2019-08-11, 21:15
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Jag fick tidigare förklarat för mig att rymden, as we know it, inte existerar. Så vad finns utanför kupolen?

En blinkers bara. Det var inte mycket...måste vara jävligt varm.
Ett helljus (solen) och ett dimljus (månen) tror jag mer på

Nope.

Vänder på argumentet. Hur stor är rymden?

Min egen teori är att vi likt elon musk beskriver lever i en simulation. Fysikens (inkl kvant) lagar är algoritmen som våra sinnen (likt datorer) processar.
Citera
2019-08-11, 21:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Såhär är logisk funktion.
Jorden består av majoritet vatten.
Solen värmer upp vattnet.
Uppvärmda stigande (kondens) vattnet agerar prisma (orsakar refraktion).
Refraktionen vinklar bort solljuset.
Därför ser vi inte solen överallt.

Plain basic fysik och natruligt förkommande optisk effekt.

Vi kan se stjärnor hela natten - även nära horisonten - men inte en sol som är alldeles ovanför jordytan? Det är så konstigt.
Citera
2019-08-11, 21:26
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det blir lite förvirrande när du inte vet skillnad på kondenserat vatten (flytande) och vattenånga.

Nej så är det verkligen inte.
Luft är ytterst sällan torr, det finns nästan alltid vattenånga i luften. T.ex har vi just nu i Stockholm en luftfuktighet på 89%. Luft - inklusive vattenångan i luften - har ett index på 1,003.

Men du kanske har någon annan uppgift? Vad har luft med 89% luftfuktighet för brytningsindex?
Eller sitter du bara och gissar?

Jag kollar alltid vetenskapliga källor till skillnad från CGI/MSM knarkarna (globetards)

Grundforskningen säger att luftens refraktionsindex varierar stort beroende på luftfuktighet.

Bevis:
https://aip.scitation.org/doi/10.1063/1.1459091
Citera
2019-08-11, 21:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Rörelsen är givetvis inte cirkulär, rör sig mellan yttre och inre delen vilket medför årstiderna.
Det hjälper inte eftersom ljuskäglan måste ändra form, och skymma de delar som har natt.
Annars skulle ljuskällan synas.
Hur belyser den exakt hälften av jorden, när den rör sig mellan vändkretsarna?
Om den platta jorden är en cirkel, då måste ljuskäglan vara en halvcirkel vid vår- höstdagjämning.
Men när det är sommar på norra halvklotet då är käglan mer rund.
När det är sommar på södra halvklotet blir det ännu värre. Då måste solen färdas snabbare eftersom södra vändkretsen är längre än den norra. I verkligheten rör sig solen med exakt samma hastighet hela tiden.

Blir dagarna längre ju längre söderut man är, när det är sommar på södra halvklotet?
Citera
2019-08-11, 21:31
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Finns det någon anledning till att du ignorerar alla inlägg där både jag och andra tar upp rena konkreta bevis för att jorden är ett klot?

Du ignorera att jag förklarar bevis för att jorden är ett klot när jag tar upp en lång förklaring av satelliter och paraboler.

Du ignorerar det Madtorp skriver om hur solen kommer upp i sydost i Kapstaden den 20 december, något som är omöjlig om solen roterar i en cirkel runt ovanför platt jord.

Du ignorerar att solen går i en exakt rak bana över hela jordlotten på höst- och vårdagjämning.

Är det för du inte förstår eller för du inte vågar bemöta argumenten?

Det är pga att solen är mitt uppe i att växla spår (den går som jag tidigare nämnt inte i en konstant ring)
Citera
2019-08-11, 21:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är pga att solen är mitt uppe i att växla spår (den går som jag tidigare nämnt inte i en konstant ring)

Vadå, den 'växlar spår' så att exakt halva jorden blir upplyst? Förklara vad växla spår innebär.
Citera
2019-08-11, 21:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag listade 14 st videoinspelningar av solnedgångar där solen krympte i samband med nedstigning. Blev särskilt tydligt när strålarna blev svagare
Vilket vi vet beror på exponeringen. Med ett solfilter ändrar inte solen storlek. Någonsin.
Det är när strålarna blir svagare, som det ser ut som solens storlek ändras, om man filmar utan solfilter.
Citera
2019-08-11, 21:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej du ser inte en lampa på oändligt avstånd. Ge mig bevis på detta.
Det finns inga oändliga avstånd på jorden. Ljus färdas till det blockeras.
Alltså skulle vi se solen hela tiden, från alla platser på jorden, om den inte har någon slags skärm.
Citera
2019-08-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vi kan se stjärnor hela natten - även nära horisonten - men inte en sol som är alldeles ovanför jordytan? Det är så konstigt.
Du är verkligen korkad, Solen är på andra sidan av planeten.
Citera
2019-08-11, 21:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
När har jag sagt att jag är en flat earther?
I varje inlägg.

Citat:
Om du är nyfiken så kan du ju söka i tråden, tror alla dina frågor redan har blivit besvarade ett dussin gånger.
Alla dina påståenden har blivit debunkade tidigare i tråden.
Citera
2019-08-11, 21:41
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Du förstår alltså inte argumenten. Okey, då vet jag. Det blir lite svårt att argumentera med dig när du saknar grundläggande kunskaper inom matematik och svårt att se objekt i en tredimensionell miljö.

Eftersom du inte förstår varför vår- och höstdagjämning omöjliggör en platt jord där solen cirkulerar ovanför den platta jorden så kommet du inte förstå resten.

Du kan ju försöka själv göra ett experiment (det har jag också ställt en fråga om vilka tester du själv gjort som du uppenbart inte vill svara på) där du rör en lampa ovanför en rund matta så att lampan rör sig helt rakt längs longitud (öst till väst) över hela mattan samtidigt... du kommer märka att det är fysiskt omöjligt.
Citera
2019-08-11, 21:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur "hålls" solen uppe enligt dig? Hur hålls jorden uppe? För att inte glömma tv satelliterna?
Läs på om "omloppsbana". Du har verkligen ingen koll alls på den modell du så ivrigt kritiserar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Omloppsbana
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in