2019-08-05, 14:25
Avstängd
alicia66s avatar
Kommer fupppen bli sekretessbelagd på grund av gärningsmannens låga ålder?
Citera
2019-08-05, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varför det? De handlar om att de inte ska behöva vara sökbara på just Flashback. Inte pga att ingen vet vem det är. Alla vet. Men detta kommer ligga kvar i all evighet och det kan tyckas onödigt.

Okej okej, kan hålla med dig om det också. Men å andra sidan så ligger det sedan i söndagskväll ute på AB och EX och alla andra tidningar som finns, så det är fullt sökbart även där. Då är det väl inte mer oskyldigt att vi kan diskutera händelsen här med öppna kort - hela namn? Ja menar, så länge man inte skriver nervärderande och direkta hot mot GM som kan komma att läsas långt in i framtiden när han väl är släppt. Alla kommer komma ihåg honom och hans namn även då...
Citera
2019-08-05, 14:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeLLa
Ursäkta! I häktningsförhandlingen menar jag.

Vad man är häktad för kan ändras under häktningens gång. Likaså behöver man inte bli åtalad för exakt det man blev häktad för.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2019-08-05 kl. 14:30.
Citera
2019-08-05, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Enligt Trojans uppgifter ovan, så tror jag faktiskt inte det. Man har redan lämnat person- och kontaktuppgifter fullständigt tillgängliga så har vi lite tur så får vi fram fupen när åtal väckts. Men jag kan ju ha fel.
Citera
2019-08-05, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Även om det finns en önskan att det ska gå snabbt pga att en minderårig är inblandad, så ska följande saker ske:

- Kemiska analyser av BO och GM pga droger etc.
- Analyser av mobiler och datorer.
- Förhör av GM och vittnen.
- En brottsbeskrivning ska sammanställas som baseras på fakta och inte GM:s beskrivning.

Just nu är det semestertider, så alla analyser och själva utredningen tar nog sin tid. Dessutom ska logistiken fungera med advokater, domare och lokaler. September känns inte troligt, men jag kan ha helt fel.
Helt riktigt där. Det är semestertider, och det är ont om folk. Kan tänka ändå att det här är ett ärende som får förtur. September är kanske lite optimistiskt, men tror ändå inte det kommer dras i långbänk. De lyckades vara riktigt snabba med ASAP Rocky pga särskilda omständigheter. Så de snabbar kanske på lite här också.
Citat:
Vad man är häktad för kan ändras under häktningen gång. Likaså behöver man inte bli åtalad för exakt det man blev häktad för.
Istället för mord, så kan det bli vållande till annans död ex.vis.
Citera
2019-08-05, 14:31
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Enligt Trojans uppgifter ovan, så tror jag faktiskt inte det. Man har redan lämnat person- och kontaktuppgifter fullständigt tillgängliga så har vi lite tur så får vi fram fupen när åtal väckts. Men jag kan ju ha fel.
Hoppas det för detta fall är intressant, dock väldigt tragiskt. Inget jag vill "gotta" mig.
Citera
2019-08-05, 14:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66

Citat:

Vi har väl haft diskuterar andra unga mördare förut där vi har haft tillgång till FUP:en?
Citera
2019-08-05, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StolthetHV71
Okej okej, kan hålla med dig om det också. Men å andra sidan så ligger det sedan i söndagskväll ute på AB och EX och alla andra tidningar som finns, så det är fullt sökbart även där. Då är det väl inte mer oskyldigt att vi kan diskutera händelsen här med öppna kort - hela namn? Ja menar, så länge man inte skriver nervärderande och direkta hot mot GM som kan komma att läsas långt in i framtiden när han väl är släppt. Alla kommer komma ihåg honom och hans namn även då...
Nyheter blir gamla på en vecka. Och försvinner. Till slut är de knappt sökbara i nyheterna. Men här.... nej, jag tycker INTE det är ok att lägga ut namn på brottsoffer, gärningsmän eller anhöriga här när det gäller just detta brott. Förövaren är 16 år - och vi vet ännu inte bakgrunden. Varför skall han vara sökbar i 30 år till i just detta fall? Så fort man skriver hans namn kommer Flashback upp - och det kommer ligga honom i fatet resten av hans liv. Till vilken nytta för dig?
Citera
2019-08-05, 14:35
Medlem
Citat:
Vi har väl haft diskuterar andra unga mördare förut där vi har haft tillgång till FUP:en?
Har vi? Ja, kanske.
Citera
2019-08-05, 14:37
Medlem
Citat:
Nyheter blir gamla på en vecka. Och försvinner. Till slut är de knappt sökbara i nyheterna. Men här.... nej, jag tycker INTE det är ok att lägga ut namn på brottsoffer, gärningsmän eller anhöriga här när det gäller just detta brott. Förövaren är 16 år - och vi vet ännu inte bakgrunden. Varför skall han vara sökbar i 30 år till i just detta fall? Så fort man skriver hans namn kommer Flashback upp - och det kommer ligga honom i fatet resten av hans liv. Till vilken nytta för dig?

Till absolut ingen nytta som helst, MEN även om nyheter blir gamla på en vecka så försvinner dom inte. Lika mycket som det inte försvinner från Flashback försvinner det inte från AB heller.

Tycker vi börjar komma lite OT här, så jag anser detta som end of discussion?
Citera
2019-08-05, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag läser väldigt många krimtrådar, och det absolut vanligaste är att MGM tolkas som Misstänkt GärningsMan.
Vad skulle det annars vara? Omisstänkt gärningsman.
Citera
2019-08-05, 14:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Helt riktigt där. Det är semestertider, och det är ont om folk. Kan tänka ändå att det här är ett ärende som får förtur. September är kanske lite optimistiskt, men tror ändå inte det kommer dras i långbänk. De lyckades vara riktigt snabba med ASAP Rocky pga särskilda omständigheter. Så de snabbar kanske på lite här också.

Istället för mord, så kan det bli vållande till annans död ex.vis.

ASAP Ricky var enklare. Både GM och BO levde, det fanns flera filmer och dessutom vittnen.

Här finns det bara mördarens berättelse. Inga vittnen. Ingen BO som kan berätta vad som hände. Så åklagaren måste förlita sig mer på bevis av olika slag för att förstå vad som hänt och varför. Och då tar det tid att få ihop ett åtal.

Som tur var är GM samarbetsvillig och har erkänt. Så åklagaren har lite medvind. Men det går inte att fullt ut lita på att GM talar sanning om vad som skett. GM kanske t ex säger självförsvar medan bevis skulle kunna peka i en annan riktning. Åklagaren och polisen har ett digert jobb framför sig när det gäller att få fram sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in