2019-08-09, 09:34
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Straff får han nog så det räcker. Att hela resterande livet fundera och ångra att han mördade sin vän. Livet kommer bli mycket ensamt för denna kille. Kommer han ha några vänner någon familj kvar. Hur kommer han behandlas på det ställe han hamnar på efter dom.
Glöm det där med straff. Vi befinner oss tyvärr i Sverige där det aldrig utdöms några straff som står i proportion till gärningen- speciellt inte då det gäller yngre förövare. I USA exempelvis hade denne kille blivit dömd till livstids fängelse.
Senast redigerad av Arkiater 2019-08-09 kl. 09:37.
Citera
2019-08-09, 09:44
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Nu vet vi inget om att det är
något lustmord. Vi vet väldigt lite om mordet
vi har bara hört vad BO;s anhöriga säger samt vad Aftonbladet - Expressen går ut med.

Det behöver inte betyda att det är sant
tänker jag.

Kanske inte ett regelrätt lustmord, men min poäng är att det vanligtvis finns en sexuell komponent i mordfantasier. Man ska komma ihåg att heterosexuella seriemördares offer pga detta nästan alltid är kvinnor. Såvida de inte är homosexuella eller pedofiler. Då deras offer är män respektive barn. Man kan också jämföra med Madsen. Han lurade med sig en kvinna i ubåten för att mörda henne. Naturligtvis var det en sexuell fantasi.

I det här fallet så finns det två saker som sticker ut.

Dels att GM försökte få med sig en killkompis.

Dels att han sökte runt i bekantskapskretsen.

Om vi nu ska prata om vad som är normalt i detta onormala sammanhang så borde han ha haft ihjäl en kvinna/tjej han inte känner.

Sen så tror jag fortfarande att det här med mordfilmerna han tittat på är sekundärt. Frågan man bör ställa sig är om GM har mördat pga att han tittat på mordfilmer eller om han har tittat på mordfilmer pga sina sjuka fantasier om att mörda. Jag är rätt övertygad om att det senare är mer korrekt.
Senast redigerad av fernebo 2019-08-09 kl. 09:54.
Citera
2019-08-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Nu låter jag superrostig och jag gillar inte alla hobbypsykologer samt för mycket spekulerande,
men skulle sådana här morbida drag som JL har kunnat utvecklas till sin fulla potential för att det finns så sjuka bilder-filmer, bara på flashback finns Mondo, gore bizarre -avdelning.

Det kanske kan bli en hemlig läggning, precis som pedofili, hos den utåt sett mest skötsamma person?

Varför dras folk till såntdär, jag tänker även på forumdelen Mondo, gore bizarre, på flashback?

Tror ni att det utåt sett kan vara friska, vanliga människor som frossar i sådant?

Avtrubbas folk som frossar mycket i den typ av forumdelar och filmer?

Avtrubbas gör man nog, soldater, obducenter och slaktare känner nog inte så mycket obehag för död, kött och blod. Tyvärr tror jag vår nedärvda jaktinstinkt och rovdjursdrift ligger bakom att vanliga Svensson dras till en viss nivå av underhållningsvåld. Men för att bli en lustmördare a la Madsen så krävs något mer. Och liksom för honom räckte tydligen inte kicken av att se på allt grövre våld, han ville utföra det också.
Citera
2019-08-09, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Kanske inte ett regelrätt lustmord, men min poäng är att det vanligtvis finns en sexuell komponent i mordfantasier. Man ska komma ihåg att heterosexuella seriemördares offer pga detta nästan alltid är kvinnor. Såvida de inte är homosexuella eller pedofiler då deras offer är män respektive barn.

Om vi nu ska prata om vad som är normalt i detta onormala sammanhang så borde han ha haft ihjäl en kvinna/tjej han inte känner.

Jag tycker begreppet lustmord borde innefatta även de som får en kick/eufori av själva dödandet.
Citera
2019-08-09, 10:00
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jag tycker begreppet lustmord borde innefatta även de som får en kick/eufori av själva dödandet.

Jovisst, men det är i sammanhanget väldigt udda att välja en killkompis i bekantskapskretsen för få den kicken. Visst finns det de som får kickar av att begå våldsdåd, men det här är för intimt. Han har lurat med sig en kompis. De har pratat, cyklat och skrattat ihop och sen slår han ihjäl honom med en yxa.
Citera
2019-08-09, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Kanske inte ett regelrätt lustmord, men min poäng är att det vanligtvis finns en sexuell komponent i mordfantasier. Man ska komma ihåg att heterosexuella seriemördares offer pga detta nästan alltid är kvinnor. Såvida de inte är homosexuella eller pedofiler. Då deras offer är män respektive barn. Man kan också jämföra med Madsen. Han lurade med sig en kvinna i ubåten för att mörda henne. Naturligtvis var det en sexuell fantasi.

Sen så tror jag fortfarande att det här med mordfilmerna han tittat på är sekundärt. Frågan man bör ställa sig är om GM har mördat pga att han tittat på mordfilmer eller om han har tittat på mordfilmer pga sina sjuka fantasier om att mörda. Jag är rätt övertygad om att det senare är mer korrekt.
Just det här fallet är ju annorlunda om jag tolkat rätt. GM ville veta hur det kändes att mörda. Seriemördarna du nämner, de dödar och våldtar - inte alltid i den ordningen. Bundy våldtog EFTER dödandet om jag minns rätt. Andra gör det först och dödar sedan. När det gäller JL var han nyfiken på hur det var att döda. Det som kan vara farligt här är ifall det gav mersmak hos JL. Då blir han fullständigt livsfarlig när han släpps ut om 3-4 år - under förutsättning att han inte hamnar hos rättspsyk. Kriterierna för att hamna där är hårda, så jag tvivlar på annat än sluten ungdomsvård. Men - risken är att mördandet gav mersmak. Gud bevare oss.
Citera
2019-08-09, 10:10
Medlem
Quietdrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Straff får han nog så det räcker. Att hela resterande livet fundera och ångra att han mördade sin vän. Livet kommer bli mycket ensamt för denna kille. Kommer han ha några vänner någon familj kvar. Hur kommer han behandlas på det ställe han hamnar på efter dom.

Om han själv inte påverkas av detta på ett personligt plan i framtiden så kommer han absolut inte vara ensam. Som bekant så flockas tjejer runt mördare och andra kriminella. Inom 10 år har han avverkat 4-5 flickvänner och är tvåbarnsfarsa. Det är ju spännande med en yxmördare. Farligt och härligt.
Rent socialt sett så kanske detta var det bästa draget han kunde komma med.
Han kommer bli både eftertraktad av tjejer och få respekt av mindre begåvade killar.
Senast redigerad av Quietdrive 2019-08-09 kl. 10:12.
Citera
2019-08-09, 10:15
Medlem
Brottsplatsen (BP) verkar i dagsläget vara den kulle/höjd som är belägen i närheten av korsningen Danderydsvägen och Landsnoravägen, i Sollentuna kommun.

Korsningen Landsnoravägen och Danderydsvägen befinner sig
på ett gång-cykel-bil avstånd av närmare 600 m från Rösjön.

Brottsplatsen nås från korsningen via en väg, som normalt är spärrad med en bom. Cyklister eller gångtrafikanter tar sig lätt förbi bomen.

Vägen uppför höjden/kullen går i en halvcirkel längs kanten. På toppen av kullen/höjden är det en platå, nästan lika stor som en fotbollsplan.

Platån disponeras av någon form av offentlig verksamhet, typ Gatukontoret i Sollentuna eller Vägverket. På vintern tippas det snö där, åtminstone för några år sedan. Platsen har använts till förvaring av utrustning och materiel, tex cementrör för vägtunnlar.

Närmaste busshållplats är Norra Kärrdal, som trafikeras av SL buss 607. Busshållplatsen ligger mindre än 100 m från korsningen Danderydsvägen-Landsnoravägen.

Närmaste bostadsbebyggelse är hyreshusen i Norra Kärrdal, ca 150 m från korsningen.

Det finns en skola/förskola (Rösjötorp) ca 200 m från korsningen.

Kärrdalsskolan är belägen ca 500 m från korsningen.

Rösjön är belägen ca 600 m från korsningen. Av det som framkommit hittills har ingen del av brottet begåtts där.
Citera
2019-08-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Om han själv inte påverkas av detta på ett personligt plan i framtiden så kommer han absolut inte vara ensam. Som bekant så flockas tjejer runt mördare och andra kriminella. Inom 10 år har han avverkat 4-5 flickvänner och är tvåbarnsfarsa. Det är ju spännande med en yxmördare. Farligt och härligt.
Ja, det där är ju märkligt. Jag begriper inte hur vanliga tjejer kan lockas av att ha kontakt med mördare. Det finns en hel del grova brottslingar som får kontakt med tjejer och t o m gifter sig i fängelset. Bad boys har alltid varit spännande att liera sig med. Det visar inte minst historien. T o m Bundy gifte sig i fängelset om jag minns rätt. Och fick ett flickebarn också. Hans bestialiska mord skrämde inte lilla frugan.
Citera
2019-08-09, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad man är häktad för kan ändras under häktningens gång. Likaså behöver man inte bli åtalad för exakt det man blev häktad för.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nyheter blir gamla på en vecka. Och försvinner. Till slut är de knappt sökbara i nyheterna. Men här.... nej, jag tycker INTE det är ok att lägga ut namn på brottsoffer, gärningsmän eller anhöriga här när det gäller just detta brott. Förövaren är 16 år - och vi vet ännu inte bakgrunden. Varför skall han vara sökbar i 30 år till i just detta fall? Så fort man skriver hans namn kommer Flashback upp - och det kommer ligga honom i fatet resten av hans liv. Till vilken nytta för dig?

Motfråga:
Varför vill du inte att framtida grannar, arbetskamrater eller potentiella partners till GM ska få veta vad han är kapabel till?

Att inte maska namn på GM skyddar omgivningen den dagen då GM åter kan röra sig fritt i samhället.
Citera
2019-08-09, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Motfråga:
Varför vill du inte att framtida grannar, arbetskamrater eller potentiella partners till GM ska få veta vad han är kapabel till?

Att inte maska namn på GM skyddar omgivningen den dagen då GM åter kan röra sig fritt i samhället.
Jag kan helt klart hålla med dig där. Men i ett sånt här forum som Flashback finns så otroligt mycket skitsnack som är irrelevant i fallet. Hans namn kommer ändå vara sökbart när han väl är dömd. Precis som alla andra. Men med tanke på hans ålder känns det inte helt etiskt att inte maska det här. Men det är ju jag som tycker det.
Citera
2019-08-09, 10:40
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Just det här fallet är ju annorlunda om jag tolkat rätt. GM ville veta hur det kändes att mörda. Seriemördarna du nämner, de dödar och våldtar - inte alltid i den ordningen. Bundy våldtog EFTER dödandet om jag minns rätt. Andra gör det först och dödar sedan. När det gäller JL var han nyfiken på hur det var att döda. Det som kan vara farligt här är ifall det gav mersmak hos JL. Då blir han fullständigt livsfarlig när han släpps ut om 3-4 år - under förutsättning att han inte hamnar hos rättspsyk. Kriterierna för att hamna där är hårda, så jag tvivlar på annat än sluten ungdomsvård. Men - risken är att mördandet gav mersmak. Gud bevare oss.

Ja, jag tycker nog också att han bör låsas in på tid och evighet. JL är en mycket störd och farlig individ.

Dock så är jag inte helt säker på att det är så enkelt som att JL bara blivit nyfiken på att mörda och därför lurar med en killkompis. Jag tror att även i de fall där sexuellt våld inte förekommit, så finns det en sexuell komponent - en sorts drift - som ligger bakom fantasierna. Jag menar att det är väldigt udda att leva ut fantasierna mot en killkompis i bekantskapskretsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in