2019-08-11, 17:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Ljust dygnet runt? Nej solen är mycket mindre än så. Släpp svävande klot långt bort som fan grejen

Har du bara en lampa för hela ditt hus?
Hur fungerar skärmen som gör att solens ljuskägla blir olika under olika årstider?
Det är som bekant midnattssol enbart vissa årstider. Vid vår- och höstdagjämning belyser solen exakt halva den platta jordytan. Hur går det till?

Även den minsta lampa syns på långt avstånd, även om den inte lyser upp något där man befinner sig.
Alltså, även om det inte är ljust hela tiden skulle vi se ljuskälla hela tiden, om det inte finnas någon slags skärm som blockerar ljuset.

Sedan, som vi har sagt många gånger tidigare, om solen är mycket mindre, då måste den också vara mycket närmare. Då skulle solens storlek förändras under dagen då den passerar förbi.
Citera
2019-08-11, 18:49
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur fungerar skärmen som gör att solens ljuskägla blir olika under olika årstider?
Det är som bekant midnattssol enbart vissa årstider. Vid vår- och höstdagjämning belyser solen exakt halva den platta jordytan. Hur går det till?

Även den minsta lampa syns på långt avstånd, även om den inte lyser upp något där man befinner sig.
Alltså, även om det inte är ljust hela tiden skulle vi se ljuskälla hela tiden, om det inte finnas någon slags skärm som blockerar ljuset.

Sedan, som vi har sagt många gånger tidigare, om solen är mycket mindre, då måste den också vara mycket närmare. Då skulle solens storlek förändras under dagen då den passerar förbi.

Rörelsen är givetvis inte cirkulär, rör sig mellan yttre och inre delen vilket medför årstiderna.
Citera
2019-08-11, 19:04
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson

Jag listade 14 st videoinspelningar av solnedgångar där solen krympte i samband med nedstigning. Blev särskilt tydligt när strålarna blev svagare
Citera
2019-08-11, 19:06
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ljust dygnet runt? Nej solen är mycket mindre än så. Släpp svävande klot långt bort som fan grejen

Men jag kan ju i samma stund se solen ned under horisonten här i Sverige och prata med en polare i Los Angeles som säger att solen står högt på himmelen. Hur kan solen både gå ned under horisonten och befinna sig högt på himmelen i samma tidpunkt????
Citera
2019-08-11, 19:06
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Man borde ju kunna se denna sol som alltid befinner sig ovan den platta jorden.

Vilken höjd befinner den sig på?

Nej du ser inte en lampa på oändligt avstånd. Ge mig bevis på detta.
Citera
2019-08-11, 19:08
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garlicdentist
Hur hålls solen uppe? Varför rör den sig?

Hur "hålls" solen uppe enligt dig? Hur hålls jorden uppe? För att inte glömma tv satelliterna?
Citera
2019-08-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Hur "hålls" solen uppe enligt dig? Hur hålls jorden uppe? För att inte glömma tv satelliterna?

Det har ju ingen betydelse hur jag ser på saker och ting, eller hur? Tråden är till för att prata flat earth och jag är nyfiken på hur ni flat earthare resonerar. Att vägra ge svar på frågor ställda av ren nyfikenhet är rätt udda beteende.
Citera
2019-08-11, 19:17
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:

Mina lampor är stationära, och så har jag väggar mellan rummen. Om jag bodde i ett enda rum så skulle det räcka med en lampa.

Men var tar den vägen på natten då, när den försvinner bakom horisonten?
Om den, som i din värld, befinner sig i en kupol utan en "undersida" skulle den isåfall vid skymningen fungera som en dimmer men fortfarande befinna sig uppe i himlen.
Citera
2019-08-11, 19:22
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garlicdentist
Det har ju ingen betydelse hur jag ser på saker och ting, eller hur? Tråden är till för att prata flat earth och jag är nyfiken på hur ni flat earthare resonerar. Att vägra ge svar på frågor ställda av ren nyfikenhet är rätt udda beteende.

När har jag sagt att jag är en flat earther?

Om du är nyfiken så kan du ju söka i tråden, tror alla dina frågor redan har blivit besvarade ett dussin gånger.
Citera
2019-08-11, 19:24
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Mina lampor är stationära, och så har jag väggar mellan rummen. Om jag bodde i ett enda rum så skulle det räcka med en lampa.

Men var tar den vägen på natten då, när den försvinner bakom horisonten?
Om den, som i din värld, befinner sig i en kupol utan en "undersida" skulle den isåfall vid skymningen fungera som en dimmer men fortfarande befinna sig uppe i himlen.

Jorden är en fotbollsplan, solen är en blinkerslampa. Det är principen.

Tycker du solen ser större ut än månen?
Citera
2019-08-11, 19:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
Rörelsen är givetvis inte cirkulär, rör sig mellan yttre och inre delen vilket medför årstiderna.

Men varför kan man observera att solen går upp i sydöst om man befinner sig söder om södra vändkretsen?
Citera
2019-08-11, 19:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej du ser inte en lampa på oändligt avstånd. Ge mig bevis på detta.

Det är inga oändliga avstånd. Din sol är väl dessutom mycket närmare oss än den vedertagna solen, så visst borde man se den lysa. Efter att min sol går inte att se pga den del av jorden jag finns på är vänd bort från solen. Min sol har inte heller någonsin ändrat storlek, trots de trixiga filmer du länkat till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in