fördelad över hela planeten. Ifall co2 och atmosfär inte kan ha någon effekt borde det vara absolut svinkallt på nattsidan.
Men ett svar på den konkreta frågan är troligen att det mestadels handlar om värmeöverföring i form av strålning, och att det råder någon form av balans i atmosfären, där skillnader i temperatur utjämnas just av vår atmosfär och vädersystemen.
Nu till min fråga: Kan det här verkligen stämma? Hur kan en kemisk förening bestående av en för mig okänd sammansättning väte/fluor/kol vara 3922 gånger mer benägen att hindra solens strålar från att reflekteras ut i rymden igen än vad koldioxid är?
Två faktorer här. Dels är CFC:s ganska komplicerade molekyler vilket innebär att de kan vibrera på en massa olika sätt, och alla dessa svarar mot olika frekvenser så de kan absorbera IR-ljus av många frekvenser väldigt effektivt. Dels är de ofta långlivade och GWP tar även hänsyn till hur länge gasen blir kvar i atmosfären.
Edit: jag läste en gång ett förslag att man skulle släppa ut en massa CFC:s i Mars atmosfär för att terraforma den just för att de är så effektiva växthusgaser.
Det är vinden som gör att även många lager myggnät kan kännas kallt. Ju mer det blåser desto mer värmeenergi förs bort från kroppen. Men i den här liknelsen ska det vara vindstilla och då beror läckaget på antalet myggnät. Väldigt många lager skulle bli varmt närmast kroppen.
Så du skulle säga att jorden håller på att kläs in i ett fodrat gummiställ och är färdigklädd om några hundra år?
För jag får snarare intrycket av att jorden just nu har en tunn bomullsdräkt på sig och att den om några hundratusentals år kanske byter till en wct-dräkt.
För att få en bättre uppfattning kan det vara värt att räkna på hur mycket co2 det egentligen finns.
För att vitsa till det, många ppm små, gör en stor å.
Tyvärr blir det lite matte här då, och den kan säkert vara fel eftersom jag är en enkel lekman där gymnasiets fysik- och kemilektioner är glömda sedan länge.
Men det är så att det finns riktigt mycket atmosfär, man tänker inte på det för att en kubikmeter luft bara väger 1,2-1,3 kilo eller så, men när det blåser märker man att det åtminstone är något som träffar en. Ifall atmosfären var homogen skulle den vara ca. 8500 meter hög. Ovanför varje kvadratmeter finns det således en luftpelare med en massa på flera ton.
Antalet mol per kubikmeter ligger på runt 44, antalet mol co2 är då ca. 413 ppm * 44 = 0.018172.
En mol co2 väger 44, 01 gram, så i en kubikmeter luft finns det 44,01 * 0,018172 = 0.79974972 gram co2. I en 8500 meter hög luftpelare finns det då ca. 0,8 * 8500 = 6800 gram = 6,8 kilo co2.
Varje kvadratmeter, med det här sättet att tänka, täcks alltså av en 6,8 kilo tung filt av denna gas. Det kan man inte direkt kalla ett såll, eller något som är väldigt tunt.
Av dessa kilon står vi människor för en inte ringa del. Före industrialismen låg co2-halten på 280 ppm och nu är den på 413. Vi har lagt till 133. 133/413 är ca. 32 %. Av den där tunga filten har vi alltså fixat till 0,32 * 6,8 = 2,176 kilo co2.
Varför skulle det inte kunna påverka jordens klimat?
Inte för att jag begriper hur det fungerar med strålning från jorden och hur olika gaser absorberar, och vad som händer när så sker, men det är ju svårt att tänka sig att strålningen är som en annan Luke Skywalker och kan undvika allting med sitt rymdskepp.
Och tur är väl det, för jorden hade varit omöjlig att bo på utan en atmosfär.
Lite matte??😂
Fattar typ ingenting av vad du skrivit men uppfattar det som att dessa 280ppm har varit konstant under miljarder år?
För att sedan på bara drygt hundra år stiga till 413ppm?
Och att vi människor till 100% står för denna 32%-iga ökning?
För jag får snarare intrycket av att jorden just nu har en tunn bomullsdräkt på sig och att den om några hundratusentals år kanske byter till en wct-dräkt.
Jorden är drygt 30 grader varmare än den skulle varit utan denna "tunna bomullsdräkt". Var hittar jag bomull av sådan kvalitet?
Citat:
Fattar typ ingenting av vad du skrivit men uppfattar det som att dessa 280ppm har varit konstant under miljarder år?
För att sedan på bara drygt hundra år stiga till 413ppm?
Och att vi människor till 100% står för denna 32%-iga ökning?
Goseigens poäng var snarare att även om det i procent är liten andel CO2 blir det i absoluta tal ändå rätt mycket. Visst har halten ändrats under jordens historia, men vad vi vet aldrig så här snabbt.
Jorden är drygt 30 grader varmare än den skulle varit utan denna "tunna bomullsdräkt". Var hittar jag bomull av sådan kvalitet?
Goseigens poäng var snarare att även om det i procent är liten andel CO2 blir det i absoluta tal ändå rätt mycket. Visst har halten ändrats under jordens historia, men vad vi vet aldrig så här snabbt.
Du fattar att det var en liknelse?😂
Nej, jag tänker att jorden är i sitt habitualtillstånd i denna bomullsdräkt.
Så förklara gärna utifrån den liknelsen för jag vill verkligen förstå.
Förstår ingenting alls av vad du menar i sista stycket? Använd gärna liknelser om det går.
Betänk att våra kroppar skapar co2. Cellerna skulle väl inte må bra av att prutta ut något med en temperatur om -80?
Sedan finns det mätningar från Venus, vars atmosfär till största delen består av co2 och de säger att temperaturen är kanske runt 50 grader ca. 50 km upp i deras atmosfär, vilket ju låter konstigt om den består till 96 % av något med temperatur -80.
Mer om Venus, planeten har ett dygn som motsvarar ca. 115 jorddygn. Det är natt på Venus under 58 dagar, ändå är temperaturen tämligen jämnt fördelad över hela planeten. Ifall co2 och atmosfär inte kan ha någon effekt borde det vara absolut svinkallt på nattsidan.
Men ett svar på den konkreta frågan är troligen att det mestadels handlar om värmeöverföring i form av strålning, och att det råder någon form av balans i atmosfären, där skillnader i temperatur utjämnas just av vår atmosfär och vädersystemen.
Det klart att co2 kan vara varmare än -80 grader. Gasen har ju samma temperatur som omgivande luft i atmosfären. Men i huvudbanden är den i strålningsjämvikt vid -80 grader så för att hålla samma temperatur som luften tar den energi när molekylerna krockar, sk. termalisering.
Exakt - när någon säger 413 ppm och luft, så låter det helt ointressant, men allt sammantaget blir det ändå en hel del materia som jordens strålning måste ta sig igenom.
Det klart att co2 kan vara varmare än -80 grader. Gasen har ju samma temperatur som omgivande luft i atmosfären. Men i huvudbanden är den i strålningsjämvikt vid -80 grader så för att hålla samma temperatur som luften tar den energi när molekylerna krockar, sk. termalisering.
Så långt har jag inte kommit.
Men så jag ställer två frågor.
Förintar den energi?
Och betyder det att ju mer co2 vi har, desto kallare blir det?