2019-08-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Absolut är det så. Jag tycker det är ett omoget och helt ogenomtänkt argument. När brott begås, så är ju sällan utredarna på plats heller förrän efteråt. Först då säkrar man spår över brottsplatsen. Likadant med evolutionen, den lämnar spår efter sig som man sedan kan analysera och dra slutsatser från. Enligt kreationisten är det alltså omöjligt att få reda på vem som begått ett brott eftersom utredaren inte var där när det hände! ;-)
Dessutom saknas bevis för vissa saker i bibeln, t.ex. syndafloden och ökenvandringen. Sådana stora saker borde lämnat spår. Detta är inget bevis mot skapelseberättelsen, men det visar att bibelns inte stämmer.
Citera
2019-08-08, 00:44
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Det var en olycka där jag trodde jag skulle dö från kroppen och gav upp litt liv till Gud.
Det kom bara direkt att jag gav upp min ande trots att jag vad jag vet inte trodde på Gud då. Hade liksom inte ens tänkt på det.
Men det var fler sinnen där och det var helt fantastiskt!
Kändes tomt och platt när jag kom in i kroppen igen.
Det var absolut inga droger inblandade!
Har aldrig brukat sånt.
Ett Enormt Ljus talade med mig.
Fadern!

Har själv råkat ut för ganska otäcka olyckor, inget vidare. Hoppas du mår bra nu :-)
Angående dina beskrivningar av det du upplevde just då låter det som "Nära döden upplevelser" (NDU). Jag har läst en hel del om detta ämne, och min slutsats är densamma som vetenskapens. Det är hjärnan som spelar oss ett spratt, men dock inte att förringa är de starka upplevelser. Många beskriver sina upplevelser som mycket speciella, kanske med starka känslor av fridsamhet och ofta ljusa sken eller gestalter. Hur tråkigt det än må låta, så kan erfarenheter av nära döden-upplevelse kan förklaras vetenskapligt: Hallucinationer orsakade av kritiska biologiska tillstånd, som till exempel syrebrist i hjärnan. Tänk på att även hallucinationer kan uppstå även vid t.ex. näringsbrist, narkos eller feber. En slovensk studie från 2010 pekar mot att den syrebrist som uppstår i hjärnan till följd av hjärtstillestånd är en trolig förklaring till nära döden-upplevelserna. Källa: Vetenskap & Folkbildning
Teologie magister Miia Kontro samlade för sin bok Portilla (Vid Porten) in 22 finländska berättelser av personer som varit nära döden. Typiska "Nära döden upplevelser":
"Jag svävar. Min kropp ligger någonstans under mig. I ändan av tunneln lyster ett behagligt ljus."
"Jag ser strålande färger, öppna vackra landskap. Jag möter vita skepnader och bekanta som dött. En djup känsla av frid och total kärlek fyller sinnet".
"Nu måste jag besluta om jag ska återvända. Det lockar att stanna men jag är inte klar med mina göromål på jorden ännu."
" Jag var i ljuset, i himlen, i gud. Allt var frid och jag var accepterad sådan som jag var". Forskare Charlotte Martal från Lièges Universitet i Belgien och hennes kollega analyserade 154 rapporter om besök vid dödens port. De här skribenterna hade under sin nära döden-stund i allmänhet fyra olika typer av upplevelser. Hela 80 procent av dem kände en stor frid, 69 procent såg ett klart ljus och 64 procent mötte andar eller människor. Endast fem procent såg sitt liv som på en snabbspolad film och ännu färre såg syner. En tredjedel av minnena uppträdde under det att man skilde sig från kroppen och till det att man återvände till kroppen.
Det verkar som om hjärnan har en sorts elektrisk svanesång innan den tystnar för gott.
Hittills har man vetat väldigt lite om vad som händer i hjärnan när hjärtat slutar att slå. Nu tror man att det händer en hel del under en kort tid och i en förvrängd form. Det här kom psykolog Caroline Watt från Edinburghs universitet och hjärnforskaren Dean Mobbs från universitetet i Cambridge fram till när de gick igenom litteratur som tar upp nära döden-upplevelser. Många av dem uppstår helt enkelt när hjärnan försöker klara av ovanliga signaler som den får ta emot under chockerande stunder. De flesta som berättar om avvikande upplevelser har befunnit sig in dödsfara - eller har i alla fall trott att de är det. Man har också kunnat bevisa att man med auditivt, alltså med ljud kan påverka hjärnans elektriska rytm. Nervrespons på ljud kan åstadkomma hallucinationer. Alltså medan en person är medvetslös. Att frigöra sig från sin egen kropp och sväva ovanför den låter mystiskt men det är det inte. Schweiziska forskare märkte att man kan framkalla upplevelsen genom att med elektricitet reta hjärnans tinning- och hjässfog. Det området förenar våra sinnen och organ till den helhet vi uppfattar som vår kropp. Känslan av att sväva mot taket kan också bero på misstag gjorda av anestesiläkaren. Trots att anestesimedicinen förlamar rörelseförmågan och tar bort smärta kan patienten delvis förbli vid medvetande om doseringen av medicinen varit felaktig. Ljuset i tunneln har en vardaglig förklaring. Den uppstår när ögonen får för lite blod och syre. De vidgade pupillerna kan vid syrebrist släppa igenom mycket mer ljus än normalt. När kanterna av näthinnan får för lite syre, kan personer i synfältets periferi se oskarpa och lysande ut. Vid syrebrist i hjärnan uppstår en känsla av välbefinnande. I en krävande situation frigör kroppen hormoner till vår hjälp. Noradrenalin kan framkalla positiva känslor och hallucinationer. Endorfinerna skapar en känsla av salighet. På den populärvetenskapliga sajten Owlacation har Catherine Giordano samlat information av vad man fått reda på i olika studier som gäller nära döden-upplevelser. Där framkommer det att av alla som nästan dött är det bara en del som har nära döden-upplevelser.
De personerna som haft nära döden-upplevelser är enligt forskningsresultat mera benägna att ha synhallucinationer och falla i hypnos. Rapporten publicerades i vetenskapstidningen Trends in Cognitive Science år 2011. "Hjärnan är bra på att lura oss", konstaterar Watt i en intervju för BBC. Enligt henne har alla gränsupplevelser en hjärnfysiologisk eller en psykologisk förklaring.
Sex stycken såg först en tunnel, sedan ljus och till slut kände de en allomfattande frid, konstaterar forskarna i Frontiers in Human Neuroscience-tidningen.
Kunskapen och kännedomen kring dessa upplevelser ökar stadigt, i och med att läkarvetenskapen hela tiden utvecklas och allt fler människor överlever svåra sjukdomstillstånd som tidigare skulle ha lett till en säker död. De som upplevt nära döden-upplevelser är vanligen inte alls lika rädda för att dö som de tidigare hade varit. Många som haft en nära döden-upplevelse vill gärna att det ska vara någonting oförklarligt, övernaturligt, speciellt. Det är inte alls lika spännande att medge att det man upplevt bara är en effekt av hjärtstillestånd, syrebrist, långvarig sömnbrist eller droganvändning. Man vill ju tro att det man upplevt var ett unikt tillfälle, en inblick i andra verkligheter, att just jag har fått möta Gud. I stället för att att få en trist och vetenskaplig förklaring på sin stora upplevelse. Källa: https://svenska.yle.fi/artikel/2018/11/24/manniskor-vid-gransen-mellan-liv-och-dod-vittnar-om-starka-ljussken-och-doda

Slutsatsen tycker jag därmed blir väldigt tydlig: Nära döden-upplevelser är inga ”bevis” för att medvetandet kan existera skiljt från kroppen, och på så vis skulle ge en antydan om en guds existens. Det är bara människan som har svårt att acceptera att varandet helt enkelt skulle ta slut. Det är ju också därför människosläktet har också skapat oräkneliga myter om vad som händer i livet efter döden...
Citera
2019-08-08, 01:41
Medlem
Ortopeds avatar
Citat:
Har själv råkat ut för ganska otäcka olyckor, inget vidare. Hoppas du mår bra nu :-)
Angående dina beskrivningar av det du upplevde just då låter det som "Nära döden upplevelser" (NDU). Jag har läst en hel del om detta ämne, och min slutsats är densamma som vetenskapens. Det är hjärnan som spelar oss ett spratt, men dock inte att förringa är de starka upplevelser. Många beskriver sina upplevelser som mycket speciella, kanske med starka känslor av fridsamhet och ofta ljusa sken eller gestalter. Hur tråkigt det än må låta, så kan erfarenheter av nära döden-upplevelse kan förklaras vetenskapligt: Hallucinationer orsakade av kritiska biologiska tillstånd, som till exempel syrebrist i hjärnan. Tänk på att även hallucinationer kan uppstå även vid t.ex. näringsbrist, narkos eller feber. En slovensk studie från 2010 pekar mot att den syrebrist som uppstår i hjärnan till följd av hjärtstillestånd är en trolig förklaring till nära döden-upplevelserna. Källa: Vetenskap & Folkbildning
Teologie magister Miia Kontro samlade för sin bok Portilla (Vid Porten) in 22 finländska berättelser av personer som varit nära döden. Typiska "Nära döden upplevelser":
"Jag svävar. Min kropp ligger någonstans under mig. I ändan av tunneln lyster ett behagligt ljus."
"Jag ser strålande färger, öppna vackra landskap. Jag möter vita skepnader och bekanta som dött. En djup känsla av frid och total kärlek fyller sinnet".
"Nu måste jag besluta om jag ska återvända. Det lockar att stanna men jag är inte klar med mina göromål på jorden ännu."
" Jag var i ljuset, i himlen, i gud. Allt var frid och jag var accepterad sådan som jag var". Forskare Charlotte Martal från Lièges Universitet i Belgien och hennes kollega analyserade 154 rapporter om besök vid dödens port. De här skribenterna hade under sin nära döden-stund i allmänhet fyra olika typer av upplevelser. Hela 80 procent av dem kände en stor frid, 69 procent såg ett klart ljus och 64 procent mötte andar eller människor. Endast fem procent såg sitt liv som på en snabbspolad film och ännu färre såg syner. En tredjedel av minnena uppträdde under det att man skilde sig från kroppen och till det att man återvände till kroppen.
Det verkar som om hjärnan har en sorts elektrisk svanesång innan den tystnar för gott.
Hittills har man vetat väldigt lite om vad som händer i hjärnan när hjärtat slutar att slå. Nu tror man att det händer en hel del under en kort tid och i en förvrängd form. Det här kom psykolog Caroline Watt från Edinburghs universitet och hjärnforskaren Dean Mobbs från universitetet i Cambridge fram till när de gick igenom litteratur som tar upp nära döden-upplevelser. Många av dem uppstår helt enkelt när hjärnan försöker klara av ovanliga signaler som den får ta emot under chockerande stunder. De flesta som berättar om avvikande upplevelser har befunnit sig in dödsfara - eller har i alla fall trott att de är det. Man har också kunnat bevisa att man med auditivt, alltså med ljud kan påverka hjärnans elektriska rytm. Nervrespons på ljud kan åstadkomma hallucinationer. Alltså medan en person är medvetslös. Att frigöra sig från sin egen kropp och sväva ovanför den låter mystiskt men det är det inte. Schweiziska forskare märkte att man kan framkalla upplevelsen genom att med elektricitet reta hjärnans tinning- och hjässfog. Det området förenar våra sinnen och organ till den helhet vi uppfattar som vår kropp. Känslan av att sväva mot taket kan också bero på misstag gjorda av anestesiläkaren. Trots att anestesimedicinen förlamar rörelseförmågan och tar bort smärta kan patienten delvis förbli vid medvetande om doseringen av medicinen varit felaktig. Ljuset i tunneln har en vardaglig förklaring. Den uppstår när ögonen får för lite blod och syre. De vidgade pupillerna kan vid syrebrist släppa igenom mycket mer ljus än normalt. När kanterna av näthinnan får för lite syre, kan personer i synfältets periferi se oskarpa och lysande ut. Vid syrebrist i hjärnan uppstår en känsla av välbefinnande. I en krävande situation frigör kroppen hormoner till vår hjälp. Noradrenalin kan framkalla positiva känslor och hallucinationer. Endorfinerna skapar en känsla av salighet. På den populärvetenskapliga sajten Owlacation har Catherine Giordano samlat information av vad man fått reda på i olika studier som gäller nära döden-upplevelser. Där framkommer det att av alla som nästan dött är det bara en del som har nära döden-upplevelser.
De personerna som haft nära döden-upplevelser är enligt forskningsresultat mera benägna att ha synhallucinationer och falla i hypnos. Rapporten publicerades i vetenskapstidningen Trends in Cognitive Science år 2011. "Hjärnan är bra på att lura oss", konstaterar Watt i en intervju för BBC. Enligt henne har alla gränsupplevelser en hjärnfysiologisk eller en psykologisk förklaring.
Sex stycken såg först en tunnel, sedan ljus och till slut kände de en allomfattande frid, konstaterar forskarna i Frontiers in Human Neuroscience-tidningen.
Kunskapen och kännedomen kring dessa upplevelser ökar stadigt, i och med att läkarvetenskapen hela tiden utvecklas och allt fler människor överlever svåra sjukdomstillstånd som tidigare skulle ha lett till en säker död. De som upplevt nära döden-upplevelser är vanligen inte alls lika rädda för att dö som de tidigare hade varit. Många som haft en nära döden-upplevelse vill gärna att det ska vara någonting oförklarligt, övernaturligt, speciellt. Det är inte alls lika spännande att medge att det man upplevt bara är en effekt av hjärtstillestånd, syrebrist, långvarig sömnbrist eller droganvändning. Man vill ju tro att det man upplevt var ett unikt tillfälle, en inblick i andra verkligheter, att just jag har fått möta Gud. I stället för att att få en trist och vetenskaplig förklaring på sin stora upplevelse. Källa: https://svenska.yle.fi/artikel/2018/11/24/manniskor-vid-gransen-mellan-liv-och-dod-vittnar-om-starka-ljussken-och-doda

Slutsatsen tycker jag därmed blir väldigt tydlig: Nära döden-upplevelser är inga ”bevis” för att medvetandet kan existera skiljt från kroppen, och på så vis skulle ge en antydan om en guds existens. Det är bara människan som har svårt att acceptera att varandet helt enkelt skulle ta slut. Det är ju också därför människosläktet har också skapat oräkneliga myter om vad som händer i livet efter döden...

mycket intressant, jag är glad att vi kommit så pass långt inom vetenskapen. Nu gäller det bara att inte göra människor rädda för döden utan försöka att förklara att de kan känna sig fullständigt trygga vid varandets slut, eftersom man inte känner något efter döden behöver man med andra ord inte oroa sig, sen förstås att ge folk livsmotivation och glädje över att de faktiskt lever här och nu. Likgiltighet är inte rätt väg att gå, trots att man må känna tomhet är livet fantastiskt, hoppas att detta nu kan lindra ångesten hos vissa så vi får ett gladare Flashback.
Citera
2019-08-08, 06:27
Medlem
Citat:
Genom explosionen av kunskap inom bioinformatikens område (alltså den del av biologin som analyserar just DNA) har vi fått mängder av nya insikter kring evolutionen.

Inget som i grunden förklarar och bevisar att evolutionsteorin stämmer.

Citat:
Att jämföra levande varelser med ting som bilar av olika fabrikat

Varför går det inte att jämföra varelser med ting när det gäller argument för levande varelsers ursprung och argument för bilars ursprung?

Citat:
människan har exakt samma trasiga C-vitamin gen som schimpansen. Schimpans och människofelet är av samma art och i exakt samma del av genomet nämligen ;-) Hur kommer detta sig, om vi inte härstammar från samma ursprung? Varför skulle gud implantera något sådant hos både oss och hos schimpanserna? Nu återstår det för er skapelsetroende att förklara varför designern skapat dessa fel i våra gener. Jag har fortfarande inte fått ett enda vettigt svar, och är inte ensam.

Nu kommer vi till något sakligt att diskutera.

Att du "inte fått ett enda vettigt svar" är nog för att du inte lyssnar och antar att Gud inplanterat något. Gud har inte inplanterat sjukdomar och död, det har jag förklarat många många gånger, att du inte tycker det är ett vettigt svar, eller ignorerar svaret kan jag inte göra något åt.

"trasig C-vitamin gen", vad innebär det? Gör det att människan har problem med det, menar du att det är en sjukdom?

Citat:

Om du istället för att gå till personangrepp och irrelevanta kommentarer går till sakfrågorna direkt, så skulle det hjälpa diskussionen.
Citera
2019-08-08, 09:44
Medlem
Citat:
Först och främst, tack för du tog dig tid att besvara de flesta av mina argument. Ska försöka resonera så gott jag kan utifrån dina svar :-)

Jag håller naturligtvis inte med dig här. Krauss än en oerhört välutbildad kosmolog med över 300 vetenskapliga avhandlingar. "Krauss is one of very few to have received awards from all three major American physics societies: the American Physical Society, the American Association of Physics Teachers, and the American Institute of Physics. He was also awarded the National Science Board's Public Service Medal for his contributions to public education in science and engineering in the United States.". Ska jag välja mellan en kosmolog eller en teolog med var sin helt olik förklaring av världens uppkomst, så är svaret rätt enkelt. Vetenskapen vinner alltid över religiösa uppfattningar i slutändan.
Ingalunda. Kvantfluktuation är den tillfälliga energiförändringen, inte energin i sig den finns ju redan ;-). Plötsligt, och utan orsak, uppstår ett materia-antimateriapar ur tomma intet som snabbt möter varandra och förintas. Energin som frigörs används för att "återbetala" energin som behövdes för att skapa dem till att börja med.
Du nämner slumpmässiga, men designargumentet ger väl inget utrymme för en slump? Det är ju skapelsetroende som uteslutande alltid argumenterar mot slumpen. Men tydligen inte i detta fallet?
Det finns ingen vetenskaplig konsensus alls kring Krauss spekulationer. "Energin finns ju redan"? I rymden finns energi, ja. Men även rymden har en början och den är inte ingenting. Så där faller hans obelagda hypotes.

Citat:
Kan tyvärr inte minnas jag läst just din förklaring av gud. Det florerar så många olika förklaringar bland troende så det är inte helt enkelt att hålla isär dem ;-)

Låt oss hoppas det!
Ja, många är det tack vare allt skenbart "skapade", komplexa livet. Jag skulle vilja rekommendera dig boken "Den blinde urmakaren" av Dawkins, en hel del klarnade i a f för mig efter jag läst den. "Den själviske genen" var också intressant.

Du bortser från de enorma tidsaspekterna. Jag tror att oviljan att förstå evolutionen beror på att kreationister stirrar sig blinda på den färdiga produkten – dagens komplicerade livsformer. Men allt liv var enkelt i början, och utvecklingen av högre livsformer är därför inte osannolikt i ett långt tidsperspektiv. Med tanke på att enbart själva jorden är 4,5 miljarder år gammal (med en osäkerhet på 1%), är det inte alls osannolikt faktiskt. Naturlig selektion är en GRADVIS ackumulerande process, som med många små steg över en lång tidsperiod gör komplicerat liv möjligt. Komplicerade livsformer är därför inte ett mysterium. Det är ett resultat av en naturlig process. Livet är en naturprodukt: ett resultat av en lång och gradvis utveckling över miljontals år.
Hur ser du egentligen på bildandet av nya organ? Jag har ju tidigare nämnt t ex lungfisken, men troende vägrar konsekvent adressera detta.
Javisst, de lyckade resultaten har ju sparats (kumulativ selektion). Evolutionen sparar alla de lyckade resultaten, och gör om de misslyckade i någon mening. Det är ju detta som är den avgörande biten av evolution :-)

Nu halkar du in på Michael Behe´s teori om de sk.”Odelbara komplexa systemen” som är en missuppfattning av evolutionen. Felet han gör är att han utgår från en redan ”färdig” produkt och säger att den inte kan fungera om den del skulle fattas, vilket utvecklingen skulle innebära. Problemet med Behe´s idéer är att de är biologiskt välinformerade, välargumenterade, MEN felaktiga. Behe är en duktig biokemist men okunnig i evolution, vilket gör att han har dragit felaktiga slutsatser.
Det faktum att evolutionen skulle frambringa " odelbara komplexa system " är något förväntat och föreslogs av genetikern H.J. Muller redan 1918 med detaljerad utredning om anledningarna till det 1939. Att "odelbara komplexa system" uppstår kan t.ex. bero på att en viss del, låt oss kalla den A, fyller en viss funktion. En annan del, B, kommer till vid ett visst skede och hjälper A att utföra dess funktion, en förändring i A, som ev. ytterligare förbättrar funktionen, gör att A inte längre kan utföra sysslan utan B - ett " odelbart komplext system" har uppstått. Ytterligare delar tillfogas efter hand och systemet blir mer och mer komplext. Naturligtvis kan man inte förvänta sig att plocka bort senare delar, utan att detta påverkar mekanismens nuvarande funktion. Men detta är inget konstigt alls, förutom för Mr. Behe som inte begriper evolution.
Jag ska försöka adressera det här genom att förklara min syn på skapelsen:

Det kan vara som du tror om utvecklingen men jag accepterar inte ditt grundantagande om att det är en slump att vi finns till.

Jag tror att det är en man som föds i sista tiden (Kristus) som tillverkar världens grund som är matematisk, abstrakt metafysisk. Han var alltså inte här för tvåtusen år sedan, detta är en lögn, en fiktion. Att det är en fiktion kan man lätt förstå av sättet på vilket det är skrivet, författarens allvetande om vad Jesus frestas med i öknen, vad han bad om när alla sov strax innan han blev bortförd o.s.v. Men det är en inspirerad fiktion som innehåller metaforiska och allegoriska sanningar om den verklige Kristus som kommer till världen på slutet. Se uppenbarelseboken som beskriver en en son som ska födas och som kommer regera världen (Lammet). Min åsikt är att allt som står i uppenbarelseboken handlar om en kommande framtid och det är också vad boken själv säger.

Kapitel tolv som handlar om Kristus/Lammets födelse handlar om en kommande tid, skulle det handla om något som redan skett så skulle man behöva lägga in mer än tvåtusen år mellan kapitel tolv och tretton i boken. Kapitelindelningar som inte ens finns i grundtexterna. Evangeliernas Jesus är en euhemerism, kanske byggd på andliga syner och drömmar om Gud. Men de har sin funktion i Guds plan för genom evangeliernas histora om honom så har frälsningen genom tro på hans namn kommit in världen världen långt innan hans egen fysiska ankomst. Oavsett författarnas syfte med fiktionerna och var de hämtat sina förebilder till dem så är de inspirerade av metafysiska eviga sanningar tror jag.

Nog om det. Bibeln säger att det är Kristus en människoson som lagt världens grund med sina händer. Detta betyder i så fall att liv i grunden kommer från liv. Han är indirekt sin egen och allting annats orsak eftersom han föds av naturen hit till Jorden (det är Jorden som är jungfrun som obefruktad föder den som befruktar världen) och här på Jorden lägger han världens grund. Det betyder därför att den här världen och dess utveckling och historia är vad den är och kan inte vara annat eftersom det är i exakt den här världen som skaparen föds och lägger grunden.

Teodicéproblemet är då inget problem längre eftersom Gud kommer först på slutet och kan därför inte beskyllas för historiens illdåd eller för någon underlåtenhet att ingripa. Problemet med finetuningen är inget problem heller och kräver inget multiversum för sin förklaring eftersom den här världen är den enda möjliga av alla tänkbara världar för det är just här som grunden till den lagts.

Var Gud kommer ifrån är inget problem heller eftersom han är helt enkelt född på Jorden och är sin egen orsak genom att han lagt världens grund. Ingen ändlös kedja av skapare alltså och en mer slutgiltig och enkel förklaring än ett universum från ingenting eller en kedja av universum som bara skjuter på frågan om varifrån det kommer.

Med detta vill jag säga att svaren på frågorna om hur livet uppkommit och evolutionens inre verklighet har inte den minsta betydelseför min tro på en skapare. Jag tror inte på ID i naturen eftersom jag tror att det endast är världens grund som är designad, och jag är öppen för att utveckligen inte är styrd alls. Men jag tror att i grunden kommer liv från liv och från intelligens samt att det ligger en omfattande design bakom världens grundläggning.

Citat:
Vad menar du egentligen med att livet inte kan "lyckas"? Hur definierar du "lyckas"?
Jag menade att jag tror livet är för komplext för att människan ska lyckas återskapa det i ett lab, men vem vet? Jag tror att livets molekyler(videolänk) säger något om intelligensen i skapelsen.

Citat:
Mycket en intressant fråga! Den mest kända teorin om hur livet från början startat ur död materia, är den om "ursoppan". ... o.s.v.
Tack för din uttömmande beskrivning, men inget av det här är nytt för mig. Men jag delar inte ditt grundantagande om "ingen Gud". Det blir ingen fortsättning där människan inte är med. Gud är antropomorf av en anledning. Han föds som människa först men vid sin jordiska död går han in i sin "ark" dvs sitt metafysiska skapelseverk, sin tron och då är Gud här med stor makt och med ett evigt rike som inte är fysiskt. Då är allting fullbordat och den här världen har spelat ut sin roll.

Amen
Senast redigerad av skrumpelnubb 2019-08-08 kl. 10:04.
Citera
2019-08-08, 09:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför går det inte att jämföra varelser med ting när det gäller argument för levande varelsers ursprung och argument för bilars ursprung?
Därför att vi vet bilars ursprung. Vi vet inte livets ursprung.
Citera
2019-08-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det finns ingen vetenskaplig konsensus alls kring Krauss spekulationer. "Energin finns ju redan"? I rymden finns energi, ja. Men även rymden har en början och den är inte ingenting. Så där faller hans obelagda hypotes.

Jag ska försöka adressera det här genom att förklara min syn på skapelsen:

Det kan vara som du tror om utvecklingen men jag är skeptisk till grundantagandet om att det är en slump att vi finns till.

Jag tror att det är en man som föds i sista tiden (Kristus) som tillverkar världens grund som är matematisk, abstrakt metafysisk. Han var alltså inte här för tvåtusen år sedan, detta är en lögn, en fiktion. Att det är en fiktion kan man lätt förstå av sättet på vilket det är skrivet, författarens allvetande om vad Jesus frestas med i öknen, vad han bad om när alla sov strax innan han blev bortförd o.s.v. Men det är en inspirerad fiktion som innehåller metaforiska och allegoriska sanningar om den verklige Kristus som kommer till världen på slutet. Se uppenbarelseboken som beskriver en en son som ska födas och som kommer regera världen (Lammet). Min åsikt är att allt som står i uppenbarelseboken handlar om en kommande framtid och det är också vad boken själv säger.

Kapitel tolv som handlar om Kristus/Lammets födelse handlar om en kommande tid, skulle det handla om något som redan skett så skulle man behöva lägga in mer än tvåtusen år mellan kapitel tolv och tretton i boken. Kapitelindelningar som inte ens finns i grundtexterna. Evangeliernas Jesus är en euhemerism, kanske byggd på andliga syner och drömmar om Gud. Men de har sin funktion i Guds plan för genom evangeliernas histora om honom så har frälsningen genom tro på hans namn kommit in världen världen långt innan hans egen fysiska ankomst. Oavsett författarnas syfte med fiktionerna och var de hämtat sina förebilder till dem så är de inspirerade av metafysiska eviga sanningar tror jag.

Nog om det. Bibeln säger att det är Kristus en människoson som lagt världens grund med sina händer. Detta betyder i så fall att liv i grunden kommer från liv. Han är indirekt sin egen och allting annats orsak eftersom han föds av naturen hit till Jorden (det är Jorden som är jungfrun) och här lägger han världens grund. Det betyder också att den här världen och dess utveckling och historia är vad den är och kan inte vara annat eftersom det är i exakt den här världen som skaparen föds och lägger grunden.

Teodicéproblemet är då inget problem längre eftersom Gud kommer först på slutet och kan därför inte beskyllas för historiens illdåd eller för någon underlåtenhet att ingripa. Problemet med finetuningen är inget problem heller och kräver inget multiversum för sin förklaring eftersom den här världen är den enda möjliga av alla tänkbara världar för det är just här som grunden till den lagts.

Var Gud kommer ifrån är inget problem heller eftersom han är helt enkelt född på Jorden och är sin egen orsak genom att han lagt världens grund. Ingen ändlös kedja av skapare alltså och en mer slutgiltig och enkel förklaring än ett universum från ingenting eller en kedja av universum som bara skjuter på frågan om varifrån det kommer.

Med detta vill jag säga att svaren på frågorna om hur livet uppkommit och evolutionens inre verklighet har inte den minsta betydelseför min tro på en skapare. Jag tror inte på ID i naturen eftersom jag tror att det endast är världens grund som är designad, och jag är öppen för att utveckligen inte är styrd alls. Men jag tror att i grunden kommer liv från liv och från intelligens samt att det ligger en omfattande design bakom världens grundläggning.

Jag menade att jag tror livet är för komplext för att människan ska lyckas återskapa det i ett lab, men vem vet? Jag tror att livets molekyler(videolänk) säger något om intelligensen i skapelsen.

Tack för din uttömmande beskrivning, men inget av det här är nytt för mig. Men jag delar inte ditt grundantagande om "ingen Gud". Det blir ingen fortsättning där människan inte är med. Gud är antropomorf av en anledning. Han föds som människa först men vid sin jordiska död går han in i sin "ark" dvs sitt metafysiska skapelseverk, sin tron och då är Gud här med stor makt och med ett evigt rike som inte är fysiskt. Då är allting fullbordat och den här världen har spelat ut sin roll.

Amen
Om ”liv kommer från liv” så blir du fast i en oändlig kedja. Om du nu inte avviker från ditt egna argument och ger visst liv särbehandling förstås?
Citera
2019-08-08, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om ”liv kommer från liv” så blir du fast i en oändlig kedja. Om du nu inte avviker från ditt egna argument och ger visst liv särbehandling förstås?
Om skaparen, en levande person, är sin egen orsak på det sättet jag beskrivit så är det liv från liv och ingen oändlig kedja.

Däremot vill jag inte fastna i en lång diskussion med dig idag. Trots att du alltid är trevlig och så. Jag har lite annat att göra. Så om jag inte svarar dig mer idag så beror det inte på att jag inte har svar. Mvh
Citera
2019-08-08, 11:21
Medlem
Citat:

Suck.....

Ja lycka till i efterlivet.

Det finns blinda människor som sett exakta detaljer under tiden de var döda.
Det finns de där hjärtat varit still som kan beskriva vad som skett i rummet samtidigt och på andra platser.

Gud välsigne dig vännen.
Ps: Fadern älskar dig.
Den som inte vill tro vill inte....
Som sagt.
Det blir ert fall.

"Men de lyssnade inte utan var hårdnackade som sina fäder, som inte trodde på Herren sin Gud."
Citera
2019-08-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Om skaparen, en levande person, är sin egen orsak på det sättet jag beskrivit så är det liv från liv och ingen oändlig kedja.

Däremot vill jag inte fastna i en lång diskussion med dig idag. Trots att du alltid är trevlig och så. Jag har lite annat att göra. Så om jag inte svarar dig mer idag så beror det inte på att jag inte har svar. Mvh
Ja, OM liv kan skapa sig själv.
Citera
2019-08-08, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Suck.....

Ja lycka till i efterlivet.

Det finns blinda människor som sett exakta detaljer under tiden de var döda.
Det finns de där hjärtat varit still som kan beskriva vad som skett i rummet samtidigt och på andra platser.

Gud välsigne dig vännen.
Ps: Fadern älskar dig.
Den som inte vill tro vill inte....
Som sagt.
Det blir ert fall.

"Men de lyssnade inte utan var hårdnackade som sina fäder, som inte trodde på Herren sin Gud."
Tror du dessa saker, om de är sanna, bevisar just din Gud???
Och tror du för att du vill? Är du inte övertygad alltså?
Citera
2019-08-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Därför att vi vet bilars ursprung. Vi vet inte livets ursprung.

Läs vad jag skrev igen, du har missförstått liknelsen.

Nej, du vet inte en bils ursprung, vilken fabrik den kommer ifrån, bara genom att konstatera att bilen har en ratt, hjul och vindruta.

Bara för att bilen har en ratt, hjul och vindruta, så är inte det ett bevis på att ursprunget är Volvos fabrik. Det kan lika gärna vara Saabs fabrik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in