Citat:
Ursprungligen postat av
Rovsmor-bredbart
Jag förstår absolut din poäng o håller med i dina tankegångar. Dock tycker jag att det Är "konstigt" att en svensk pojke mördar sin vän, åtminstone med det lilla vi vet i nuläget.
Vid första anblicken är saken bisarr men vid närmare eftertanke så är det flera rimliga faktorer som föreligger:
1. Utifrån sett kan man undra hur han kan döda någon av sina bästa polare random. Men det är en felaktig utgångspunkt. Killen har inga bästa polare i den bemärkelsen. Tvärtom känner han inget för ngn av dem på djupet. Han är inte beroende av dem för att må bra, känslolivet är satt på undantag, flack, tom och likgiltig.
2. Den här killen söker kickar, och han vill testa saker för att få kontakt med en djupare inre reaktion. Upplevelsen är grejen, kanske har han en fantasi om att gärningen ska utlösa eufori. Att detta spänningsmoment ska tangera allt som han någonsin upplevt.
3. Han saknar gränser och vill inte neka sig själv rätten att utöva denna inre föreställning. Han ska överlista bytet, det ingår i planen. Vem bytet är kvittar, men helst någon som inte är fysiskt svår att övermanna. Han vill inte gärna misslyckas med höjdpunkten och överraskningsmomentet.
4. Generellt när barn växer upp tränar sunda vuxna att neka barn, att inte få igenom sin vilja. Så utvecklas deras impulskontroll, självdisciplin och leder till en mognad. Gränssättning leder till att man förbereder barnet inför livets verkliga förutsättningar. Vilket också gör att de slipper leva i sin egen inre vilsna värld av fantasier som inte accepteras i samhället. Då klarar de sig galant.
5.Samtidigt är samhället i dag oftast infiltrerat av relativistiska Ideer om rätt och fel. Nihilismen och normlöshet i allmänhet.
6. Många föräldrar är upptagna av sig själva i sin egen bubbla, empati utvecklas av att någon speglar och tolkar barnens signaler och beteenden. Man uppmuntrar och korrigerar för att utsläcka oönskat beteende och förstärka det önskade.
7. Ingen verkar känna Jack på djupet, det bör föräldrar göra om de använt normala tekniker som ovan. Det anser jag är det mest skrämmande i kråksången. Att vara så avstängd och känslomässigt isolerad utan att ngn tycks märka detta är vad som möjliggör brottet.