2019-08-08, 22:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Mannen i fråga har en arm. Visserligen är han otvivelaktigt en skitstövel men palmemördare är han inte. Inget vittne talar om en enarmad bandit.

Banne mig, så får man krypa till korset.. att jag missade det. Trodde det bara var ett rykte, men det står ju klart och tydligt: "saknar v. arm" .... och det är ju Conny och ev. Claes Hedberg som skrivit detta..

Och så drar dom iväg en JO-anmälan...suck!

Förvisso, kan man ju ha en protes, men näe... stora delar av låret saknades också...
Senast redigerad av MOPspanaren 2019-08-08 kl. 22:15.
Citera
2019-08-08, 22:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Banne mig, så får man krypa till korset.. att jag missade det. Trodde det bara var ett rykte, men det står ju klart och tydligt: "saknar v. arm" .... och det är ju Conny och ev. Claes Hedberg som skrivit detta..

Och så drar dom iväg en JO-anmälan...suck!

Läste Conny Larssons bok för något år sen. I MOP sammanhang gav den mig inget, men som illustration Till flumpedagogik inom narkomanvård är den intressant.
Senast redigerad av mvagrippa 2019-08-08 kl. 22:19.
Citera
2019-08-08, 22:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Fråga till tråden.

Hur säkra på mordtiden 23,21,30 kan vi vara.

Inte särskilt tror jag eftersom den tycks bygga på LL:s antagande om hur lång tid hans ringande tog. Han säger 43-45 sekunder!? Hur kan man bygga fakta i en mordutredning rörande statsministern på detta lösliga räknande.

Nåväl, så jättefel är det nog inte. Andra omständigheter talar väl för den cirkatiden.

Brukar det inte heta 23.21.20 plus minus 10 sek?

Relationen mellan tiderna är mer intressanta.
Citera
2019-08-08, 22:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Då är jag dålig på att googla. Hittar bara nyhetssändningen kl 10. Ska kika på det igen.

Ja, det kan ju vara intressant.
Men jag tycker att det ligger närmare att anta att både lyktorna och husväggen var något han (om han fabulerat ihop det) var välbekant med eftersom han passerade platsen varje dag. Han hade dessutom sitt fönster ut mot Luntmakargatan, och det borde inte ha varit allt för långt från Luntmakargatan 14.
Hur ljuset föll på huset bör han ha känt till mer än väl.
Att den tecknade figuren stått stilla på platsen får man väl i så fall tillskriva turen.
Inget var ju känt om att Lars gjorde detta.

Eller gärningsmannen...

Skriv Rapport mordnatten Palme. Hittade den så nyss.
Citera
2019-08-08, 22:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Inte särskilt tror jag eftersom den tycks bygga på LL:s antagande om hur lång tid hans ringande tog. Han säger 43-45 sekunder!? Hur kan man bygga fakta i en mordutredning rörande statsministern på detta lösliga räknande.

Nåväl, så jättefel är det nog inte. Andra omständigheter talar väl för den cirkatiden.

Brukar det inte heta 23.21.20 plus minus 10 sek?

Relationen mellan tiderna är mer intressanta.

I ”Inuti Labyrinten går bröderna Poutiainen grundligt igenom tiderna och kommer fram till 232130 +-10sek.

Leif Ljungqvist gjorde flera rekonstruktionsförsök och tiden för hans insats blev 43-45 sekunder. Både polis , bröderna P och jag känner att LL är trovärdig på den punkten.

Däremot tror jag han såg mycket lite av GM då han hade fullt upp att göra en u-sväng med sin Van och dessutom fick till en felringning när han skulle få kontakt med LAC/polisen.
Citera
2019-08-08, 22:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja du, det problemet har jag länge och nogsamt försökt lösa utan att hitta någon klockren förklaring.

I hypotesen att GM går bakom paret Palme över Sveavägen och är Tensonmannen vid Skandias entré så bör han då omedelbart därefter ha gått förbi dem ute vid trottoarkanten för att hinna stå och vänta.

Men då blir väntandet vid Dekorimas skyltfönster väldigt kort, kanske endast 20-30 sekunder, och SÅ fel kan väl inte Inge Morelius ha uppfattat situationen?

Visserligen tror jag att han såg AB vanka vid reklampelaren, tittade sig omkring, tittade mot Dekorima igen etc för att till sist se en man stå vid Dekorimas skyltfönster th om entrédörren.

Förr tänkte jag mig att GM, då han 23.20 upptäckte att paret Palme gick över Sveavägen, fortsatte söderut på den västra trottoaren i raskare takt än dem så att han kunde ställa sig vid Dekorima kanske 1 minut innan mordet. Kanske kan va nåt?

GRK säger att GM inte kan ha befunnit sig vid Dekorima mer än högst 1 minut innan paret Palme kom dit. Riktigt hur de kommit till den slutsatsen framgår inte.

Ett tungt argument i detta är givetvis att paret Palme korsade Sveavägen först ca 23.20, dvs 1,5 minut före mordet.

Dessförinnan kan ingen ha förstått att de skulle passera Dekorima. Det är omöjligt.

Så hur man än vrider och vänder på detta så kan inte GM ha stått särskilt länge vid Dekorima.

De tidiga teorierna (Kanger m fl) om 6-7 min håller inte alls.

Dessutom verkar polisen redan från början ha struntat i att mäta tid på sträckan bokhandeln-Dekorima. De har alltid påstått att paret Palme började gå ca 23.15.

Om det vore sant, vilket det omöjligt kan vara, så skulle de ha varit vid Dekorima redan 23.19-23.19.30.

Beträffande de två männen känner jag också igen det och tror att det kan stå i Borgnäs bok kanske. Vi får kolla.

Paret Palme måste varit nära att stöta ihop med Roger Östlund på Sveavägen västra trottoar .

Det är verkligen sorgligt att Inge Morelius inte hörs förrän 14mars. Ett ordentligt förhör dagen efter MOP hade kunnat ge många svar på vad som skedde vid mordplatsen.

Med en riktig spaningsledare i sadeln hade detta , och mycket annat inte missats.
Citera
2019-08-08, 23:20
Medlem
bartrams avatar
Citat:
I ”Inuti Labyrinten går bröderna Poutiainen grundligt igenom tiderna och kommer fram till 232130 +-10sek.

Leif Ljungqvist gjorde flera rekonstruktionsförsök och tiden för hans insats blev 43-45 sekunder. Både polis , bröderna P och jag känner att LL är trovärdig på den punkten.

Däremot tror jag han såg mycket lite av GM då han hade fullt upp att göra en u-sväng med sin Van och dessutom fick till en felringning när han skulle få kontakt med LAC/polisen.

Bröderna P gör väl ingen självständig bedömning av tidpunkten för MOP. Det du anger ovan baseras på juristkommisionens rapport del 1 (se sid 22 i boken) . Eller har du några andra sidhänvisningar i boken som stöder ditt påstående?
Att de sen diskuterar andra tidpunkter är ju en annan femma!
Citera
2019-08-08, 23:26
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Jo som jag skrev så är det väl inte så fel. Det var mer detta med frågan till LL om tiden som inte känns särskilt professionell i en mordutredning. Man (jag) förväntar mig större skicklighet, dvs slutsatser baserade endast på verifierbara fakta.
Citera
2019-08-08, 23:35
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Paret Palme måste varit nära att stöta ihop med Roger Östlund på Sveavägen västra trottoar .

Det är verkligen sorgligt att Inge Morelius inte hörs förrän 14mars. Ett ordentligt förhör dagen efter MOP hade kunnat ge många svar på vad som skedde vid mordplatsen.

Med en riktig spaningsledare i sadeln hade detta , och mycket annat inte missats.

Ja fortfarande 33 år efter mordet är det viktiga förhöret med IM en enda stor gåta. Centrala frågor förblir obesvarade - när kom GM, varifrån kom GM, såg IM verkligen alla händelser den helt avgörande minuten före mordet, varför pratar han om ett sällskap vid Dekorima sekunderna före mordet etc?

Det grundliga stora förhöret skulle ha hållits direkt på morgonen 1 mars.

HH var en katastrof som spaningsledare men säkert mycket nyttig för IC.

Vi har erbjudits en fars länge nu.

Med rätt folk vid rodret hade mordet varit löst för längesen.
Citera
2019-08-08, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Inget namn, tyvärr.
Då jag inte läst boken, så vet jag inte om dessa uppgifter även står i den.
Men här en bild från FB-gruppen Palmerummet. Hoppas länken funkar.
Den är ifrån Conny Larssons och Claes Hedbergs JO-anmälan från 2011 och beskriver signalementen för denne "Lennart"..

https://scontent.farn2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/67479451_10217974209734537_7293589642455023616_n.j pg?_nc_cat=105&_nc_oc=AQmd8FCmncjHlwQLH8qowh7OSZKM yx71R1ZgSEJaGz14ELnkqBcp9-R0yNW_34AtS2c&_nc_ht=scontent.farn2-1.fna&oh=78eed2da9dd86004f57de64a660c7c8e&oe=5DCDD 92B

Var han enarmad vid MOP eller var det senare?
Citera
2019-08-09, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Hur ska folk här veta något om palmegruppen?
Ang CA så var det vapnet de var intresserade av o det har jag skrivit 2015-16.

Det kan ju kanske kommat ut på något sätt?
Citera
2019-08-09, 00:29
Medlem
299792458s avatar
Citat:

Kan ungdomsgängen som kommer fram till Pia Engström efter Roger Östlund på Sveavägens västra trottoar vara densamma ungdomsgängen Inge Morelius ser på Sveavägens östra trottoar straks innan han ser makarna Palme på Sveavägens östra trottoar?

Pia Engström säger Roger Östlund kom fram till henne efter det att hon hört smällen, omkring 23:25 (FUP 186)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in