2019-08-09, 18:31
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Mina teorier:

*Ingen rättspsykiatrisk vård - för det krävs att du har psykos/schitozofreni. De som är inne i en psykos är svåra att umgås med då deras verklighetsuppfattning är milt sagt annorlunda. Det som talar emot psykosliknande tillstånd är att han cyklar omkring och verkar glad innan och att han sakligt kan ringa 112 efteråt.

Detta förefaller både logiskt och riktigt.

Citat:
*Aspberger/autism - många har extremt mycket empati men kan inte visa det på "rätt sätt". De blir extremt upprörda när någon blir ledsen tex då de verkligen känner den andra personens ledsenhet. Många med aspberger/autism har svårt att ändra en plan. Många med aspberger/autism har svårt med socialt samspel. Det som talar emot autism/asperger är att han umgås med vänner och verkar rätt avslappnad i detta och cyklar omkring planlöst. Den vän han tänkt på först svarar inte och då byter han bara till en annan.

Det är inte karaktäristiskt för aspergare (OBS! Asperger skall det vara, efter den österrikiske läkare som uppfann diagnosen) att mörda folk.

Citat:
* Psykopati - det är väl inte ens klarlagt i sä unga år en sådan tung diagnos. De brukar vara extremt charmiga och manipulativa. Det som talar emot är att han inte verkar vara så charmig utan flera veta att han tittar på snuff och sen går han o tittar i golvet.

Psykopati är ingen diagnos utan ett slentrianmässigt samlingsbegrepp för personlighetsstörningar inom "kluster B". I det citerade inlägget verkar antisocial personlighetsstörning åsyftas. Personlighetsstörningar kan skönjas redan i barndomen. Om GM brukar titta på autentiska mordsekvenser i rekreationssyfte kan detta högst påtagligt vara ett utsag av antisocial personlighetsstörning: en avancerad form av empatilöshet. Att titta ned i golvet däremot ger föga vägledning om en individs psyke. Begreppet "psykopati" är överexponerat i förhållande till sin psykiatriska bäring. Tidningsartiklar om psykopatchefer ger ofta helt fel signaler och bilden av "den charmige manipulatören" är överdriven.

Citat:
* OCD - det är tvångsmässiga beteenden som att tvätta händerna tio gånger. Det som talar emot är att det brukar märkas. Han verkar inte ha utmärkt sig genom fixa ideer som att inte trampa på streck - det hade framkommit

Vi har ju OCPD också; anankastisk personlighetsstörning. Anankastiska personer lider av tvångsmässigt beteende på ett annat sätt än de med OCD; de är fixerade vid sociala normer och formalia, misstänksamma, fantasilösa och överkänsliga med vss aggressiv benägenhet.

Kluster A-störningar såsom schizoid resp schizotypisk personlighetsstörning kanske skall tas i beaktande även om det är sannolikare att det i det aktuella fallet är fråga om komorbiditet bestående av psykisk sjukdom och kluster B-störning.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-09 kl. 19:08.
Citera
2019-08-09, 18:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det blir inga 3-4 år. Det blir rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. GM är precis en sådan person som kommer befinnas både sjuk och farlig även i framtiden. Det finns ingen yttre gräns för hur länge han blir inlåst.

Man får hoppas det. Även om det idag är extremt mycket färre som får vård. Han som mördade ett par på en gård beskrivs ju så sjuk att anhöriga får träffa honom med skyddsglas mellan. Han fick fängelse.
Citera
2019-08-09, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Mina teorier:

*Ingen rättspsykiatrisk vård - för det krävs att du har psykos/schitozofreni. De som är inne i en psykos är svåra att umgås med då deras verklighetsuppfattning är milt sagt annorlunda. Det som talar emot psykosliknande tillstånd är att han cyklar omkring och verkar glad innan och att han sakligt kan ringa 112 efteråt.

*Aspberger/autism - många har extremt mycket empati men kan inte visa det på "rätt sätt". De blir extremt upprörda när någon blir ledsen tex då de verkligen känner den andra personens ledsenhet. Många med aspberger/autism har svårt att ändra en plan. Många med aspberger/autism har svårt med socialt samspel. Det som talar emot autism/asperger är att han umgås med vänner och verkar rätt avslappnad i detta och cyklar omkring planlöst. Den vän han tänkt på först svarar inte och då byter han bara till en annan.

* Psykopati - det är väl inte ens klarlagt i sä unga år en sådan tung diagnos. De brukar vara extremt charmiga och manipulativa. Det som talar emot är att han inte verkar vara så charmig utan flera veta att han tittar på snuff och sen går han o tittar i golvet

* OCD - det är tvångsmässiga beteenden som att tvätta händerna tio gånger. Det som talar emot är att det brukar märkas. Han verkar inte ha utmärkt sig genom fixa ideer som att inte trampa på streck - det hade framkommit

Jag hade en flickvän som var otroligt charmig, söt och glad men hon hade depression - som inte märktes utåt. Hon led även av svåra tvångstankar - som inte var OCD och inte märktes utåt. Hon var rädd att hon skulle skada någon och hon var rädd för sig själv. Hon ringde sakligt och bad att få bli inlagd mellan varven.

Jag tror han led av tvångstankar och var lite deprimerad och att han helt enkelt hade fått en fix ide om att prova något han sett i en snuff. På grund av denna psykiska ohälsa han led av kunde han till slut inte stå emot sina tankar.

Tror även att samtliga funderingar på hämnd, mobbing, sexualitet mm faller i och med att han bara bytte offer. Han var bara ute efter ett offer som var "lätt och ofarligt" som litade på honom och valde en vän.

Hade det varit lustmord eller vilja att genomföra ett perfekt mord eller få stor uppmärksamhet hade han inte valt en vän på det sätt han gjorde. Både Gyll*nsvan och Mads*n hade de tankarna om perfekta mordet resp stor uppmärksamhet.

Jag håller med dig i mycket av det du skriver men jag tror man har övergett sexualitet för tidigt. Är det så att han har varit orolig för att utveckla homosexualitet och har haft en relation med PP så kan detta ha varit ett sätt. Det kan ha blivit en tvångstanke utav det att han på något sätt måste sätta stopp för utvecklingen. Han hade/har ett konto på Qruiser och var inloggad samma dag. Detta konto skapades samma dag han fyllde 16 och han benämner sig som Heterosexuell. Att han sedan undviker att säga detta i förhöret är i så fall självklart. Dessutom att stanna kvar och larma kan samtidigt bero på att han inte ville lämna sin faktiska vän där och liksom stå för handlingen inför sin vän som han kände sig tvungen att döda. Känsliga saker det där med homosexualitet.
Citera
2019-08-09, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
PP tvivlar jag inte på. Igår kunde man läsa att JL sökt och blivit antagen till en mycket ansedd toppskola. Om han rent geografiskt inte tänkt sig någon av innerstadsskolorna blir min gissning Viktor Rydberg. Jag håller med dig om att JL är driven. Men A i grundskolebetyg är långt ifrån A på t ex naturprogrammet på gymnasienivå. Sen om vi pratar om prestigeutbildningar på högskola/universitet så kan man se elever med höga betyg från gymnasiet som faller bort. Min poäng var att man inte så här tidigt kan bedöma huruvida någon är intelligent om man bara ska utgå ifrån betyg från grundskolan, även om han så hade haft alla A.

Oavsett är det väldigt tragiskt att förstöra någon annans liv och även sitt eget innan det knappt hann börja.

Jag tror nog vi kan utgå ifrån att han var ganska smart och driven om han hade mestadels An i nian. Många högstadieskolor håller nere betygen. Jag och några andra i min klass på natur hade mkt bättre studentbetyg än betygen från nian. Nu var ju detta dock ett antal år sedan. Men jag skulle ändå gissa att de betyg JL och PP hade tillhörde de allra bästa hos niorna på den skolan.
Citera
2019-08-09, 19:14
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Jag håller med dig i mycket av det du skriver men jag tror man har övergett sexualitet för tidigt. Är det så att han har varit orolig för att utveckla homosexualitet och har haft en relation med PP så kan detta ha varit ett sätt. Det kan ha blivit en tvångstanke utav det att han på något sätt måste sätta stopp för utvecklingen. Han hade/har ett konto på Qruiser och var inloggad samma dag. Detta konto skapades samma dag han fyllde 16 och han benämner sig som Heterosexuell. Att han sedan undviker att säga detta i förhöret är i så fall självklart. Dessutom att stanna kvar och larma kan samtidigt bero på att han inte ville lämna sin faktiska vän där och liksom stå för handlingen inför sin vän som han kände sig tvungen att döda. Känsliga saker det där med homosexualitet.

Det är knappast belagt att han haft konto på Qruiser och om han haft det och uppfattar sig som homosexuell har det ingen klar koppling till det inträffade.

Du verkar ha missat att homosexualitet avklassificerades som sjukdomsdiagnos för närmare 40 år sedan. Syftet med inlägget verkar vara negativ stigmatisering av homosexuella.

Hos dagens ungdom är den repressiva inställningen till HBTQ avsevärt mindre påtaglig än hos äldre generationer varvid det inte finns någon anledning till paranoia över sin läggning.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-09 kl. 19:20.
Citera
2019-08-09, 19:22
Medlem
-DaRude-s avatar
Det sjuka i allt detta är att offret är död och aldrig kommer åter, på grund av en galning med seriemördartendenser.

Gärningsmannen, kommer att sitta inne (väldigt kort tid med en duktig advokat och en vänsterorienterad domstol) och få ta del av samhällets samtliga resurser och sedan komma ut i friheten med ny identitet och i princip få en gräddfil in på arbetsmarknaden.

Antingen är törsten släckt eller så kommer han att mörda fler oskyldiga människor. Oavsett vilket så är risken alldeles för hög och därmed bör han aldrig komma ut.
Citera
2019-08-09, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Det är knappast belagt att han haft konto på Qruiser och om han haft det och uppfattar sig som homosexuell har det ingen klar koppling till det inträffade.

Du verkar ha missat att homosexualitet avklassificerades som sjukdomsdiagnos för närmare 40 år sedan. Syftet med inlägget verkar vara negativ stigmatisering av homosexuella.

Hos dagens ungdom är den repressiva inställningen till HBTQ avsevärt mindre påtaglig än hos äldre generationer varvid det inte finns någon anledning till paranoia över sin läggning.

Jag är själv homosexuell och medlem på Qruiser sedan mer än 10 år tillbaka! Jag har pratat med väldigt många personer där i de flesta åldrar och tro mig det kan vara mycket stigmatiserande och jobbigt för många.
Det fanns en kille där som tog livet av sig för två år sedan. 15 år gammal.
https://newsvoice.se/2017/03/vem-alskade-selliot-homororelsen/qruiser-selliot-redigerad/
https://newsgram.se/vem-alskade-selliot/
Av de jag pratar med är ca 90% I garderoben, rädda att det kommer ut m.m. Det är väldigt liten skillnad om någon är 20 eller 50. Tankarna och oron är väldigt stor oberoende av om staten har friskförklarat mig och de andra. Jag kan samtidigt notera att oron i de många fall är obefogad men det får den inte att försvinna om du tror det.
JL konto är sthlmsjacke och han skapade det 20190617. Den dagen han fyllde 16. Han skriver att han är HETEROSexuell...
Senast redigerad av Pelle-snabb 2019-08-09 kl. 19:43.
Citera
2019-08-09, 19:47
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det sjuka i allt detta är att offret är död och aldrig kommer åter, på grund av en galning med seriemördartendenser.

Gärningsmannen, kommer att sitta inne (väldigt kort tid med en duktig advokat och en vänsterorienterad domstol) och få ta del av samhällets samtliga resurser och sedan komma ut i friheten med ny identitet och i princip få en gräddfil in på arbetsmarknaden.

Antingen är törsten släckt eller så kommer han att mörda fler oskyldiga människor. Oavsett vilket så är risken alldeles för hög och därmed bör han aldrig komma ut.

Nja, mord är ju inte ovanliga nuförtiden även om medelklassungdomar i Danderyd sällan figurer. Har litet svårt att förstå upphetsningen i tråden kring det faktum att någon mördats.

Är GM "en galning med seriemördartendenser" eller är det medias bild? Vi får allt avvakta domslutet i fallet.

Skulle GM vara i besittning av "seriemördartendenser" är "törsten" sannolikt inte "släckt" genom enbart ett mord. Jag tycker dock att en omständighet torde lugna och den är att han angav sig själv. Har inte klart för mig om det fanns vittnen till dådet men hade vi att göra med en seriemördare i vardande så hade förloppet nog varit rätt annorlunda: PP hade fått sällskap av en rad offer för GM:s blodtörstighet och GM hade genomfört dessa utan tanke på att briefa polisen om sina bedrifter.
Citera
2019-08-09, 19:50
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:

Vart ser du seriemördarartendenser? Seriemördare brukar inte ringa och ange sig själva efter första mordet.
Citera
2019-08-09, 19:51
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Nja, mord är ju inte ovanliga nuförtiden även om medelklassungdomar i Danderyd sällan figurer. Har litet svårt att förstå upphetsningen i tråden kring det faktum att någon mördats.

Är GM "en galning med seriemördartendenser" eller är det medias bild? Vi får allt avvakta domslutet i fallet.

Skulle GM vara i besittning av "seriemördartendenser" är "törsten" sannolikt inte "släckt" genom enbart ett mord. Jag tycker dock att en omständighet torde lugna och den är att han angav sig själv. Har inte klart för mig om det fanns vittnen till dådet men hade vi att göra med en seriemördare i vardande så hade förloppet nog varit rätt annorlunda: PP hade fått sällskap av en rad offer för GM:s blodtörstighet och GM hade genomfört dessa utan tanke på att briefa polisen om sina bedrifter.

Att han angav sig själv kan också tyda på att han de facto har seriemördartendenser med kännedom om sin egen drift, men att han inte "vill" begå fler mord. I alla fall inte nu. Det finns flera exempel på människor som både begått självmord eller angett sig själva för att skydda samhället från dem själva. En slags "godhet" i ondskan.
Citera
2019-08-09, 20:00
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Jag är själv homosexuell och medlem på Qruiser sedan mer än 10 år tillbaka! Jag har pratat med väldigt många personer där i de flesta åldrar och tro mig det kan vara mycket stigmatiserande och jobbigt för många.
Det fanns en kille där som tog livet av sig för två år sedan. 15 år gammal.
https://newsvoice.se/2017/03/vem-alskade-selliot-homororelsen/qruiser-selliot-redigerad/
https://newsgram.se/vem-alskade-selliot/
Av de jag pratar med är ca 90% I garderoben, rädda att det kommer ut m.m. Det är väldigt liten skillnad om någon är 20 eller 50. Tankarna och oron är väldigt stor oberoende av om staten har friskförklarat mig och de andra. Jag kan samtidigt notera att oron i de många fall är obefogad men det får den inte att försvinna om du tror det.
JL konto är sthlmsjacke och han skapade det 20190617. Den dagen han fyllde 16. Han skriver att han är HETEROSexuell...

Ha! Vad skall man säga om detta svar?

För det första resonerar du inte kring varför dina medqruisare skulle vara "rädda" och suicidalt benägna. Man hade likväl kunnat vänta sig ett ställningstagande från din sida mot eventuell stigmatisering.

Det är känt att Qruiser har en hel del högerextrema medlemmar som hetsar mot HBTQ-figurerna. Det är snarare den HBTQ-fientliga kategorien som skulle lyfta fram att "det är känsligt med homosexualitet", att folk är "rädda" (vilket högerextrema torde uppskatta om så vore fallet) och att bögar tar livet av sig.

Känner ingalunda igen den bild du gör av subkulturen i fråga.

Skulle kalla den för tendentiös.

Och, vilket är värre, den har ingen uppenbar koppling till trådämnet.
Citera
2019-08-09, 20:01
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Att han angav sig själv kan också tyda på att han de facto har seriemördartendenser med kännedom om sin egen drift, men att han inte "vill" begå fler mord. I alla fall inte nu. Det finns flera exempel på människor som både begått självmord eller angett sig själva för att skydda samhället från dem själva. En slags "godhet" i ondskan.

Verkar väldigt skruvat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in