2019-08-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
GM kan ju hävda lust att döda just därför att motivet är så personligt så han skäms över det och inte vill att det ska bli offentligt.

Är det något som bara dessa två känner till som hänt så kan det bli så att det egentliga motivet aldrig blir känt.

Mest troligt lider ju likväl GM av någon psykiskt störning då jag har svårt att se att han annars skulle reagera på ett sådant sätt.

Psykopater gör handlingar som av andra ser helt ologiska ut men för dom själva är helt logiska.

Vart med om personer som under pågående rån istället för att dra därifrån velat komma åt kassörskan för att straffa denna då hon ringt efter snuten. Detta då personen i fråga kände att kassörskan ville honom ont.
Att han skäms över motivet och därför inte vill berätta låter ju ganska rimligt. Kan mycket väl vara så att det som föranlett den här händelsen är något som GM tycker är väldigt skamligt och därför säger han i förhör att han bara ”kände för att döda”.
Citera
2019-08-07, 14:26
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollsfan
Vad som strongt eller ej, det må var och en ta sig en funderare på, men att insinuera mannen med cykelintresset är pappan, då har fantasin skenat. pappan och mamman bor i samma trappuppgång och med olika lägenheter, adressen är Danderyd och inte Vallentuna, kolla upp lite före Du skriver Dina antaganden, detta är fult och dessutom straffbart.

Även om det inte hör hit, så är det är rätt person. Finns bara en person i landet med de båda förnamnen och det efternamnet som bor i Danderyd. Han nämner i ett inlägg på FB ”lunch på Subway med J*enny och Jack. Namnet på Jacks mamma. Och i sin borttagna Twitterprofil (där samma cykelbilder varit upplagda) skrev han ”tränade ... Edsviken runt i sällskap av Jack på cykel.”

Det enda intressanta i detta är kanske att JL även cyketränade eller höll på med cykelsport?
Var det detta han lockade ut PP med, dvs en cykeltur a la träningstur?
Senast redigerad av T34Panzer 2019-08-07 kl. 15:07.
Citera
2019-08-07, 14:38
Medlem
Smultronstallets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monotyp
Den JL som är aktiv med brommapojkarna ser ganska mjuk och snäll ut. Ser i blicken att han kan ha lite identitetsproblem.
PP beskrivs som en estet som säkert är en omskrivning för att han var känslig, kanske lite feminin. (Många estetiskt lagda misstar sin konstnärliga läggning för homosexualitet och tar på sig den identiteten helt i onödan. Det är sorgligt, att man måste vara rätt macho för att ses som heterosexuellt manlig.)

Skulle tippa att båda har/hade identitetsproblem. Om det varit obesvarad attraktion ser jag två alternativ:
1) PP gjorde närmanden och JL blev äcklad och fick raseri-utbrott. Kanske blev han arg över att han själv reagerade sexuellt fysiskt, utan att kunna styra det.
2) Eller så gjorde JL närmanden för att han tolkade PP:s estetiska personlighet som feminin. PP blev chockad och JL trodde att PP nu skulle sprida rykten om JL, om saker han ville hålla hemligt, dvs sina avvikande erotiska drifter.

"Ser i blicken att han kan ha identitetsproblem"? Vilket skitsnack, du har inte, och ingen annan heller för den delen, någon som helst möjlighet att bedöma det utifrån ett fotografi.
Citera
2019-08-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monotyp
Den JL som är aktiv med brommapojkarna ser ganska mjuk och snäll ut. Ser i blicken att han kan ha lite identitetsproblem.
PP beskrivs som en estet som säkert är en omskrivning för att han var känslig, kanske lite feminin. (Många estetiskt lagda misstar sin konstnärliga läggning för homosexualitet och tar på sig den identiteten helt i onödan. Det är sorgligt, att man måste vara rätt macho för att ses som heterosexuellt manlig.)

Skulle tippa att båda har/hade identitetsproblem. Om det varit obesvarad attraktion ser jag två alternativ:
1) PP gjorde närmanden och JL blev äcklad och fick raseri-utbrott. Kanske blev han arg över att han själv reagerade sexuellt fysiskt, utan att kunna styra det.
2) Eller så gjorde JL närmanden för att han tolkade PP:s estetiska personlighet som feminin. PP blev chockad och JL trodde att PP nu skulle sprida rykten om JL, om saker han ville hålla hemligt, dvs sina avvikande erotiska drifter.
Men man har tydligen sagt här att det är inte DEN JL på det instagramkontot. Alltså inte den gärningsman vi talar om, utan nån annan. Eller har man kommit till nån ny slutsats?
Citera
2019-08-07, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Nja, psykopater gör logiska handlingar om man tar med i beräkningen att allt de gör är för egen vinning. De är också högst beräknande. Här kan man inte se något i handlingen som skulle gynna GM och jag tror på någon annan störning hos GM.

Det är ju det vi inte vet, kanske visste den mördade något om GM som han absolut inte vill skall komma fram. Enda chansen att detta inte skall komma fram är om BO röjs ur vägen.

Eftersom GM som sagt gjort allt för att detta inte skall komma fram kommer han inte heller nämna saken i förhör utan skyller då istället på "inre röster".

Är ju extremt långsökt och otroligt, men möjligheten finns.

I en psykopats sinne är den enda 100% säkra metod på att detta aldrig kommer komma fram att den som sitter på informationen tas av daga.

Informationen kan alltså vara av sådan art att detta alternativ helt enkelt är bättre.

Den är även 16 åringar vi pratar om, i deras värld kan sådant som vuxenvärlden inte tar särskilt allvarligt anta gigantiska proportioner.
Citera
2019-08-07, 14:54
Medlem
Vad kan anledningen vara att hans bror J*sper inte länge finns med på ratsit? Han har funnits med men går man in är han borta.. Avlidit?
Citera
2019-08-07, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M4lteser
Att han skäms över motivet och därför inte vill berätta låter ju ganska rimligt. Kan mycket väl vara så att det som föranlett den här händelsen är något som GM tycker är väldigt skamligt och därför säger han i förhör att han bara ”kände för att döda”.

Japp precis min tanke.
Citera
2019-08-07, 15:11
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Funderade lite på det. Det har varit många spektakulära mord där man inte funnit tecken på svår psykisk sjukdom. Dvs de kriterier som man går efter för att dömas till rättspsykiatrisk vård. Schürrer är en. Fagerström är en. Kristoffer (vachtareya-mordet i Boden) är ytterligare en. Ingen av dom har dömts för vård. De var inte tillräckligt sjuka. JL har ju också gått under radarn vad gäller psykisk sjukdom. Toppelev. Nej, jag tror det blir fängelse även för honom. Men jag hoppas ändå på rättspsyk - då lär han bli kvar länge.

Fängelse existerar inte i den åldern. Det blir sluten ungdomsvård istället i det fall rättspsykiatriskvård med särskild utskrivningsprövning inte kommer på tal

https://www.aklagare.se/lattlast/ungdomar-och-brott/
Citera
2019-08-07, 15:14
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumumull
Vad kan anledningen vara att hans bror J*sper inte länge finns med på ratsit? Han har funnits med men går man in är han borta.. Avlidit?
Jag misstänker att han flyttat utomlands, kanske för att studera.
Citera
2019-08-07, 15:17
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumumull

Merinfo.se
Citera
2019-08-07, 15:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Nja, psykopater gör logiska handlingar om man tar med i beräkningen att allt de gör är för egen vinning. De är också högst beräknande. Här kan man inte se något i handlingen som skulle gynna GM och jag tror på någon annan störning hos GM.

Termer som logik och rationalitet är egentligen inte tillämpliga när man diskuterar en psykopat. Det handlar närmast om att en psykopat inte är emotionell. Sedan är ju begreppet »psykopat« ofta så slarvigt använt att det egentligen inte säger något alls. Detsamma är det ju med »diagnoser«. Det slängs fram i vardagssamtalet på alla olika nivåer utan någon som helst underbyggnad.

Det man kan konstatera är att det inte är normalt att slå ihjäl en annan människa med en yxa. Det är definitivt ännu mindre normalt att planera ett sådant dåd. Naturligtvis finns någon sorts känslostörning hos MGM, men vad den ska kallas är ju i sig oväsentligt.

Det är hur som helst inte logiskt att locka med sig en kamrat i syfta att slå ihjäl den med en yxa.
Citera
2019-08-07, 15:26
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persistant
Det finns klart många frågor att ställa sig
MEN jag citerar gärna GW

DE BAKOMLIGGANDE ORSAKERNA KAN VARA " I STORT SETT VAD SOM HELST "

MAN SKA PASSA SIG FÖR ATT SPEKULERA ;DET KOMMER ATT VISA SIG

Mitt inlägg men tycker jag räcker

Ja det kan jag absolut förstå att GW tycker, och förhoppningsvis utredarna.

MEN här är vi välkomna att spekulera fritt. Länge leve Flashback 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in