2019-08-08, 00:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Om skotten hordes pa lite avstand, sa kanske nagon forsokte prata med OP/LP, gick efter ett par steg medan nagon annan skot nagra meter bakom
Hur stammer det med vittnena? Eldflamma, ljud? krut pa rocken?
Har nagot vittne namnt krutrok? Vid mordet pa JFK sa namnde nagra vittnen krutrok nara bilen, dvs nere pa marken
Finns f.o. en video pa youtube dar en skytt prickar bra med en SW 357 pa 50 meters hall helt utan stod, kikarsikte eller stock

Inge Morelius ser två stora eldsflammor från GM:s revolver när han avlossar skotten i ryggen på Palme. Anders Björkman som gick några meter bakom såg krutrök stiga upp efter skotten.

Så nog var det GM som stod intill Palme.
Citera
2019-08-08, 00:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Din undersökning får mig åter att tänka på hur gärningsmannen kommer till mordplatsen. Även han har bara max fyra minuter att vinka på , troligen mindre. Det naturliga vore för en övervakare att befinna sig på östra trottoaren , mitt emot Grand. Ur den positionen bör han röra sig parallellt med paret Palme fram tills dom korsar Sveavägen, därefter framför dom.

Problem uppstår här med att de vittnen som befunnit sig på östra trottoaren inte sett några person Sveavägens östra trottoar samt vid mordplatsen. Tänker här på ex Rolders sällskap och Hellgren. Även Nicola Fauzzi borde mött en sådan övervakare, liksom Anders Björkman med sitt ”entourage” .

Ett altnernativ är att GM har tillgång till bil och när Palmes börjar röra sig kör Sveavägen söderut och släpper GM söder om dekorimakorsningen. Problemet här är att det saknas vittnesmål för att stödja en sådan hypotes. Ett rykte gör gällande att två män till fots ska rört sig snabbt norrut på Sveavägen vid 2323. Någon som känner igen ett vittnesmål där denna uppgift finns med?

Ja du, det problemet har jag länge och nogsamt försökt lösa utan att hitta någon klockren förklaring.

I hypotesen att GM går bakom paret Palme över Sveavägen och är Tensonmannen vid Skandias entré så bör han då omedelbart därefter ha gått förbi dem ute vid trottoarkanten för att hinna stå och vänta.

Men då blir väntandet vid Dekorimas skyltfönster väldigt kort, kanske endast 20-30 sekunder, och SÅ fel kan väl inte Inge Morelius ha uppfattat situationen?

Visserligen tror jag att han såg AB vanka vid reklampelaren, tittade sig omkring, tittade mot Dekorima igen etc för att till sist se en man stå vid Dekorimas skyltfönster th om entrédörren.

Förr tänkte jag mig att GM, då han 23.20 upptäckte att paret Palme gick över Sveavägen, fortsatte söderut på den västra trottoaren i raskare takt än dem så att han kunde ställa sig vid Dekorima kanske 1 minut innan mordet. Kanske kan va nåt?

GRK säger att GM inte kan ha befunnit sig vid Dekorima mer än högst 1 minut innan paret Palme kom dit. Riktigt hur de kommit till den slutsatsen framgår inte.

Ett tungt argument i detta är givetvis att paret Palme korsade Sveavägen först ca 23.20, dvs 1,5 minut före mordet.

Dessförinnan kan ingen ha förstått att de skulle passera Dekorima. Det är omöjligt.

Så hur man än vrider och vänder på detta så kan inte GM ha stått särskilt länge vid Dekorima.

De tidiga teorierna (Kanger m fl) om 6-7 min håller inte alls.

Dessutom verkar polisen redan från början ha struntat i att mäta tid på sträckan bokhandeln-Dekorima. De har alltid påstått att paret Palme började gå ca 23.15.

Om det vore sant, vilket det omöjligt kan vara, så skulle de ha varit vid Dekorima redan 23.19-23.19.30.

Beträffande de två männen känner jag också igen det och tror att det kan stå i Borgnäs bok kanske. Vi får kolla.
Citera
2019-08-08, 00:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, detta är slaget i spillror för länge sedan.
Man måste absolut ta med i beräkningen (eftersom teorin nu bygger till ett hundra procent på Mårtens Grandman) att Palme-paret faktiskt redan från början hade ett försprång på 40 meter eftersom de var nere på Kammakargatan när mannen fortfarande stod och stirrade i skyltfönstret. Skyltfönstret som vi enl rekonstruktionsbilden i Mårtens vittnesförhör ser att det låg närmast biografen.
Således en halv minut på efterkälken redan från början. Ikapp tidigast nere vid Henkes grill som hette något annat på den tiden...
Därifrån måste den riktiga mätningen starta, och då förstår man hur orealistiskt hela hypotesen är.

Jo jag vet. Men eftersom jag nu har en obändig vilja att gå till botten med saker så passade jag på att tidsmäta sträckan när jag ändå var i krokarna.

Så Grandmannen SE som samtidigt då skulle vara GM funkar inte tidsmässigt. Och det gör egentligen inte heller idén med stämpelklockan och vakten. Han blir för sen i båda fallen.

En tanke jag haft en tid är att SE överhuvudtaget inte hörde något skott, dvs att hela hans story från Skandia till mordplatsen - av okänd anledning - är ett falsarium.

Han kanske inte heller såg någon inne på Tunnelgatan.

Allt är bara hittepå.

Om detta är sant så frågar man sig varför han i så fall var så noga med att gång på gång poängtera att det signalement på GM som polisen fick gällde honom? Han gick till medierna och var upprörd.

Han kunde väl bara ha berättat att han kom fram en stund efter mordet och stod i bakgrunden och tittade på (vilket jag tror är sanningen om SE). Av det han såg/upplevde blev han så illa berörd att han i lätt chocktillstånd efter en stund vacklade tillbaka till Skandia.

Eftersom han varit på platsen följde han, sedan han kommit hem, nyhetsrapporteringen på natten och fick klart för sig att GM flytt in på Tunnelgatan. I Rapports 04-sändning visades en teckning på "mördaren" slående lik LJ och en bild på de två klart lysande lyktorna inne i gränden.

Vad som sedan hände i huvudet på SE kan nog endast en psykiater förklara. Men av okänd anledning ville han kliva in i rampljuset och börja trassla.

En alternativ och mer cynisk förklaring är att SE trots allt hade med mordet att göra och var utsedd att spela just den förvirrande clownroll han spelade. Men det känns ärligt talat lite to much för mig.
Citera
2019-08-08, 00:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, jag gör denna bedömning också, möjligen att han hör ett av skotten då han precis kliver ut. (SE vittnar endast om att han hör ETT skott va?)

Jag har klockat mycket, men faktisk aldrig SE's tider ...
Mina erfarenheter är dock att man inte kan dra allt för stora växlar på tidtagning då det är så många (osäkerhets)faktorer som spelar in. Tempo/hastigheter, exakta positioner m.m.
Vidare i ett händelseförlopp så blir en sekund här och en sekund där, rätt många sekunder i slutändan.
Men det är ändå värdefullt att göra en uppställning för att se om något är rimligt eller ej...

Nej, någon sekundprecision går inte att eftersträva. Man får göra en sannolikhetsbedömning utifrån de tider man får.

Men att Grandmannen skulle ha hunnit till Skandias bakdörr, in till stämpelklockan, fram till vakten, pratat med vakten och hunnit utföra mordet håller inte. Så snabbt rör sig ingen.

Särskilt inte om han även var tvungen att störta upp till kontoret och hämta revolvern. No way.
Citera
2019-08-08, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Har nån läst den danska boken om CA och dragit slutsatsen att CA inte kan vara mördaren?

Jag har länge varit insnöad på Sydafrika, CIA, SE, VG och fan och hans moster, men indicierna mot CA är nog de starkaste jag sett i det här fallet, och det finns INGET som direkt talar emot honom som GM.

Har Inte läst den boken, men håller med i sak. Tänker man sig en person som agerat på egen hand verkar CA varit av rätt kaliber.

Har känt mig mer lockad av tanken på en person som agerar ensamt, än konspirationer som inkluderar en massa människor.

Då behöver man inte krångla till det så mycket: Ingen organiserad övervakning med walkitalki, inget behov av avlyssning, ingen organiserad flykt, inga teatermord, inga lösa skott och prickskyttar, inga personer som observerats på olika ställen samtidigt, inga dolda aids-sjukdomar etc. etc.

Bara en hatad man som ibland gick utan livvakter och just denna gång observerades av en person med kapaciteten att agera med våld.

Att inget talar Emot räcker som tur är inte för att dömma någon. Ovanstående kan ju vara helt fel.
Citera
2019-08-08, 01:31
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Inge Morelius ser två stora eldsflammor från GM:s revolver när han avlossar skotten i ryggen på Palme. Anders Björkman som gick några meter bakom såg krutrök stiga upp efter skotten.
Så nog var det GM som stod intill Palme.
klart, tack for att du avsatte tid
lite konstigt anda att LP horde smallare pa avstand
hon borde val ha chockas ganska svart av SW 357-ljud ratt in i orat pa 1 meters hall
en till konstighet med hennes vittnesmal m.a.o.
Senast redigerad av qutm 2019-08-08 kl. 01:33.
Citera
2019-08-08, 03:54
Medlem
Om man nu snackar teatermord så skulle man kunna avfärda den teorin om man fick höra ambulansmannen och de närmaste vittnens beskrivning av den man som påstods vara Palme som låg död på marken. Säg om det var ett teatermord så är det ju tänkbart att den som spelade Lisbet inte vill att någon ska röra mannen som spelar Palme för att de kan märka att han inte blivit skjuten och bara spelade skadad, vilket var just så hon betedde sig. Det hade varit intressant och höra vittnena runt hur de reagerade.
Ambulansmannen som hade en munsvalg, användes den att trycka ned i halsen på mannen som låg där eller la man bara den vid huvudet för ett förstärkande intryck. Andades han rent av själv? För det hade inte varit lätt att spela död om man en vårdare tryckte ned en sådan i halsen. Annat som talar emot att det var fejkat var Gösta Söderström som ska ha tryckt på ett öppet öga för att se ifall han levde. Detta sägs han ha gjort men var det något vittne som såg det? Jag har också hört han säga i intervju man såg att det var en död person ligga där.
Hur länge arbetade man med mannen som påstods vara skjuten. Vad exakt gjorde man med mannen och kunde det teoretiskt av mannen gå o låtsas va död av den behandling man gjorde? Var det hjärtkompression, mun mot mun av Hage och den andra som kom fram. Hur reagerade mannen som låg där. Har för mig att Hage sa att han hade svag puls. Gösta sa ju att han var död enligt ögontrycket eller tryckte han aldrig? Återigen det verkar misstänkt att personen som ska vara Lisbet säger nej rör han inte han måste till en doktor och knuffade bort dem som höll på med saker som kunde få mannen som låg där att va tvungen att röra sig? eller att kanske märka att han inte var död och blodet inte äkta. Om ni hamnat i ett läge såsom Lisbet hade ni inte då blivit tacksamma att folk kommit fram och försökt rädda er man? Det skulle va kul om vittnen kunde bekräfta typ vi knäppte upp och såg skottskadan eller om Hage märkte att han rörde sig när hon arbetade med han. Här kan ju lögnen avslöjas som sagt hade det inte kommit fram att Hage hotats av vad hon såg så hade jag köpt att det var ett mord men man skulle vilja höra av alla vittnen rörde han på sig, kändes han varm, kall, livlös, avdomnad, spänd. Var han kritvit, eller hade han färg osv. Finns det någon intervju med ambulanspersonalen som arbetade med första hjälpen och där de talar om exakt vad de gjorde om de använde munsvalgen om mannen rörde sig eller hostade eller liknande. Av 10-15 vittnen på plats runt mannen så är det ingen som säger det är Palme o där är Lisbet det är underligt. Alla såg på tv o nyheterna på denna tiden det hade varit ett inslag med Palme från Jämtland några dagar innan men ändå kände ingen igen dem. Palme och LIsbet var ofta på Tv, ibland med sin karakteristiska ryssmössa ibland utan det är skumt att ingen känner igen dem utan Lisbet måste säga "ser ni inte jag är Lisbet Palme och där ligger min man Olof" Har fler blivit hotade som kom fram i så fall håller de tyst om det till skillnad från Hage? En annan sak som är svår att fejka är obduktionen eller den långa polisen Rimborn som går in och bekräftar att det var statsministern Rimborn som intervjuade fru Lisbet 2 gånger. Hages kompis Glans? de var först på plats varför har han inte trätt fram i media som Hage är han med hotad och varför har inte den 3 statsmakten av journalistiskt intresse gjort intervjuer med han?
Senast redigerad av aktapirenelskling 2019-08-08 kl. 04:52.
Citera
2019-08-08, 08:49
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
klart, tack for att du avsatte tid
lite konstigt anda att LP horde smallare pa avstand
hon borde val ha chockas ganska svart av SW 357-ljud ratt in i orat pa 1 meters hall
en till konstighet med hennes vittnesmal m.a.o.

Hon ville att polisen skulle tro, GM inte var nära eller hade någon kontakt med OP.
Senast redigerad av 299792458 2019-08-08 kl. 09:23.
Citera
2019-08-08, 09:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktapirenelskling
Om man nu snackar teatermord så skulle man kunna avfärda den teorin om man fick höra ambulansmannen och de närmaste vittnens beskrivning av den man som påstods vara Palme som låg död på marken. Säg om det var ett teatermord så är det ju tänkbart att den som spelade Lisbet inte vill att någon ska röra mannen som spelar Palme för att de kan märka att han inte blivit skjuten och bara spelade skadad, vilket var just så hon betedde sig. Det hade varit intressant och höra vittnena runt hur de reagerade.
Ambulansmannen som hade en munsvalg, användes den att trycka ned i halsen på mannen som låg där eller la man bara den vid huvudet för ett förstärkande intryck. Andades han rent av själv? För det hade inte varit lätt att spela död om man en vårdare tryckte ned en sådan i halsen. Annat som talar emot att det var fejkat var Gösta Söderström som ska ha tryckt på ett öppet öga för att se ifall han levde. Detta sägs han ha gjort men var det något vittne som såg det? Jag har också hört han säga i intervju man såg att det var en död person ligga där.
Hur länge arbetade man med mannen som påstods vara skjuten. Vad exakt gjorde man med mannen och kunde det teoretiskt av mannen gå o låtsas va död av den behandling man gjorde? Var det hjärtkompression, mun mot mun av Hage och den andra som kom fram. Hur reagerade mannen som låg där. Har för mig att Hage sa att han hade svag puls. Gösta sa ju att han var död enligt ögontrycket eller tryckte han aldrig? Återigen det verkar misstänkt att personen som ska vara Lisbet säger nej rör han inte han måste till en doktor och knuffade bort dem som höll på med saker som kunde få mannen som låg där att va tvungen att röra sig? eller att kanske märka att han inte var död och blodet inte äkta. Om ni hamnat i ett läge såsom Lisbet hade ni inte då blivit tacksamma att folk kommit fram och försökt rädda er man? Det skulle va kul om vittnen kunde bekräfta typ vi knäppte upp och såg skottskadan eller om Hage märkte att han rörde sig när hon arbetade med han. Här kan ju lögnen avslöjas som sagt hade det inte kommit fram att Hage hotats av vad hon såg så hade jag köpt att det var ett mord men man skulle vilja höra av alla vittnen rörde han på sig, kändes han varm, kall, livlös, avdomnad, spänd. Var han kritvit, eller hade han färg osv. Finns det någon intervju med ambulanspersonalen som arbetade med första hjälpen och där de talar om exakt vad de gjorde om de använde munsvalgen om mannen rörde sig eller hostade eller liknande. Av 10-15 vittnen på plats runt mannen så är det ingen som säger det är Palme o där är Lisbet det är underligt. Alla såg på tv o nyheterna på denna tiden det hade varit ett inslag med Palme från Jämtland några dagar innan men ändå kände ingen igen dem. Palme och LIsbet var ofta på Tv, ibland med sin karakteristiska ryssmössa ibland utan det är skumt att ingen känner igen dem utan Lisbet måste säga "ser ni inte jag är Lisbet Palme och där ligger min man Olof" Har fler blivit hotade som kom fram i så fall håller de tyst om det till skillnad från Hage? En annan sak som är svår att fejka är obduktionen eller den långa polisen Rimborn som går in och bekräftar att det var statsministern Rimborn som intervjuade fru Lisbet 2 gånger. Hages kompis Glans? de var först på plats varför har han inte trätt fram i media som Hage är han med hotad och varför har inte den 3 statsmakten av journalistiskt intresse gjort intervjuer med han?

Kan du inte försöka dela upp din långa text i stycken? Speciellt när du byter ämne.

Gällande ambulanspersonalen och mordplatsvittnena, så kan du ju även lägga till sjukvårdspersonal på Sabbatsberg. Rättsläkare m.fl. som var med under obduktionen etc.
Så har du ett gäng personer som garanterat vet att det var OP som sköts. De allra flesta är också hörda el. intervjuade.

Nej, det hade inte gått att spela död där. Visst kanske Hage skulle kunnat ha missat med pulstagandet, men Glantz mun-mot-mun i en blodfylld mun hade inte funkat på en levande människa.
Lägg där till ambulanspersonalen som sedan kommer till platsen..

Beskyllningen om att Lisbet borde visat tacksamhet inför hjälpen hon/OP fick? Hon visste nog där att Hages hjärtkompression, snarare förkortade OP's liv än förlängde det.
Sedan är det idiotiskt att börja spinna loss på folks beteenden(och uttalanden) i en sådan chockartad situation som rådde.

Att ingen kände igen paret Palme är absolut inte konstigt. Dels med vinterkläder och mössa, men säkert också för att man inte förväntade sig träffa på Palmes just där och då...

Angående att Glantz inte trätt fram mer? Han har faktiskt varit med i några sammanhang. Han och Hage fick ett pris från Lions för sina instatser. (jämför Hedbergs lögn om att Hages insatser inte "prisades"..)
Jag tror dels att han hade tur som inte blev involverad mer i rättsprocessen, möjligen för att han hade färre uppgifter än Hage. För hade det varit fallet hade media legat på honom mer och han hade säkerligen också fått "men för livet"...
Hage har ju verkligen påverkats av detta. (Fått sitt liv förstört?)
Och Glantz och Hage kände inte varandra innan...

Slutligen så framgår det av det du skriver att du inte är speciellt påläst kring primär- (och sekundärkällor). Vittnesförhör... intervjuer med poliser och ambulanspersonal m.m.
Du kanske bör börja i rätt ända?
Citera
2019-08-08, 09:20
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Din undersökning får mig åter att tänka på hur gärningsmannen kommer till mordplatsen. Även han har bara max fyra minuter att vinka på , troligen mindre. Det naturliga vore för en övervakare att befinna sig på östra trottoaren , mitt emot Grand. Ur den positionen bör han röra sig parallellt med paret Palme fram tills dom korsar Sveavägen, därefter framför dom.

Problem uppstår här med att de vittnen som befunnit sig på östra trottoaren inte sett några person Sveavägens östra trottoar samt vid mordplatsen. Tänker här på ex Rolders sällskap och Hellgren. Även Nicola Fauzzi borde mött en sådan övervakare, liksom Anders Björkman med sitt ”entourage” .

Ett altnernativ är att GM har tillgång till bil och när Palmes börjar röra sig kör Sveavägen söderut och släpper GM söder om dekorimakorsningen. Problemet här är att det saknas vittnesmål för att stödja en sådan hypotes. Ett rykte gör gällande att två män till fots ska rört sig snabbt norrut på Sveavägen vid 2323. Någon som känner igen ett vittnesmål där denna uppgift finns med?

Vad som saknas i utredningen, är en korrekt rekonstruktion av de sista två minuterna före mordet. Lisbeth ville inte delta i sådant rekonstruktion och det lilla hon sa var fel. Fauzzi deltog i en rekonstruktion, men också vad han sa var fel. Förhören med Rolder och Hellgren har vi inte sett.

På sida 97 i Gärningsmannaprofilen skriver kriminalkommissarie Jan Olsson och Ulf Åsgård

"Det har tidigare påpekats att det fortsatta förloppet under promenaden fram till mordplatsen är ofullstandigt känt och delvis fyllt av motsägelsesfulla uppgifter. Vittnet Fauzzi, som säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken,....Det finns således en betydande möjlighet att Fauzzi kan ha haft svårigheter att såväl i verkligheten, som i sitt minne särskilja de olika delarna i förloppet "
Citera
2019-08-08, 09:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Vad som saknas i utredningen, är en korrekt rekonstruktion av de sista två minuterna före mordet. Lisbeth ville inte delta i sådant rekonstruktion och det lilla hon sa var fel. Fauzzi deltog i en rekonstruktion, men också vad han sa var fel. Förhören med Rolder och Hellgren har vi inte sett.

På sida 97 i Gärningsmannaprofilen skriver kriminalkommissarie Jan Olsson och Ulf Åsgård

"Det har tidigare påpekats att det fortsatta förloppet under promenaden fram till mordplatsen är ofullstandigt känt och delvis fyllt av motsägelsesfulla uppgifter. Vittnet Fauzzi, som säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken,....Det finns således en betydande möjlighet att Fauzzi kan ha haft svårigheter att såväl i verkligheten, som i sitt minne särskilja de olika delarna i förloppet "

Instämmer! Ett riktigt stort misstag var att inte få till en ordentlige rekonstruktion..
Men undrar lite vad du menar med att "det lilla Lisbet sa", var fel?
Citera
2019-08-08, 10:05
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Instämmer! Ett riktigt stort misstag var att inte få till en ordentlige rekonstruktion..
Men undrar lite vad du menar med att "det lilla Lisbet sa", var fel?

Det är helt klart att Lisbeth inte ville ha korrekt rekonstruktion. Ett exempel på det är, hon säger att hon gick i armkrok med OP och drogs med när OP föll. Medan hon i verkligheten gick lite framför OP, när GM kontaktade och sköt OP.

Lisbeth försöker på flera sätt att dölja den korta kontakten mellan OP och GM.
Senast redigerad av 299792458 2019-08-08 kl. 10:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in