2019-07-16, 08:34
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Jag trodde bara att man hade det till lastbilar... Ma har det till vanliga dieselbilar också mao?

Verkar vara många bilägare som inte vet att dom har Adbluetank i sina bilar...

Har haft kunder som kommer in i verkstaden och säger att dom har fått "problem" med bilen och ber mig följa med ut och titta på det "konstiga" felmeddelandet som dyker upp på instrumentpanelen.

När man förklarar läget så blir dom nästan lite förbannade för att säljaren av den nya fina bilen inte har sagt något.
Citera
2019-07-16, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Jag trodde bara att man hade det till lastbilar... Ma har det till vanliga dieselbilar också mao?

Japp. Bland annat peugot partner.
Citera
2019-07-16, 10:04
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Men det förklarar inte att jag kom bara 90 mil på 1 liter AdBlue förut med samma bil. Nu räcker AdBluen dubbelt så långt. Samma körsätt också.
Kan nog vara som med oljeförbrukningen att bilen drar rejält mycket mer i början innan motorn är inkörd. Upplevde samma fenomen med en Audi A6 med V6-dieseln där både olja och adblue fick fyllas på innan 1000 mil, efter det blev det betydligt glesare påfyllningar.
Ytterligare en tänkbar parameter är att när bilens mjukvara uppdaterades kan det skruvats på mängden som används, var ju en hel del som ”fixades” mjukvarumässigt efter dieselskandalen.
Citera
2019-07-16, 10:41
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Kan nog vara som med oljeförbrukningen att bilen drar rejält mycket mer i början innan motorn är inkörd. Upplevde samma fenomen med en Audi A6 med V6-dieseln där både olja och adblue fick fyllas på innan 1000 mil, efter det blev det betydligt glesare påfyllningar.
Ytterligare en tänkbar parameter är att när bilens mjukvara uppdaterades kan det skruvats på mängden som används, var ju en hel del som ”fixades” mjukvarumässigt efter dieselskandalen.

Hur uppdateras mjukvaran i bilen? Via bluetooth eller i verkstaden?
Citera
2019-07-16, 10:59
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
Hur uppdateras mjukvaran i bilen? Via bluetooth eller i verkstaden?
På verkstad.
Citera
2019-07-16, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Japp. Bland annat peugot partner.

Mercedes har haft det på vissa personbilar sen -09 men dom var ganska tidigt ute.
Citera
2019-07-16, 19:40
Moderator
Citat:
Hur många mil kan man köra på 1 liter AdBlue?
Blandad körning i Stockholmstrafik. Bilen drar ca 0,6 liter milen.

Om det inte är fel på min bil är jag uppe i 175 mil på 1 liter AdBlue och det är inte slut än!

Ska det vara så?
Fyller du alltså bara på en liter åt gången? Min tar ca 1% av dieselförbrukningen, 17 liter räcker rätt exakt 3000 mil, för mig.
Citera
2019-07-16, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fyller du alltså bara på en liter åt gången? Min tar ca 1% av dieselförbrukningen, 17 liter räcker rätt exakt 3000 mil, för mig.
Ingen större peng med andra ord om 4 liter kostar 30 spänn....
Citera
2019-07-16, 20:38
Medlem
Citat:
Jag räknar från när bilen varnar. Det har den inte gjort än.
Fyller du bara på en liter när bilen varnar?

Hur mäter du förbrukningen av AdBlue på din bil? Jag är nyfiken, skruvar dagligen Mercedes och det är ingen enkel uppgift.

Adblue-nivåmätaren i en Mercedes är inte något precisionskonstverk. Skulle tro att den har +/-0,5 liter som felvisning.

Jag tror att du på instrumentpanelen kan få fram återstående körsträcka för AdBlue. Kollar du av den med jämna mellanrum (en gång i månaden), så får du lite koll på förbrukningen. Vad visar den för sträcka idag?

Kanske grannen pissar i din adblue-påfyllning? (Tar fel lock)
Citat:
Ursprungligen postat av siuphdgjm
Kan börja med att använda rätt namn istället för ett korkat varumärke
Vad är rätt namn, du som vet?

Jag är väldigt nyfiken. På min bil står det AdBlue på tanklocket, på instrumentpanelen och i instruktionsboken. Och det står AdBlue på dunken jag köper från macken eller pumpen jag tankar ifrån.

Skall vi starta en påverkanskampanj för att ändra all märkning? Vad är rätt namn?
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-07-16 kl. 20:41.
Citera
2019-07-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Vad jag känner till så ökar oftast AdBlue-förbrukningen efter mjukvaruuppdateringar. Har aldrig varit med om att AdBlue-förbrukningen minskt med ny mjukvara. Mer insprutad AdBlue ger effektivare avgasrening d.v.s mindre NOx-utsläpp, och det är oftast det som biltillverkaren vill "fixa". Som exempel drar en Euro6:a mer AdBlue än en Euro5:a.

Så jag tar det inte för troligt att AdBlue-förbrukningen minskat p.g.a ny mjukvara, snarare tvärt om. En tanke jag har är att bilen kan förbruka mindre AdBlue på sommaren. Eller att AdBlue-insprutningsventilen har satt igen sig av kristalliserad AdBlue och inte längre sprutar in AdBlue?

TS hade för en kort tid sedan bilen på verkstad för lysande motorlampa. Tydligen raderade verkstaden felkoder utan att felsöka. Kommer ej ihåg detaljerna. Kanske verkstaden inte visste att man måste läsa ur felkoder ur AdBlue-systemet också? Den tänder samma motorlampa.
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-07-16 kl. 21:01.
Citera
2019-08-03, 12:57
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har kört 350 mil sen jag startade tråden och bilen har inte varnat för AdBlue än!
Måste vara något fel på min bil eller?
Citera
2019-08-03, 17:29
Medlem
Citat:
Jag har kört 350 mil sen jag startade tråden och bilen har inte varnat för AdBlue än!
Måste vara något fel på min bil eller?
Jag misstänker handhavandefel. Jag lovar dig, bilen tänder varningslampor och varningsmeddelanden när det blir fel på avgasreningen.

Vad föranledde påfyllningen av endast 1 liter adblue? Kom det upp någon text på displayen och vad stod det där?

Du vet väl att Adblue-tanken fyller man alltid till "max" och återställer sedan tanknivån med diagnosdatorn? Gör man inte det blir det konstigt. Ungefär som det du har råkat ut för. Det går givetvis att hälla i en skvätt och köra, men du måste sedan lämna bilen på verkstad för att fylla på Adblue på korrekt vis. Det är därför Adblue alltid skall fyllas på i samband med service, så man slipper ett extra verkstadsbesök.

Med "max" menar jag inte full tank. Fyller man Adblue-tanken "till kanten fullt" så slutar nivåmätaren att fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in