2019-08-09, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja så är tydligen prästers uppdrag.

OT. Jag har dock en anhörig som i unga år med ett gäng killar på fyllan ringde jourhavande präst och uppgav att han skulle kasta ner sin kompis från balkongen. Han ringde upprepade gånger och skrek väldigt trovärdigt vad han tänkte göra.
Efter en stund stod polisen plötslig utanför med dragna vapen. Det här är väldigt många år sedan nu, men prästen hade inte hållit tyst. Polisen var så upphetsade att de inte heller tänkte på att lägenheten låg på bottenvåningen och inte hade någon balkong....

Vet du om denna prästers tystnadsplikt omfattar även andra trosföreträdare i Sverige, ex imaner, rabbiner, gr ortodoxa präster, pastorer etc?

Det måste vara en mycket stor tyngd att som präst bära förtroenden av att någon ex planerar att mörda som JL här, men inte få varna och berätta.

Citat:
Inte gäller prästers tystnadsplikt bara församlingsmedlemmar...
Om prästen i sin roll som präst får ett förtroende gäller väl hens prästlöften?

Enligt hemsidan för Jourhavade präst gäller:

”Du kan vara trygg.
När du kontaktar jourhavande präst behöver du inte vara orolig att någon utomstående ska kunna
ta del av det som sägs eller skrivs mellan er.”

https://www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast/du-kan-vara-trygg

Så inte gjorde den lösmynte prästen rätt när han kontaktade polisen om förestående ballkongkastning!
...

Citat:
Ursprungligen postat av Emot
Som jag förstår det har prästerna en skyldighet gentemot kyrkan - gentemot Gud - att ha en 100-procentig tystnadsplikt, men de är däremot inte bundna av lag.

Alla människor som får vetskap om att en person förbereder ett brott av graden mord, och avstår att anmäla det trots att de själva inte riskerar att fara illa om de anmäler, KAN göra sig skyldiga till underlåtelse att anmäla grovt brott vilket är straffbart med fängelse i högst två år.

Det var en lång mening, ursäkta för det.

Dock vet jag inte om det räknas som förberedelse till mord när en person säger att de ska gå och mörda någon. Förberedelse innebär väl oftast att man införskaffar konkreta hjälpmedel och liknande.

Nån där ute med mer kunskap som kan bistå?

Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Nej, något sådant står det inte i lagen. Det är en bedömningsfråga utifrån brottets art. När det gäller minderåriga har polisen särskilda utredare som tar hand om dessa fall. Om det finns särskilda skäl för det så tar man istället in även andra företrädare än vårdnadshavarna.

Det säger sig självt att det inte är lämpligt att ha med någon förälder i det här skedet.

Jag har nu under sommaren pratat med en präst jag känner mycket väl, som sa att tystnadsplikten enbart gäller när det framkommer klart och tydligt innan samtalets början att samtalet gäller bikt eller enskilt själavårdande samtal. Så som det skrivs i tidigare länk.

Så att bara ringa en präst och skrika att man tänker kasta ut någon från balkongen faller inte inom prästens tystnadsplikt.
Citera
2019-08-09, 07:09
Medlem
Jag är inne på bögspåret lite. Det finns en profil på Qruiser sthlmsjacke vilket skulle kunna vara JL's profil. Den skapades 20190617 vilket råkar vara samma dag som JL's 16-årsdag. Kan det vara så att PP har kommit ut för JL den dagen?

Det finns flera möjligheter här och en av dem kan vara att det hade riskerat ett läcka ut att de har haft "kul" tillsammans och JL inte kunde hantera den risken. Han beskriver sig själv som Heterosexuell på qruiser. Kanske PP var otrogen?

Att JL idag kanske berättar om annat kan ju i så fall bero på att för honom känns alternativen bättre än att det kommer fram att de har haft sexuella kontakter. Så då bättre att säga att man 'bara' kännde för att döda någon än att erkänna att det var besvikelse, hämnd eller att dölja en relation.

Jag har väldigt svårt för psykopat-spåret eller random-victim spåret. Sin bästa polare är ju ingen man ger sig på i ett sådant spår.
Citera
2019-08-09, 07:53
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nefarisk
Det är något jag har tänkt på i flera år, den nivån av åtkomst till "Youtube för mördare" där du kan se allt möjligt, vad du än kan tänka dig, en man som borrar ett hål i huvudet på någon och sen knullar det hålet tills personen dör (Inte sett videon men hört att den finns), finns säkert många här på FB som också tittar på såna här videos dag in och ut (och kanske runkar till det, halshuggningar o.s.v.).

Att bli blottad för detta gör att man blir okänslig till dessa handlingar ju mer dem ser det, och i den tiden vi bor i nu där barn är ännu mer insatta i denna information-tiden så kan dem hitta allt möjligt. Gravida tonåringar som blir stenade för att dem är gravida utanför äktenskap, en 10 årig pojke skär av huvudet av en vuxen karl o.s.v.

En teori jag har är att du blir avdomnad av dessa saker, om du ser videoklipp där folk blir mördade på 101 olika sätt för att få en "kick" så blir det vardagsmat om man surfar sånt hela dagarna och då är inte idén av mord "hemsk" precis.

Skrämmande tanke tycker jag i alla fall.
Den som återkommande tittar på dessa filmer är störd från början helt säkert.
Citera
2019-08-09, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Fin kille sa rektorn. Nej det går inte att upptäcka innan. Går nog inte att förebygga heller.
Tveksamt om han kommer att ångra detta heller.
Kanske kommer han att studera till jurist i ett ev fängelse eller skriva en bok om det han gjort.
Har antagligen ingen förmåga till skuld, ånger, gottgörelse.
Han kanske bara hade det tråkigt.

Jag är också tveksam till att GM kommer att ångra sig så mycket. Jag kommer att tänka på Mattias Flinck, mannen som sköt ihjäl sju människor i Falun när han hade blivit dumpad av sin flickvän. Enligt personer med insyn i Flincks personlighet så sörjde han inte över att sju personer var döda för hans skull, men däremot sörjde han över att han hade förstört sitt liv.

Ifall GM i det här fallet snabbt blir släppt, och alla uppgifter om hans brott raderas från offentligheten, så kommer hans liv inte att bli förstört (i alla fall inte till att börja med), och han kanske inte kommer att ångra sig särskilt mycket.

Vad jag menar är att Mattias Flinck inte tyckte synd om sina offer, utan han tyckte synd om sig själv för att han hade dömts till ett långt fängelsestraff och för att alla människor avskydde honom. Vad gäller GM i Sollentuna-fallet, så är det inte alls säkert att han tycker synd om PP eller PP:s anhöriga. Ifall GM inte får något särskilt kännbart straff, och om han snabbt får chansen att börja ett nytt liv där ingen känner till honom, så behöver han inte nödvändigtvis ångra sig alls.
Citera
2019-08-09, 08:20
Medlem
Och vad får han för påföljd ( för straff kan det väl inte bli tal om för ett baaarn) Kommer han att härbärgeras på något slags hem för att sedan släppas hem. Någon som kan berätta om den vanvettiga svenska kriminalpolitiken för ungdomar.
Citera
2019-08-09, 08:31
Medlem
Arkiaters avatar
Lagen måste omgående ändras så att också yngre personer(<18 års ålder) i Sverige kan dömas till långa fängelsestraff- ja även livstid. Denne unge yxmördare kommer utifrån dagens lagstiftning maximalt dömas till 4 års sluten ungdomsvård. Därefter är risken extremt stor att han går ut och mördar någon annan person. Vill vi ha det så?
Citera
2019-08-09, 08:50
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Det upprepas hela tiden att GM influerades av snuffmovies. Hur vet vi vad han tittade på?
Postaren unknown08 vars uppgifter (åtminstone hos mig) väcker förtroende, skriver att GM brukade titta på LiveLeak. Jag har aldrig besökt denna sajt men det är väl inte riktigt Motorsågsmassakern?
Jo det är Motorsågsmassaker där... Typ. Mycket grafiskt och grova våldsdåd och mord i all sin prakt. Människans värsta och grymmaste sidor visas upp där.
Citera
2019-08-09, 09:06
Medlem
dialektikers avatar
Nu låter jag superrostig och jag gillar inte alla hobbypsykologer samt för mycket spekulerande,
men skulle sådana här morbida drag som JL har kunnat utvecklas till sin fulla potential för att det finns så sjuka bilder-filmer, bara på flashback finns Mondo, gore bizarre -avdelning.

Det kanske kan bli en hemlig läggning, precis som pedofili, hos den utåt sett mest skötsamma person?

Varför dras folk till såntdär, jag tänker även på forumdelen Mondo, gore bizarre, på flashback?

Tror ni att det utåt sett kan vara friska, vanliga människor som frossar i sådant?

Avtrubbas folk som frossar mycket i den typ av forumdelar och filmer?
Citera
2019-08-09, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Lagen måste omgående ändras så att också yngre personer(<18 års ålder) i Sverige kan dömas till långa fängelsestraff- ja även livstid. Denne unge yxmördare kommer utifrån dagens lagstiftning maximalt dömas till 4 års sluten ungdomsvård. Därefter är risken extremt stor att han går ut och mördar någon annan person. Vill vi ha det så?
Håller med dig. Tycker att livstid ska vara åtminstone 35 år och inte 20 år som det många gånger är idag.

För grova brott som mord tycker jag precis som du att personer som är över 15 år ska dömas som vuxen.
Citera
2019-08-09, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Det upprepas hela tiden att GM influerades av snuffmovies. Hur vet vi vad han tittade på?
Postaren unknown08 vars uppgifter (åtminstone hos mig) väcker förtroende, skriver att GM brukade titta på LiveLeak. Jag har aldrig besökt denna sajt men det är väl inte riktigt Motorsågsmassakern?
Enligt förhör gillade han att titta på klipp med "riktiga" mord. Dvs äkta mord där människor dödas inför rullande kamera. Läste nyss också att hans morbida intresse var känt i hans kompiskrets.
Citera
2019-08-09, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Straff får han nog så det räcker. Att hela resterande livet fundera och ångra att han mördade sin vän. Livet kommer bli mycket ensamt för denna kille. Kommer han ha några vänner någon familj kvar. Hur kommer han behandlas på det ställe han hamnar på efter dom.

Vad får dig att vara så säker på ovanstående?
Att han kommer fundera och ångra sig?
Citera
2019-08-09, 09:30
Medlem
Citat:
Sammanfattning

Juni-19 Två jämngamla 16-åriga barndomskamrater, PP och JL, i samma klass går ut nian från Fribergaskolan i Danderyd. De är skötsamma, ostraffade, har mycket bra betyg.
PP har stort musikintresse, absolut gehör, spelar piano, stort A i 16/19 ämnen, ryskbördiga föräldrar, är språkbegåvad och talar bl a flytande ryska. Omtyckt glad hjälpsam.
JL är yngst av tre bröder, tränar mycket, cykling, tennis. Har också mycket bra slutbetyg.
De är mycket goda vänner och planerar att följas åt på samma gymnasielinje till hösten.

Fredag eftermiddag 2/8 ringer JL först en annan kompis som inte svarar, varefter han ringer PP och stämmer träff. De cyklar tillsammans i flera timmar, folk ser dem skratta och ha kul.

Ett par hundra meter från en badplats i Sollentuna på en höjd stannar de och enligt förhör ber JL PP att titta bort för han vill göra ett experiment. Han tar fram en yxa ur medhavd väska och hugger PP i huvudet och ryggen, mer än ett hugg.

Efter detta ringer JL till 112, klockan är då runt 22, och uppger lugnt och sakligt att han dödat någon. Polisuppgifter är initialt att han säger att han begått ett grovt brott. Han möter första polisbilen och visar vad PP ligger, bredvid kroppen ligger en yxa
PP lever fortfarande och tas med ambulanshelikopter till sjukhus där han avlider.

JL grips och anhålls lördag 3/8. Hans föräldrar får inte träffa honom.

JL häktas med restriktioner söndag eftermiddag 4/8. Enligt JLs advokat medger JL häktning och själva händelsen. Uppges dock förneka beteckningen ”mord”.

Under förhören uppges framkommit att JL sedan en tid sett på mord- och våldsfilmer. Han uppges i förhör ha sagt att han ”velat känna hur det känns att döda någon”.
JL ska ha inköpt yxan och andra saker i den medhavda väskan för detta i närliggande affärer dagarna innan. Enligt polisen har endast yxan använts.

Det uppges att JL sagt att han initialt velat döda den första vännen han ringde men som inte svarade, och att det därför fick bli PP.

Det hålls en minnesstund för PP måndag 5/8 i anslutning till deras högstadieskola med flera hundra deltagande elever och föräldrar.

PPs far jobbar som översättare, har anknytning till tidningen Expressen.
Både fadern och modern berättar i media om traumat. Man går ut med sonens namn och flera bilder.

PP kommer begravas enligt rysk-ortodox sed inom några dygn. Enligt uppgift med traditionellt öppen kista.

JL är fortsatt häktat och ska genomgå rättpsykiatrisk undersökning.

Edit : rätta gärna eller lägg till om det är fel eller finns mer som redan är känt.

All heder. Tack för att du tog dig tid!!!
Sakligt. Ordentligt.
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in