2019-08-08, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Det är konstigt. Media engagerar sig i minsta lilla detalj hur mordet gick till. Men afghanen som mördade tanten i kil vet vi inte hur det gick till. Det är sklllnad på mord och mord tydligen.

Alla vet var Danderyd ligger men ingen känner till Kil.
Konstigare än så är det inte.
Citera
2019-08-08, 09:00
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad jag menade att det är svårt att jämföra sagor med verkligheten.

Herregud människa.

Jag påtalade enbart att Dexter och JL är lika då de bägge är högpresterande, är "normala" i sin omgivning och har en lust att döda, vilket de också tar tillfället att göra. Det är en likhet inte sant och kanske talar om att JL är en psykopat? Det andra runtomkring behövs inte nämnas.
Citera
2019-08-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Kanske för att JL planerat mordet och i planen ingick att det skulle ske på avlägsen plats, kanske hade han redan innan sett ut platsen. Därför drog han med vännen på cykeltur. Badandet kanske inte ens var aktuellt.

Det tror jag med, mordet lutar ju mot att vara planerat. Knappast impulsivt och om nu vill göra ett så försöker man väl utföra det på en plats med så få personer som möjligt helst inga alls.
Citera
2019-08-08, 09:07
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Eftersom GM tydligen är intelligent och dådet verkar noga planerat kan det han säger till polis och advokat vara lögner för att dölja hans verkliga motiv. Jag finner det osannolikt att det skulle vara ett rent lustmord inspirerat av internetvideor. Om det hade varit fallet hade det varit mer naturligt att han hade dödat ett djur eller en random person i skogen och därefter försökt undgå upptäckt så att han kan mörda igen. Dessutom borde skola, klasskamrater och föräldrar sett sadistiska varningstecken i förväg.

Det borde finnas ett starkare och mer personligt motiv än lustmord för att nogsamt planera att mörda en nära vän och sedan överlämna sig till polisen när han vet vilka oerhörda konsekvenser mordet kommer få för honom själv, hans föräldrar och offrets föräldrar. Kanske avundsjuka eller svartsjuka som gjort att han under sommaren demoniserat BO och sett honom som skyldig till att han själv mår dåligt och känner sig misslyckad.

Nja? Så verkar ju inte fallet vara här.
Han ringde ju upp en annan vän först som inte svarade och då ringde han denna Peter istället.

Sen är det väl inte så smart att säga att han är en lustmördare, hade funnits bättre saker han hade kunnat skyllt mordet på.
Citera
2019-08-08, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Han ringde ju upp en annan vän först som inte svarade och då ringde han denna Peter istället.

Sen är det väl inte så smart att säga att han är en lustmördare, hade funnits bättre saker han hade kunnat skyllt mordet på.
Vad kan man dra för slutsats av att JL stannade kvar på platsen, och erkänna direkt i larmsamtalet, istället för att försöka komma undan? DET begriper jag inte.
Citera
2019-08-08, 09:32
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Vad kan man dra för slutsats av att JL stannade kvar på platsen, och erkänna direkt i larmsamtalet, istället för att försöka komma undan? DET begriper jag inte.
Nej inte jag heller, mycket märkligt!
Men han kanske tror han får ett lindrigt straff på grund av sin ålder?
Citera
2019-08-08, 09:36
Medlem
Har följt tråden och fallet men inte skrivit. Minst sagt märkligt!

Som vissa skrivit tidigare så kanske han säger att han bara ”ville döda någon” men ligger annan tanke bakom.

Någon som tänkt på teorin om att han helt enkelt känner att han måste bli inspärrad? (Visst finns alternativet självmord men alla tar inte det steget) Han kanske haft mörkare tankar t.ex oanständiga tankar om minderåriga eller haft tankar om att döda någon som står honom närmare! Kände att han inte kommer kunna hantera dessa känslor. Därav ringde direkt helt lugnt och ange sig själv efter mordet. Valet av Peter kanske bara va ”valet av någon annan” än vem det kunnat bli.
Citera
2019-08-08, 09:46
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22

Eftersom han verkat planerat mordet så kan detta också vara en del av planen för att dölja hans motiv. Om det inte skulle spelat någon roll vilken kompis han mördade så varför inte överfalla någon random person i skogen och sedan försöka undkomma.
Citera
2019-08-08, 09:49
Medlem
Citat:

Att han inte greps av panik samt visste till 100% vad han gjort. Tyder på att det finns någon störning inblandat.

Det intressanta är att få veta hur samtalet till larmcentralen gick? Talade JL lugnt och sansat eller var han stressad osv?

Själv tror jag att han har planerat att utföra ett mord för att sedan kontakta polisen. Han vet vad han gjort och står för det, typ.

Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Eftersom han verkat planerat mordet så kan detta också vara en del av planen för att dölja hans motiv. Om det inte skulle spelat någon roll vilken kompis han mördade så varför inte överfalla någon random person i skogen och sedan försöka undkomma.

För att det är enklare att döda en kompis än att knalla runt i skogen med en yxa för att leta upp ett tilltänkt offer.
Senast redigerad av ConservativeAlpha 2019-08-08 kl. 09:51.
Citera
2019-08-08, 09:58
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Njuter av uppmärksamheten?
Undrar om handlingen uppfyllde förväntningarna GM hade eller om han känner en viss besvikelse.
Senast redigerad av TaxenSixten 2019-08-08 kl. 10:09.
Citera
2019-08-08, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Det roliga e ju att media ständigt rapar om allas lika värde. Men killen som mördades i tensta nyligen blev tyl en notis. Sedan tyst om det. Men denna killen som var svensk om än med östeuropeiskt ursprung då skall mordet ältas varje dag i tidningen.

Alla människors lika värde utom de invandrare som skjuts ihjäl

Yxmördare borde per definition inte finnas i Danderyd men i andra kommuner uppfattas det mer som en normalitet av massmedia.
Citera
2019-08-08, 10:01
Medlem
zxcvb45s avatar
Extremt märkligt fall, killen hugger alltså ihjäl sin vän med yxa för att sedan ringa och erkänna direkt efter. Han ville helt enkelt bara döda sin polare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in