Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
Du ljuger! Palmeåklagarna trodde inte på CPs skuld. Helin medgav i Marjasinutredningen att han inte trodde att CP skulle fällas eftersom bevisen var för svaga. Han räknade med att det skulle hinna komma fram mer bevis. Men något sådant kom aldrig.
Du ljuger också om signalementet som Mårten gav. Han uppgav att mannen hade keps och stålbågade glasögon. CP bar aldrig mössa eller glasögon. Att han var säker på att mannen följde efter paret, stämmer. Men det var något han TRODDE, dvs drog en slutsats om. Som framgår av rättegångsprotokollet så medgav han att han i verkligheten aldrig sett mannen gå efter. Så var det med det vittnesmålet.
Visst blev CP dömd i tingsrätten, men det viktiga är att han blev friad av en enig hovrätt.
Det är bara dumskallar som fortfar att hävda att pundaren från Rotebro begick århundradets mord i Sverige. Likksom det finns svagsinta individer som fortfar att hävda att Tomas Quick mördade och styckade Johan Asplund. Han blev ju gubevars dömd i tingsrätten

Att man skulle ha tvivlat på att det man hade i bevisväg var av den styrkan att det skulle
räcka hela vägen fram till en fällande dom innebär ju inte för den skull att man var i tron
om att herr Pettersson ej var skyldig. Tycker mig här minnas nån artikel i kvällspressen
långt efter morddramat där just Helin uttrycker sin fasta övertygelse om Christers skuld.
Ska se om jag kan leta fram den artikeln. Har för mig att det stod i Aftonbladet.
Ja, statsministermordet på Sveavägen för över 33 år sedan må klassas som "århundradets
mord i Sverige" men skeendet kring gärningen tedde sig föga märkvärdigt.
Här traskar en statsminister iväg med hustrun arm i arm i vintriga Stockholmsnatten
helt utan livvaktsskydd och man utgör ett särdeles lätt mål för den som är hågad att se
till så att det snart är slutlevat för just denna statsminister.
Vad som krävs är att man har något som förslår att döda med, att man har ben som inte
trilskas så att man kan förflytta sig, att man är motiverad nog för det som planeras ske
och har ett psyke som pallar med att man tar en annan människas liv i berått mod.
Allt detta stod till buds.
Det handlar sen bara om att välja rätt tillfälle att slå till på och ett sånt uppenbarade sig
ganska snabbt efter förflyttningen från biografen Grand.
Följa efter, ställa sig att vänta, gå ikapp när det väl rört på sig igen från målobjektets sida
och så PANG och PANG en gång till. Därefter är det bara att avlägsna sig och försvinna in i
nattdunklet. Vilket ju skedde.
Detta "århundradets mord" krävde inte en massa mystiska män med walkie talkie som
smög sig fram utmed husfasaderna och rapporterade till varandra. Det behövdes inte
planläggning i månader dessförinnan och frigörande av en massa resurser, det gick så bra ändå.
Det var bara att gripa möjligheten när den plötsligt dök upp. Svårare än så tedde det sig ju inte.
"Århundradets mord" framstår vid närmare påseende som en tämligen okomplicerad och
simpel historia. Ett rått överfallsmord i tidiga natten. Hade passat dåligt in i en intrikat
Robert Ludlum eller Frederick Forsyth-thriller...
Låt oss nu ta del av detta:
Citat:
Jag glömmer aldrig när han berättade om mordnatten och hur nära ett erkännande han var.
-Jag behövde amfetamin och lämnade Oxen vid 22-tiden.
I rekonstruktionen framgår hur mördaren följde efter paret Palme. Var det du?
-Det kan jag inte förneka.
-Det kan ha varit jag...jag...minns inte.
Citat:
- Du, Lennart, sa han. Jag vill träffa Mårten Palme. Jag vill säga något till honom.
Jag ringde Mårten Palme, träffade honom tillsammans med Aftonbladets redaktionschef Niklas Silow och förberedde ett möte.
Tiden gick, mötet flyttades framåt därför att Mårten Palme ville ha garantier för att inte något meningslöst eller otrevligt skulle hända.
-Mårten är den enda person jag litar på, sade Christer.
-Han kan lita på mig...du Lennart ska också vara med. Allt ska spelas in på band.
En eftermiddag satt vi i bilen på parkeringstaket i Sollentuna centrum och pratade om mötet när Christer oväntat sade:
-Jag ska tala om för Mårten vem som sköt hans far.
Hur vet du det?
-Det ska jag tala om för Mårten.
Bara fyra veckor senare, den 29 september 2004, avled Christer Pettersson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1ybm6/hosten-2004-sista-motet
Här har vi lite ytterligare läslektyr i ljumma augustikvällen:
Palmemordet är löst
Mordet på Olof Palme är löst, med garanti! (Det, ja, det var inte illa....med garanti och allt

)
Citat:
Det är styrkt, bortom varje rimligt tvivel, att det var Christer Pettersson som
avfyrade skottet som dödade Olof Palme, enl. nedan.
Den uppgiften ingår i en helhetslösning, vilken kan sägas vara bekräftad från
initierat håll.
(Palmegruppen har troligen de uppgifter som uppräknas nedan, men undetecknad
utlovade en sammanställning över vad som klart pekar på Christer Pettersson.
Men viktigast är vem/vilka som fick honom att göra det!
https://palmemordetlost.webblogg.se/
Mycket här, ja, det mesta faktiskt som torgförs har jag dock starka invändningar gentemot men
här verkar man i alla fall ha hamnat rätt på det när det gäller vem som höll i puffran den där gången...
Ps. Angående det där med "dumskallar"...
Ja, man är väl en sån då men det står man ju ut med att vara i så fall...
Värre är att bli beskylld för att vara verklighetsfrånvänd.