2019-08-06, 20:19
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Men nu handlade det om att du skrev att män gör nästan allt i samhället. Hur kan sköta hushåll, arbeta i skolor, på äldreboenden, på sjukhus och andra omvårdnadsplatser utgöra en så liten pyttedel att den inte är värd att omnämnas som en arbetsinsats?
Då menar jag att eftersom nu männen nästan gör allting redan, så borde det inte bli någon skillnad för männen att sköta dessa ställen också.

Du väljer att misstolka
Citera
2019-08-06, 20:27
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
NU fick jag er! Mohaha..

Ja nu försöker du bara prata bort det hela...givetvis. Så slutar det med att det är mitt fel alltsammans. Faktum är, att kvinnans blotta existens är en synd. Alldeles oavsett vad hon gör eller inte gör, det faktum att hon existerar omkring män gör att dessa blir sexuellt upphetsade och därmed inte kan kontrollera varken tankar eller handlingar. Och detta kan inte männen beskyllas för har jag hört, utan det är kvinnans fel som lockar männen.

Man ger väl och tar, växlar lite roller ibland och allmänt ser till att alla är glad och nöjda. Om hundra år är vi alla döda och vem som tömde diskmaskinen sist kan ur det perspektivet kännas lite futtigt. Och om vi nu skall diskutera vilket kön som är bäst på att kontroller känslor och tankar har du gått in som underdog. Rejält
Senast redigerad av Djupfrys 2019-08-06 kl. 20:45.
Citera
2019-08-06, 20:44
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja din universallösning låta dig dö i ensamhet.
I dagsläget, med full hälsa och antagligen långt till döden är det inte någon tanke som skrämmer mig.
Tvärt om låter det skönare än att ha någon relativt okänd stå och titta på.

Men det är nu det.
Citera
2019-08-06, 20:45
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Frågan var varför män tar ut så lite pappaledighet när det nu är så underbart.

Generellt har de undersökningar jag vet om som gjorts i Sverige kommit fram till att det i första hand är för att mammorna vill få vara hemma längre och männen låter sina fruar få sin vilja igenom.
Citera
2019-08-06, 20:46
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Du väljer att misstolka

Nej, det gör jag inte. Jag tycker att man får tänka på vad man skriver. Det går inte att konstant skriva massa hånfulla kommentarer om det motsatta könet och sedan är det andra som väljer att misstolka. Det köper jag icke.
Citera
2019-08-06, 20:46
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är lika viktigt att vara hemma med barn som att driva ett företag. Så tänker jag. Fast göra båda, som jag, är naturligtvis roligast för mig. Hur tänker du?

Jag kommer städigt tillbaka till TS "Nedvärderas kvinnliga egenskaper"? Ja så är det, att ta hand om barn nedvärderas, att ta hand om datorer på kontor uppvärderas.

I mäns hjärnor. Inte i kvinnors.
Citera
2019-08-06, 20:51
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Äh, nu får du ju fan lägga av. Så där är det ju inte riktigt. Det är ju mest på skoj. Precis som när min fru har sina väninnor på besök och de sitter och hånskrattar åt mig för att hon har dresserat mig väl. Som en jävla hund. Vi har nämligen en överenskommelse, har hon inviterat sina kompisar står jag för markservicen så då går jag som en jävla slav och så får hon piska mig på stjärten om jag inte levererar drinkarna i tid
Jag skojar väl mest med dig också, det går ju faktiskt inte att värdera mäns och kvinnors egenskaper. Bägge behövs, bägge är helt essentiella för artens överlevnad-
Men bara snälla, ge fan i mina älsklingströjor och ge fan i mitt garage. Nåt måste ju ändå mannen få ha som sin sista bastion

Det är en man som sagt så till mig, så då måste det vara sant ju. Män vet allt och har alltid rätt. Så jag utgår från att till exempel du har rätt när du skriver något här(förutom i förra inlägget då).
Jag är mest här för att lära mig saker och ting.
Citera
2019-08-06, 20:51
Medlem
Kan ju självklart bara svara på gruppnivå och då får jag vara tråkig och säga att det beror på i vilken roll. Kvinnor är biologiskt mer empatiska, ordentliga och lätta att gilla, egenskaper som kan få dem att passa bättre i t.ex. vårdande yrken. De är dock också mer neurotiska och fysiskt klenare vilket gör att de flesta inte passar lika bra som män inom fysiska yrken eller i min åsikt som ledare. IQ-kurvan ser dessutom annorlunda ut där män är överrepresenterade både bland mycket korkade och de allra skarpaste. Detta gör att högintelligensyrken som ingenjör ofta inte passar.

Allt det här är som sagt på gruppnivå och varje man och kvinna bör bedömas som individer för jobb. Det är större skillnader mellan individer än mellan könen. Men det är viktigt att känna till det här när man tittar på fördelningar av män och kvinnor i olika yrken och förstå att 50/50 av män och kvinnori ett yrke inte är ett kvitto på ett jämställt samhälle precis som att 90/10 inte är ett kvitto på ett ojämställt samhälle.
Citera
2019-08-06, 20:52
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Nej, det gör jag inte. Jag tycker att man får tänka på vad man skriver. Det går inte att konstant skriva massa hånfulla kommentarer om det motsatta könet och sedan är det andra som väljer att misstolka. Det köper jag icke.

Jaha, skall du säga som kallat mig allt möjligt. Den dubbelmoralen köper inte jag. Skall vi ha ett gräl eller vad är det du vill åstadkomma här?
Jag tar lite på mig skulden, det är svårt att förmedla ironi i skrift, men du tror väl för fan inte jag menar allvar med att jag tycker att det enda kvinnor duger till är att gå halvnakna och servera öl?
Känner att jag blir lite irriterad, eller ja, mycket irriterad.
Citera
2019-08-06, 20:55
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Jaha, skall du säga som kallat mig allt möjligt. Den dubbelmoralen köper inte jag. Skall vi ha ett gräl eller vad är det du vill åstadkomma här?
Jag tar lite på mig skulden, det är svårt att förmedla ironi i skrift, men du tror väl för fan inte jag menar allvar med att jag tycker att det enda kvinnor duger till är att gå halvnakna och servera öl?
Känner att jag blir lite irriterad, eller ja, mycket irriterad.

Nä det är väl klart att jag inte tror att du menar allvar. Du är ju du. Jag är inte bitsk mot dig ( i sann kvinnoanda väljer jag ut vilka som får bete sig och inte, du vet samma fenomen som att vissa karlar kan smiska kvinnor på baken och så fnissar hon, medans en annan gör det så blir det "sexuella trakasserier").
Det är LundNoGoZones inlägg jag talar om. Han skriver ofta mycket hånfulla kommentarer så det är inte jag som misstolkar dem.
Citera
2019-08-06, 20:58
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Men varför ska kvinnan arbeta obetalt med att ta hand om barnen så att mannen kan gå till jobbet och arbeta betalt? Det är väl bägges barn och det obetalda arbetet med att ta hand om dem borde i så fall delas lika?
Se till att ha delad ekonomi så får du betalt när han jobbar.

Smart va?
Citera
2019-08-06, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Generellt har de undersökningar jag vet om som gjorts i Sverige kommit fram till att det i första hand är för att mammorna vill få vara hemma längre och männen låter sina fruar få sin vilja igenom.
Jaja, men varför är det bara mammorna som vill vara hemma länge när det nu är så underbart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in