2019-08-09, 06:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Läste Conny Larssons bok för något år sen. I MOP sammanhang gav den mig inget, men som illustration Till flumpedagogik inom narkomanvård är den intressant.

Tack, då vet jag. Narkomanvård intresserar inte mig något nämnvärt, så jag avstår nog den boken.
Eller så måste jag ha den och "Oväntad vändning", men det får bli till en billig penning via bokbörsen.
Citera
2019-08-09, 07:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Var han enarmad vid MOP eller var det senare?

Högst relevant fråga.
Misstänker att han sannolikt var enarmad även vid tidpunkten för mordet. I annat fall så borde Conny ha angett detta förhållande tycker jag.
Citera
2019-08-09, 07:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Han var enarmad mordnatten.
Citera
2019-08-09, 08:24
Medlem
Citat:

Namnet finns i inlägg 67253 här
Citera
2019-08-09, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Det kan ju kanske kommat ut på något sätt?

Det kan det ju men alla jobbar inte med samma sak tydligen märkte jag när jag fick ett mail av en Blombergson o jag hade missat att han jobbade där o trodde polisen var hackad pga ingen logga var med i mailet så chefen fick det.
Citera
2019-08-09, 09:36
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Vad som saknas i utredningen, är en korrekt rekonstruktion av de sista två minuterna före mordet. Lisbeth ville inte delta i sådant rekonstruktion och det lilla hon sa var fel. Fauzzi deltog i en rekonstruktion, men också vad han sa var fel. Förhören med Rolder och Hellgren har vi inte sett.

På sida 97 i Gärningsmannaprofilen skriver kriminalkommissarie Jan Olsson och Ulf Åsgård

"Det har tidigare påpekats att det fortsatta förloppet under promenaden fram till mordplatsen är ofullstandigt känt och delvis fyllt av motsägelsesfulla uppgifter. Vittnet Fauzzi, som säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken,....Det finns således en betydande möjlighet att Fauzzi kan ha haft svårigheter att såväl i verkligheten, som i sitt minne särskilja de olika delarna i förloppet "
Mitt fetande ovan.

Sluta sprid direkta lögner. Du gör enbart bort dig.

Det finns ingenting som tyder på att hon någonsin fick frågan. 1992 var alla på det klara med att hon inte hade fått den. Och det finns ingenting som tyder på att hon fick den därefter.

Initialt var det Holmer ensam som bestämde att LP inte skulle delta i en rekonstruktion. Något som Helin bekräftat. Varför ingen av hans efterträdare, eller någon förundersökningsledare, därefter ändrade hans dekret är en av de olösta gåtorna. Varför var hans beslut huggna i sten efter att han avgått. När alla var överens om att han var en sopa.

51,30 in i följande länk är det andra sopor som bekräftar att LP aldrig blev tillfrågad om att delta i en rekonstruktion. Från 1992.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch% 3Fv%3D15JZSoMTZUw

Samtidigt kan man här höra en annan lögn. Alla andra vittnen som hade en anknytning till brottsplatsen deltog säger Stenholm. Men SE deltog inte. Där allt tyder på att det också var ett ensamt beslut av Holmer. Han ville inte ha en elefant klampandes omkring på brottsplatsen misstänker jag.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-08-09 kl. 10:03.
Citera
2019-08-09, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I ”Inuti Labyrinten går bröderna Poutiainen grundligt igenom tiderna och kommer fram till 232130 +-10sek.

Leif Ljungqvist gjorde flera rekonstruktionsförsök och tiden för hans insats blev 43-45 sekunder. Både polis , bröderna P och jag känner att LL är trovärdig på den punkten.

Däremot tror jag han såg mycket lite av GM då han hade fullt upp att göra en u-sväng med sin Van och dessutom fick till en felringning när han skulle få kontakt med LAC/polisen.
Det kommer aldrig att kunna komma fram en mer exakt tidsangivelse. Av lättförklarliga skäl.
Citera
2019-08-09, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, den slutsatsen kan jag inte alls dra.
Vi har inte tillräckligt många vittnesmål från sekunderna innan skotten...
Morelius... Björkman... Från två helt olika perspektiv.

Tillsvidare så litar jag på Lisbets vittnesmål i den delen..
Varför ljuga?!
Från dessa två helt olika perspektiv upplevde både IM och AB att mördaren sköt två skott i ryggen på OP. Och inget mot LP.

Tankeväckande för de som vill veta hur mordet gick till. I synnerhet när man läser ett antal andra vittnens utsagor.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-08-09 kl. 10:21.
Citera
2019-08-09, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Har nån läst den danska boken om CA och dragit slutsatsen att CA inte kan vara mördaren?

Jag har länge varit insnöad på Sydafrika, CIA, SE, VG och fan och hans moster, men indicierna mot CA är nog de starkaste jag sett i det här fallet, och det finns INGET som direkt talar emot honom som GM.
Allt talar emot honom som mördaren.

Det finns inte den minsta indikation på att just han stod på mordplatsen 23,21,30. Plus minus 10 sekunder.

Att han skulle befunnit sig utanför Palmes bostad mordkvällen, buggat parets telefon, följt efter i tunnelbanan från GS, råkat springa på OP i tidsfönstret mellan tunnelbanan och Grand, stått utanför Grand och spanat före eller efter föreställningen, gått på samma föreställning eller av en slump stod i Dekorimahörnan och passade på eller bestämt möte med OP saknar helt kontakt med verkligheten.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-08-09 kl. 10:38.
Citera
2019-08-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Skriv Rapport mordnatten Palme. Hittade den så nyss.
Tack då hittade jag.
Det är intressant det som sägs här:

”Enl chefen för våldsroteln Nils Linder kommer de säkraste uppgifterna från tre personer som befann sig 50-60 meter från paret Palme.
Enligt dessa tre vittnen var det en gärningsman. Han beskrivs vara mellan 30-45 år och ungefär 175 cm lång. Han hade mörka byxor och mörk täckjacka, möjligen mörkt blå” han var barhuvad och försvann springande från platsen Tunnelgatan upp mot Malmskillnadsgatan. Han hade inget vapen i händerna.
Ett av de tre vittnena sprang efter mannen men tappade bort honom. Det vittnet var mindre än tio meter från den misstänkte gärningsmannen.
Andra vittnen hävdar att
Det var två gärningsmän klädda i långa mörka rockar. Enligt dom uppgifterna skulle männen vara av utländsk härkomst, men dom här uppgifterna bedöms som mycket osäkra.”

Att ett av de tre förstnämnda vittnena var Jeppsson är helt klart, men vilka var de två andra som lämnat täckjacka-signalement? Lisbeths uppgifter som låg till grund för rikslarmet möjligen, men hon hade nämnt två gärningsmän. Kan SE:s uppgifter trots allt gått fram redan på mordplatsen, eller har ytterligare någon snappat upp att Lisbeth nämnt mörkblå täckjacka?

Vilka var de övriga vittnena som nämnt två gärningsmän av utländsk härkomst i långa mörka rockar?

Är det missförstånd och sammanblandning av vittnesmål som ligger bakom dessa tidiga uppgifter, eller fanns dessa uppgiftslämnare på riktigt?
Vilka var dom, och varför försvann dessa uppgifter?
Senast redigerad av MacMackay 2019-08-09 kl. 10:47.
Citera
2019-08-09, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tack då hittade jag.
Det är intressant det som sägs här:

”Enl chefen för våldsroteln Nils Linder kommer de säkraste uppgifterna från tre personer som befann sig 50-60 meter från paret Palme.
Enligt dessa tre vittnen var det en gärningsman. Han beskrivs vara mellan 30-45 år och ungefär 175 cm lång. Han hade mörka byxor och mörk täckjacka, möjligen mörkt blå” han var barhuvad och försvann springande från platsen Tunnelgatan upp mot Malmskillnadsgatan. Han hade inget vapen i händerna.
Ett av de tre vittnena sprang efter mannen men tappade bort honom. Det vittnet var mindre än tio meter från den misstänkte gärningsmannen.
Andra vittnen hävdar att
Det var två gärningsmän klädda i långa mörka rockar. Enligt dom uppgifterna skulle männen vara av utländsk härkomst, men dom här uppgifterna bedöms som mycket osäkra.”

Att ett av de tre förstnämnda vittnena var Jeppsson är helt klart, men vilka var de två andra som lämnat täckjacka-signalement? Lisbeths uppgifter som låg till grund för rikslarmet möjligen, men hon hade nämnt två gärningsmän.

Vilka var de övriga vittnena som nämnt två gärningsmän av utländsk härkomst i långa mörka rockar?

Är det missförstånd och sammanblandning av vittnesmål som ligger bakom dessa tidiga uppgifter, eller fanns dessa uppgiftslämnare på riktigt?
Vilka var dom, och varför försvann dessa uppgifter?
Intressant.

LJ var bevisligen en av de som vittnade om att mördaren bar täckjacka. Lämnade sitt vittnesmål på mordplatsen c.a. 23,30-23,35. Där man kan ana en nyfiken SE i bakgrunden. Uppsnappades ett och annat.

50-60 meter antyder personer som befann sig på Sveavägens västra sida. Förutom Jeppsson.

Inget vapen i händerna vid flykten gäller än idag.

Ett av vittnena som initialt befann sig på 50-60 meters avstånd påstås varit på 10 meters avstånd från den misstänkte gärningsmannen när han sprang efter. Alltså LJ. Han var minst 2 minuter efter på trappkrönet.

SE är utesluten i denna version av vittnesmål.

175 centimeter var Palmes längd. Vi minns att AB uppskattade att mördaren och offret var lika långa.

Lisbets uppgift om två gärningsmän försvann också.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-08-09 kl. 11:14.
Citera
2019-08-09, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Intressant.

LJ var bevisligen en av de som vittnade om att mördaren bar täckjacka. Lämnade sitt vittnesmål på mordplatsen c.a. 23,30-23,35. Där man kan ana en nyfiken SE i bakgrunden. Uppsnappades ett och annat.

50-60 meter antyder personer som befann sig på Sveavägens västra sida. Förutom Jeppsson.

Inget vapen i händerna vid flykten gäller än idag.

Ett av vittnena som initialt befann sig på 50-60 meters avstånd påstås varit på 10 meters avstånd från den misstänkte gärningsmannen när han sprang efter. Alltså LJ. Han var minst 2 minuter efter på trappkrönet.

SE är utesluten i denna version av vittnesmål.

175 centimeter var Palmes längd. Vi minns att AB uppskattade att mördaren och offret var lika långa.

Lisbets uppgift om två gärningsmän försvann också.
Precis!
Det kan tyda på att det fanns vittnen utöver LJ och LP som på avstånd uppfattat täckjackan, eller att någon på mordplatsen lämnat andrahandsuppgifter som kan ha misstagits för att vara förstahandsuppgifter.

Anmärkningsvärt också att det tycks finnas vittnen som uppfattat två gärningsmän.
Undrar vilka det kan vara?

När det gäller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in