2019-07-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Vi vet hur tingsrätten dömde, men jag frågar efter en sakkunnig (erfaren mordutredare, kriminolog, vittnespsykolog, etc.) som håller med om att förfarandet var helt OK. Och som alltså motsäger Christiansson, Leif G W och andra sakkunniga. Har du hittat någon än?
Professor och minnesforskaren Lars Göran Nilsson anser också att det inte var konstigt att Lisbet pekade ut CP.
Citera
2019-07-28, 21:11
Medlem
Citat:
Vi vet hur tingsrätten dömde, men jag frågar efter en sakkunnig (erfaren mordutredare, kriminolog, vittnespsykolog, etc.) som håller med om att förfarandet var helt OK. Och som alltså motsäger Christiansson, Leif G W och andra sakkunniga. Har du hittat någon än?
Försvaret var med under de andra konfrontationerna men de pekade ändå ut CP. Att inte konfrontationen med Lisbet bandades har ingen betydelse för om hon minns mördaren eller ej. Hon kan ha sett fel men eftersom det inte kommit fram bevis mot någon annan efter över 33 år så är sannolikheten hög att hon och de andra vittnena pekade ut rätt person.
Citera
2019-07-28, 21:50
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
https://www.svd.se/kriminolog-en-av-svensk-kriminalhistorias-samsta-polisinsatser Professor, kriminologen Jercy Sarnecki tror att CP var mördaren.
Jag frågade inte efter vad någon tror om Crilles skuld utan efter någon som kan motivera att konfrontationen var helt korrekt genomförd.
Citera
2019-07-28, 21:53
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Professor och minnesforskaren Lars Göran Nilsson anser också att det inte var konstigt att Lisbet pekade ut CP.
Byt inte ämne nu- Nilsson uttalade sig om minnet i allmänhet och det han sade om konfrontationer var att han aldrig tidigare varit med på någon.
Citera
2019-07-28, 21:54
Medlem
Citat:
Jag frågade inte efter vad någon tror om Crilles skuld utan efter någon som kan motivera att konfrontationen var helt korrekt genomförd.
Tingsrätten dvs domstolen ansåg att den var ok och de dömde CP för mordet.
Citera
2019-07-28, 21:58
Medlem
Citat:
Byt inte ämne nu- Nilsson uttalade sig om minnet i allmänhet och det han sade om konfrontationer var att han aldrig tidigare varit med på någon.
Nilsson uttalade sig i DN år 2001 där han kritiserade hovrätten dvs att de hade missuppfattat honom helt. Han ansåg att det inte var konstigt att Lisbet pekade ut CP- ansiktet var den centrala informationen och den minns man enligt professor Nilsson. Det har jag skrivit om mycket förut men minnet är kort och litet hos dig tyvärr.
Citera
2019-07-28, 21:59
Medlem
Citat:
Konfrontationerna med de andra vittnena var försvaret med men de pekade ändå ut CP. Har du problem med det?
Citera
2019-07-28, 22:03
Medlem
Citat:
Att den inte bandades har ingen betydelse om hon mindes mördaren eller ej. Om Liljeros varit med hade heller ingen betydesle för det. I rättegångarna 1989 frågar Liljeros Lisbet men hon var säker på att det var CP hon hade sett på mordplatsen direkt efter skotten.
Citera
2019-07-28, 22:14
Medlem
Citat:
Jag har frågat dig ett par ggr om du kan bevisa att det inte var CP som mördade Palme men har inte fått något svar på det. Eftersom du är säker på att det inte var han så borde du ha bevis för det. Jag är inte säker på att CP var mördaren men är trött på alla som påstår att det absolut inte kunde varit han.
Citera
2019-07-29, 16:51
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Konfrontationerna med de andra vittnena var försvaret med men de pekade ändå ut CP. Har du problem med det?
Naturligtvis! Det avgörande var nämligen inte försvarets närvaro eller frånvaro även om det i sig inte var oväsentligt. Läste du aldrig Christianssons kommentarer om hur vittnena i praktiken kom att manipuleras? Vilket hans vetenskapliga experiment visade.
Citat:
Jag har frågat dig ett par ggr om du kan bevisa att det inte var CP som mördade Palme men har inte fått något svar på det. Eftersom du är säker på att det inte var han så borde du ha bevis för det. Jag är inte säker på att CP var mördaren men är trött på alla som påstår att det absolut inte kunde varit han.
Men Niklas, var mer begåvad! Naturligtvis kan jag inte bevisa hans oskuld. Inte heller kan någon av oss bevisa att Tomas Quick inte mördade Johan Asplund, paret Steghius eller Therese. Men i båda fallen handlar det så uppenbart om rättsövergrepp. Vad jag hävdar är att Pettersson är den minst sannolike av de misstänkta som figurerat i den stora utredningen och att han aldrig borde ha åtalats. Frågan är faktiskt om inte åklagaren Helin själv medgav det i Marjasins utfrågning.
Citera
2019-08-09, 00:03
Medlem
Någon som fortfarande tror på CP?

Ge de tre bästa bevisen i korthet?
Citera
2019-08-09, 07:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Någon som fortfarande tror på CP?

Ge de tre bästa bevisen i korthet?

Nej, inte mycket...
Men här är mina punkter i fallande ordning.
  1. Lisbets utpekande
  2. Har varit i mordplatsens närhet
  3. Saknar alibi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in