2019-08-10, 01:05
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Nä, det är det haltar , det håller jag med om. Men vänd på det, varför skulle en straight kille ha konto där? Jag har inga bra svar på alla frågor men skulle JL va gay, även PP, skulle jag inte bli ett dugg förvånad.Dessutom spelar det ingen roll i sak, men kan va ett motiv.

(1) Han hade konto där för att han var "binyfiken" och angav "hetero" som ren Panamaregistrering för att hålla distansen eftersom han inte riktigt var säker på om han skulle gå vidare med sina gay exploits.

(2) Han reggade sig för att spionera på PP om det nu stämmer att offret var homo.

(3) Han reggade sig i sympati med PP.

(4) Han har aldrig haft ett konto på Qruiser; detta är en ren FB-konstruktion.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-10 kl. 01:08.
Citera
2019-08-10, 01:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Vid första anblicken är saken bisarr men vid närmare eftertanke så är det flera rimliga faktorer som föreligger:

1. Utifrån sett kan man undra hur han kan döda någon av sina bästa polare random. Men det är en felaktig utgångspunkt. Killen har inga bästa polare i den bemärkelsen. Tvärtom känner han inget för ngn av dem på djupet. Han är inte beroende av dem för att må bra, känslolivet är satt på undantag, flack, tom och likgiltig.

2. Den här killen söker kickar, och han vill testa saker för att få kontakt med en djupare inre reaktion. Upplevelsen är grejen, kanske har han en fantasi om att gärningen ska utlösa eufori. Att detta spänningsmoment ska tangera allt som han någonsin upplevt.

3. Han saknar gränser och vill inte neka sig själv rätten att utöva denna inre föreställning. Han ska överlista bytet, det ingår i planen. Vem bytet är kvittar, men helst någon som inte är fysiskt svår att övermanna. Han vill inte gärna misslyckas med höjdpunkten och överraskningsmomentet.

4. Generellt när barn växer upp tränar sunda vuxna att neka barn, att inte få igenom sin vilja. Så utvecklas deras impulskontroll, självdisciplin och leder till en mognad. Gränssättning leder till att man förbereder barnet inför livets verkliga förutsättningar. Vilket också gör att de slipper leva i sin egen inre vilsna värld av fantasier som inte accepteras i samhället. Då klarar de sig galant.

5.Samtidigt är samhället i dag oftast infiltrerat av relativistiska Ideer om rätt och fel. Nihilismen och normlöshet i allmänhet.

6. Många föräldrar är upptagna av sig själva i sin egen bubbla, empati utvecklas av att någon speglar och tolkar barnens signaler och beteenden. Man uppmuntrar och korrigerar för att utsläcka oönskat beteende och förstärka det önskade.

7. Ingen verkar känna Jack på djupet, det bör föräldrar göra om de använt normala tekniker som ovan. Det anser jag är det mest skrämmande i kråksången. Att vara så avstängd och känslomässigt isolerad utan att ngn tycks märka detta är vad som möjliggör brottet.

Ger dig verkligen cred för dina uppräknade punkter ovan
Mycket vettigt resonemang och mycket som kanske stämmer på JL.
Kan tänka mig att det hela mycket väl skulle kunna mynna ut i att detta är bakgrunden till alltihop.
Senast redigerad av Solglittret 2019-08-10 kl. 01:22.
Citera
2019-08-10, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
(1) Han hade konto där för att han var "binyfiken" och angav "hetero" som ren Panamregistrering för att hålla distansen efter som han inte riktigt var säker på om han skulle gå vidare.

(2) Han reggade sig för att spionera på PP om det nu stämmer att offret var homo.

(4) Han har aldrig haft ett konto; detta är en FB-konstruktion.

tillägg

5. Han reggade konto där för mer "förbjudna" läggningar. På Qruiser finns tyvärr allt från unga killar som är nyfikna på 40 taggare till de som nyfikna på barn och på lik och på djur och på annat som tex brutal dominans och misshandel. Liksom på alla dejtingsidor finns många som borde portas för alltid.
Citera
2019-08-10, 01:15
Medlem
Citat:
Alltså, ungdomar experimenterar med sin identitet i vilket också ingår den sexuella identitetsuppfattningen. (Man skulle t ex kunna hävda att GM experimenterade med idéen om sig själv som mördare.) Hela den här böjnojan som förklaringsmodell är ytterst svag, inte minst i beaktande av uppgiften - givet dess riktighet - att GM först haft en annan offerkandidat i tankarna. Skulle denne då också varit gay?

Sedan är Qruiser rena snurren men detta är ett annat ämne.

De påstådda två andra han ringde kan ju varit från QX. Fick inget napp, ringde PP som han hade lekt doktor med förr, sen spårade allt ur.
Han efterkonstruerar nog en hel del i förhören kan vi va säkra på, och kanske han väljer att gå på psychokiller linjen hellre än försmådd/förnekad gaylover.
Senast redigerad av glendale 2019-08-10 kl. 01:19.
Citera
2019-08-10, 01:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
(1) Han hade konto där för att han var "binyfiken" och angav "hetero" som ren Panamaregistrering för att hålla distansen eftersom han inte riktigt var säker på om han skulle gå vidare med sina gay exploits.

(4) Han har aldrig haft ett konto på Qruiser; detta är en ren FB-konstruktion.

Fyra olika varianter.

På punkt nr 1.
Vet nu inte hur man reggar sig där - om det är någon ruta man kryssar i. Men då vore det väl just på en sådan sait rimligt om man dels kunde regga olika sexuella preferens men också kunde låta bli att stoppa in sig själv i något fack.

Då kunde ju JL bara hoppat över beskrivningen hetero. Men av någon orsak går han in och uppger sig ha en läggning som antagligen inte intresserar knappt någon annan(?) som söker kontakter där.
Det är ett märkligt agerande.

Då är ju 2- 4 mer troliga.
Citera
2019-08-10, 02:05
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Fyra olika varianter.

På punkt nr 1.
Vet nu inte hur man reggar sig där - om det är någon ruta man kryssar i. Men då vore det väl just på en sådan sait rimligt om man dels kunde regga olika sexuella preferens men också kunde låta bli att stoppa in sig själv i något fack.

Då kunde ju JL bara hoppat över beskrivningen hetero. Men av någon orsak går han in och uppger sig ha en läggning som antagligen inte intresserar knappt någon annan(?) som söker kontakter där.
Det är ett märkligt agerande.

Då är ju 2- 4 mer troliga.

Det är nog vanligt att osäkra debutantbubblare inom HBTQ-sfären garderar med kryss dvs "hetero" tills de känner sig tillräckligt bekväma eller åtminstone tror sig veta vad de vill. På internet är ju korrelationen mellan verkliga förhållanden och outande av personinfo generellt låg. Dessutom torde Qruiser ha sin beskärda del av heterofolk som söker heterokontakter precis som heterositer har sin del av homofolk som söker homokontakter.
Citera
2019-08-10, 02:13
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
De påstådda två andra han ringde kan ju varit från QX. Fick inget napp, ringde PP som han hade lekt doktor med förr, sen spårade allt ur.
Han efterkonstruerar nog en hel del i förhören kan vi va säkra på, och kanske han väljer att gå på psychokiller linjen hellre än försmådd/förnekad gaylover.

Nja, vi vet inga detaljer - tydligen - om vem som var Offer A men GM:s advokat borde nog rått honom till att gå på crime passionnel-linjen före psychokillerlinjen för att inte framstå som galnare än nödvändigt; i det första fallet skulle han ses som mordbenägen främst i relationsrelaterade draman.

Hans förment överdrivna rädsla för att pekas ut som gay förefaller att vara en projicering från den vanliga fördomsfulla FB-kontingenten som får förstås tillhöra äldre generationer än de i det aktuella persongalleriet samt inte hemmahörande i den typ av social miljö som trots allt präglar även mindre välbärgade delar av Sveriges knöstätaste kommun Danderyd.

Ingen av de som lanserat "bögspåret" verkar ha tagit i beaktande hatbrottsvinkeln.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-10 kl. 02:19.
Citera
2019-08-10, 03:03
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
tillägg

5. Han reggade konto där för mer "förbjudna" läggningar. På Qruiser finns tyvärr allt från unga killar som är nyfikna på 40 taggare till de som nyfikna på barn och på lik och på djur och på annat som tex brutal dominans och misshandel. Liksom på alla dejtingsidor finns många som borde portas för alltid.

Mnja, pjaaa...han var såvitt framkommit nyfiken på mord och då finns det nog bättre kanaler än Qruiser skulle jag tro typ The Dark Web eller vad det heter.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-10 kl. 03:06.
Citera
2019-08-10, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Att han mördat en kompis tycker jag snarare tyder på ointelligens. Den här gossen behöver inte strykas medhårs bara för att han kommer ifrån Danderyd och inte ifrån sina ”kollegor” som skjuter ihjäl varann i Rinkeby.

Ni jiddrar om toppstudent pga NIANS betyg. Vad tror ni det ställs för krav på ungdomarna i nian egentligen? Min uppfattning är att alla normalbegåvade som lägger lite tid på pluggeriet kan få bra betyg i nian. De läser för fan inte ens andragradsekvationer. Jisses.

Men det är ju själva principen om att ingen förväntade sig detta av någon som honom. Ingen såg det komma, och jag tycker det är lite intressant och jag vet att det låter konstigt men kan han ha varit så understimulerad av allt egentligen så han var tvungen att hitta något utöver det vanliga livet? Det låter i nyheterna som att han kom ifrån extremt uppordnade och nästan fläckfria förhållanden och om allt verkligen såg så bra ut som de beskrivs kan jag förstå att detta hände. I hans värld är allt svart eller vitt och när han levt hela sitt liv i den familjen gör han något som ligger bortom allt. Det mörka blir spännande och något förbjudet som han är tvungen att ta till för att inte gå ner sig för mycket. Ingen aning om detta stämmer men är nästan 100 på att han inte är psyksjuk, isådannafall någon personlighetsstörning men han lär inte dömas till psykvård..
Citera
2019-08-10, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajetta
Men det är ju själva principen om att ingen förväntade sig detta av någon som honom. Ingen såg det komma, och jag tycker det är lite intressant och jag vet att det låter konstigt men kan han ha varit så understimulerad av allt egentligen så han var tvungen att hitta något utöver det vanliga livet? Det låter i nyheterna som att han kom ifrån extremt uppordnade och nästan fläckfria förhållanden och om allt verkligen såg så bra ut som de beskrivs kan jag förstå att detta hände. I hans värld är allt svart eller vitt och när han levt hela sitt liv i den familjen gör han något som ligger bortom allt. Det mörka blir spännande och något förbjudet som han är tvungen att ta till för att inte gå ner sig för mycket. Ingen aning om detta stämmer men är nästan 100 på att han inte är psyksjuk, isådannafall någon personlighetsstörning men han lär inte dömas till psykvård..

Jag kan inte förstå att man inte sett någon förändring hos honom.

Däremot så finns det tonåringar som går åt helt annat håll än föräldrarna , Det brukar väl visa sig genom att de testar alkohol. droger, börja snatta m.m

Inte att ungdomen går och köper en yxa för att hugga bästa vännen i skallen ett par gånger och sen hugga i ryggen!
Tror många människor mår uruselt idag, alla hans kompisar inkl. hans familj och JLs bror.
Citera
2019-08-10, 08:53
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajetta

Jag håller med.

Tänker även på fallet med Ragnar i Härnösand, han planerade morden på sin halvsyskon och styvpappa.
Styvpappan höggs ihjäl med en yxa. Visserligen försökte han komma undan, men det var inte värst smarta försök.

Tror denna Jack, vet att straffet blir ungdomsvård och sen ute med skyddad identitet?
Därtill fördel i rättegången att han själv anmält sig själv, om han var så smart som alla skriver, så visste han att han ändå skulle åka dit.
Han kanske även råkade skada sig själv med yxan så han blödde?
Och lär väl veta det här med DNA om han är så passs intelligent?

Tror definitivt på en personlighetsstörning, narcisstisk sådan.

Andra människor var noll värda i hans värld.
Mycket troligt att han blivit uppmärksammad av omgivningen för udda beteende.
Men psykvården är skrämmande dålig i Sverige idag.
Människor som mår mycket dåligt ställs i en lång kö, för att sedan bara nonchaleras.
Citera
2019-08-10, 09:11
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag håller med.

Tänker även på fallet med Ragnar i Härnösand, han planerade morden på sin halvsyskon och styvpappa.
Styvpappan höggs ihjäl med en yxa. Visserligen försökte han komma undan, men det var inte värst smarta försök.

Tror denna Jack, vet att straffet blir ungdomsvård och sen ute med skyddad identitet?
Därtill fördel i rättegången att han själv anmält sig själv, om han var så smart som alla skriver, så visste han att han ändå skulle åka dit.
Han kanske även råkade skada sig själv med yxan så han blödde?
Och lär väl veta det här med DNA om han är så passs intelligent?

Tror definitivt på en personlighetsstörning, narcisstisk sådan.

Andra människor var noll värda i hans värld.
Mycket troligt att han blivit uppmärksammad av omgivningen för udda beteende.
Men psykvården är skrämmande dålig i Sverige idag.
Människor som mår mycket dåligt ställs i en lång kö, för att sedan bara nonchaleras.
Faktum är att om det skulle röra sig om en narcissistisk personlighetsstörning, så är denna inte botbar med idag av den medicinska vetenskapen kända behandlingsmetoder. Detta har inget med standarden på den psykiatriska vården i Sverige att göra. Så, i fall den rättspsykiatriska utredningen nu skulle utmynna i denna diagnos så blir det sluten ungdomsvård max 4 år för yxmördaren. Därefter släpps han ut i full frihet med ny ID. Och kommer sedan med största sannolikhet att begå nya bestialiska mord på intet ont anade medborgare. Lagen måste därför ändras så även yngre förövare kan låsas in på livstid, utan möjlighet till nåd/förkortat straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in