2019-08-08, 15:43
Medlem
Hur kan du tycka att det är märkligt? Skjutningar har tyvärr blivit så vanliga. Det är en anledning till att det inte "rapas"/"ältas" om det. Ett annat skäl är att GM var nära vän till BO, vänner ända sedan barndomen. Och att mörda med yxa är inte särskilt vanligt. Kniv är det vanligaste mordvapnet. Btw, killen som mördades i Tensta var väl också svensk. Du svamlar...
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Det roliga e ju att media ständigt rapar om allas lika värde. Men killen som mördades i tensta nyligen blev tyl en notis. Sedan tyst om det. Men denna killen som var svensk om än med östeuropeiskt ursprung då skall mordet ältas varje dag i tidningen.

Alla människors lika värde utom de invandrare som skjuts ihjäl
Citera
2019-08-08, 15:51
Medlem
Varför pratar du om att må dåligt? Beskyll inte psykiskt sjuka och människor som mår dåligt för att vara psykopater. Psykopater mår inte dåligt. Människor med psykisk ohälsa är inte farliga eller kalla, oftast tvärtom. Iskalla mördare mår inte dåligt. För att kunna ens planera och genomföra det MGM har gjort så krävs det ett psyke som inte ens kan må dåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av pita55
En toppelev som aldrig gjort någon kriminellt? Nä, precis finns många topp studenter som mår skit!
Jag TROR ändå att han måste ha visat några tecken på mord i sinnet.

Blir väldigt trött på att barn med höga betyg inte kan må dåligt.
Citera
2019-08-08, 16:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kan vara så som du säger, det fetade. Å andra sidan, säger han själv, att han först ringde en annan person. Och när den personen inte svarade så ringde han Peter. Att han ringde nån annan precis innan är ju oerhört lätt att kontrollera - vilket polisen självklart gjort. Han hade uppenbarligen bestämt sig för just den här fredagen att begå dådet. Att Peter stod som nr två på en eventuell lista förvånar mig faktiskt lite. Mamman säger ju de två stod varandra väldigt nära. De har sökt till samma gymnasieprogram och ville gå i samma klass till hösten. Å andra sidan, JL insåg väl att nån nära kompis lär han inte kunna behålla efter ett mord. Och då kanske det var egalt att det blev Peter.

Nja - det beror ju lite på vad JL verkligen sagt i förhör.

Han kanske hade bestämt sig för att vid tillfälle döda PP. Denna fredag ville han ut och cykla, men fick inte tag i sin kompis. När PP, kanske till JLs förvåning svarar och tackar ja kan han ju bestämt sig för att nu skulle det ske. Tagit med sig väskan med utrustningen.
PP behöver inte vara ett oplanerat offer.

Dock uppger media att polisen uttryckt misstankar om att PP just bara var ett icke förutbestämt offer. Riktigt om det är så vet vi ju inte. Men för att JL först ringt en annan kompis kan man ju inte riktigt sluta sig till det.
Citera
2019-08-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nja - det beror ju lite på vad JL verkligen sagt i förhör.

Han kanske hade bestämt sig för att vid tillfälle döda PP. Denna fredag ville han ut och cykla, men fick inte tag i sin kompis. När PP, kanske till JLs förvåning svarar och tackar ja kan han ju bestämt sig för att nu skulle det ske. Tagit med sig väskan med utrustningen.
PP behöver inte vara ett oplanerat offer.

Dock uppger media att polisen uttryckt misstankar om att PP just bara var ett icke förutbestämt offer. Riktigt om det är så vet vi ju inte. Men för att JL först ringt en annan kompis kan man ju inte riktigt sluta sig till det.
Nå. Jag själv spekulerar utefter vad media fått reda på och skriver om. Om du vill twista till det som du brukar, så är det helt upp till dig.
Citera
2019-08-08, 16:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nå. Jag själv spekulerar utefter vad media fått reda på och skriver om. Om du vill twista till det som du brukar, så är det helt upp till dig.

Vad var det där för låg och dum kommentar??
Du drar en slutsats som om du tänker efter egentligen inte behöver stämma.
Argumenten du räknar upp håller inte för den slutsatsen.

Tänk efter och var inte så stingslig.
Senast redigerad av Solglittret 2019-08-08 kl. 16:10.
Citera
2019-08-08, 16:14
Medlem
Citat:
Vad var det där för låg och dum kommentar??
Du drar en slutsats som om du tänker efter egentligen inte behöver stämma.
Argumenten du räknar upp håller inte för den slutsatsen.

Tänk efter och var inte så stingslig.

Du tror väl än en gång, nu i ytterligare ett fall, att polisen lägger ut rökridåer och ljuger.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/peters-cykeltur-med-misstankte-mordaren-verkade-ha-roligt/

Men enligt tidningen Aftonbladet, som hänvisar till den mordmisstänkte 16-åringens egna polisförhör, hade han först planerat att mörda en annan kompis.
Efter att ha han ska ha blivit inspirerad av att titta på mordfilmer, och skaffat yxan och andra föremål, så ringde han sitt utvalda offer, enligt Aftonbladet.
Kompisen svarade inte och tonåringen ska då ha ringt sin barndomskompis Peter Plax, som svarade, och gick med på att följa med på en cykeltur under fredagen.
– Jag träffade Peter samma dag som det hände. Jag hejade på dem när de cyklade förbi. De cyklade bara runt, han och (den misstänkte). Många har sett dem tillsammans den dagen, berättar vännen.
Den misstänkte ska ha berättat i polisförhör att han först lurade Peter Plax att inte vara på sin vakt genom att säga att de skulle göra ett ”experiment”.
Därefter ska han ha utfört dådet.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-08 kl. 16:19.
Citera
2019-08-08, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Varför pratar du om att må dåligt? Beskyll inte psykiskt sjuka och människor som mår dåligt för att vara psykopater. Psykopater mår inte dåligt. Människor med psykisk ohälsa är inte farliga eller kalla, oftast tvärtom. Iskalla mördare mår inte dåligt. För att kunna ens planera och genomföra det MGM har gjort så krävs det ett psyke som inte ens kan må dåligt.

VAAAA??? VAR HAR JAG BESKYLLT PSYKISKT SJUKA ELLER MÄNNISKOR SOM MÅR DÅLIGT ATT VARA PSYKOPATER!!?
Förklara gärna!!
Citera
2019-08-08, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brudentycker
Hur kan du tycka att det är märkligt? Skjutningar har tyvärr blivit så vanliga. Det är en anledning till att det inte "rapas"/"ältas" om det. Ett annat skäl är att GM var nära vän till BO, vänner ända sedan barndomen. Och att mörda med yxa är inte särskilt vanligt. Kniv är det vanligaste mordvapnet. Btw, killen som mördades i Tensta var väl också svensk. Du svamlar...
jag utgår bara från alla människors lika värde vilket du ej gör med ditt hat
Citera
2019-08-08, 16:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Du tror väl än en gång, i ytterligare ett fall, att polisen lägger ut rökridåer och ljuger.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/peters-cykeltur-med-misstankte-mordaren-verkade-ha-roligt/

Men enligt tidningen Aftonbladet, som hänvisar till den mordmisstänkte 16-åringens egna polisförhör, hade han först planerat att mörda en annan kompis.
Efter att ha han ska ha blivit inspirerad av att titta på mordfilmer, och skaffat yxan och andra föremål, så ringde han sitt utvalda offer, enligt Aftonbladet.
Kompisen svarade inte och tonåringen ska då ha ringt sin barndomskompis Peter Plax, som svarade, och gick med på att följa med på en cykeltur under fredagen.
– Jag träffade Peter samma dag som det hände. Jag hejade på dem när de cyklade förbi. De cyklade bara runt, han och (den misstänkte). Många har sett dem tillsammans den dagen, berättar vännen.
Den misstänkte ska ha berättat i polisförhör att han först lurade Peter Plax att inte vara på sin vakt genom att säga att de skulle göra ett ”experiment”.
Därefter ska han ha utfört dådet.

Jo uppenbarligen läcker det som ett såll hos polisen om AB får rätt info.

Men det AB påstår kommit från polisen behöver ju inte stämma.
Bara för att det skett ett telesamtal till en annan kompis först behöver ju inte PP varit ett icke förutbestämt offer.

Som jag nämnt tidigare - stämmer beskrivningen i media om JLs berättelse är han nog mycket tungt störd. Då har han inte ens något reellt motiv mer en suget efter mord. DET är väldigt ovanligt hos en till synes normalfungerande frisk 16-åring.

OT du vet att det fall du tänker på, där har polisen nyligen fått stort på tafsen av Kammarrätten ang sitt maskade FUP och rökridåer. Så nog händer det.
Senast redigerad av Solglittret 2019-08-08 kl. 16:30.
Citera
2019-08-08, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Hur då? Sett att han är psykopat? En toppelev som aldrig dom veterligt gjort något kriminellt, socialen hade väl blivit inkopplad om föräldrarna låste in honom med motiveringen att sonen var psykopat. Det är ju dessutom straffbart. Vad menar du med ”sett”?
Visst, han borde inte få ha sett på mordfilmer men dom flesta tonåringar har tillgång till internet och egen telefon så det skulle vara om dom hade förbjudit internet hemma och förbjudit honom att ha någon annan telefon än en gammal mobil från 2003.
Empatiska föräldrar får inte ett barn som är iskallt, sånt brukar gå i arv (empatistörningar). Och hade föräldrarna varit väldigt uppmärksamma och känsliga så hade dom förvisso sett att han var psykopat men dom hade inte kunnat göra något för ingen hade trott dom när sonen var högpresterande och skötsam. Dom hade själva ansetts vara sjuka i huvudet isåfall.

AHA..ligger det till så, så föräldrarna hade ansetts som sjuka då?
SETT menar jag hans föräldrar sett ditt barns behov , så märker man förändringar i barnets beteende m.m
Citera
2019-08-08, 16:32
Medlem
Citat:
Jo uppenbarligen läcker det som ett såll hos polisen om AB får rätt info.

Men det AB påstår kommit från polisen behöver ju inte stämma.
Bara för att det skett ett telesamtal till en annan kompis först behöver ju inte PP varit ett icke förutbestämt offer.

Som jag nämnt tidigare - stämmer beskrivningen i media om JLs berättelse är han nog mycket tungt störd. Då har han inte ens något reellt motiv mer en suget efter mord. DET är väldigt ovanligt hos en till synes normalfungerande frisk 16-åring.
Eftersom även polisen läser nättidningarna, och de hänvisar till polisen, så borde till och med du begripa att det är rätt. Polisen läcker alltid. Det gjorde det även i Bjärredtråden, om du minns. Bara någon dag efter fick vi uppgifter som senare visade sig vara på pricken rätt. Och visst är han helt klart störd. Men HUR störd? Jag tror inte han blir föremål för psykiatrisk vård med utskrivningsprövning. Kriterierna är höga för att hamna där. Jag tror alltså att han är ute om 4 år. Med en fräsch fin gymnasieutbildning som han läst in under tiden. Men vem kommer vilja anställa honom, utom hans pappa möjligen. Han är högpresterande så gymnasieutbildning blir noll problem att läsa in. Rektorn säger att även JL var en "fin" kille, precis som PP. Något gick riktigt riktigt snett. Men faktum är att jag hoppas han har en grav störning så han hamnar på psyk. Han bör inte släppas ut på många många år.

Edit: Jag tror inte polisen läcker, i ordets bemärkelse, i det här fallet. Jag tror de släpper lite urvald information pga det stora intresset. Och delvis att föräldrarna till J(a)ck gett sitt tillstånd. Fast det senare har jag ju ingen aning om. De kanske inte har minsta lilla att säga till om.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-08 kl. 16:35.
Citera
2019-08-08, 16:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Eftersom även polisen läser nättidningarna, och de hänvisar till polisen, så borde till och med du begripa att det är rätt. Polisen läcker alltid. Det gjorde det även i Bjärredtråden, om du minns. Bara någon dag efter fick vi uppgifter som senare visade sig vara på pricken rätt. Och visst är han helt klart störd. Men HUR störd? Jag tror inte han blir föremål för psykiatrisk vård med utskrivningsprövning. Kriterierna är höga för att hamna där. Jag tror alltså att han är ute om 4 år. Med en fräsch fin gymnasieutbildning som han läst in under tiden. Men vem kommer vilja anställa honom, utom hans pappa möjligen. Han är högpresterande så gymnasieutbildning blir noll problem att läsa in. Rektorn säger att även JL var en "fin" kille, precis som PP. Något gick riktigt riktigt snett. Men faktum är att jag hoppas han har en grav störning så han hamnar på psyk. Han bör inte släppas ut på många många år.

Ja jag håller med om att 3-4 års ungdomsvård och sedan ut med ett blankt fräscht rent straffregister för en vuxen är helt fel om JL är så störd som det verkar.
Om JL kommer ut kommer hans framtida arbetsgivare kunna begära utdrag ur straffregistret - där hans ungdomsbrottslighet inte finns med. Ingen kommer kunna se vad han gjort.

Men det går mode även i påföljder och juridik. Under 70-talet fick majoriteten av mördarna dom i form av rättspsykiatrisk vård, som dessutom i genomsnitt var kortare än idag.
Numera anses färre än 10% ha fängelseförbud pga psykisk sjukdom.

(Läs OT tillägget i mitt förra inlägg)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in