Citat:
Ursprungligen postat av
Skogsvatte
Uppdelningen av ateism i olika varianter är ju bara ett försök att distrahera från det faktum att det redan finns fullgoda beteckningar för "svag" ateism, t.ex. irreligiositet, agnosticism, apateism, osv. Varför är det så viktigt att lägga vantarna på just ateismen? Om ni måste definiera om begreppet borde ni ju lika gärna kunna migrera till ett begrepp som ännu bättre beskriver er position?
Det vet jag inte. Det är heller ingen som jag vet som faktiskt förespråkar användning av "svag ateism" respektive "stark ateism", utan de använder bara "ateism", lika lite som det finns någon som använder "svagt troende" respektive "starkt troende", även om den indelningen lika gärna också kan göras.
Men vad jag faktiskt vet är att användning av ateism är betydligt äldre än termerna irreligiositet, agnosticism, apateism, osv som uppfanns under 1800-talet. I Bibeln har ju termen t.ex. översatts som "utan Gud" i Efesierbrevet, eftersom termen inte existerade på svenska innan 1600-talet. Så frågan är väl i så fall snarare varför man ville hitta på de termerna i stället för att använda den redan etablerade termen
ateism?
Att det finns termer som beskriver något mer specifikt inom ett större område betyder inte att det större området inte finns som term. Det finns ju termen "kristen" som en paraplyterm för alla som tror på Kristus, och så finns det termerna mormon, frikyrklig och katolik.
När det gäller termen irreligiositet så är det faktiskt bara ett annat sätt att säga ateism, sannolikt därför att personen i fråga inte kände till termen "ateism" eller därför att personen tyckte att det borde gå att säga det med en adekvat inhemsk vokabulär och valde att skriva "Aristoteles blev af Athenarne anklagad för irreligiositet" när han faktiskt anklagades med den grekiska termen ateism. (Begreppet religion fanns inte på den tiden och har bara använts sedan 1500-talet.) Termen
irreligiositet är heller inte bra i och med att den termen är en gammal och numera förlegad term som idag inte används och inte finns i moderna ordböcker. Och enligt Dalins gamla ordbok från 1830 hade ordet betydelsen "Gudlöshet, ogudaktighet, religionsförakt", vilket ju är exakt samma område som ateism omfattar.
irreligiös: som är likgiltig för l. fientligt stämd mot religionen; som saknar religiöst sinnelag; gudlös, ogudaktig; om tänkesätt, yttrande o. d.: som vittnar om l. röjer l. är en följd av ett dylikt sinnelag. (Enligt SAOB)
Jag har redan visat att agnosticism inte behandlar tro utan enbart hur man förhåller sig gentemot frågan huruvida det
går att veta något om en guds existens eller inte, så den termen är inte tillämplig på ateism. Det går att vara troende agnostiker (jag har stött på några som faktiskt kallat sig för troende agnostiker och som dessutom förespråkat att alla troende borde vara agnostiker just därför att det, enligt dem, faktiskt i vårt fysiska universum inte går att veta något om guds existens).
Apateism har jag aldrig hört någon använda, och även om den termen faktiskt kan ha viss nytta så ser jag inte riktigt hur den skulle kunna slå igenom eftersom den inte är särskilt väl genomtänkt i och med att den slutar på "-ism", men i motsats till ateism inte är en tydlig negation och då alltså egentligen borde vara en verklig "-ism", ungefär "som läran om eller dyrkan av apati" i och med att det
på intet sätt framgår att det är "apati gentemot teism" som avses, utan det låter snarare som antingen "apa-teism" (apors teism?) eller "apate-ism", vad det nu skulle vara.