2019-08-10, 08:53
Medlem
Lonnrots avatar
Det verkar som om brottsplatsundersökningsgruppen är imponerad av buschen just där de två upptäcktes dock. De beskriver den som närmast ogenomtränglig. — ’This is as far as we are gonna go. This is where it ends’, var ungefär vad den intervjuade lade i grabbarnas mun. Han antydde att de givit upp. Inofficiell bedömning förstås.
Globalnews video på twitter / #canadamanhunt
Citera
2019-08-10, 10:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inte oväntat har forensiker o sökkedjor idag återvänt till nyckelplatserma i Gillamtrakten för att följa upp när rättsläkaren hunnit få lite kött på benen...
Enligt uttalande igår så är det fortsatt spårsök i Gillam via RCMP, Manitoba och att RCMP i BC, som kör fortsatt mordutredning, är de som kommer lämna info när de fått nåt från obduktion. Vilket väl borde innebära snabbare info än en mer sedvanlig coroners report.
Citera
2019-08-10, 10:09
Medlem
Canada News

"RCMP officers are heading back to the site where the bodies of B.C. murder suspects Bryer Schmegelsky and Kam McLeod were believed to be found two days ago, sources told Global News.

About six officers will be travelling by boat on Nelson River on Friday afternoon to look for further clues into the suspects’ deaths and the murder cases."

https://www.msn.com/en-ca/news/canada/rcmp-head-back-to-manitoba-river-to-search-for-clues-on-bc-murders/ar-AAFAoA3
Citera
2019-08-10, 10:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag vill inte ta bort vildmarkskänslan, men vad jag kan se så har ungdomarna förmodligen promenerat väg 290, till slutdestinationen. ;-)
Really?
Kopplar samman nytt inlägg från lonnrot som går hand i hand med det jag skrivit. För att det sammantaget är via journalister på plats, lokalbefolkning och delvis RCMP.
Går bra att kolla kartor samt video själv också. Vad du kan se?
Citat:
Det verkar som om brottsplatsundersökningsgruppen är imponerad av buschen just där de två upptäcktes dock. De beskriver den som närmast ogenomtränglig. — ’This is as far as we are gonna go. This is where it ends’, var ungefär vad den intervjuade lade i grabbarnas mun. Han antydde att de givit upp. Inofficiell bedömning förstås.
Globalnews video på twitter / #canadamanhunt
Senast redigerad av develi 2019-08-10 kl. 10:19.
Citera
2019-08-10, 10:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Kan björn ha smaskat lite på dem tro.
Moskitos har garanterat gjort det om de legat ett tag, kanske m skottskador om det nu är via vapen. Yak.
Citera
2019-08-10, 12:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Enligt uttalande igår så är det fortsatt spårsök i Gillam via RCMP, Manitoba och att RCMP i BC, som kör fortsatt mordutredning, är de som kommer lämna info när de fått nåt från obduktion. Vilket väl borde innebära snabbare info än en mer sedvanlig coroners report.

Ja, du tänker på en inquest. Jag tror man harvar lite i det man har innan man bestämmer sig. I det ingår då att resultat på vägen torde luftas. Reaktioner på det kan nog spela in för hur man tar det vidare.

Att man inte meddelar bekräftad ID är väl kanske en byråkratisak; man har ju varit övertydlig med att man är ”confident” om vilka de är, och där behöver ju ingen känna tvivel. På så sätt kanske man också köper sig lite utredningstid i detta skede i ett land med stora avstånd och många involverade provinser. Saker ska stämplas som inkommande men alla är på semester, typ. (Det är ju møllertider för övrigt, kräftor och vad man stoppar i sig i Kanada.)

Sen blir det säkert kanske lite dragspelseffekter när personalen ska flygas till Gillams flygplats, köras till samlingsplats, köras de åtta-nio milen till vägs ände för att ta gummibåt därifrån och sen köras några mil tillbaka uppströms för att sen krypa omkring i mangrovelikande buskage och säkra bevis innan det blir skumt ute.

Även om man har eller har skapat båtisättningsplatser närmare än så så blir det ju en del ställtid och förskjutningar.

Nu är det ju ingen som skjuter tillbaka i alla fall, som en konstaterande. Om inte killen som brukade jaga älg i gläntan där efter vägen tar ett pass på morgonen...

Allteftersom så kommer ju å ena sidan nya ledtrådar leda till nya insikter och sökuppslag, och å andra sidan kommer bäst lämpade personal att få tid att addressera rätt frågor när man identifierat frågorna, och det där kräver lite utrymme i tid också. Här behöver man kanske inte känna att man måste ha precis varje pusselbit i Gillam så det läggs kanske inte ner exakt samma energi som om det vore offren man funnit och en GM som skulle fällas i domstol.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-10 kl. 12:52.
Citera
2019-08-10, 13:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Really?
Kopplar samman nytt inlägg från lonnrot som går hand i hand med det jag skrivit. För att det sammantaget är via journalister på plats, lokalbefolkning och delvis RCMP.
Går bra att kolla kartor samt video själv också. Vad du kan se?

Jag tror det är ganska jäkligt precis där påträffades, säkert ganska nära vattnet. Jag läste nånstans att man skulle undersöka om de drunknat rent av, jag vet inte om det är vattennivåskillander de tänker på (grabbarna lägger sig och sover vid stranden och vaknar drunknade...). Och det påtalades de starka strömmarna i vattnet. Men sen tror jag det kan vara luftigare högre upp.

Men de har nog försökt hålla sig i det som gömmer dem bäst. Eventuellt har de försökt ta sig söderut strax ovanför stranden, och växlar nivåerna så är det en strandremsa att gå på ibland men sen kanske totalt stopp. Och sen ska de undvika bli sedda etc.

Men om det jagas älg där så finns det djurstigar från vattnet på nåt ställe och det lär glesna i takt med att man komemr bort från vattnet. Ty floden, tillflödena och nivåskillnaderna skapar en djungelliknande zon närmast, på sina ställen (stora ställen förvisso) där det finns jordmån etc, men mot vägen till och upp från vattnet så kommer det glesna.
Citera
2019-08-10, 13:22
Medlem
Lonnrots avatar
Det slår mig att det bör kunna vara i alla fall 3–4 mil uppströms från vägs ände (v 290) till fyndplatserna. I tydlig motström. Det borde kräva sin rätt. Jag vet inte hur lång tid det tar.

Edit: Nej, det är nånstans 16-17 km fågelvägen och 18 km bilvägen, så det är ändå anständigare.

De kan väl köra snabbt med en kraftig motor men inte hur snabbt som helst givet strömmar och böljor och stenar.

Det tar lite tid i anspråk ändå förstås.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-10 kl. 13:27.
Citera
2019-08-10, 13:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Moskitos har garanterat gjort det om de legat ett tag, kanske m skottskador om det nu är via vapen. Yak.

Äter moskitos på döda?
Citera
2019-08-10, 13:40
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Äter moskitos på döda?

Nej mygg biter inte lik.. Däremot kan jag tänka mig det är en del fluglarver och annat trevligt i liken.
Citera
2019-08-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag vill inte ta bort vildmarkskänslan, men vad jag kan se så har ungdomarna förmodligen promenerat väg 290, till slutdestinationen. ;-)

Hahah precis min slutsats också, endå diskuteras det i evighet om bergsklättring osv
Citera
2019-08-10, 19:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Äter moskitos på döda?
Haha, nä jag jämförde med att det gått hårt åt kvarlevor som om en björn härjat (men via larver som nån skrev). Fy fabian, det kryllar ju av insekter där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in