Citat:
Ursprungligen postat av
cleovarnamnet
Tror inte de bor i prästgården? En vanlig villa, byggd för runt 100 år sen. För övrigt ett gäng katoliker som flyttat dit, inte direkt relaterbara till vår Eddie, men det verkar vara ett nytt konservativa-unga-svenska-katoliker-ut-hyfsat-burgen-medelklass-näste.
Den var som lägenheter på Östermalm ofta är: fin i grunden. Knappast någon lyxlägenhet, men vackra detaljer. (Jag såg den när den låg ute på hemnet, tror Edward länkade, eller om det var nån tidning. Känner inte honom alls, men följer med glädje. En trevlig prick, vars hälsa jag oroar mig för.)
Det såg varken ut som en prästgård eller en hundraårig villa. Jag kollade hans Instagram när han flyttat. En enplansvilla i en stil som vill likna hus från förra sekelskiftet, med ockragula ytterväggar o.s.v., möjligen med bluffspröjsade fönster, förmodligen modulbyggd. Som äldst 1980-tal, troligen betydligt nyare. En villa med de yttre attributen från för hundra år sedan, i liknande område, vore tvåplansbyggd. En tvåplansbyggd av idag, vore modulbyggd, sannolikast med synlig skarv mellan våningarna (mindre vanligt förr, det betydde oftast senare påbyggd övervåning). Det blir billigast så.
Men det såg trivsamt ut. Blom planterade häck vid tomtgränsen, f.ö. också ett tecken på att att det inte är en tomt med anor. Han såg ovanligt mager ut på bilderna. Det kan ha varit ett år sedan så han har väl haft möjlighet att äta upp sig sen dess.