Citat:
Ursprungligen postat av
CardinalSin
Har lite lekt med samma tanke, det är väl i så fall räntefonder i andra valutor än SEK som skulle vara ett alternativ? Inte för att de har bra ränta, och inte för att t.ex. EUR och USD inte sysslar med samma sak utan mer för att de lär degenerera långsammare.
Penningmarknaderna är inte säkra de heller. Nu pågår valutakrig och det kan leda till oanade konsekvenser. Och våra pensioner är inte säkra. Under de senaste 30-40 åren har jag noterat att det sparats tokmycket pensionskapital på både penning- och aktiemarknaderna. Våra pensionsförvaltare har i och för sig placerat även i fastigheter sedan hedenhös.
Vad kommer att hända med pensionssparandet med minusränta? En ägd bostad med låg avgift är alltid skönt att ha när man närmar sig pensionen oavsett om dess värde går upp eller ned. För mig känns det som att gamla sanningar från föräldrarna - låna och köp stor bostad som ung (alltså ej student), skala ned inför pensionen - fortfarande gäller. Som ung växer man in i lägenhetskostymen. Man har också arbetsliv och intjäningsförmåga kvar om man skulle drabbas av ekonomiska svårigheter. Ju färre gånger man flyttar (alltså säljer bostad) desto mindre avbränning i form av skatt m m och man kan använda de pengarna till något annat.
Förstår inte riktigt hur de som bygger bostäder tänkt. De tror att gamlingar och de som snart blir pensionärer köper dyra lägenheter med hög avgift. News flash! De har inte råd. De får inte låna heller och det är få vars pensioner räcker till att betala de dyra avgifterna. Vilken jävla del av kroppen tänker samhällsplanerarna och marknaderna med?
Samtidigt har de unga generationerna toklånat. Tills Finansinspektionen satte stopp för det. Men är det kanske dags att släppa på lånerestriktionerna nu inför stundande minusränta på bostadslån? Min jury är ute och funderar. Här finns en intressant artikel om vad minusränteekonomin kan ha för betydelse.
https://omniekonomi.se/nordberg-vad-hander-om-rantorna-forblir-negativa/a/wP4ag1