2019-08-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Mordmotivet ska kanske sökas i tvångssyndrom. Det är tyvärr vanligt att svåra tvångstankar handlar om mycket otrevliga saker, inte sällan mord.

https://www.theatlantic.com/health/archive/2013/11/obsessive-thoughts-a-darker-side-of-ocd/281260/

Jag håller med, tror tvångsmässiga tankar kan ha lett fram till denna handling (OCD). Tror inte på Asperger-teorin.
Citera
2019-08-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
BOs pappa jobbar på Expressen, och det var självvalt att berätta.

Cyniskt att hänga ut sin mördade son bara för att Expressen skall kunna sälja mer lösnummer.
En pappa som vill att hans arbetsplats kall tjäna pengar på sin mördade son är verkligen cyniskt.
Citera
2019-08-08, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Cyniskt att hänga ut sin mördade son bara för att Expressen skall kunna sälja mer lösnummer.
En pappa som vill att hans arbetsplats kall tjäna pengar på sin mördade son är verkligen cyniskt.
Du är paranoid. Jag skulle ha gjort samma sak om jag läst en hundradel av alla tossiga inlägg här om både homosexualitet, invandrarfientlighet, föräldrars egen förskyllan och allt annat skit. Han borde till och med gått ut tidigare. "Hänga ut"? Det gjordes långt tidigare i det här forumet, med namn och allt. Och inte alltid i snälla ordalag.
Citera
2019-08-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Hur då? Sett att han är psykopat? En toppelev som aldrig dom veterligt gjort något kriminellt, socialen hade väl blivit inkopplad om föräldrarna låste in honom med motiveringen att sonen var psykopat. Det är ju dessutom straffbart. Vad menar du med ”sett”?
Visst, han borde inte få ha sett på mordfilmer men dom flesta tonåringar har tillgång till internet och egen telefon så det skulle vara om dom hade förbjudit internet hemma och förbjudit honom att ha någon annan telefon än en gammal mobil från 2003.
Empatiska föräldrar får inte ett barn som är iskallt, sånt brukar gå i arv (empatistörningar). Och hade föräldrarna varit väldigt uppmärksamma och känsliga så hade dom förvisso sett att han var psykopat men dom hade inte kunnat göra något för ingen hade trott dom när sonen var högpresterande och skötsam. Dom hade själva ansetts vara sjuka i huvudet isåfall.

En toppelev som aldrig gjort någon kriminellt? Nä, precis finns många topp studenter som mår skit!
Jag TROR ändå att han måste ha visat några tecken på mord i sinnet.

Blir väldigt trött på att barn med höga betyg inte kan må dåligt.
Citera
2019-08-08, 12:54
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossen1224
Jag håller med, tror tvångsmässiga tankar kan ha lett fram till denna handling (OCD). Tror inte på Asperger-teorin.

De som har OCD är väl mer rädda för sina impulser. Rädd för att göra skadliga saker men går inte vidare i handling. GM verkar vara mera åt det kyliga hållet.
Senast redigerad av MeggieCleary 2019-08-08 kl. 13:01.
Citera
2019-08-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja men det är något som är väldigt konstigt. Varför larmade han? Om han nu hade planer på att göra om det så hade han väl försökt att komma undan och det hade han nog haft goda chanser att göra.
Därför tror jag själv mer på att han faktiskt var ute efter att döda BO. När han larmade var han nog ganska säker på att BO inte skulle överleva. Han hade gjort det han skulle och då kunde han lika bra erkänna. En lustmördare / psykopat borde inte erkänt utan velat uppleva kicken fler gånger.

Låter logiskt. Trots att jag inte är helt säker på ifall man kan lita på "logiken" i sådana här fall..

Han kanske insåg att han skulle åka dit i vilket fall som helst. Han och BO hade ju blivit sedda av flera personer när de cyklade tillsammans under 4h:s tid innan dådet. Han visste att polisen skulle kontakta honom och han skulle vara tvungen att ljuga både för sina anhöriga, BO:s anhöriga och polisen - och sen ändå troligtvis åka fast.

Undrar hur fort föräldrarna blev informerade? Kan inte ens föreställa mig hur man själv skulle reagera om polisen kontaktade en för att meddela något liknande (=att ens barn har mördat sin kompis).

Själv tänker jag också på hur i hela världen MGM:s släktingar kan exempelvis informera MGM:s kusiner vad som har hänt honom. Varför kan de inte längre träffas på ett bra tag?

BO:s släktingar kan ju gå ut med allt detta offentligt, men knappast MGM:s släktigar. Tiden stannar. Så himla många människor som drabbas även indirekt.
Citera
2019-08-08, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
En toppelev som aldrig gjort någon kriminellt? Nä, precis finns många topp studenter som mår skit!

Självklart kan toppstudenter må dåligt. Det är t o m väldigt vanligt. Men mest i den meningen att de sover dåligt, har prestationsångest, känner sig jagade, har svårt att koppla av. De jagar de bästa betygen. Jag har sett mer eller mindre utbrända universitetsstuderande. Men från att må dåligt, till att ringa runt till vänner för att hitta någon att döda... det steget är riktigt långt. Och att sitta och titta på snuff-movies är definitivt inte sunt nånstans. Jag undrar var han fick den idén ifrån?
Citera
2019-08-08, 13:06
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Självklart kan toppstudenter må dåligt. Det är t o m väldigt vanligt. Men mest i den meningen att de sover dåligt, har prestationsångest, känner sig jagade, har svårt att koppla av. De jagar de bästa betygen. Jag har sett mer eller mindre utbrända universitetsstuderande. Men från att må dåligt, till att ringa runt till vänner för att hitta någon att döda... det steget är riktigt långt. Och att sitta och titta på snuff-movies är definitivt inte sunt nånstans. Jag undrar var han fick den idén ifrån?

Det var nog lusten som fick honom att söka efter dylikt material.
Citera
2019-08-08, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55

En toppelev kan vara lika väl psykiskt sjuk som en som inte presterar lika bra. Ångesten och sjukdomarna tittar inte på skolresultatet.

Det vet inte minst MGM:s pappa som uppmärksammade "Mental Health Run" på sin facebook långt innan detta hände.

För en utomstående är det obegripligt att en människa som har "ljus framtid framför sig" i form av möjlighet till bra arbete och bra ekonomisk situation gör bort sig på det här sättet dvs. förstör sitt liv för all framtid. Och inte bara sitt liv - även oändligt många andras liv. Det låter ologiskt.

Men som sagt drabbar psykiska sjukdomar inte bara de fattiga och eländiga.
Citera
2019-08-08, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellsiii
I dagens sekulariserade och individualistiska samhälle där de flesta är vilseledda och allt är skevt, är det väl inte så konstigt att en svensk pojke mördar sin vän? Det finns ingen stabilitet alls längre och de flesta vet varken ut eller in.... ”The old sick is the new healthy”. Folk saknar fotfäste och blir manipulerade i tidig ålder. De ifrågasätter eller tror inte på Gud. De finner ingen samhörighet. Allt är bara FAKE och saknar ett syfte. I slutändan bryr man sig inte om andra än sig själv och vänner är endast ”tidsfördriv”. Allt präglar kring sig själv och ja... människan har blivit sjuk. Mentalt. På något sätt.

Är jag helt ute och cyklar eller finns det någon som förstår min poäng här?

Menar inte att det är rätt att mörda men försöker få en förståelse och brinner för att försöka skåda alla människors beteenden. Även de allra mest sjuka.

Jag förstår absolut din poäng o håller med i dina tankegångar. Dock tycker jag att det Är "konstigt" att en svensk pojke mördar sin vän, åtminstone med det lilla vi vet i nuläget.
Citera
2019-08-08, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Alltså, profilen kom med en profund betraktelse som ingalunda är en trivialisering utan tvärtom.

Inte osmakligt på något sätt annat än för de obildbara.

Instämmer helt och hållet.
Citera
2019-08-08, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det var nog lusten som fick honom att söka efter dylikt material.
Jo, men hur vet man ens att sånt finns? När Peter Madsen-ärendet var uppe, och rättegången pågick som bäst, så sökte jag på bdsm+mord. Fick upp ett antal bilder och stängde ner. Kommer aldrig glömma de bilderna och ångrar att jag ens gick in och kikade på sånt. Innan dess hade jag inte ens kommit på tanken. Kanske Madsen-ärendet inspirerade den här killen också, kom jag att tänka på nu när jag skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in