2019-08-03, 20:17
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
Jag misstänker handhavandefel. Jag lovar dig, bilen tänder varningslampor och varningsmeddelanden när det blir fel på avgasreningen.

Vad föranledde påfyllningen av endast 1 liter adblue? Kom det upp någon text på displayen och vad stod det där?

Du vet väl att Adblue-tanken fyller man alltid till "max" och återställer sedan tanknivån med diagnosdatorn? Gör man inte det blir det konstigt. Ungefär som det du har råkat ut för. Det går givetvis att hälla i en skvätt och köra, men du måste sedan lämna bilen på verkstad för att fylla på Adblue på korrekt vis. Det är därför Adblue alltid skall fyllas på i samband med service, så man slipper ett extra verkstadsbesök.

Med "max" menar jag inte full tank. Fyller man Adblue-tanken "till kanten fullt" så slutar nivåmätaren att fungera.

Det låter ju väldigt konstigt att man måste ha en diagnostikdator för att fylla på AdBlue. Särskilt när man kan tanka AdBlue på vilken bensinstation som helst. Kan inte stämma att det är så man SKA göra. Dessutom ska ju inte ens bilen gå att starta om det inte är tillräckligt med AdBlue i tanken.

Men om det är så så funkar ju bilen att köra även utan Adblue i tanken. Varför ska man då tanka AdBlue? Jag spar ju pengar på att inte tanka och bilen funkar ju i alla fall.
Senast redigerad av JustZlatan 2019-08-03 kl. 20:22.
Citera
2019-08-03, 20:22
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har kört 350 mil sen jag startade tråden och bilen har inte varnat för AdBlue än!
Måste vara något fel på min bil eller?

Det kanske inte är bilen det är fel på?
Citera
2019-08-06, 14:55
Medlem
JustZlatans avatar
Nu kom meddelandet upp. Äntligen! Ungefär 200 mil räcker 1 liter AdBlue.
Citera
2019-08-07, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
Jag misstänker handhavandefel. Jag lovar dig, bilen tänder varningslampor och varningsmeddelanden när det blir fel på avgasreningen.

Vad föranledde påfyllningen av endast 1 liter adblue? Kom det upp någon text på displayen och vad stod det där?

Du vet väl att Adblue-tanken fyller man alltid till "max" och återställer sedan tanknivån med diagnosdatorn? Gör man inte det blir det konstigt. Ungefär som det du har råkat ut för. Det går givetvis att hälla i en skvätt och köra, men du måste sedan lämna bilen på verkstad för att fylla på Adblue på korrekt vis. Det är därför Adblue alltid skall fyllas på i samband med service, så man slipper ett extra verkstadsbesök.

Med "max" menar jag inte full tank. Fyller man Adblue-tanken "till kanten fullt" så slutar nivåmätaren att fungera.

Konstig bil du har. Min har en 17 liters tank för Adblue. När varningen för urea dyker upp på displayen brukar jag fylla på 10 liter (2x 5 liters dunkar). Sen är det bara att köra tills signalen kommer upp på nytt vilket brukar vara efter ca 1800-2000mil. Är 3-4 liter kvar när varningen poppar upp = kan inte få i 3x dunkar. Ingen återställning krävs.
Låter man verkstaden fylla på så tar de mer per liter än vad en 5 liters dunk kostar.
Citera
2019-08-07, 12:20
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LHA
Konstig bil du har. Min har en 17 liters tank för Adblue. När varningen för urea dyker upp på displayen brukar jag fylla på 10 liter (2x 5 liters dunkar). Sen är det bara att köra tills signalen kommer upp på nytt vilket brukar vara efter ca 1800-2000mil. Är 3-4 liter kvar när varningen poppar upp = kan inte få i 3x dunkar. Ingen återställning krävs.
Låter man verkstaden fylla på så tar de mer per liter än vad en 5 liters dunk kostar.

Märkesverkstäder försöker alltid lura en. Ren bullshit att man måste "återställa" tanknivån med en diagnostikdator och "det gör man endast på märkesverkstan annars kan bilen gå sönder!"

Lita aldrig på en märkesverkstad. De försöker bara göra en bankrutt.
Citera
2019-08-07, 13:43
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Märkesverkstäder försöker alltid lura en. Ren bullshit att man måste "återställa" tanknivån med en diagnostikdator och "det gör man endast på märkesverkstan annars kan bilen gå sönder!"

Det är mig veterligen bara på äldre bilar (?) där man ska nollställa när man fyller på additiv för partikelfilter. Typ en del gamla Volvobilar med flera har ju en tank för eolysvätska på typ 1½ liter, en tank som sitter vid bakaxeln som ska fyllas varje 6000 mil. Går ju inte fylla utan att typ stå under bilen...

Man skulle väl på ett enkelt sätt kunna säga att det var i adbluens barndom...
Citera
2019-08-07, 14:08
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det är mig veterligen bara på äldre bilar (?) där man ska nollställa när man fyller på additiv för partikelfilter. Typ en del gamla Volvobilar med flera har ju en tank för eolysvätska på typ 1½ liter, en tank som sitter vid bakaxeln som ska fyllas varje 6000 mil. Går ju inte fylla utan att typ stå under bilen...

Man skulle väl på ett enkelt sätt kunna säga att det var i adbluens barndom...
Fast Adblue och Eolys är två olika saker med två olika verksamhetsområden. Eolys tillhör PSA:s partikelfilterlösning; FAP, som kom 2000 och Volvo senare köpte. I början var det service vid 8000 mil sen har det ökat successivt, idag kör man tills bilen varnar och fyller på efter det, runt 20000 mil brukar det väl vara, tror det gäller även bilar med SCR-rening. Eolysen är till för att sänka förbränningstemperaturen på sotet och pytsas i dieseln när man tankat, utan den så tätnar partikelfiltret. Enklare att nollställa systemet nu för tiden men jag tror det måste göras med dator fortfarande.

BlueHDi har såvitt jag vet både Eolys- och Adblue-tankar.
Citera
2019-08-09, 13:52
Medlem
JustZlatans avatar
Hur många liter är kvar i tanken när meddelandet kommer upp?
Citera
2019-08-09, 14:00
Moderator
Citat:
Hur många liter är kvar i tanken när meddelandet kommer upp?
Det handlar inte om volym utan om hur långt du kan köra innan bilen inte går att starta längre. Vid 250 mils återstående körsträcka kommer första varningen, när den räknat ner till 0 kan du inte starta längre. Lagkrav.
Citera
2019-08-09, 14:19
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det handlar inte om volym utan om hur långt du kan köra innan bilen inte går att starta längre. Vid 250 mils återstående körsträcka kommer första varningen, när den räknat ner till 0 kan du inte starta längre. Lagkrav.

Så jag kan köra i 250 mil?
Citera
2019-08-09, 18:17
Moderator
Citat:
Så jag kan köra i 250 mil?
... Det beror väl på, läs vad det står i displayen, för såvitt jag vet så berättar alla bilar i klartext hur långt du kan köra innan bilen inte går att starta.
Eller! Så fyller du på Adblue i Adbluetanken, kostar väl ca 7:- per liter på pump, Biltema säljer 10 liter för 95:-, 1/10 av vad en tank diesel kostar, om du käkar mackor istället för att äta lunch ute så sparar du ihop till en full tank Adblue på en dag, fiffigt.
Citera
2019-08-09, 23:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Och tanken har verkligen varit full varje gång du har räknat??

Många biltillverkare levererar tex adblue tanken fylld till bara typ hälften när bilen är ny.

Kanske har din verkstad lagt in någon ny programvara som förändrar förbrukningen av adblue??

Nää jag vet inte... Jag bara spekulerar.

Det är återförsäljarna som fyller i samband med iordningställandet. I fabriken fylls minimalt med diesel och adblue för att hålla nere transportsvikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in