2019-08-07, 08:20
Medlem
Jag tänkte inte på frånvaron av bilder på barn alls utan på att det är fem bilder där han kysser en medalj ur grodperspektiv, står i power pose utan tröja ur grodperspektiv samt att det är närbilder på hans sammanbitna ansikte när han tränar. 5 utvalda bilder som ska utstråla prestation, överlägsenhet, ”alfahanne” osv. Någon med självdistans och ej så stort intresse av sig själv hade kanske bara haft en profilbild från 2012 som någon annan tagit där man sitter i t-shirt i en stol typ. Och kanske haft en landskapsbild och en bild på bara en cykel som extra utvalda, offentliga bilder.

Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Så tänkte jag också först. Men det kanske bara beror på att han har två tonåriga söner, småbarnsföräldrar kan väl glatt lägga ut bilder på sina barn men tonåringar är inte alltid lika pigga på det. Så det han lägger ut på Facebook kanske helt enkelt är fokuserat på honom själv och hans intresse (träning). Det innebär inte nödvändigtvis att han är narcissist.
Citera
2019-08-07, 08:57
Medlem
Ballcancers avatar
Sorgligt för alla inblandade. En ung söt pojk som får för sig o mörda en ung man som hade hela livet framför sig. Nåja. Jag undrar varför ingen märkt något? Såna här tendenser/tankar brukar ju på något vis manifestera sig i udda beteende om inte personen på något vis delar med sig av känslorna/tankarna verbalt. Säkerligen haft ett stormig hemmaliv etc. Bevittnadt våld i hemmet. Lusten att mörda har funnits hos många andra genom åren och endel kan inte motstå. Tror inte han är någor monster. Däremot vilse och i behov av vård.
Pojken kommer nog få ungdomsvård/rättpsyk o sen släppas fri för att senare hamna i en missbruks/vålds spiral. Evebtuellt leva ett stilla liv med en partner som de senare mördar blodigt med en yxa då de inte längre kan hålla tillbaka suget.. förhoppbingsvis har han inga barn som då stryker med.
Citera
2019-08-07, 09:07
Medlem
CommonSenses avatar
Precis som jag skrev tidigare så va det en fantasi att mörda som blev verklighet. Nog ganska enkelt att hamna på såna tankar idag med tanke på hur Sverige har blivit. Man har fan det bättre i fängelse än i det fria
Citera
2019-08-07, 09:25
Medlem
Det är säkert många som minns fallet med den västsvenske djurplågaren för ca 10 år sedan Fallet löstes här på flashback.
En enligt lärarna begåvad, men lite udda kille som efter gymnasiet drev runt, fångade katter och hundar som han torterade till döds samtidigt som han fantiserade om att döda gravida kvinnor.
För honom blev det sluten vård med särskild utskrivningsprövning.
Han är nu 30 år och enligt vad som skrivs i den tråden fortfarande under sluten vård.

(FB) Den stora tråden om djurplågaren i Lerum !
Senast redigerad av CC 2019-08-07 kl. 09:29.
Citera
2019-08-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Sorgligt för alla inblandade. En ung söt pojk som får för sig o mörda en ung man som hade hela livet framför sig. Nåja. Jag undrar varför ingen märkt något? Såna här tendenser/tankar brukar ju på något vis manifestera sig i udda beteende om inte personen på något vis delar med sig av känslorna/tankarna verbalt. Säkerligen haft ett stormig hemmaliv etc. Bevittnadt våld i hemmet. Lusten att mörda har funnits hos många andra genom åren och endel kan inte motstå. Tror inte han är någor monster. Däremot vilse och i behov av vård.
Pojken kommer nog få ungdomsvård/rättpsyk o sen släppas fri för att senare hamna i en missbruks/vålds spiral. Evebtuellt leva ett stilla liv med en partner som de senare mördar blodigt med en yxa då de inte längre kan hålla tillbaka suget.. förhoppbingsvis har han inga barn som då stryker med.

Två jämngamla ungdomar: den ena beskriver du som en "pojk" - den andra som en "ung man". Varför?

16åringar är inte unga män i mina ögon. De är tonåringar bägge två. Unga pojkar.. som hade hela livet framför sig – särskilt när de dessutom presterade bra i skolan.

Nu är bägge familjerna sargade för all framtid. Helt obegripligt hur de kan gå vidare – men de måste. Det finns ju andra barn att ta hand om så föräldrarna kan inte bara lägga sig ner och dö..

Det faktum att mördaren är ens barns (bästa?)kompis måste vara så obegripligt hemskt att det inte ens går att begripa. Lika lite som det går att begripa för mördarens förälder att deras son har gjort detta hemska mot sin vän. Vet inte hur många år att intensivterapi som krävs för dessa familjemedlemmar för att få dem att fungera någorlunda normalt igen. Stackars stackars människor – i bägge familjerna.
Citera
2019-08-07, 09:43
Medlem
TheGreekWolfs avatar
Att mordet var planerat säger väl sig själv i och med att JL hade med sig verktygen till brottsplatsen. Sen som många är inne på måste det finnas ett motiv bakom mordet och första tankarna som ploppar upp är ju absolut antingen avundsjuka eller svek. Får väl se vad som kommer fram i fupen.

En annan sak som slagit mig, har det varit några droger inblandade?
Citera
2019-08-07, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Smith
Autismspektrat och psykopati är varandras motsatser i princip.

Den med autism har förmåga till emotionell empati men saknar kognitiv empati, han/hon kan känna känslor men har en väldigt begränsad förståelse för dom känslorna och för andra människor och har svårt att sätta sig in i andra människors perspektiv.

En psykopat saknar tvärtom emotionell empati, dvs han/hon känner ingenting för andra men har ofta en väldigt hög förståelse för hur andra människor fungerar, dvs en välutvecklad kognitiv empati, vilket gör dom till skickliga manipulatörer.

Psykopater/sociopater tar väldigt sällan på sig skulden och skiftar fokus bort från egna fel och brister. Psykopatens främsta kännetecken är ”det är alltid någon annans fel”.

Larmsamtalet säger väl en del om att här är en person som helst vill bli hämtad av män i vita rockar. Vad som snurrat till i hans hjärna vet jag inte men det är knappast psykopati.
Citera
2019-08-07, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Två jämngamla ungdomar: den ena beskriver du som en "pojk" - den andra som en "ung man". Varför?

16åringar är inte unga män i mina ögon. De är tonåringar bägge två. Unga pojkar.. som hade hela livet framför sig – särskilt när de dessutom presterade bra i skolan.

Nu är bägge familjerna sargade för all framtid. Helt obegripligt hur de kan gå vidare – men de måste. Det finns ju andra barn att ta hand om så föräldrarna kan inte bara lägga sig ner och dö..

Det faktum att mördaren är ens barns (bästa?)kompis måste vara så obegripligt hemskt att det inte ens går att begripa. Lika lite som det går att begripa för mördarens förälder att deras son har gjort detta hemska mot sin vän. Vet inte hur många år att intensivterapi som krävs för dessa familjemedlemmar för att få dem att fungera någorlunda normalt igen. Stackars stackars människor – i bägge familjerna.
Jag kan inte förstå hur man "bara känner för att döda" och inte tänker på konsekvenserna. För det kan han väl knappast ha gjort? Han måste ju haft framtidsdrömmar. Han var uppenbarligen högpresterande, precis som PP. Och att förstöra livet för sin familj på det här sättet, vilken människa gör det? Hur var vi som 16-åringar? Jag minns att man festade lite. Men jag minns också att kärleken till föräldrarna gjorde att man höll sig i schack. Så hur fan tänkte han egentligen?
Citera
2019-08-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Jag tänkte inte på frånvaron av bilder på barn alls utan på att det är fem bilder där han kysser en medalj ur grodperspektiv, står i power pose utan tröja ur grodperspektiv samt att det är närbilder på hans sammanbitna ansikte när han tränar. 5 utvalda bilder som ska utstråla prestation, överlägsenhet, ”alfahanne” osv. Någon med självdistans och ej så stort intresse av sig själv hade kanske bara haft en profilbild från 2012 som någon annan tagit där man sitter i t-shirt i en stol typ. Och kanske haft en landskapsbild och en bild på bara en cykel som extra utvalda, offentliga bilder.

Jo, jag kan hålla med om att det är lite överdrivet...
Citera
2019-08-07, 10:13
Medlem
Citat:
Många halvvuxna/vuxna barn gillar inte att föräldrarna lägger ut bilder på dom. Mina gör det inte. Och inte mina vänners barn heller. Däremot har jag flera vänner, och deras vuxna barn, som springer både marathon, gotlandsrundan, lundaloppet, blodomloppet och you name it. DÄR lägger man ut sportbilder både på sig själva och när barnen springer. Men ENBART sportbilder. Så det är nog inte något konstigt med det.
Citera
2019-08-07, 10:16
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Dumheter! Menar du att hade med yxan för säkerhets skull, eftersom han har för vana att slå ihjäl alla som avvisar hans sexuella inviter? Handlingen är alldeles för välplanerad.

Men det kan lika gärna handla om att JL är helt sjuk i huvudet och en blivande seriemördare som här debuterar.

Inte alla hans inviter. Men just denna om den var hans allra första. Självklart har han ju en skruv lös också.

Seriemördare tror jag inte på. Dom är betydligt mer smarta och effektiva och väljer vanligen offer som är dom helt obekanta vilket gör polisens arbete mycket svårt.
Citera
2019-08-07, 10:19
Medlem
Citat:

Det var min spontana reaktion också. Hur mycket jag än avskyr att dra slutsatser från några foton.

Hans val av bilder är påfallande macho-inspirerat. Kysser sin medalj efter en hård fysisk insats. Spänner sina nakna muskler för alla som vill se.

Den som ställer hårda krav på sig själv är ofta benägen att överföra kraven på sina egna barn. Jag har ingen forskning men tänker på släktingar och andra närstående. (Anekdotisk bevisföring är förstås ingenting värt.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in