Citat:
Ja så är tydligen prästers uppdrag.
OT. Jag har dock en anhörig som i unga år med ett gäng killar på fyllan ringde jourhavande präst och uppgav att han skulle kasta ner sin kompis från balkongen. Han ringde upprepade gånger och skrek väldigt trovärdigt vad han tänkte göra.
Efter en stund stod polisen plötslig utanför med dragna vapen. Det här är väldigt många år sedan nu, men prästen hade inte hållit tyst. Polisen var så upphetsade att de inte heller tänkte på att lägenheten låg på bottenvåningen och inte hade någon balkong....
Vet du om denna prästers tystnadsplikt omfattar även andra trosföreträdare i Sverige, ex imaner, rabbiner, gr ortodoxa präster, pastorer etc?
Det måste vara en mycket stor tyngd att som präst bära förtroenden av att någon ex planerar att mörda som JL här, men inte få varna och berätta.
OT. Jag har dock en anhörig som i unga år med ett gäng killar på fyllan ringde jourhavande präst och uppgav att han skulle kasta ner sin kompis från balkongen. Han ringde upprepade gånger och skrek väldigt trovärdigt vad han tänkte göra.
Efter en stund stod polisen plötslig utanför med dragna vapen. Det här är väldigt många år sedan nu, men prästen hade inte hållit tyst. Polisen var så upphetsade att de inte heller tänkte på att lägenheten låg på bottenvåningen och inte hade någon balkong....
Vet du om denna prästers tystnadsplikt omfattar även andra trosföreträdare i Sverige, ex imaner, rabbiner, gr ortodoxa präster, pastorer etc?
Det måste vara en mycket stor tyngd att som präst bära förtroenden av att någon ex planerar att mörda som JL här, men inte få varna och berätta.
Citat:
Inte gäller prästers tystnadsplikt bara församlingsmedlemmar...
Om prästen i sin roll som präst får ett förtroende gäller väl hens prästlöften?
Enligt hemsidan för Jourhavade präst gäller:
”Du kan vara trygg.
När du kontaktar jourhavande präst behöver du inte vara orolig att någon utomstående ska kunna
ta del av det som sägs eller skrivs mellan er.”
https://www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast/du-kan-vara-trygg
Så inte gjorde den lösmynte prästen rätt när han kontaktade polisen om förestående ballkongkastning!
...
Om prästen i sin roll som präst får ett förtroende gäller väl hens prästlöften?
Enligt hemsidan för Jourhavade präst gäller:
”Du kan vara trygg.
När du kontaktar jourhavande präst behöver du inte vara orolig att någon utomstående ska kunna
ta del av det som sägs eller skrivs mellan er.”
https://www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast/du-kan-vara-trygg
Så inte gjorde den lösmynte prästen rätt när han kontaktade polisen om förestående ballkongkastning!
...
Citat:
Som jag förstår det har prästerna en skyldighet gentemot kyrkan - gentemot Gud - att ha en 100-procentig tystnadsplikt, men de är däremot inte bundna av lag.
Alla människor som får vetskap om att en person förbereder ett brott av graden mord, och avstår att anmäla det trots att de själva inte riskerar att fara illa om de anmäler, KAN göra sig skyldiga till underlåtelse att anmäla grovt brott vilket är straffbart med fängelse i högst två år.
Det var en lång mening, ursäkta för det.
Dock vet jag inte om det räknas som förberedelse till mord när en person säger att de ska gå och mörda någon. Förberedelse innebär väl oftast att man införskaffar konkreta hjälpmedel och liknande.
Nån där ute med mer kunskap som kan bistå?
Alla människor som får vetskap om att en person förbereder ett brott av graden mord, och avstår att anmäla det trots att de själva inte riskerar att fara illa om de anmäler, KAN göra sig skyldiga till underlåtelse att anmäla grovt brott vilket är straffbart med fängelse i högst två år.
Det var en lång mening, ursäkta för det.
Dock vet jag inte om det räknas som förberedelse till mord när en person säger att de ska gå och mörda någon. Förberedelse innebär väl oftast att man införskaffar konkreta hjälpmedel och liknande.
Nån där ute med mer kunskap som kan bistå?
Citat:
Nej, något sådant står det inte i lagen. Det är en bedömningsfråga utifrån brottets art. När det gäller minderåriga har polisen särskilda utredare som tar hand om dessa fall. Om det finns särskilda skäl för det så tar man istället in även andra företrädare än vårdnadshavarna.
Det säger sig självt att det inte är lämpligt att ha med någon förälder i det här skedet.
Det säger sig självt att det inte är lämpligt att ha med någon förälder i det här skedet.
Jag har nu under sommaren pratat med en präst jag känner mycket väl, som sa att tystnadsplikten enbart gäller när det framkommer klart och tydligt innan samtalets början att samtalet gäller bikt eller enskilt själavårdande samtal. Så som det skrivs i tidigare länk.
Så att bara ringa en präst och skrika att man tänker kasta ut någon från balkongen faller inte inom prästens tystnadsplikt.