Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-14, 14:40
  #745
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hade vittnet kastat ett dokument som Krusell själv signerat?
Det kan ju vara av visst intresse när vittnet skulle ha berättat detta med CP som lutar sig mot fönstret. Jag skulle tro att butiker i gatuplan vid Sveavägen ser till att putsa sina fönster rätt ofta.

Dekorima var väl heller inte en inredningsaffär?
Nej, det ska ha varit underskrivet av detta påstådda vittne själv.

Det här är ju en högst uppseendeväckande uppgift faktiskt om den nu stämmer: ett vittne
av manligt kön kommer att observera en person lutande sig mot Dekorimas ena skyltfönster
en stund före mordet som han sedan säger sig kunna identifiera som varandes ingen mindre
än "våran" Christer P. Till stöd för att detta vittne befunnit sig på platsen ska vara en handling
av något slag med hans egen underskrift som kastats i en papperskorg i närheten.
Men denna vittnesuppgift kom ändå att kasseras av förundersökningsledaren eftersom det
inte gick att bevisa att vittnet verkligen varit på platsen vilket ju hade varit möjligt om
man sett till att få den där papperskorgen undersökt. Det gav man alltså fan i.
Liksom man då helt sonika struntade i att leta efter eventuella fingeravtryck på färgaffärens
skyltfönster.
Men särskilt förvånad blir man inte med tanke på hur mycket annat som man tabbade sig med
i utredningen.

Citat:
Ingemar Krusell var under flera år en av de ledande gestalterna i Palmeutredningen.

Nu arbetar han på en memoarbok där ett helt kapitel tillägnas statsministermordet.
Kapitlet kallas ”Mordhypotesen” och enligt Krusell har delar av materialet aldrig presenterats för allmänheten tidigare.

– Jag är i det läget att jag har tillgång till överskottsmaterialet som man inte kunde använda sig av i rättsprocessen, säger han.

Dessa memoarer blev nog kanske aldrig färdigställda?
Den enda utgivna bok av Krusell jag sett är den som enbart handlar om attentatet på
Sveavägen och heter "Palmemordets nakna fakta" och kom ut för tjugo år sedan.
Redan där tycker man förresten att det kunde nämnts om detta påstådda vittne och
missarna man ska ha gjort.
Ingemar Krusell avled förra året i en ålder av 83 år.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16264711.ab
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingemar_Krusell

Edit: Fast det finns anledning att vara skeptisk. För en gångs skull är jag nog benägen
att hålla med privatspanaren Gunnar Wall; rimligen kan inte CP (eller någon annan) ha
stått hela tre minuter vid Dekorima och väntat på paret Palmes ankomst.
För just 3 minuter är vad som görs gällande här.
"Enligt honom (Wall) ska vittnet enligt utredarna ha sett Christer Pettersson vid
skyltfönstret tre minuter innan makarna Palme kom till platsen."


Det var en check förresten som skulle ha slängts i papperskorgen.
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2018-01-14 kl. 15:12.
Citera
2018-01-14, 15:28
  #746
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, det ska ha varit underskrivet av detta påstådda vittne själv.

Det här är ju en högst uppseendeväckande uppgift faktiskt om den nu stämmer: ett vittne
av manligt kön kommer att observera en person lutande sig mot Dekorimas ena skyltfönster
en stund före mordet som han sedan säger sig kunna identifiera som varandes ingen mindre
än "våran" Christer P. Till stöd för att detta vittne befunnit sig på platsen ska vara en handling
av något slag med hans egen underskrift som kastats i en papperskorg i närheten.
Men denna vittnesuppgift kom ändå att kasseras av förundersökningsledaren eftersom det
inte gick att bevisa att vittnet verkligen varit på platsen vilket ju hade varit möjligt om
man sett till att få den där papperskorgen undersökt. Det gav man alltså fan i.
Liksom man då helt sonika struntade i att leta efter eventuella fingeravtryck på färgaffärens
skyltfönster.
Men särskilt förvånad blir man inte med tanke på hur mycket annat som man tabbade sig med
i utredningen.



Dessa memoarer blev nog kanske aldrig färdigställda?
Den enda utgivna bok av Krusell jag sett är den som enbart handlar om attentatet på
Sveavägen och heter "Palmemordets nakna fakta" och kom ut för tjugo år sedan.
Redan där tycker man förresten att det kunde nämnts om detta påstådda vittne och
missarna man ska ha gjort.
Ingemar Krusell avled förra året i en ålder av 83 år.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16264711.ab
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingemar_Krusell

Edit: Fast det finns anledning att vara skeptisk. För en gångs skull är jag nog benägen
att hålla med privatspanaren Gunnar Wall; rimligen kan inte CP (eller någon annan) ha
stått hela tre minuter vid Dekorima och väntat på paret Palmes ankomst.
För just 3 minuter är vad som görs gällande här.
"Enligt honom (Wall) ska vittnet enligt utredarna ha sett Christer Pettersson vid
skyltfönstret tre minuter innan makarna Palme kom till platsen."


Det var en check förresten som skulle ha slängts i papperskorgen.

Fast i och för sig så bevisar väl inte heller ett dokument som kastats i en papperskorg vare sig att den som signerat dokumentet varit där, och heller inte när dokumentet slängdes. Särskilt inte om uppgiften lämnas senare än händelsen.

Stod vittnet kvar på platsen när mordet skedde? Visst kan CP synats till på Sveavägen, han höll ju till kring de kvarteren, men likväl som vittnet avlägsnat sig kan CP gjort detsamma, om det ens var samma dag som MOP.

Framgår det vem vittnet var (Kohut?).
Citera
2018-01-14, 16:35
  #747
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast i och för sig så bevisar väl inte heller ett dokument som kastats i en papperskorg vare sig att den som signerat dokumentet varit där, och heller inte när dokumentet slängdes. Särskilt inte om uppgiften lämnas senare än händelsen.

Stod vittnet kvar på platsen när mordet skedde? Visst kan CP synats till på Sveavägen, han höll ju till kring de kvarteren, men likväl som vittnet avlägsnat sig kan CP gjort detsamma, om det ens var samma dag som MOP.

Framgår det vem vittnet var (Kohut?).
1. Nej, det har du rätt i förstås.
2. Ingen aning.
3. Vet ej.
Citera
2018-01-14, 23:49
  #748
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Var något nytt för mig också men de som följer mordet på Palme vet säkert redan om det.
Artikeln är från 2013 så det är inte några nya uppgifter.
Krusell nämner sitt bekymmer om eventuella spår på Dekorimas skyltfönster redan i sin bok 1998, s 287.


Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, det ska ha varit underskrivet av detta påstådda vittne själv.

Det här är ju en högst uppseendeväckande uppgift faktiskt om den nu stämmer: ett vittne
av manligt kön kommer att observera en person lutande sig mot Dekorimas ena skyltfönster
en stund före mordet som han sedan säger sig kunna identifiera som varandes ingen mindre
än "våran" Christer P. Till stöd för att detta vittne befunnit sig på platsen ska vara en handling
av något slag med hans egen underskrift som kastats i en papperskorg i närheten.
Men denna vittnesuppgift kom ändå att kasseras av förundersökningsledaren eftersom det
inte gick att bevisa att vittnet verkligen varit på platsen vilket ju hade varit möjligt om
man sett till att få den där papperskorgen undersökt.
Hur låter det när du läser det högt för dig själv? Det har poppat upp ett vittne som påstått sig ha slängt sin checkblankett underskriven i en papperskorg bredvid Christer Pettersson i mordhörnan på mordkvällen.


Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Den enda utgivna bok av Krusell jag sett är den som enbart handlar om attentatet på Sveavägen och heter "Palmemordets nakna fakta" och kom ut för tjugo år sedan.
Redan där tycker man förresten att det kunde nämnts om detta påstådda vittne och
missarna man ska ha gjort.
Jag har läst om denna påstådda slängda check nånstans tidigare, minns inte var. När jag skummar Krusells bok hittar jag skyltfönstret men inte papperskorgen.
Citera
2018-01-25, 10:38
  #749
Medlem
Så sant så! Det du skrev om att Almblad schabblade bort LP.s värdefulla vittnesmål, så totalt. OM allt gått vägen så hade ju LP fått "detaljregi" för hur hon borde uttala sig o svara i rättssalarna. Och då hade Sverige o svenskarna antagligen varit en fin syndabock rikare - krille p hade fortfarande suttit inlåst. Och de flesta hade varit nöjda o glada - inte minst viktigt!
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Jag har länge viftat bort Christer Pettersson som gärningsman och snöat in på diverse spännande teorier som Sydafrika, CG Östling, Avsan etc. etc. etc. Har mer eller mindre ignorerat den dokumentation som finns rörande CP främst kanske pga av att den lösningen är oattraktiv och att man i Palmemordskretsar riskerar att blir mer eller mindre idiotförklarad. Det senare beror nog mindre på att de inbitna konspirationsteoretikerna har mer på fötterna och mer på att de helt enkelt inte accepterar det antiklimax det skulle innebära om det visar sig att CP är lösningen. Dessutom skulle de få svårt att ersätta en så tidskrävande hobby som det är att leta en omöjlig lösning. En del har t.o.m. gjort karriär på alternativa lösningar.

Hur som helst, eftersom man inte ska krångla till det i onödan började jag istället läsa på om CP och fann bl.a:

  1. I det första förhöret ljuger CP om tiden för hemkomsten.
  2. CPs polare hävdar att CP kommer hem senare än CP själv uppgivit
  3. CP hävdar att orsaken till hans sena hemkost beror på att han somnat på tåget och blivit väckt av konduktören i Märsta. Förhör hölls med både konduktör och lokförare men de har inget minne av detta.
  4. CP uppger i förhör att han aldrig hållit i ett skjutvapen. Detta visar sig vara lögn.
  5. CP uppger i förhör att han inte haft kontakt med Tingström efter 1987. Överbevisas.
  6. CP uppger i förhör att han och grannen tillsammans röstade på socialdemokraterna i valet 1988. Grannen förnekar detta i förhör.
  7. På frågan om CP någon gång bränt kläder svarar CP jakande, men att det skulle hänt innan 1986. När grannar bekräftar att det hänt i mars/april 1986 menar Christer att kläderna självantänt i lägenheten efter att ha hängt för länge i torkskåpet.

Vid husrannsakan den 14 december 1988 hittas bl.a.:

  1. Handskrivet papper daterat 18/4 1976: "Varför röstar Du inte? Jag nöjer mig inte med något existerande parti. ... HÖG TID FÖR BILDANDE av ett NYTT PARTI. Vilket. Det ska jag tala om när jag får politisk fullmakt."
  2. Maskinskrivet brev till Lars Tingström med rubriken "LARS - VÄN och B R O D E R" som handlar om Tingströms svårigheter att få byta advokat. CPs handskrivna anteckningar: "Regeringen nekar Tingström att själv välja advokat. Så är det i Palmes regering. Det trodde jag inte (understruket) om honom."
  3. Dagboksanteckning från 1/3 1986: "Olof Palme död 00:06 (dödförklarad). Mördad STHLM city på väg hem från Bio (skotten föll kl 23:21). Kreml: Tyst minut. TASS: En framstående. Jag gråter/grät."
  4. Pappersanteckning likt ovan med tillägg: "JAG säger: Nationen Älskad. Jag anade risken att han skulle bli mördad. TACK för din enorma insats. Reagan säger: Palme var den mest respekterade. VÄRLDENS FRÄMSTA LEDARE (överstruket).
  5. Aftonbladets löpsedel från 1/3 1986: "Olof Palme död. Sköts på öppen gata. Mördare jagas."
  6. DNs löpsedel från 1/3 1986: "Olof Palme mördard. Skjuten i city."
  7. Aftonbladets löpsedel från 4/3 1986: "Farväl. Folkets hyllning."
  8. Bok: "Doktor Goebbels ministerium." Nazitysk propaganda översatt och kommenterad av Stig Johansson.
  9. Bok: "Land du förskingrade." Bok som i allmänhet är antidemokratiskt och antisocialdemokratisk i synnerhet, av Carl G Edquist m.fl. Nidbild på Palme finns i boken. Oklart om "djävulen" på Palmes krage är ditritad i efterhand eller om boken är tryckt så. CP hävdar i förhör att han inte läst boken och att den inte är hans. Polis finner dock understrykningar samt CPs handskrivna namn i boken.
  10. Dokumentation om andra mord på statsmän, t.ex. Ghandi.
  11. Spaningsuppslaget visar också att CP skrivit i kondoleansböcker inte mindre än fyra gånger. Det visar sig även att han stulit ett inramat foto på Palme som stod uppställt vid kondoleansboken i Sollentuna Centrum."


Låter som att han sparat troféer i form av löpsedlar och foton och stolt antecknat vad andra stora ledare sagt om dådet. Att han skulle vara Palmevän rimmar illa med det man fann i bostaden. Inte konstigt polisen kände vittring efter denna husrannsakan som gjordes nästan tre år efter mordet.

Synd att Jörgen Almblad helt slarvade bort chansen de hade med Lisbeth Palme som huvudvittne. Man ska komma ihåg att hon, innan konfrontationen med CP, sett över 600 foton och dessutom deltagit i två andra konfrontationer där CP ej ingått. Utan att peka ut någon.
Citera
2018-01-25, 12:04
  #750
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Så sant så! Det du skrev om att Almblad schabblade bort LP.s värdefulla vittnesmål, så totalt. OM allt gått vägen så hade ju LP fått "detaljregi" för hur hon borde uttala sig o svara i rättssalarna. Och då hade Sverige o svenskarna antagligen varit en fin syndabock rikare - krille p hade fortfarande suttit inlåst. Och de flesta hade varit nöjda o glada - inte minst viktigt!

Det bästa hade förstås varit om åklagarna och övriga involverade hade hållit tyst inför konfrontationen och att denna utförts enligt praxis. Men, det hade kanske inte spelat någon roll med tanke på att Devlinrapporten verkar vara det som främst ligger bakom hovrättens friande dom. Det tvivlades inte på LPs trovärdighet.

Om det var så att folk på mäktiga positioner velat ha en syndabock, hade de då inte sett till att få syndabocken fälld med alla till buds stående medel?
Citera
2018-01-25, 12:14
  #751
Medlem
Sant det du skriver. Men...när jag nämner CP som en syndabock in spe, så menar jag att han blivit o förblivit just detta i praktiken. Oavsett vad "statsbärarna" event. önskade sig för upplösning på mordet. Jag tror det handlade om normal svensk klantighet, att försöka lagföra CP för gärningen. Dvs ingen konspiration. Udden riktar jag mot den allmänna likgiltigheten betr. att finna verklig GM; en sagoberättelse efteråt verkar nästan som "god nog".
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Det bästa hade förstås varit om åklagarna och övriga involverade hade hållit tyst inför konfrontationen och att denna utförts enligt praxis. Men, det hade kanske inte spelat någon roll med tanke på att Devlinrapporten verkar vara det som främst ligger bakom hovrättens friande dom. Det tvivlades inte på LPs trovärdighet.

Om det var så att folk på mäktiga positioner velat ha en syndabock, hade de då inte sett till att få syndabocken fälld med alla till buds stående medel?
Citera
2018-01-29, 07:35
  #752
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Sant det du skriver. Men...när jag nämner CP som en syndabock in spe, så menar jag att han blivit o förblivit just detta i praktiken. Oavsett vad "statsbärarna" event. önskade sig för upplösning på mordet. Jag tror det handlade om normal svensk klantighet, att försöka lagföra CP för gärningen. Dvs ingen konspiration. Udden riktar jag mot den allmänna likgiltigheten betr. att finna verklig GM; en sagoberättelse efteråt verkar nästan som "god nog".

Det där är inte alls omöjligt.
Citera
2018-02-20, 12:03
  #753
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Uppdrag granskning har fått tillgång till Christer Pettersons tillhörigheter som legat orörda i hans gamla källarförråd i över ett decennium.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...i-35-sopsackar

Kommer i UG imorgon. Jag är jättetaggad! Är ni?
Citera
2018-02-20, 17:28
  #754
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
https://www.svt.se/nyheter/gransknin...i-35-sopsackar

Kommer i UG imorgon. Jag är jättetaggad! Är ni?
Ja. Klockan 06 imorgon släpps det på SVT Play. Jag hoppas att det inte är något strul med det imorgon bitti för jag vill gärna klämma in det innan och på väg till jobbet. Man måste inte betala va?
Citera
2018-02-20, 20:27
  #755
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Ja. Klockan 06 imorgon släpps det på SVT Play. Jag hoppas att det inte är något strul med det imorgon bitti för jag vill gärna klämma in det innan och på väg till jobbet. Man måste inte betala va?

UG brukar släppas 20:00 på SVT Play?
Citera
2018-02-20, 21:45
  #756
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
UG brukar släppas 20:00 på SVT Play?
Står i artikeln du länkade att det släpps 06 på SVT Play och sänds på TV ordinarie tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback