2019-08-09, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
]Det är fullständigt galet att GM skall skyddas och gömmas till varje pris[/b]. Den nu aktuelle yxmördaren kommer att vara lika farlig när han släpps ut från den slutna ungdomsvården om 3-4 år. Undrar om myndigheterna, förutom att förse honom med nytt namn, nytt personnummer, skyddad ID, ny bostad på annan ort och pengar till försörjningen- kommer dikta upp en fejkad livshistoria med trovärdiga dokument, som "styrker" att han levt ett tidigare ostraffat liv? Priset för detta kommer bli nya mordoffer i framtiden. Är det värt det?
Var har ni fått ifrån att dömda mördare fått nya identiteter? Jag kan inte köpa det, så ta fram fakta där tack.
Citera
2019-08-09, 17:19
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Det är fullständigt galet att GM skall skyddas och gömmas till varje pris. Den nu aktuelle yxmördaren kommer att vara lika farlig när han släpps ut från den slutna ungdomsvården om 3-4 år. Undrar om myndigheterna, förutom att förse honom med nytt namn, nytt personnummer, skyddad ID, ny bostad på annan ort och pengar till försörjningen- kommer dikta upp en fejkad livshistoria med trovärdiga dokument, som "styrker" att han levt ett tidigare ostraffat liv? Priset för detta kommer bli nya mordoffer i framtiden. Är det värt det?

Det blir inga 3-4 år. Det blir rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. GM är precis en sådan person som kommer befinnas både sjuk och farlig även i framtiden. Det finns ingen yttre gräns för hur länge han blir inlåst.
Citera
2019-08-09, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det blir inga 3-4 år. Det blir rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. GM är precis en sådan person som kommer befinnas både sjuk och farlig även i framtiden. Det finns ingen yttre gräns för hur länge han blir inlåst.

Ja rättspsyk är det troliga och där kan han som sagt bli kvar väldigt länge
Citera
2019-08-09, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Ja rättspsyk är det troliga och där kan han som sagt bli kvar väldigt länge
Tror jag inte ett dugg på. Han är för frisk, men blivit avtrubbad och sjuk. Men inte tillräckligt sjuk för rättspsyk. No way.
Citera
2019-08-09, 17:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Skyddad identitet menar du? Nytt personnummer? Kan det vara så jävligt?

Byte av både för och efternamn kan enkelt göras och efter vad jag förstått utan att behöva motiveras. Tar ca en månad att fixa. Identitetsskydd finns i olika nivåer, men där handlar det om ansökan och prövning. Nytt personnummer är ”överkurs” och enbart ett fåtal ”förunnat”.

Så kallad ”sekretessmarkering” är enklast att få beviljad, men är inte något heltäckande Identitetsskydd. Särskilt inte idag när internet ger så vida möjligheter.
Citera
2019-08-09, 17:34
Medlem
Jag håller med dig. Mycket bra skrivet och bra tankar.

Citat:
Ursprungligen postat av S4baton
Jag tycker det är patetiskt av dem som anser att föräldrarna till GM inte behöver diskuteras. Självklart kan man inte lasta dem för allt, men det handlar om en tonåring som föräldrarna fortfarande har ansvar för.

I den åldern pratar inte alltid barnen självmant med föräldrarna. Perioden mellan 13-17 år är det extremt viktigt att vara närvarande och kanske t.o.m lite jobbig som förälder. Verkligen prata med sina barn varenda dag. Gör man det så brukar det krypa fram om tonåringen mår dåligt och man kan skaffa den hjälp som behövs, innan det slutar med självmord eller i värsta fall som detta fall.

Personligen TROR jag att JL mått dåligt en längre tid och blivit sämre och sämre. Föräldrarna har haft fullt upp med sitt och inte tagit sig tid till att ha djupa diskussioner med sonen. Han har varit ensam med sina tankar och föräldrarna kör sitt race i tron att äldre barn klarar sig själva. Ytliga samtal runt matbordet på sin höjd.

Varenda förälder måste lära sig att prata med sina barn, alla barn kommer inte och ber om hjälp självmant.

Med detta sagt så tycker jag verkligen föräldrarna bör diskuteras. De har inte gjort det med flit, men helt övertygad om att de missat många tecken då de varit för upptagna med sitt. Svaret kommer säkert i FUP, har de sett något? Försökt skaffa hjälp?
Citera
2019-08-09, 17:34
Medlem
Citat:
Som jag försått det är det inte bara "några A". PP fick 16 A av 19. Och förstod att JL också fick liknande. Alltså inte bara "några A". Jag hade 9 A, men mest i estetik. Inget att skryta om. Jag tror att denna JL kom in på toppskola i gymnasiet. Men det smög sig ju nu.

PP tvivlar jag inte på. Igår kunde man läsa att JL sökt och blivit antagen till en mycket ansedd toppskola. Om han rent geografiskt inte tänkt sig någon av innerstadsskolorna blir min gissning Viktor Rydberg. Jag håller med dig om att JL är driven. Men A i grundskolebetyg är långt ifrån A på t ex naturprogrammet på gymnasienivå. Sen om vi pratar om prestigeutbildningar på högskola/universitet så kan man se elever med höga betyg från gymnasiet som faller bort. Min poäng var att man inte så här tidigt kan bedöma huruvida någon är intelligent om man bara ska utgå ifrån betyg från grundskolan, även om han så hade haft alla A.

Oavsett är det väldigt tragiskt att förstöra någon annans liv och även sitt eget innan det knappt hann börja.
Citera
2019-08-09, 17:43
Medlem
Citat:
Tror jag inte ett dugg på. Han är för frisk, men blivit avtrubbad och sjuk. Men inte tillräckligt sjuk för rättspsyk. No way.

Vi får se
Citera
2019-08-09, 17:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Även om man tittar på hemska filmer och blir avtrubbad så borde man ju ändå förstå att man själv inte ska göra det man ser på film. Jag tror han var störd redan innan han började titta på dylika filmer.

Ja, självklart är det så. GM:s förkärlek för ”snuff-movies” är en varningssignal fullt i klass med stall-varnaren på ett flygplan. Gäller att skilja på hönan och ägget här.
Citera
2019-08-09, 18:05
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Hoppas såklart att du har rätt. Vi får hoppas att den kommande rättpsykiatriska undersökningen utmynnar i att yxmördaren lider av en allvarlig psykisk störning som kräver rättpsykiarisk slutenvård. Annars blir det tyvärr sluten ungdomsvård i max 4 år.
Citera
2019-08-09, 18:12
Medlem
Mina teorier:

*Ingen rättspsykiatrisk vård - för det krävs att du har psykos/schitozofreni. De som är inne i en psykos är svåra att umgås med då deras verklighetsuppfattning är milt sagt annorlunda. Det som talar emot psykosliknande tillstånd är att han cyklar omkring och verkar glad innan och att han sakligt kan ringa 112 efteråt.

*Aspberger/autism - många har extremt mycket empati men kan inte visa det på "rätt sätt". De blir extremt upprörda när någon blir ledsen tex då de verkligen känner den andra personens ledsenhet. Många med aspberger/autism har svårt att ändra en plan. Många med aspberger/autism har svårt med socialt samspel. Det som talar emot autism/asperger är att han umgås med vänner och verkar rätt avslappnad i detta och cyklar omkring planlöst. Den vän han tänkt på först svarar inte och då byter han bara till en annan.

* Psykopati - det är väl inte ens klarlagt i sä unga år en sådan tung diagnos. De brukar vara extremt charmiga och manipulativa. Det som talar emot är att han inte verkar vara så charmig utan flera veta att han tittar på snuff och sen går han o tittar i golvet

* OCD - det är tvångsmässiga beteenden som att tvätta händerna tio gånger. Det som talar emot är att det brukar märkas. Han verkar inte ha utmärkt sig genom fixa ideer som att inte trampa på streck - det hade framkommit

Jag hade en flickvän som var otroligt charmig, söt och glad men hon hade depression - som inte märktes utåt. Hon led även av svåra tvångstankar - som inte var OCD och inte märktes utåt. Hon var rädd att hon skulle skada någon och hon var rädd för sig själv. Hon ringde sakligt och bad att få bli inlagd mellan varven.

Jag tror han led av tvångstankar och var lite deprimerad och att han helt enkelt hade fått en fix ide om att prova något han sett i en snuff. På grund av denna psykiska ohälsa han led av kunde han till slut inte stå emot sina tankar.

Tror även att samtliga funderingar på hämnd, mobbing, sexualitet mm faller i och med att han bara bytte offer. Han var bara ute efter ett offer som var "lätt och ofarligt" som litade på honom och valde en vän.

Hade det varit lustmord eller vilja att genomföra ett perfekt mord eller få stor uppmärksamhet hade han inte valt en vän på det sätt han gjorde. Både Gyll*nsvan och Mads*n hade de tankarna om perfekta mordet resp stor uppmärksamhet.
Citera
2019-08-09, 18:29
Avstängd
Citat:

Ja, han kan alltså vara ute redan nästa år. Med föräldrar som har kontakter så ordnar läkaren med ett snabbt tillfrisknande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in