2019-04-19, 12:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jag skulle vilja göra en Jorden Runt-resa, läser med förskräckelse att Jorden är platt. Sätter detta stopp för min Jorden Runt-resa? Kommer min paddeltripp över Berings Sund efter Alaska leda ned i ett bottenlöst hål istället för att hamna i Ryssland och vidare hemåt?
[/quote]
Nej, det du läser är endast påståenden om att jorden är platt. Det finns inte ett enda bevis för att jorden är platt.
Citera
2019-04-19, 14:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jag skulle vilja göra en Jorden Runt-resa, läser med förskräckelse att Jorden är platt. Sätter detta stopp för min Jorden Runt-resa? Kommer min paddeltripp över Berings Sund efter Alaska leda ned i ett bottenlöst hål istället för att hamna i Ryssland och vidare hemåt?
Titta på en solnedgång. Krymper solen ihop till en liten prick vid horisonten så är jorden platt med en sol som spiralkretsar över den platta skivan men går solen ner utan att krympa ihop så är jorden rund. Hur har dom solnedgångar du sett sett ut?
Citera
2019-04-19, 16:01
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Tja, vad tror du själv?
En faslig massa människor har rest jorden runt. Utan att "upptäcka" att den är platt.
Många har färdats över Berings sund och kommit fram på andra sidan. Utan att trilla över en kant.
Och så vidare. Bevisen för att jorden är rund är hur många som helst. Vem som helst kan se dem.
Tron på att jorden är platt är inget annat än idioti.

Jag tror att Jorden är rund, det är inte ens en svår tankeövning med tanke på en Jorden Runt-resa, det är alltså ofattbart att det finns folk som skriver att den är platt. Någon slags "Världens ände"-skräck som förr i tiden, och guden Tor slår sin hammare och skapar blixtar.
Citera
2019-04-19, 17:11
Medlem
Jag såg en av de mer seriösa reportagen om Flat Earth, och där verkade samtliga deltagare ha upplevt något trauma som fått dem att känna att de inte kan lita på något som folk säger till dem.

Det var dock en man som, utöver sitt dåliga mående, dessutom var rätt korkad. Han stod på stranden och fotograferade en klippa i havet. Han sade att om Jorden var rund så skulle klippans vattenlinje inte synas på fotot, eftersom vattnet emellan kameran och klippan skulle komma i vägen, men nu syntes vattenlinjen klart och tydligt. Idioten hade dock ställt kameran på ett stativ som var typ 150 cm högt.
Citera
2019-04-19, 19:19
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag såg en av de mer seriösa reportagen om Flat Earth, och där verkade samtliga deltagare ha upplevt något trauma som fått dem att känna att de inte kan lita på något som folk säger till dem.

Det var dock en man som, utöver sitt dåliga mående, dessutom var rätt korkad. Han stod på stranden och fotograferade en klippa i havet. Han sade att om Jorden var rund så skulle klippans vattenlinje inte synas på fotot, eftersom vattnet emellan kameran och klippan skulle komma i vägen, men nu syntes vattenlinjen klart och tydligt. Idioten hade dock ställt kameran på ett stativ som var typ 150 cm högt.
Från 150 cm höjd är horisonen c:a 4 kilometer bort. Om klippans vattenlinje var ca 8 km bort, då syns den enligt den runda modellen.
Citera
2019-04-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Exakt vilka argument tycker du ’faller väl ut’?
Faller väl ut var fel uttryckt av mig. En plattjordare beskrev flygrutter i den södra delen av jordklotet och att svängarna var kraftigt böjda mellan flygdestinationerna. Ur hens synvinkel var detta bevis på att jorden är platt. Men så förklarade jag för denne att om du plottar denna flygrutt på en glob istället så får man fram en rak linje mellan destinationerna. Då fick jag till svar att NASA har samarbete med flygföretagen och har någon slags överenskommelse så att navigatorerna skulle vara fejkade. Svarade med då skulle detta kunna upptäckas av nån av flera tusen anställda som är involverade. Har inte fått svar på detta än.
Citera
2019-04-22, 11:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Faller väl ut var fel uttryckt av mig. En plattjordare beskrev flygrutter i den södra delen av jordklotet och att svängarna var kraftigt böjda mellan flygdestinationerna. Ur hens synvinkel var detta bevis på att jorden är platt. Men så förklarade jag för denne att om du plottar denna flygrutt på en glob istället så får man fram en rak linje mellan destinationerna. Då fick jag till svar att NASA har samarbete med flygföretagen och har någon slags överenskommelse så att navigatorerna skulle vara fejkade. Svarade med då skulle detta kunna upptäckas av nån av flera tusen anställda som är involverade. Har inte fått svar på detta än.

Ovan är ju ett exempel på att deras argument inte faller väl ut...
Citera
2019-04-22, 12:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Ja, lite fel uttryck.

Din korkade vän hade inget utöver sitt påstående att styrka detta samarbete, antar jag.
Citera
2019-04-22, 13:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Skulle jorden se ut som plattjordarna hävdar dvs. en skiva med nordpolen i mitten och Antarktis som en vägg runt om så skulle raka vägen Sydamerika-Australien gå över Nordpolen. Skall en sådan rutt genomföras på den tid som den faktiskt gör idag så hade inte ens Concorde varit tillräckligt snabb. Planet skulle väl ha behövt flyga 3-4 mach. Flygbolagen hade aldrig gått med på en sådan bluff med tanke på vad det hade kostat dom i fråga om bränsleförbrukning. Går heller inte att bygga ett sådant plan så att det ser ut som en vanlig Jumbojet utan vingar och nos måste ju anpassas. Passagerarna skulle ju också se att dom flög över Nordamerika när rutten officiellt gick över södra Stilla havet och ljudbangarna skulle höras lång väg.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-04-22 kl. 13:54.
Citera
2019-04-24, 18:30
Medlem
Citat: "Då fick jag till svar att NASA har samarbete med flygföretagen och har någon slags överenskommelse så att navigatorerna skulle vara fejkade. Svarade med då skulle detta kunna upptäckas av nån av flera tusen anställda som är involverade. Har inte fått svar på detta än."

Har Nasa samarbete med alla flygbolag? Och hade de samarbete med Sovjet och Ryssland under kalla kriget?

Hur kan man förklara gradnätet - latitud och longitud på en platt jord? En grad på latitiden är alltid ca 111 km men på longituden är det bara ca 55 km i Sverige. (Sträckan är cos(v) * 111 km)
Hur fungerar GPS?
Och så har jag en massa andra frågor! Finns det någon plattjordare här på Fashback?
Citera
2019-04-24, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skulle jorden se ut som plattjordarna hävdar dvs. en skiva med nordpolen i mitten och Antarktis som en vägg runt om så skulle raka vägen Sydamerika-Australien gå över Nordpolen. Skall en sådan rutt genomföras på den tid som den faktiskt gör idag så hade inte ens Concorde varit tillräckligt snabb. Planet skulle väl ha behövt flyga 3-4 mach. Flygbolagen hade aldrig gått med på en sådan bluff med tanke på vad det hade kostat dom i fråga om bränsleförbrukning. Går heller inte att bygga ett sådant plan så att det ser ut som en vanlig Jumbojet utan vingar och nos måste ju anpassas. Passagerarna skulle ju också se att dom flög över Nordamerika när rutten officiellt gick över södra Stilla havet och ljudbangarna skulle höras lång väg.
Jamen precis. Det finns direktflyg mellan tex auckland i Nya zeeland till chile på 11 h vilket inte alls funkar på en plattjords karta. Du som verkar kunna detta fick en fråga från en plattis varför det inte finns några direktflyg till varken sig nord eller sydamerika från Christchurch i Nya Zeeland. Svarade att det förmodligen bor så lite folk på den södra sidan så då fyller dem oftast på med mer folk i Auckland på norra sidan för vidare färd.
Citera
2019-04-24, 22:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jamen precis. Det finns direktflyg mellan tex auckland i Nya zeeland till chile på 11 h vilket inte alls funkar på en plattjords karta. Du som verkar kunna detta fick en fråga från en plattis varför det inte finns några direktflyg till varken sig nord eller sydamerika från Christchurch i Nya Zeeland. Svarade att det förmodligen bor så lite folk på den södra sidan så då fyller dem oftast på med mer folk i Auckland på norra sidan för vidare färd.
Ja direktflyg från Christchurch till Amerikanska kontinenten lönar sig antagligen inte precis som det inte går direktflyg från Örebro till Helsingfors. Är ju inga problem att flyga vare sig Christchuch-Chile eller Örebro-Helsingfors om det vore tillräckligt många som ville åka. Eftersom det uppenbart går att flyga från Auckland till Chile på 11 timmar så är jorden inte en skiva med nordpolen i mitten. Borde väl ta 30-40 timmar om jorden var en skiva.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-04-24 kl. 22:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in