Citat:
Ursprungligen postat av
nightbeast
Först och främst, tack för du tog dig tid att besvara de flesta av mina argument. Ska försöka resonera så gott jag kan utifrån dina svar :-)
Jag håller naturligtvis inte med dig här. Krauss än en oerhört välutbildad kosmolog med över 300 vetenskapliga avhandlingar. "Krauss is one of very few to have received awards from all three major American physics societies: the American Physical Society, the American Association of Physics Teachers, and the American Institute of Physics. He was also awarded the National Science Board's Public Service Medal for his contributions to public education in science and engineering in the United States.". Ska jag välja mellan en kosmolog eller en teolog med var sin helt olik förklaring av världens uppkomst, så är svaret rätt enkelt. Vetenskapen vinner alltid över religiösa uppfattningar i slutändan.
Ingalunda. Kvantfluktuation är den tillfälliga energiförändringen, inte energin i sig den finns ju redan ;-). Plötsligt, och utan orsak, uppstår ett materia-antimateriapar ur tomma intet som snabbt möter varandra och förintas. Energin som frigörs används för att "återbetala" energin som behövdes för att skapa dem till att börja med.
Du nämner slumpmässiga, men designargumentet ger väl inget utrymme för en slump? Det är ju skapelsetroende som uteslutande alltid argumenterar mot slumpen. Men tydligen inte i detta fallet?
Det finns ingen vetenskaplig konsensus alls kring Krauss spekulationer. "Energin finns ju redan"? I rymden finns energi, ja. Men även rymden har en början och den är
inte ingenting. Så där faller hans obelagda hypotes.
Citat:
Kan tyvärr inte minnas jag läst just din förklaring av gud. Det florerar så många olika förklaringar bland troende så det är inte helt enkelt att hålla isär dem ;-)
Låt oss hoppas det!
Ja, många är det tack vare allt skenbart "skapade", komplexa livet. Jag skulle vilja rekommendera dig boken "Den blinde urmakaren" av Dawkins, en hel del klarnade i a f för mig efter jag läst den. "Den själviske genen" var också intressant.
Du bortser från de enorma tidsaspekterna. Jag tror att oviljan att förstå evolutionen beror på att kreationister stirrar sig blinda på den färdiga produkten – dagens komplicerade livsformer. Men allt liv var enkelt i början, och utvecklingen av högre livsformer är därför inte osannolikt i ett långt tidsperspektiv. Med tanke på att enbart själva jorden är 4,5 miljarder år gammal (med en osäkerhet på 1%), är det inte alls osannolikt faktiskt. Naturlig selektion är en GRADVIS ackumulerande process, som med många små steg över en lång tidsperiod gör komplicerat liv möjligt. Komplicerade livsformer är därför inte ett mysterium. Det är ett resultat av en naturlig process. Livet är en naturprodukt: ett resultat av en lång och gradvis utveckling över miljontals år.
Hur ser du egentligen på bildandet av nya organ? Jag har ju tidigare nämnt t ex lungfisken, men troende vägrar konsekvent adressera detta.
Javisst, de lyckade resultaten har ju sparats (kumulativ selektion). Evolutionen sparar alla de lyckade resultaten, och gör om de misslyckade i någon mening. Det är ju detta som är den avgörande biten av evolution :-)
Nu halkar du in på Michael Behe´s teori om de sk.”Odelbara komplexa systemen” som är en missuppfattning av evolutionen. Felet han gör är att han utgår från en redan ”färdig” produkt och säger att den inte kan fungera om den del skulle fattas, vilket utvecklingen skulle innebära. Problemet med Behe´s idéer är att de är biologiskt välinformerade, välargumenterade, MEN felaktiga. Behe är en duktig biokemist men okunnig i evolution, vilket gör att han har dragit felaktiga slutsatser.
Det faktum att evolutionen skulle frambringa " odelbara komplexa system " är något förväntat och föreslogs av genetikern H.J. Muller redan 1918 med detaljerad utredning om anledningarna till det 1939. Att "odelbara komplexa system" uppstår kan t.ex. bero på att en viss del, låt oss kalla den A, fyller en viss funktion. En annan del, B, kommer till vid ett visst skede och hjälper A att utföra dess funktion, en förändring i A, som ev. ytterligare förbättrar funktionen, gör att A inte längre kan utföra sysslan utan B - ett " odelbart komplext system" har uppstått. Ytterligare delar tillfogas efter hand och systemet blir mer och mer komplext. Naturligtvis kan man inte förvänta sig att plocka bort senare delar, utan att detta påverkar mekanismens nuvarande funktion. Men detta är inget konstigt alls, förutom för Mr. Behe som inte begriper evolution.
Jag ska försöka adressera det här genom att förklara min syn på skapelsen:
Det kan vara som du tror om utvecklingen men jag accepterar inte ditt grundantagande om att det är en slump att vi finns till.
Jag tror att det är en man som föds i sista tiden (Kristus) som tillverkar världens grund som är matematisk, abstrakt metafysisk. Han var alltså inte här för tvåtusen år sedan, detta är en lögn, en fiktion. Att det är en fiktion kan man lätt förstå av sättet på vilket det är skrivet, författarens allvetande om vad Jesus frestas med i öknen, vad han bad om när alla sov strax innan han blev bortförd o.s.v. Men det är en inspirerad fiktion som innehåller metaforiska och allegoriska sanningar om den verklige Kristus som kommer till världen på slutet. Se uppenbarelseboken som beskriver en en son som ska födas och som kommer regera världen (Lammet). Min åsikt är att allt som står i uppenbarelseboken handlar om en kommande framtid och det är också vad boken själv säger.
Kapitel tolv som handlar om Kristus/Lammets födelse handlar om en kommande tid, skulle det handla om något som redan skett så skulle man behöva lägga in mer än tvåtusen år mellan kapitel tolv och tretton i boken. Kapitelindelningar som inte ens finns i grundtexterna. Evangeliernas Jesus är en euhemerism, kanske byggd på andliga syner och drömmar om Gud. Men de har sin funktion i Guds plan för genom evangeliernas histora om honom så har frälsningen genom tro på hans namn kommit in världen världen långt innan hans egen fysiska ankomst. Oavsett författarnas syfte med fiktionerna och var de hämtat sina förebilder till dem så är de inspirerade av metafysiska eviga sanningar tror jag.
Nog om det. Bibeln säger att det är Kristus en människoson som lagt världens grund med sina händer. Detta betyder i så fall att liv i grunden kommer från liv. Han är indirekt sin egen och allting annats orsak eftersom han föds av naturen hit till Jorden (det är Jorden som är jungfrun som obefruktad föder den som befruktar världen) och här på Jorden lägger han världens grund. Det betyder därför att den här världen och dess utveckling och historia är vad den är och kan inte vara annat eftersom det är i exakt den här världen som skaparen föds och lägger grunden.
Teodicéproblemet är då inget problem längre eftersom Gud kommer först på slutet och kan därför inte beskyllas för historiens illdåd eller för någon underlåtenhet att ingripa. Problemet med finetuningen är inget problem heller och kräver inget multiversum för sin förklaring eftersom den här världen är den enda möjliga av alla tänkbara världar för det är just här som grunden till den lagts.
Var Gud kommer ifrån är inget problem heller eftersom han är helt enkelt född på Jorden och är sin egen orsak genom att han lagt världens grund. Ingen ändlös kedja av skapare alltså och en mer slutgiltig och enkel förklaring än ett universum från ingenting eller en kedja av universum som bara skjuter på frågan om varifrån det kommer.
Med detta vill jag säga att svaren på frågorna om hur livet uppkommit och evolutionens inre verklighet har inte den minsta betydelseför min tro på en skapare. Jag tror inte på ID i naturen eftersom jag tror att det endast är världens grund som är designad, och jag är öppen för att utveckligen inte är styrd alls. Men jag tror att i grunden kommer liv från liv och från intelligens samt att det ligger en omfattande design bakom världens grundläggning.
Citat:
Vad menar du egentligen med att livet inte kan "lyckas"? Hur definierar du "lyckas"?
Jag menade att jag tror livet är för komplext för att människan ska lyckas återskapa det i ett lab, men vem vet? Jag tror att
livets molekyler(videolänk) säger något om intelligensen i skapelsen.
Citat:
Mycket en intressant fråga! Den mest kända teorin om hur livet från början startat ur död materia, är den om "ursoppan". ... o.s.v.
Tack för din uttömmande beskrivning, men inget av det här är nytt för mig. Men jag delar inte ditt grundantagande om "ingen Gud". Det blir ingen fortsättning där människan inte är med. Gud är antropomorf av en anledning. Han föds som människa först men vid sin jordiska död går han in i sin "ark" dvs sitt metafysiska skapelseverk, sin tron och då är Gud här med stor makt och med ett evigt rike som inte är fysiskt. Då är allting fullbordat och den här världen har spelat ut sin roll.
Amen