Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Jag kan inte förstå hur man "bara känner för att döda" och inte tänker på konsekvenserna. För det kan han väl knappast ha gjort? Han måste ju haft framtidsdrömmar. Han var uppenbarligen högpresterande, precis som PP. Och att förstöra livet för sin familj på det här sättet, vilken människa gör det? Hur var vi som 16-åringar? Jag minns att man festade lite. Men jag minns också att kärleken till föräldrarna gjorde att man höll sig i schack. Så hur fan tänkte han egentligen?
Konsekvenstänket för en 16åring är ju inte på topp precis - inte minst för att frontalloben inte är färdigutvecklad än. Men en normal 16åring inser nog konsekvenserna av ett mord (åtminstone en del av dem och åtminstone för sin egen del ).
Jag minns hur en klasskamrat till mig (klassen primus) överföll en annan klasskamrat till mig under en fest. Det blev ingen anmälan av det (ingen #METOO på den tiden), men killen hamnade på psyket senare och är väl där än..).
En annan klasskamrat till mig planera råna butiken som föräldrarna till vår kompis ägde. Inte för att hon behövde pengarna utan för att det lät spännande. Hon har en diagnos, men hon har klarat sig fint i livet.
Så visst fanns det "knäppgökar" även på den gamla goda tiden. Skillnaden är väl att man inte kunde läsa om dem på internet. Det gick rykten, men man visste inte vad som var sanningen. En annan viktig skillnad är drogerna.
Det som ändå var lika även på den tiden är att vissa elever hade frånvarande föräldrar. Andra elaka, våldsamma föräldrar. Och en del hade fantastiska, empatiska föräldrar som verkligen brydde sig.
Återstår att se vilken kategori av föräldrar som MGM:s föräldrar tillhör.
Hur det än är, är det synd om hela gänget.