2019-08-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Vid första anblicken är saken bisarr men vid närmare eftertanke så är det flera rimliga faktorer som föreligger:

1. Utifrån sett kan man undra hur han kan döda någon av sina bästa polare random. Men det är en felaktig utgångspunkt. Killen har inga bästa polare i den bemärkelsen. Tvärtom känner han inget för ngn av dem på djupet. Han är inte beroende av dem för att må bra, känslolivet är satt på undantag, flack, tom och likgiltig.

2. Den här killen söker kickar, och han vill testa saker för att få kontakt med en djupare inre reaktion. Upplevelsen är grejen, kanske har han en fantasi om att gärningen ska utlösa eufori. Att detta spänningsmoment ska tangera allt som han någonsin upplevt.

3. Han saknar gränser och vill inte neka sig själv rätten att utöva denna inre föreställning. Han ska överlista bytet, det ingår i planen. Vem bytet är kvittar, men helst någon som inte är fysiskt svår att övermanna. Han vill inte gärna misslyckas med höjdpunkten och överraskningsmomentet.

4. Generellt när barn växer upp tränar sunda vuxna att neka barn, att inte få igenom sin vilja. Så utvecklas deras impulskontroll, självdisciplin och leder till en mognad. Gränssättning leder till att man förbereder barnet inför livets verkliga förutsättningar. Vilket också gör att de slipper leva i sin egen inre vilsna värld av fantasier som inte accepteras i samhället. Då klarar de sig galant.

5.Samtidigt är samhället i dag oftast infiltrerat av relativistiska Ideer om rätt och fel. Nihilismen och normlöshet i allmänhet.

6. Många föräldrar är upptagna av sig själva i sin egen bubbla, empati utvecklas av att någon speglar och tolkar barnens signaler och beteenden. Man uppmuntrar och korrigerar för att utsläcka oönskat beteende och förstärka det önskade.

7. Ingen verkar känna Jack på djupet, det bör föräldrar göra om de använt normala tekniker som ovan. Det anser jag är det mest skrämmande i kråksången. Att vara så avstängd och känslomässigt isolerad utan att ngn tycks märka detta är vad som möjliggör brottet.

Tack för ditt inlägg, precis så menar jag som i 4 och 6 ...och man måste börja tidigt med det. NR 7 så visst är det så jäkla skrämmande!
Citera
2019-08-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ja, jösses...
Så du anser att någon enda runtomkring Jack kände honom på djupet? Om så vore, hade dådet aldrig hänt. Killen har inga verkliga relationer till omgivningen, och ersättningen för detta blir istället att umgås med egna inre fantasier och falska föreställningar om att människor bara är objekt istället för subjekt.Objekt som du kan hantera som om de endast finns till för din egen tillfredställelse och njutning.

Den typen av egoism är inte självklar eller normal om du har fungerande relationer.

Och nej, man vill inte testa att döda sina polare om de är av värde för dig själv. As simple as that. Logik, är ett annat ord. Jösses.
Det finns många människor som man inte lär känna "på djupet". De flesta av oss har tankar och hemligheter som vi inte delar med någon annan. Och det är verkligen inte konstigt. Men det gör en inte till mördare. Många tittar på porr utan att någonsin erkänna för nån att de faktiskt gör det. Många har hemliga liv som man inte vill dela med omgivningen - ändå har samma människor nära vänner, stort umgänge, familj som känner dom i det väsentliga. Många har knepiga intressen som kan vara lite skamfyllda, och som man inte talar om. ALLA MÄNNISKOR HAR HEMLIGA RUM dit man inte släpper in nån annan. Det innebär inte att man är utanför, en ensamvarg eller på annat sätt konstig.

I JLs fall kan jag inte uttala mig hur han fungerat, men uppenbarligen fick han en fix idé efter att ha konsumerat snuff-movies. En så stor fix idé att han inte brydde sig om vem som blev offer. Jag tror och spekulerar i att han blev avtrubbad efter för mycket sjuka filmer. Hur länge han kikat på sådana vet vi inte. Än. Mer lär komma fram. Men en sak kan du och jag kanske vara överens om: Helt frisk var han helt klart inte.
Citera
2019-08-08, 14:42
Medlem
Eastmancolors avatar
Jag tror gärningsmannen hade tittat på motorsågsmassakern. Mkt farligt för omogna indivder.
Citera
2019-08-08, 14:51
Medlem
Larasofts avatar
Förnekelsen är stark hos vissa föräldrar, de väljer att blunda för att det är "fel" på deras barn. De han levt med 24/7 måste ha iakttagit något.
Citera
2019-08-08, 14:54
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Helt obegripligt hemskt. Hoppas verkligen att samhället erbjuder dessa föräldrar all terapi de kan tänkas behöva. Likaväl som MGM:s närmaste.

P.S. "Jag har tänkt mycket på om jag hade kunnat göra någonting, om jag fick några signaler på att något var fel. Men det känns som att det inte fanns några."

Jag tror att hon delar dessa tankar med många av MGM:s släktingar..

Människan stärks genom motgångar som man lär sig hantera inte genom dalt och terapi.
Citera
2019-08-08, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Förnekelsen är stark hos vissa föräldrar, de väljer att blunda för att det är "fel" på deras barn. De han levt med 24/7 måste ha iakttagit något.
Säkert har de rannsakat sig själva nu. Och säkert har de sett tecken på att han förändrats. Problemet är att i den åldern, tonåren, så förändras ungdomar. Det kanske är svårt att veta vad som är en naturlig utveckling (till både bättre och sämre) och vad som faktiskt är varningsflaggor på.
Citera
2019-08-08, 15:04
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Säkert har de rannsakat sig själva nu. Och säkert har de sett tecken på att han förändrats. Problemet är att i den åldern, tonåren, så förändras ungdomar. Det kanske är svårt att veta vad som är en naturlig utveckling (till både bättre och sämre) och vad som faktiskt är varningsflaggor på.

Det tror jag inte på, vissa föräldrar har en blind spot när det gäller deras barn eller i vart fall fullt fokus på sig själva.
Citera
2019-08-08, 15:09
Medlem
Citat:
Det finns många människor som man inte lär känna "på djupet". De flesta av oss har tankar och hemligheter som vi inte delar med någon annan. Och det är verkligen inte konstigt. Men det gör en inte till mördare. Många tittar på porr utan att någonsin erkänna för nån att de faktiskt gör det. Många har hemliga liv som man inte vill dela med omgivningen - ändå har samma människor nära vänner, stort umgänge, familj som känner dom i det väsentliga. Många har knepiga intressen som kan vara lite skamfyllda, och som man inte talar om. ALLA MÄNNISKOR HAR HEMLIGA RUM dit man inte släpper in nån annan. Det innebär inte att man är utanför, en ensamvarg eller på annat sätt konstig.

I JLs fall kan jag inte uttala mig hur han fungerat, men uppenbarligen fick han en fix idé efter att ha konsumerat snuff-movies. En så stor fix idé att han inte brydde sig om vem som blev offer. Jag tror och spekulerar i att han blev avtrubbad efter för mycket sjuka filmer. Hur länge han kikat på sådana vet vi inte. Än. Mer lär komma fram. Men en sak kan du och jag kanske vara överens om: Helt frisk var han helt klart inte.

Att du ens är kapabel att titta på snuff-movies är en viktig ledtråd. Att vilja det överhuvudtaget är en tydlig indikator på att de som dödas är objekt för dig. Inga människor med existensberättigande.

Av en enkel anledning varken vill eller tittar de flesta på den typen av filmer eftersom de är sunda och har empati och förmåga till kärleksfulla relationer. De får mardrömmar eller kräks av äckel av vedervärdigheten.

Att se på snuff som att alla har ett eget inre liv är en kraftig förenkling. Sånt dras människor till som är icke fungerande vad gäller medlidande med andra, de har inte utvecklat den förmågan. Och att omgivningen inte ser det är oroväckande. Problemet fanns innan snuffen. Snuffen kanske utlöser det hela möjligen.

Sådana personer som inte bara kan tänka sig, utan dessutom, i verkligheten genomför kompismord de planerat. Det kommer inte som en blixt från klar himmel. Tecknen har funnits tidigare men har förbisetts och inte hanterats. Sådana barn med empatistörningar brukar upptäckas redan på förskolan.
Citera
2019-08-08, 15:12
Medlem
Citat:
Att du ens är kapabel att titta på snuff-movies är en viktig ledtråd. Att vilja det överhuvudtaget är en tydlig indikator på att de som dödas är objekt för dig. Inga människor med existensberättigande.

Av en enkel anledning varken vill eller tittar de flesta på den typen av filmer eftersom de är sunda och har empati och förmåga till kärleksfulla relationer. De får mardrömmar eller kräks av äckel av vedervärdigheten.

Att se på snuff som att alla har ett eget inre liv är en kraftig förenkling. Sånt dras människor till som är icke fungerande vad gäller medlidande med andra, de har inte utvecklat den förmågan. Och att omgivningen inte ser det är oroväckande. Problemet fanns innan snuffen. Snuffen kanske utlöser det hela möjligen.

Sådana personer som inte bara kan tänka sig, utan dessutom, i verkligheten genomför kompismord de planerat. Det kommer inte som en blixt från klar himmel. Tecknen har funnits tidigare men har förbisetts och inte hanterats. Sådana barn med empatistörningar brukar upptäckas redan på förskolan.
Jag fokuserade på dig som skrev att ingen kände JL "djupet". Ja, att titta på snuffmovies är hur sjukt som helst. Och med all säkerhet inget som någon kände till.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-08 kl. 15:18.
Citera
2019-08-08, 15:22
Medlem
Hur kan du tycka att det är märkligt? Skjutningar har tyvärr blivit så vanliga. Det är en anledning till att det inte "ältas" om det. Ett annat skäl är att GM var nära vän tii BO, vänner ända sedan barndomen. Och att mörda med yxa är inte särskilt vanligt. Kniv är det vanligaste mordvapnet.
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Yxmördare borde per definition inte finnas i Danderyd men i andra kommuner uppfattas det mer som en normalitet av massmedia.
Citera
2019-08-08, 15:24
Medlem
Citat:
Det kan vara så som du säger, det fetade. Å andra sidan, säger han själv, att han först ringde en annan person. Och när den personen inte svarade så ringde han Peter. Att han ringde nån annan precis innan är ju oerhört lätt att kontrollera - vilket polisen självklart gjort. Han hade uppenbarligen bestämt sig för just den här fredagen att begå dådet. Att Peter stod som nr två på en eventuell lista förvånar mig faktiskt lite. Mamman säger ju de två stod varandra väldigt nära. De har sökt till samma gymnasieprogram och ville gå i samma klass till hösten. Å andra sidan, JL insåg väl att nån nära kompis lär han inte kunna behålla efter ett mord. Och då kanske det var egalt att det blev Peter.

Jag förstår vad du menar. Det är som du säger väldigt enkelt för polisen att kontrollera de uppgifterna. Men än så länge vet vi inget om förövaren. De inköpta verktygen vittnar på att det hela var planerat. Men vad utesluter att han iscensatt den förklaring som han lägger fram i förhör. Listor och att det kunde varit vem som på den listan. J har ju framställts i media som en kille med idel toppbetyg. Vet man t ex vilket gymnasium de båda sökt till ? Läste att P hade 16 stycken A. Jag känner inte till J betyg. Men jag vet att en jäkla massa A inte räcker för att t ex ta sig in på Kungsholmens gymnasium natur. Är det helt fastställt att J inte stod på någon reservlistan ?
Citera
2019-08-08, 15:34
Medlem
BO:s pappa är dock inte först med att gå ut i media om sitt barns onda bråda död och vilket då ogillades av vissa på FB.

(FB) Emma Jangestig mediahora?

(FB) Är Englas mamma utvecklingsstörd? Skvaller om Carina Höglund?

Det har nu gått ett antal år sedan dess så inställningen till privatlivets helgd och integritet har förändrats till att bli mer massmedialt offentlig. Kanske detta mord anses ha en större relevans eftersom pojken är uppvuxen i en allmänt betraktad 'finare' kommun än de övriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in