2019-08-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Många halvvuxna/vuxna barn gillar inte att föräldrarna lägger ut bilder på dom. Mina gör det inte. Och inte mina vänners barn heller. Däremot har jag flera vänner, och deras vuxna barn, som springer både marathon, gotlandsrundan, lundaloppet, blodomloppet och you name it. DÄR lägger man ut sportbilder både på sig själva och när barnen springer. Men ENBART sportbilder. Så det är nog inte något konstigt med det.

Exakt! Så är det för mig och bland mina vänner och bekanta. Unga vuxna vill sällan synas på bild om de inte själva tar bilden, men idrottsrelaterade bilder är mer ok.
Citera
2019-08-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det var min spontana reaktion också. Hur mycket jag än avskyr att dra slutsatser från några foton.

Hans val av bilder är påfallande macho-inspirerat. Kysser sin medalj efter en hård fysisk insats. Spänner sina nakna muskler för alla som vill se.

Den som ställer hårda krav på sig själv är ofta benägen att överföra kraven på sina egna barn. Jag har ingen forskning men tänker på släktingar och andra närstående. (Anekdotisk bevisföring är förstås ingenting värt.)

Själv ser jag hans facebook snarare som någon sorts träningskalender och den inriktar sig på likasinnade ”träningsnarkomaner”.

En grundskolelärare (med STOR respekt för alla i läraryrket) är ju inget tecken på en högpresterande människa generellt. Det är inte svårt att komma in på lärarhögskolan och han är ändå en medelåldersmänniska så uppenbarligen nöjer han sig med den positionen. Annat vore om han hade varit en VD för ett stort börsbolag. Vi måste ändå komma ihåg att familjerna bor i Danderyd och där särskilt räknas han inte som ”högpresterande” på något sätt.

Hur skulle han kunna kräva en massa av sin son när han med sitt egna exempel visar att det ”lilla livet” är gott nog?

Uppenbarligen njuter han av att röra på sig: cykla, simma, löpa. Och han tycks vilja inspirera andra att göra samma sak.

Jag ser inget konstigt i det att han inte visar sin familj på sin facebooksida. Snarare talar det om integritet. Han nämner i ord att han ska äta lunch med frun och sonen, men det räcker. Ingen ”dagens outfit”. Inte vad han själv åt till middag. Inte några andra än träningskompisar som får figurera med i bilderna.

Frun tycks inte ha någon facebook överhuvudtaget. Eller sen är det borttaget.

Egentligen strongt av pappan att låta sin facebook sida vara kvar. Han får ju inga "kondoleanser" trots att sorgen över sin son och vad han har gjort är säkert i paritet med vad pappan till brottsoffret känner.
Citera
2019-08-07, 10:47
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreekWolf
Att mordet var planerat säger väl sig själv i och med att JL hade med sig verktygen till brottsplatsen. Sen som många är inne på måste det finnas ett motiv bakom mordet och första tankarna som ploppar upp är ju absolut antingen avundsjuka eller svek. Får väl se vad som kommer fram i fupen.

En annan sak som slagit mig, har det varit några droger inblandade?

Motivet kan ju oxå vara en nyfikenhet och drift att få uppleva att döda någon, så som han sägs ha beskrivit i förhör.
Citera
2019-08-07, 10:58
Medlem
TheGreekWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenopeno
Motivet kan ju oxå vara en nyfikenhet och drift att få uppleva att döda någon, så som han sägs ha beskrivit i förhör.

Så skulle det kunna vara. Men jag ställer mig lite tveksamt till just det scenariot. Framförallt varför JL skulle välja PP som verkade vara inte bara hans bästa kompis utan kanske även enda kompis han hade dessutom. Jag tror att det skulle finnas betydligt fler personer att utföra dådet på i så fall, kanske en okänd människa eller någon som han hyser agg för, tex någon som mobbat eller varit taskig mot JL. Detta är givetvis bara vilda spekulationer från min sida och jag kan inte sätta mig in i hans huvud hur hans tankar går men det låter tveksamt..
Citera
2019-08-07, 11:00
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Själv ser jag hans facebook snarare som någon sorts träningskalender och den inriktar sig på likasinnade ”träningsnarkomaner”.

En grundskolelärare (med STOR respekt för alla i läraryrket) är ju inget tecken på en högpresterande människa generellt. Det är inte svårt att komma in på lärarhögskolan och han är ändå en medelåldersmänniska så uppenbarligen nöjer han sig med den positionen. Annat vore om han hade varit en VD för ett stort börsbolag. Vi måste ändå komma ihåg att familjerna bor i Danderyd och där särskilt räknas han inte som ”högpresterande” på något sätt.

Hur skulle han kunna kräva en massa av sin son när han med sitt egna exempel visar att det ”lilla livet” är gott nog?

Uppenbarligen njuter han av att röra på sig: cykla, simma, löpa. Och han tycks vilja inspirera andra att göra samma sak.

Jag ser inget konstigt i det att han inte visar sin familj på sin facebooksida. Snarare talar det om integritet. Han nämner i ord att han ska äta lunch med frun och sonen, men det räcker. Ingen ”dagens outfit”. Inte vad han själv åt till middag. Inte några andra än träningskompisar som får figurera med i bilderna.

Egentligen strongt av pappan att låta sin facebook sida vara kvar. Han får ju inga "kondoleanser" trots att sorgen över sin son och vad han har gjort är säkert i paritet med vad pappan till brottsoffret känner.
Håller helt med dig! 👍
Citera
2019-08-07, 11:01
Medlem
Citat:
Jag kan inte förstå hur man "bara känner för att döda" och inte tänker på konsekvenserna. För det kan han väl knappast ha gjort? Han måste ju haft framtidsdrömmar. Han var uppenbarligen högpresterande, precis som PP. Och att förstöra livet för sin familj på det här sättet, vilken människa gör det? Hur var vi som 16-åringar? Jag minns att man festade lite. Men jag minns också att kärleken till föräldrarna gjorde att man höll sig i schack. Så hur fan tänkte han egentligen?

Konsekvenstänket för en 16åring är ju inte på topp precis - inte minst för att frontalloben inte är färdigutvecklad än. Men en normal 16åring inser nog konsekvenserna av ett mord (åtminstone en del av dem och åtminstone för sin egen del ).

Jag minns hur en klasskamrat till mig (klassen primus) överföll en annan klasskamrat till mig under en fest. Det blev ingen anmälan av det (ingen #METOO på den tiden), men killen hamnade på psyket senare och är väl där än..).
En annan klasskamrat till mig planera råna butiken som föräldrarna till vår kompis ägde. Inte för att hon behövde pengarna utan för att det lät spännande. Hon har en diagnos, men hon har klarat sig fint i livet.

Så visst fanns det "knäppgökar" även på den gamla goda tiden. Skillnaden är väl att man inte kunde läsa om dem på internet. Det gick rykten, men man visste inte vad som var sanningen. En annan viktig skillnad är drogerna.

Det som ändå var lika även på den tiden är att vissa elever hade frånvarande föräldrar. Andra elaka, våldsamma föräldrar. Och en del hade fantastiska, empatiska föräldrar som verkligen brydde sig.

Återstår att se vilken kategori av föräldrar som MGM:s föräldrar tillhör.

Hur det än är, är det synd om hela gänget.
Citera
2019-08-07, 11:03
Medlem
Som sagt så tänkte jag aldrig något om att han inte hade bilder på sina barn offentligt, det är väl bara bra. Men Facebook tar fram osunda människors värsta sidor och jag vet själv familjer (höginkomsttagare) där döttrarna har anorexi och mår väldigt psykiskt dåligt där föräldrarna postar medaljer dom vunnit på Facebook. ”Titta här, nu fick Matilda högsta betyg i idrott minsann!”, ”Matildas lag vann cupen i helgen, grattis gumman!”,#stoltfotbollsmamma ”Matilda kom på förstaplats i helgens hopptävling! #stoltmamma
Just dom familjer jag tänker på har det bara bra på Facebook. Dom har pengar och det vinns medaljer men det finns både alkoholism och ätstörningar också, som det inte postas om i sociala medier.

Citat:
Många halvvuxna/vuxna barn gillar inte att föräldrarna lägger ut bilder på dom. Mina gör det inte. Och inte mina vänners barn heller. Däremot har jag flera vänner, och deras vuxna barn, som springer både marathon, gotlandsrundan, lundaloppet, blodomloppet och you name it. DÄR lägger man ut sportbilder både på sig själva och när barnen springer. Men ENBART sportbilder. Så det är nog inte något konstigt med det.
Citera
2019-08-07, 11:06
Medlem
Psykopater och narcissister kan faktiskt ha vilka yrken som helst. Alla är inte The WOLF of Wall street eller American Psycho i verkligheten.
Om man nu bara hypotetiskt diskuterar psykopater i allmänhet.

Citat:
Ursprungligen postat av sno

Citera
2019-08-07, 11:07
Medlem
Det är även min amatöriakttagelse. Just det där med föräldrar som lär ut att prestation och medaljer är väldigt viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det var min spontana reaktion också. Hur mycket jag än avskyr att dra slutsatser från några foton.

Hans val av bilder är påfallande macho-inspirerat. Kysser sin medalj efter en hård fysisk insats. Spänner sina nakna muskler för alla som vill se.

Den som ställer hårda krav på sig själv är ofta benägen att överföra kraven på sina egna barn. Jag har ingen forskning men tänker på släktingar och andra närstående. (Anekdotisk bevisföring är förstås ingenting värt.)
Citera
2019-08-07, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Som sagt så tänkte jag aldrig något om att han inte hade bilder på sina barn offentligt, det är väl bara bra. Men Facebook tar fram osunda människors värsta sidor och jag vet själv familjer (höginkomsttagare) där döttrarna har anorexi och mår väldigt psykiskt dåligt där föräldrarna postar medaljer dom vunnit på Facebook. ”Titta här, nu fick Matilda högsta betyg i idrott minsann!”, ”Matildas lag vann cupen i helgen, grattis gumman!”,#stoltfotbollsmamma ”Matilda kom på förstaplats i helgens hopptävling! #stoltmamma
Just dom familjer jag tänker på har det bara bra på Facebook. Dom har pengar och det vinns medaljer men det finns både alkoholism och ätstörningar också, som det inte postas om i sociala medier.

Fast så funkar det ju även i det "verkliga livet" också. Vem berättar om sina barns - eller ens egna - tillkortakommanden för sina grannar eller ytliga vänner eller kollegorna på jobbet?

Många har hundratals facebook"vänner". I ett så stort gäng sållar man starkt vad man lägger för allmän beskådan - om man är någorlunda normal (i min värld).

Det är bara de absolut närmaste vännerna som man berättar om äktenskapliga problem, ätstörningar, diagnoser etc.
Citera
2019-08-07, 11:08
Medlem
Netherworlds avatar
Om medias uppgifter stämmer att Jack planerat att mörda någon, men inte specifikt just Peter så kan det vara förklaringen till att det dröjde flera timmar till mordet, från att de gav sig iväg hemifrån: Jack ville att de skulle cykla runt för att han ville leta efter offer att ta livet av. Förmodligen utan att Peter visste om denna agenda från Jacks håll.
Citera
2019-08-07, 11:13
Medlem
Han är ju en iskall psykopat utan intresse för eller förmåga till att sätta värde på såna saker.
Mobboffer mördar inte med yxa. Normala människor kan FANTISERA om att hämnas med våld på en som mobbat dom men dom gör det inte. Tänk på alla kvinnor som misshandlats av sina män, dom flesta har tillochmed empati för exen efteråt även om dom anser dom livsfarliga och aldrig mer tänker prata med dom. Dom flesta mobboffer anser mobbarna i efterhand som lägre stående människor helt enkelt som dom står över, inga dom letar upp och yxmördar. En som har blivit mobbad vill vidare och växa, inte sitta livstid i fängelse för mobbarens skull och förstöra sitt eget rykte.
MGM är en rakt igenom iskall psykopat helt enkelt. Dom är inte så himla häftiga och intelligenta som det framställs i Hollywood, dom är otroligt grunda och trista människor utan humor, värme och livsglädje. Det enda som aktiverar deras lustcentra är andras lidande. Dom skiter i om andra beundrar dom eller i att få en fin karriär osv.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGreekWolf
Så skulle det kunna vara. Men jag ställer mig lite tveksamt till just det scenariot. Framförallt varför JL skulle välja PP som verkade vara inte bara hans bästa kompis utan kanske även enda kompis han hade dessutom. Jag tror att det skulle finnas betydligt fler personer att utföra dådet på i så fall, kanske en okänd människa eller någon som han hyser agg för, tex någon som mobbat eller varit taskig mot JL. Detta är givetvis bara vilda spekulationer från min sida och jag kan inte sätta mig in i hans huvud hur hans tankar går men det låter tveksamt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in